Test: Mercedes C200 CDI stv.

Frir til nye kjøpere

Mercedes C-klasse blir en drøm for komfortorienterte småbarnsforeldre med plassbehov.

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Friskere utseende enn før

+ Sikker

+ Gode og lettbeinte kjøreegenskaper

+ Funksjonell, pen og ryddig interiørdesign

- For kostbar

- Litt treg automatkasse

- Dyrt tilleggsutstyr

Mercedes C-Klasse stasjonsvogn er en sporty, forseggjort og praktisk mellomklassebil for dem som gjerne betaler noen kroner ekstra for å unne seg litt luksus. Andre premiumbiler som kjemper om mange av de samme kundene er BMW 3-Serie, Volvo V50, Saab 9-3 og Audi A4.

Mercedes C-Klasse med diesel og automatgir byr på alle Mercedes' tradisjonelle egenskaper, i tillegg til noen nye. Komfortnivået er høyt, som forventet, og samtidig er bilen langt mer med på notene ved sporty kjøring enn sine forgjengere. Tukter den BMW i svingene?

Kjøreegenskaper

Balansen, styrefølelsen og stramheten er nok fortsatt ikke helt på BMW 3-Serie-nivå, men likevel scorer bilen høyt i vår test. Som et sporty kompromiss til hverdagslig bruk egner nemlig C-Klasse seg veldig godt. På svingete vei er den langt mer kjøreglad og lettbeint enn forventet, samtidig som den er forutsigbar og sikker i oppførselen. Et aktivt arbeidende ESP-system - som for øvrig ikke kan deaktiveres helt - redder deg inn når høyrefoten blir for tung på glatta, og bilen blir derfor ikke så "tailhappy" at det blir guffent.

Motor

Under panseret på dagens testmodell finner vi en velkjent rekkefirer som Mercedes har bygd videre på i en årrekke. 2,1-literen byr nå på 136 hester og 270 Nm. Kanskje ikke voldsomme tall når vi vet at andre fabrikanter drar ut både 160 og 170 hester av tolitere, men i praksis føler man sjelden behov for mer kraft. Automatkassen er komfortabel og myk, men kunne med fordel vært kjappere ved kickdown for å enklere utnytte motorens potensial. Ellers er trekkraften god, og momentkurven jevn og fin. Til tross for noen år på markedet, er den også forholdsvis stillegående og kultivert.

Ytelser

Som sagt gir den minste dieselmotoren nok kraft til at C200 CDI får gode ytelser i praksis. Til hundre bruker den 10,7 sekunder med automatgir, noe som er et imponerende tall dersom vi tenker på at dette ikke akkurat er favorittøvelsen til en dieseldreven bil, samt at momentet er en del lavere enn i konkurrentene. Draget i forbikjøringshastigheter er som forventet også godt, spesielt siden hele porsjonen av Nm er tilgjengelig nede fra 1600 omdreininger i minuttet.

Eksteriør

Den nye C-Klassen har fått en mer aggressiv og dynamisk "look" enn tidligere modeller. Vår bil var utstyrt med Avantgarde-pakken, som forsterker bilens eksklusive og sporty utseende. Der er blant annet stjernen på panseret flyttet ned i grillen, og fronten ellers er smykket med kromdetaljer og annen grill. Ønsker man enda mer sportslighet, finnes også en AMG-pakke som skaper et enda barskere preg på bilen med blant annet større hjul og bedre kjøreegenskaper i form av et sportschassis.

Interiør

Også innvendig har det skjedd ting; miljøet er langt mer førersentrert enn tidligere C-Klasse modeller og linjene mer moderne. Materialkvaliteten virker meget bra, og elementer i børstet aluminium setter en eksklusiv spiss på opplevelsen. Setene er harde, men samtidig velformede, og de gir god støtte både i siden og under lårene. Den gode nyheten for småbarnsfamilier er at C-Klasse har vokst siden sist - både baksete- og bagasjeplassen er god sett i klassesammenheng.

Komfort

I tillegg til å by på en god sittekomfort og et fint oppsett på understellet, er også støynivået forholdsvis lavt, spesielt med tanke på at bilen har dieselmotor under panseret. Samtidig som C-Klassen generelt har blitt mer sporty og velkjørende enn før, har den absolutt den graden av komfort stjernen på panseret skulle tilsi.

Sikkerhet

I kollisjonstesten utført av EuroNCAP får Mercedes C-Klasse tildelt fem av fem stjerner for sikkerheten til voksne i bilen, tre av fem for barnesikkerhet, og to av fire stjerner for fotgjengersikkerhet. Bilen har mye og godt sikkerhetsutstyr, både aktivt og passivt, deriblant et velfungerende ESP-system og Agility Control (aktive støtdempere). Det meste av dette utstyret er standard, men lastesikringsnett, hastighetsavhengig servo, intelligent lyssystem og parkeringshjelp er tilleggsutstyr.

Pris/utstyr

Å smykke seg med et eierskap av en ny C-Klasse er ikke gratis. Nå er riktignok dieselversjonen vi her har kjørt noen tusenlapper billigere enn bensinmodellen, men likevel er nok startprisen - 431 900 kroner - i stiveste laget for de fleste av oss. I tillegg kan det enkelt bli langt mer kostbart når man begynner å krysse av på lista for ekstrautstyr, noe de fleste sannsynligvis vil føle behov for. Generelt sett holder Mercedes-produkter seg godt i verdi, spesielt hvis de er godt utstyrt og attraktive på bruktmarkedet. Derimot er bilen forholdsvis gjerrig når det gjelder drivstofforbruk - det oppgitte tallet er 0,61 liter per mil på blandet kjøring med automat.

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Nok en gang imponerer C-Klasse stasjonsvogn med forbedrede egenskaper på flere områder; den ser langt friskere ut enn før, kjører vesentlig bedre og har et mer førersentrert interiør enn vi er vant med fra Mercedes. Vi synes C-Klassen appellerer til flere kundegrupper enn forgjengerne har gjort, derfor er det synd at prisen fortsatt gjør den uoppnåelig for de fleste av oss.

Vår karakter

Se flere saker fra: Mercedes-Benz Se flere saker fra: Test: Mercedes-Benz C-klasse
Som en mindre S-klasse

Test: Mercedes-Benz C180 aut. 2014

Som en mindre S-klasse
Veil. pris: 651000

Komfort-kongen

Test: Mercedes-Benz ML 350 Bluetec 2014

Komfort-kongen
Veil. pris: 1514000

Alt du ønsker deg til lavere pris

Test: Mercedes-Benz C 220 TCDI aut. 4Matic

Alt du ønsker deg til lavere pris
Veil. pris: 512500

SUV-en som har alt

Test: Mercedes-Benz GL 350 BlueTec 4Matic

SUV-en som har alt
Veil. pris: 1485000

Finere familiebil får du ikke

Test av Mercedes-Benz CLS 350 CDI 4Matic Shooting Brake, 2012

Finere familiebil får du ikke
Veil. pris: 1293000

Komforten er helt suveren

Test: Mercedes-Benz GLK 220 CDI 4Matic, 2012

Komforten er helt suveren
Veil. pris: 700000

Mer komfortabel SUV får du neppe

Test: Mercedes-Benz ML 350 CDI BlueTEC

Mer komfortabel SUV får du neppe
Drømmebil for fjellfolk

Test: Mercedes-Benz E 250 CDI 4Matic T 7G-Tronic 2012

Drømmebil for fjellfolk
Veil. pris: 734200

Billigste vei til stor SUV

Test: Mercedes ML 250 BlueTec 4Matic, 2012

Billigste vei til stor SUV
Veil. pris: 783800

Danker ut luksus-SUV-ene

Mercedes-Benz CLS 350 CDI 4Matic, 2012

Danker ut luksus-SUV-ene
Praktisk mini-luksus

Mercedes-Benz B180, 2012

Praktisk mini-luksus
En gigantisk snuoperasjon

Mercedes-Benz A 180 AMG Sport, 2012

En gigantisk snuoperasjon
Denne Mercedesen er en drøm å kjøre

Test: Mercedes C 180 CGI Coupé, 2011

Denne Mercedesen er en drøm å kjøre
Veil. pris: 449000

Best på sikkerhet

Test: Mercedes B 180 CDI, 2011

Best på sikkerhet
Holder formen

Test Mercedes SLK 200, 2011

Holder formen
Nydelig med bensinmotor

Test Mercedes-Benz C 180 CGI, 2011

Nydelig med bensinmotor
Billigversjonen får karakter seks

Test: Mercedes-Benz CLS 250 CDI 2011

Billigversjonen får karakter seks
En vanvittig deilig bil

Test: Mercedes-Benz CLS 350 CDI 2011

En vanvittig deilig bil
Veil. pris: 1207000

Statusbilen du kanskje har råd til

Mercedes C 180 CDI T aut., 2011-modell

Statusbilen du kanskje har råd til
Veil. pris: 374000

Luksus for storfamilien

Test: Mercedes-Benz R350 CDI BlueTec, 2010-modell

Luksus for storfamilien
Veil. pris: 1250000

Heftig tungvektsracer

Test Mercedes CL 500 4Matic, 2010

Heftig tungvektsracer
Superkomfort til lavpris

Test: Mercedes-Benz C 180 CDI aut., 2010

Superkomfort til lavpris
Veil. pris: 343000

Den deiligste kabrioleten

Test: Mercedes Benz E200 CGI cab, 2010

Den deiligste kabrioleten
Veil. pris: 756000

Nær komplett Mercedes

Test: Mercedes C 250 CDI 4Matic aut. stv, 2010-modell

Nær komplett Mercedes
Veil. pris: 650000

Familie-Mercedes til Toyota-pris

Test: Mercedes-Benz C 200 CDI T, 2010

Familie-Mercedes til Toyota-pris
Veil. pris: 393000

Denne bilen er sykt rask

Test: Mercedes SLS AMG, 2010-modell

Denne bilen er sykt rask
Veil. pris: 2800000

Verdens vakreste bil?

Test: Mercedes E 220 CDI Coupe, 2010

Verdens vakreste bil?
Veil. pris: 641500

Stopp for start-stopp

Test: Mercedes B-klasse 150 BlueEfficiency

Stopp for start-stopp
Veil. pris: 299073

Miljøvennlig minstemann

Test: Mercedes A 150 BlueEfficiency 2009

Miljøvennlig minstemann
Veil. pris: 227472

Mercedes med sprut

Test: Mercedes C250 CDI Blue Efficiency 2009-modell

Mercedes med sprut
Ikke så sporty som den ser ut

Mercedes-Benz CLC 180K

Ikke så sporty som den ser ut
Veil. pris: 390100

For bensin-gjengen

Test: Mercedes C200 Kompressor sedan

For bensin-gjengen
Utfordrer i ukjent terreng

Test: Mercedes C220 CDI sedan

Utfordrer i ukjent terreng
Frir til nye kjøpere

Test: Mercedes C200 CDI stv.

Frir til nye kjøpere
Den nye familiestjernen

Test: Mercedes C180K stv.

Den nye familiestjernen
Elegant kraft

Test: Mercedes CL63 AMG

Elegant kraft
Perfekt familiebil

Test: Mercedes E 200 CDI T Automat, 2010

Perfekt familiebil
Veil. pris: 499900

Ekstra krutt i oppskriften

Test: Mercedes E 250 CDI 2009

Ekstra krutt i oppskriften
Ren og fin

Mercedes-Benz E 300 Bluetec

Ren og fin
Stor, dyr og veldig bra

Test: Mercedes-Benz E 220 T CDI Avantgarde 2009

Stor, dyr og veldig bra
Komfort, sikkerhet og – kjøreglede!

Test: Mercedes E 220 CDI 2009

Komfort, sikkerhet og – kjøreglede!
Veil. pris: 499000

Den ultimate kosebilen?

Test: Mercedes E350 CDI Coupé, 2009-modell

Den ultimate kosebilen?
Veil. pris: 883700

Skarp i kantene

Test: Mercedes GLK 220 CDI 2009

Skarp i kantene
Veil. pris: 566000

Den aller største

Test: Mercedes-Benz GL 320 CDI

Den aller største
Veil. pris: 1118500

Herlig og kostbar SUV

Test: Mercedes-Benz GLK 320 CDI 4MATIC, 2008:

Herlig og kostbar SUV
Veil. pris: 743400

Vi har kjørt Mercedes' luksushybrid

Test: Mercedes S 400 Blue Hybrid, 2009

Vi har kjørt Mercedes' luksushybrid
Veil. pris: 1247100

Diger, dyr – og deilig

Test: Mercedes-Benz ML 280 CDI, 2009:

Diger, dyr – og deilig
Veil. pris: 861000

Big Mac

Test: Mercedes R 280 CDI

Big Mac
Komfortabel, stilfull glede

MB SLK 200 Kompressor:

Komfortabel, stilfull glede
Veil. pris: 509600

Diger, deilig, dyr - og perfekt for Norge

Test: Mercedes-Benz S320 CDI 4Matic

Diger, deilig, dyr - og perfekt for Norge

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag