Test: Mercedes-Benz S320 CDI 4Matic

Diger, deilig, dyr - og perfekt for Norge

S-Klasse byr på det beste av det meste.

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Herlig komfort

+ Masser av plass

+ Svært kjørbar ? uten å være slitsom

+ Finish og totalopplevelse i toppklasse

+ Behagelig drivlinje

+ S-Klasse med 4x4 er perfekt her i landet

- Den koster fortsatt veldig mye penger

- Ikke like sportslig og kjøreglad som et par av konkurrentene

- Beinplassen bak er ikke voldsomt mye bedre enn i en E-Klasse ? men den finnes jo i langversjon om dette er viktig.

Mercedes-Benz S-Klasse er diger, luksuriøs, kostbar, komfortabel og elegant. Den har ikke så veldig mange konkurrenter - BMW 7-Serie og Audi A8 er de viktigste.

Mercedes-flaggskipet er en herlig bil; svært komfortabel, svært velutstyrt og svært kjørbar. Og med den sterke dieselmotoren og firehjulstrekk, får du stor glede året rundt - uten at prislappen blir helt ekstrem.

Modellen med sterk dieselmotor og firehjulstrekk er den perfekte luksusbilen for Norge. Og du kan få den med så mye deilig utstyr du bare vil - om du er villig til å betale.

Kjøreegenskaper:

Mercedes-Benz S-Klasse er en stor og tung bil. Den er svært komfortabel, fullstendig stabil - med ekstra hjelp fra det avanserte firehjulstrekksystemet - og oppleves som svært trygg. Men likevel kan den kjøres aktivt om man ønsker; den har god styrefølelse, gir føreren en god følelse med veibanen, og har en imponerende evne til å holde det store karosseriet i sjakk. Direkte sportslig er den ikke, men takler både aktiv og pen kjøring på en veldig god måte.

Motor:

320 CDI er den minste motoren du får kjøpt i Mercedes-Benz S-Klasse. Men den er så absolutt ikke for liten for den store og tunge bilen; den har masser av kraft å by på, og automatgirkassa med sju trinn henter hele tiden det beste ut av den fine 235 hk og 540 Nm sterke sekseren. Lydbildet er avdempet og pent, og motorens karakter bidrar til å gi bilen et overlegent, behagelig preg.

Ytelser:

Selv i en S-Klasse som veier over to tonn, oppleves 320 CDI-motoren som en sterk og behagelig kraftpakke. Og paret med en sjutrinnsautomat, gjør den bilen kvikk og villig. Du må opp på åttesylindrete bensinmotorer for å få de samme fartsressursene.

Eksteriør:

Mercedes-Benz S-Klasse er sober på alle måter, og fra alle vinkler. Den skiller seg ikke så voldsomt ut, men er stor og elegant - og viser at den er noe spesielt. De kraftige skjermene bidrar til det muskuløse preget, uten å gjøre bilen vulgær på noen måte.

Interiør:

Også innvendig er S-Klasse sober og elegant, og oppleves som påkostet over det hele. Det ryddige oppsettet bidrar også til å gi en eksklusiv opplevelse - bilen skryter ikke av hva den er, men har likevel alt og mer til.

Allerede før du begynner å plusse på ting fra den særdeles omfangsrike ekstrautstyrslista, har Mercedes-Benz S-Klasse et imponerende utstyrsnivå. Og med nogo attåt - vår testbil var ekstrautstyrt for drøye 300 000 kroner - er den særdeles deilig, både foran og bak.

Komfort:

S-Klasse er svært komfortabel. Understellet sluker alt, samtidig som det aktive understellet sørger for at bilen ikke blir noen gyngehest. Støynivået er imponerende lavt, både i lave og i høye hastigheter. Man sitter som en prins, og alt virker svært godt gjennomtenkt og -arbeidet - man skal ha det godt i en S-Klasse. Når man i tillegg kan få massasje fra setene, er livet godt.

Sikkerhet:

Sikkerhetsnivået i Mercedes-Benz S-Klasse er i verdenstoppen, med alskens passive og aktive hjelpemidler. Den kjører på en trygg og stabil måte, godt hjulpet av firehjulstrekksystemet. Bremsene er gode. Den har et system som - hvis det oppdager at noe kritisk kan være i ferd med å skje - forbereder bilen på et sammenstøt ved å lukke vinduer og takluke, rette opp seteryggene og stramme setebeltene. Og om ikke dette er nok, kan den utstyres med nattsyn-kamera og radarstyrt cruisekontroll - eller så kan du jo bestille den i pansret utgave&

Pris/utstyr:

En Mercedes-Benz S-Klasse er naturligvis ingen billig bil - prisen begynner på nesten 1,1 millioner kroner, og det finnes massevis av deilig, dyrt ekstrautstyr. Vår testbil koster 1 463 700 kroner. Men sammenliknet med konkurrentene, er en S 320 CDI pent priset. Den relativt moderate motoren bidrar til å holde avgiftene delvis under kontroll, og gjør også at drivstoffkostnadene er på grensen til behagelige.

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Mercedes-Benz S-Klasse hører til i eliten, og her gjør den en veldig god jobb. Med moderat dieselmotor og firehjulstrekk har den en perfekt drivlinje for våre forhold, overskudd av herlig kraft og aldri problemer med å omsette krefter til bevegelse. De bak får det enda bedre i en lang utgave av bilen, men både fører og passasjerer har det uansett veldig bra i en S-Klasse.

Vår karakter

Se flere saker fra: Mercedes-Benz Se flere saker fra: De beste fluktbilene - kanskje Se flere saker fra: Test: Mercedes-Benz S-klasse
Som en mindre S-klasse

Test: Mercedes-Benz C180 aut. 2014

Som en mindre S-klasse
Veil. pris: 651000

Komfort-kongen

Test: Mercedes-Benz ML 350 Bluetec 2014

Komfort-kongen
Veil. pris: 1514000

Alt du ønsker deg til lavere pris

Test: Mercedes-Benz C 220 TCDI aut. 4Matic

Alt du ønsker deg til lavere pris
Veil. pris: 512500

SUV-en som har alt

Test: Mercedes-Benz GL 350 BlueTec 4Matic

SUV-en som har alt
Veil. pris: 1485000

Finere familiebil får du ikke

Test av Mercedes-Benz CLS 350 CDI 4Matic Shooting Brake, 2012

Finere familiebil får du ikke
Veil. pris: 1293000

Komforten er helt suveren

Test: Mercedes-Benz GLK 220 CDI 4Matic, 2012

Komforten er helt suveren
Veil. pris: 700000

Mer komfortabel SUV får du neppe

Test: Mercedes-Benz ML 350 CDI BlueTEC

Mer komfortabel SUV får du neppe
Drømmebil for fjellfolk

Test: Mercedes-Benz E 250 CDI 4Matic T 7G-Tronic 2012

Drømmebil for fjellfolk
Veil. pris: 734200

Billigste vei til stor SUV

Test: Mercedes ML 250 BlueTec 4Matic, 2012

Billigste vei til stor SUV
Veil. pris: 783800

Danker ut luksus-SUV-ene

Mercedes-Benz CLS 350 CDI 4Matic, 2012

Danker ut luksus-SUV-ene
Praktisk mini-luksus

Mercedes-Benz B180, 2012

Praktisk mini-luksus
En gigantisk snuoperasjon

Mercedes-Benz A 180 AMG Sport, 2012

En gigantisk snuoperasjon
Denne Mercedesen er en drøm å kjøre

Test: Mercedes C 180 CGI Coupé, 2011

Denne Mercedesen er en drøm å kjøre
Veil. pris: 449000

Best på sikkerhet

Test: Mercedes B 180 CDI, 2011

Best på sikkerhet
Holder formen

Test Mercedes SLK 200, 2011

Holder formen
Nydelig med bensinmotor

Test Mercedes-Benz C 180 CGI, 2011

Nydelig med bensinmotor
Billigversjonen får karakter seks

Test: Mercedes-Benz CLS 250 CDI 2011

Billigversjonen får karakter seks
En vanvittig deilig bil

Test: Mercedes-Benz CLS 350 CDI 2011

En vanvittig deilig bil
Veil. pris: 1207000

Statusbilen du kanskje har råd til

Mercedes C 180 CDI T aut., 2011-modell

Statusbilen du kanskje har råd til
Veil. pris: 374000

Luksus for storfamilien

Test: Mercedes-Benz R350 CDI BlueTec, 2010-modell

Luksus for storfamilien
Veil. pris: 1250000

Heftig tungvektsracer

Test Mercedes CL 500 4Matic, 2010

Heftig tungvektsracer
Superkomfort til lavpris

Test: Mercedes-Benz C 180 CDI aut., 2010

Superkomfort til lavpris
Veil. pris: 343000

Den deiligste kabrioleten

Test: Mercedes Benz E200 CGI cab, 2010

Den deiligste kabrioleten
Veil. pris: 756000

Nær komplett Mercedes

Test: Mercedes C 250 CDI 4Matic aut. stv, 2010-modell

Nær komplett Mercedes
Veil. pris: 650000

Familie-Mercedes til Toyota-pris

Test: Mercedes-Benz C 200 CDI T, 2010

Familie-Mercedes til Toyota-pris
Veil. pris: 393000

Denne bilen er sykt rask

Test: Mercedes SLS AMG, 2010-modell

Denne bilen er sykt rask
Veil. pris: 2800000

Verdens vakreste bil?

Test: Mercedes E 220 CDI Coupe, 2010

Verdens vakreste bil?
Veil. pris: 641500

Stopp for start-stopp

Test: Mercedes B-klasse 150 BlueEfficiency

Stopp for start-stopp
Veil. pris: 299073

Miljøvennlig minstemann

Test: Mercedes A 150 BlueEfficiency 2009

Miljøvennlig minstemann
Veil. pris: 227472

Mercedes med sprut

Test: Mercedes C250 CDI Blue Efficiency 2009-modell

Mercedes med sprut
Ikke så sporty som den ser ut

Mercedes-Benz CLC 180K

Ikke så sporty som den ser ut
Veil. pris: 390100

For bensin-gjengen

Test: Mercedes C200 Kompressor sedan

For bensin-gjengen
Utfordrer i ukjent terreng

Test: Mercedes C220 CDI sedan

Utfordrer i ukjent terreng
Frir til nye kjøpere

Test: Mercedes C200 CDI stv.

Frir til nye kjøpere
Den nye familiestjernen

Test: Mercedes C180K stv.

Den nye familiestjernen
Elegant kraft

Test: Mercedes CL63 AMG

Elegant kraft
Perfekt familiebil

Test: Mercedes E 200 CDI T Automat, 2010

Perfekt familiebil
Veil. pris: 499900

Ekstra krutt i oppskriften

Test: Mercedes E 250 CDI 2009

Ekstra krutt i oppskriften
Ren og fin

Mercedes-Benz E 300 Bluetec

Ren og fin
Stor, dyr og veldig bra

Test: Mercedes-Benz E 220 T CDI Avantgarde 2009

Stor, dyr og veldig bra
Komfort, sikkerhet og – kjøreglede!

Test: Mercedes E 220 CDI 2009

Komfort, sikkerhet og – kjøreglede!
Veil. pris: 499000

Den ultimate kosebilen?

Test: Mercedes E350 CDI Coupé, 2009-modell

Den ultimate kosebilen?
Veil. pris: 883700

Skarp i kantene

Test: Mercedes GLK 220 CDI 2009

Skarp i kantene
Veil. pris: 566000

Den aller største

Test: Mercedes-Benz GL 320 CDI

Den aller største
Veil. pris: 1118500

Herlig og kostbar SUV

Test: Mercedes-Benz GLK 320 CDI 4MATIC, 2008:

Herlig og kostbar SUV
Veil. pris: 743400

Vi har kjørt Mercedes' luksushybrid

Test: Mercedes S 400 Blue Hybrid, 2009

Vi har kjørt Mercedes' luksushybrid
Veil. pris: 1247100

Diger, dyr – og deilig

Test: Mercedes-Benz ML 280 CDI, 2009:

Diger, dyr – og deilig
Veil. pris: 861000

Big Mac

Test: Mercedes R 280 CDI

Big Mac
Komfortabel, stilfull glede

MB SLK 200 Kompressor:

Komfortabel, stilfull glede
Veil. pris: 509600

Diger, deilig, dyr - og perfekt for Norge

Test: Mercedes-Benz S320 CDI 4Matic

Diger, deilig, dyr - og perfekt for Norge

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag