Test: Mazda RX-8

Noe for seg selv

Mazda RX-8 er en av de mest eksotiske bilopplevelsene du kan få på riktig side av millionen.

Publisert Oppdatert

Mazda RX-8 har ikke så mange direkte konkurrenter å sammenligne seg med. Sportscoupéer står ikke høyest på utviklingslisten hos verdens bilfabrikker, særlig ikke hvis de kommer med Wankel-motor i tillegg. Audi TT og Alfa Romeo Brera kan være alternativ, det samme gjelder BMW Z4 Coupé, eller Peugeot 407 Coupé. Selv om ingen tilbyr den miksen av egenskaper du finner i Mazda RX-8

Det er kanskje ikke verdens beste bil, men Mazda RX-8 gir deg kjøreopplevelser som ofte havner i glass og ramme på veggen for "gode bilminner".

Kjøreegenskaper:

Den lange akselavstanden og en relativt harmonisk fjæring, gir assosiasjoner til britiske GT-vogner av god avstamning. Fjæringen er smidig og holder bra kontakt med veien også på ujevn asfalt. Relativt lav vekt og ditto tyngdepunkt, gjør at Mazda RX-8 kjører med meget god presisjon. De fete 225/45-18 dekkene har en svært effektiv limvirkning på veigrepet.

Motor:

Mazdas RENESIS-motor må bare oppleves. Den høres ut som en reaktor fra en scifi-film på tomgang, og den totalt vibrasjonsfrie gangen gjennom hele turtallsregisteret bør få Felix Wankel til å smile fra motoringeniørenes himmel. Av natur er Wankel-motorer ekstremt turtallsvillige. Selv laveffektversjonen på 192 hk går lett mot 8000 o/m, akkompagnert av en herlig trompetfanfare fra eksosrørene. En sportsbilmotor av klasse.

Ytelser:

Vi kjørte Mazda RX-8 med 192 hk, som gir tilstrekkelige, men langt fra oppsiktsvekkende ytelser når man tar pris- og biltype med i betraktningen. Den trekker jevnt fra lave turtall, men du trenger 35-4000 o/m på teller'n før det skyver ordentlig. Du bør være glad i å gire, for det er først og fremst 3. giret som gir ordentlig forbikjøringseffekt i norske hastigheter. 0-100 km/t er oppgitt til 7,2 sek. og toppfarten til 223 km/t.

Eksteriør:

Mazda RX-8 har sportscoupéens lange og slanke design, men med mange særegne og etter vår mening tøffe detaljer. En gøyal sak er måten Mazda har integrert rotasjonsstempelets særegne, avrundete triangelform i mange designelementer. For eksempel i panseret, eller utformingen av tåkelyset bak. Dessuten er skjermutformingene foran stilige, og den ekstra lengden på taklinjen gir bilen en markant profil

Interiør:

Den spesielle døråpningen, med en liten bakdør som svinger ut motsatt av førerdøren er genial. Det gir et lett tilgjengelig baksete, som faktisk tillater plass for fire "normalvoksne" på kortere turer. Med unntak av en smal åpning, er bagasjerommet blant de bedre i klassen. Selve førerplassen er fint utført, med sentralt plassert turteller som et naturlig midtpunkt.

Komfort:

Mazda RX-8 har ikke glemt at en GT-bil også handler om å balansere sportsligheten med en type komfort som gjør at du kan holde ut bak rattet på lengre turer. Seter/sittestilling er et nøkkelord, og her har Mazda sitt på det tørre. I alle fall så lenge du ikke er for lang i ryggen, og kommer i konflikt med en moderat takhøyde. De svære dekkene lager en del romlestøy på grov asfalt, ellers er motorlyden bare av det gode. Hjulopphenget er stramt, men ettergivende nok til å gi bilen akseptabel fjæringskomfort.

Sikkerhet:

Mazda RX-8 har ikke vært testet i EuroNCAP. Bilen har godt sikkerhetsutstyr, med front/side- og gardinkollisjonsputer. Det er ISOFIX-system for barneseter i baksetene, så her kan småttingene få sportsbil inn med morsmelken. Vi glemmer heller ikke et bra ESP-system, og meget gode bremser.

Pris/utstyr:

Mazda RX-8 fikk avgiftsendringen midt i fleisen: Et sportsbilnormalt bensinforbruk på 1,06 l/mil ved blandet kjøring og CO2-utslipp 267 g/km erstattet beskjedne 1308 cm3 sylindervolum i avgiftsgrunnlaget. Dermed ble prisen 615 000 i stedet for 465 000, og man kan i sannhet angre på at man ikke kjøpte RX-8 før nyttår - da den faktisk var rene røverkjøpet. Mazda har tatt bilen ut av norske prislister, men den kan fortsatt spesialbestilles. Som et plaster på pris-såret, kan du ta med deg at bilen er meget godt utstyrt.

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Mazda RX-8 er en av de sjeldne artene som beriker flora og fauna i bilverdenen. RENESIS-motoren er en særegenhet av de sjeldne, og du må være innbitt bilhater for ikke å få smurt det store gliset utover fjeset hver gang turteller' n spinner forbi 4000 o/m på vei mot de store høyder. Dette følges opp av delikate veiegenskaper og et overraskende praktisk sportscoupé-interiør.

Nytt avgiftssystem rammet RX-8 hardt, som gikk fra å være prisgunstig til relativt kostbar i løpet av nyttårsnatten 2006-07. 192 hk versjonen er fin, men skal man først punge ut for en Mazda RX-8, ville vi ha unnet oss modellen med 231 hk.

Vår karakter

Se flere saker fra: Mazda Se flere saker fra: Test: Mazda RX-8
Hardtslående Golf-konkurrent

Test: Mazda 3 2,2D aut. Skyactive Optimum 2013

Hardtslående Golf-konkurrent
Veil. pris: 319200

Dette må bli en suksess

Test: Mazda CX-5 2,2d 2012

Dette må bli en suksess
Dette blir en SUV-slager

Test: Mazda CX-5 2,0 4x4, 2012-modell

Dette blir en SUV-slager
Veil. pris: 351600

Årets beste bilkjøp

Test Mazda MX-5 Roadster Coupe 1,8, 2011

Årets beste bilkjøp
På jakt etter en problemfri bil?

Test: Mazda 3 1,6 D 2012

På jakt etter en problemfri bil?
Uvanlig mye bil for pengene

Test: Mazda 5 1,6 DE Advance Plus sjuseter, 2011-modell

Uvanlig mye bil for pengene
Veil. pris: 307700

Denne er billigere enn du tror

Test: Mazda MX-5 1,8 20th. anniversary edition

Denne er billigere enn du tror
Veil. pris: 279900

Super familiebil

Test: Mazda 6 2,2 DE Sport stv., 2010-modell

Super familiebil
Tøff med plan

Test: Mazda BT-50, 2009

Tøff med plan
Veil. pris: 276500

Vi liker den

Test: Mazda 2 Sport

Vi liker den
Tam, men likevel frisk

Test: Mazda 2 1,3 MZR

Tam, men likevel frisk
Nytt på nytt

Test: Mazda 3 1,6

Nytt på nytt
Morsom fornuft

Test: Mazda 3 1,6

Morsom fornuft
Min venn Brutus

Test: Mazda 3 MPS

Min venn Brutus
Større og tøffere enn Golf

Test: Mazda 3 2,0 i-Stop, 2009

Større og tøffere enn Golf
Veil. pris: 310800

MPS er rask som et uvær

TEST: Mazda 3 MPS, 2009

MPS er rask som et uvær
Veil. pris: 618900

Holder Mazdas løfter?

Test: 6000 km med Mazda 3 1,6D, 2009

Holder Mazdas løfter?
Veil. pris: 231000

Pen og kjøreglad Mazda 3

TEST: Mazda 3 1,6 MZR-DE, 2009

Pen og kjøreglad Mazda 3
Her er sommerbilen

Test: Mazda MX-5 2,0 Sport Roadster Coupe, 2009-modell

Her er sommerbilen
Veil. pris: 410400

Hverdagshelten

Test: Mazda 5 2,0 aut., 2008

Hverdagshelten
Får den oppmerksomhet nå?

Test: Mazda 5 2,0 MZR-CD

Får den oppmerksomhet nå?
Anbefales!

Test: Mazda 6 2,2 MZR-CD stv. 2009-modell

Anbefales!
Rimelig råskap

Test: Mazda 6 2,2 D 185 hk Sport kombi, 2009:

Rimelig råskap
Veil. pris: 422700

Test: Mazda 6 2,5 Sport

"Sport" uten sprut
Annerledes-SUV

Test: Mazda CX-7

Annerledes-SUV
Luftig underholdning

Test: Mazda MX-5 RC

Luftig underholdning
Overraskelsen

Test: Mazda MX-5

Overraskelsen
Voksen sportssedan

Test: Mazda 6 MPS

Voksen sportssedan
Noe for seg selv

Test: Mazda RX-8

Noe for seg selv

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning