Test: Mercedes C180K stv.

Den nye familiestjernen

Nye C-Klasse stasjonsvogn har et mer sportslig preg, uten at premiumfølelsen er svekket.

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Endelig sporty

+ Komfortabel

+ God sikkerhet

+ Snertent design

+ Gode kjøreegenskaper

- For kostbar

- Dyrt ekstrautstyr

Mercedes C-Klasse er en rommelig, eksklusiv og etter hvert nokså sporty premium-mellomklassebil. Typiske konkurrenter er BMW 3-Serie, Audi A4, Volvo V50 og til en viss grad biler som Alfa Romeo 159, Saab 9-3 og Cadillac BLS.

Det har skjedd noe med C-Klassen. Komfort og eksklusivitet er en selvfølge, men med sportspakke er bilen også både blitt frekk å se på og underholdende å kjøre. Når den dessuten dekker de fleste familiære behov, er vel det meste lagt til rette? Jo da, men det koster fortsatt flesk - selv med minste motor.

Kjøreegenskaper

Den nye C-Klassen kjennes vesentlig mer lettbeint ut enn sine forgjengere, samtidig som den godt sammenskrudde Mercedes-følelsen fortsatt er dominerende. Med sportsunderstell er bilen med på notene selv under ganske tøff kjøring, og den føles hele tiden forutsigbar og sikker. ESP-systemet redder deg på glatta når hekken helst vil ut og hilse på, og balansen i bilen er ellers god. Vi lander derfor på en svak femmer, for helt BMW 3-Serie er den ikke - i hvert fall ikke når det gjelder underholdningsfaktor.

Motor

Man skulle ikke tro at en 1,8-liters bensinmotor på 156 hester kunne gjøre noen god jobb i en stasjonsvogn på over 1500 kilo, men med kompressor får bilen helt greie fartsressurser å rutte med. Man får aldri følelsen av å kjøre en kjapp bil, siden kompressoren lurer en litt med sin mekaniske drift fra bunnen av. Derimot har man et seigt og sterkt drag stort sett over hele turtallsregisteret - perfekt for normal kjøring, og ei heller å forakte når forbikjøringer skal gjøres unna. Vår bil hadde en tett manuell sekstrinnskasse, men er også tilgjengelig med automatgir, som ikke gir de store utslagene på bilens ytelser.

Ytelser

Som sagt er kompressormotoren en behagelig kraftkilde, uten å bli spesielt morsom. Med sine 9,7 sekunder på 100-meterssprinten er den sprekere enn snittet, og takket være momentkurven har man stort sett bra med "pulver" når det trengs. Bilen oppleves som ganske høyt giret, men igjen bidrar kompressordriften til at man slipper "dødpunkter" på lavt turtall.

Eksteriør

Den nye C-Klassen er langt mer sint og aggressiv enn tidligere. Avantgarde-pakken inneholder en tøffere og mer sporty design enn de to andre utgavene, der blant annet den velkjente stjernen er flyttet ned i grillen. Linjene ellers virker både dynamiske og gjennomtenkte, og eksklusive detaljer er det på typisk Mercedes-vis nok av.

Interiør

Også på interiørfronten er C-Klassen vesentlig mer sporty og førersentrert enn vi er vant med fra Mercedes. Linjene er ryddige, og detaljnivået er meget bra. Plassmessig skiller den seg ikke voldsomt fra konkurrentene, men den er en god del større innvendig enn sin forgjenger uten at dette synes fra utsiden. Vårt testeksemplar hadde som nevnt en AMG-utstyrspakke montert, som bidrar til en sportsligere atmosfære med blant annet sportsseter i delskinn.

Komfort

En Mercedes skal være et komfortabelt sted å oppholde seg. Selv om nye C-Klasse er både kjørevillig og små-sporty, er komfortnivået fortsatt bra - til tross for at setene kanskje er i hardeste laget. Understellet er stramt til Mercedes å være; man kjenner underlaget godt og bilen kjører forbausende bra. Likevel er man inne i kupeen godt skjermet fra ujevnheter og humper. Støynivået er heller ikke av det slitsomme slaget; faktisk er det overraskende lite dekkstøy som høres innvendig til tross for at testbilen står på 17-tommers AMG-felger med brede dekk.

Sikkerhet

Mercedes C-Klasse ble nylig testet i kollisjonstest hos EuroNCAP, med absolutt tilfredsstillende resultater. Bilen fikk full pott for sikkerheten til voksne i bilen, tre av fem stjerner for barnesikkerhet, samt to av fire mulige stjerner for fotgjengersikkerhet ved en eventuell påkjørsel.

Ellers har bilen et meget høyt nivå av sikkerhetsutstyr, både aktivt og passivt, deriblant et velfungerende ESP-system og Agility Control (aktive støtdempere). Det meste av dette utstyret er standard, men lastesikringsnett, hastighetsavhengig servo, intelligent lyssystem og parkeringshjelp er tilleggsutstyr.

Pris/utstyr

Man betaler godt for stjernen i grillen, dessverre. C180K er nemlig innstegsmodellen på bensinsiden, og da er grunnprisen på 425 100 kroner vond å svelge. Særlig bedre blir det ikke at bilen kjapt overstiger halvmillionen og vel så det med litt ekstrautstyr. Mercedes har stort sett en meget god annenhåndsverdi, og forbruket ligger på et respektabelt nivå (0,77 per mil på blandet kjøring), ytelser og drivstofftype tatt i betraktning.

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Endelig har C-Klassen begynt å nærme seg BMW 3-Serie og Audi A4 når det gjelder sportslighet, uten at det har gått nevneverdig på bekostning av komforten. Bilen kjører fint og balansert, er sikker og komfortabel, og har ellers det meste av familieegenskapene på plass. Den er absolutt stjernen i grillen verdig, men koster dessverre altfor mye for de fleste av oss.

Vår karakter

Se flere saker fra: Mercedes-Benz Se flere saker fra: Test: Mercedes-Benz C-klasse
Som en mindre S-klasse

Test: Mercedes-Benz C180 aut. 2014

Som en mindre S-klasse
Veil. pris: 651000

Komfort-kongen

Test: Mercedes-Benz ML 350 Bluetec 2014

Komfort-kongen
Veil. pris: 1514000

Alt du ønsker deg til lavere pris

Test: Mercedes-Benz C 220 TCDI aut. 4Matic

Alt du ønsker deg til lavere pris
Veil. pris: 512500

SUV-en som har alt

Test: Mercedes-Benz GL 350 BlueTec 4Matic

SUV-en som har alt
Veil. pris: 1485000

Finere familiebil får du ikke

Test av Mercedes-Benz CLS 350 CDI 4Matic Shooting Brake, 2012

Finere familiebil får du ikke
Veil. pris: 1293000

Komforten er helt suveren

Test: Mercedes-Benz GLK 220 CDI 4Matic, 2012

Komforten er helt suveren
Veil. pris: 700000

Mer komfortabel SUV får du neppe

Test: Mercedes-Benz ML 350 CDI BlueTEC

Mer komfortabel SUV får du neppe
Drømmebil for fjellfolk

Test: Mercedes-Benz E 250 CDI 4Matic T 7G-Tronic 2012

Drømmebil for fjellfolk
Veil. pris: 734200

Billigste vei til stor SUV

Test: Mercedes ML 250 BlueTec 4Matic, 2012

Billigste vei til stor SUV
Veil. pris: 783800

Danker ut luksus-SUV-ene

Mercedes-Benz CLS 350 CDI 4Matic, 2012

Danker ut luksus-SUV-ene
Praktisk mini-luksus

Mercedes-Benz B180, 2012

Praktisk mini-luksus
En gigantisk snuoperasjon

Mercedes-Benz A 180 AMG Sport, 2012

En gigantisk snuoperasjon
Denne Mercedesen er en drøm å kjøre

Test: Mercedes C 180 CGI Coupé, 2011

Denne Mercedesen er en drøm å kjøre
Veil. pris: 449000

Best på sikkerhet

Test: Mercedes B 180 CDI, 2011

Best på sikkerhet
Holder formen

Test Mercedes SLK 200, 2011

Holder formen
Nydelig med bensinmotor

Test Mercedes-Benz C 180 CGI, 2011

Nydelig med bensinmotor
Billigversjonen får karakter seks

Test: Mercedes-Benz CLS 250 CDI 2011

Billigversjonen får karakter seks
En vanvittig deilig bil

Test: Mercedes-Benz CLS 350 CDI 2011

En vanvittig deilig bil
Veil. pris: 1207000

Statusbilen du kanskje har råd til

Mercedes C 180 CDI T aut., 2011-modell

Statusbilen du kanskje har råd til
Veil. pris: 374000

Luksus for storfamilien

Test: Mercedes-Benz R350 CDI BlueTec, 2010-modell

Luksus for storfamilien
Veil. pris: 1250000

Heftig tungvektsracer

Test Mercedes CL 500 4Matic, 2010

Heftig tungvektsracer
Superkomfort til lavpris

Test: Mercedes-Benz C 180 CDI aut., 2010

Superkomfort til lavpris
Veil. pris: 343000

Den deiligste kabrioleten

Test: Mercedes Benz E200 CGI cab, 2010

Den deiligste kabrioleten
Veil. pris: 756000

Nær komplett Mercedes

Test: Mercedes C 250 CDI 4Matic aut. stv, 2010-modell

Nær komplett Mercedes
Veil. pris: 650000

Familie-Mercedes til Toyota-pris

Test: Mercedes-Benz C 200 CDI T, 2010

Familie-Mercedes til Toyota-pris
Veil. pris: 393000

Denne bilen er sykt rask

Test: Mercedes SLS AMG, 2010-modell

Denne bilen er sykt rask
Veil. pris: 2800000

Verdens vakreste bil?

Test: Mercedes E 220 CDI Coupe, 2010

Verdens vakreste bil?
Veil. pris: 641500

Stopp for start-stopp

Test: Mercedes B-klasse 150 BlueEfficiency

Stopp for start-stopp
Veil. pris: 299073

Miljøvennlig minstemann

Test: Mercedes A 150 BlueEfficiency 2009

Miljøvennlig minstemann
Veil. pris: 227472

Mercedes med sprut

Test: Mercedes C250 CDI Blue Efficiency 2009-modell

Mercedes med sprut
Ikke så sporty som den ser ut

Mercedes-Benz CLC 180K

Ikke så sporty som den ser ut
Veil. pris: 390100

For bensin-gjengen

Test: Mercedes C200 Kompressor sedan

For bensin-gjengen
Utfordrer i ukjent terreng

Test: Mercedes C220 CDI sedan

Utfordrer i ukjent terreng
Frir til nye kjøpere

Test: Mercedes C200 CDI stv.

Frir til nye kjøpere
Den nye familiestjernen

Test: Mercedes C180K stv.

Den nye familiestjernen
Elegant kraft

Test: Mercedes CL63 AMG

Elegant kraft
Perfekt familiebil

Test: Mercedes E 200 CDI T Automat, 2010

Perfekt familiebil
Veil. pris: 499900

Ekstra krutt i oppskriften

Test: Mercedes E 250 CDI 2009

Ekstra krutt i oppskriften
Ren og fin

Mercedes-Benz E 300 Bluetec

Ren og fin
Stor, dyr og veldig bra

Test: Mercedes-Benz E 220 T CDI Avantgarde 2009

Stor, dyr og veldig bra
Komfort, sikkerhet og – kjøreglede!

Test: Mercedes E 220 CDI 2009

Komfort, sikkerhet og – kjøreglede!
Veil. pris: 499000

Den ultimate kosebilen?

Test: Mercedes E350 CDI Coupé, 2009-modell

Den ultimate kosebilen?
Veil. pris: 883700

Skarp i kantene

Test: Mercedes GLK 220 CDI 2009

Skarp i kantene
Veil. pris: 566000

Den aller største

Test: Mercedes-Benz GL 320 CDI

Den aller største
Veil. pris: 1118500

Herlig og kostbar SUV

Test: Mercedes-Benz GLK 320 CDI 4MATIC, 2008:

Herlig og kostbar SUV
Veil. pris: 743400

Vi har kjørt Mercedes' luksushybrid

Test: Mercedes S 400 Blue Hybrid, 2009

Vi har kjørt Mercedes' luksushybrid
Veil. pris: 1247100

Diger, dyr – og deilig

Test: Mercedes-Benz ML 280 CDI, 2009:

Diger, dyr – og deilig
Veil. pris: 861000

Big Mac

Test: Mercedes R 280 CDI

Big Mac
Komfortabel, stilfull glede

MB SLK 200 Kompressor:

Komfortabel, stilfull glede
Veil. pris: 509600

Diger, deilig, dyr - og perfekt for Norge

Test: Mercedes-Benz S320 CDI 4Matic

Diger, deilig, dyr - og perfekt for Norge

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag