Test: Mazda CX-7

Annerledes-SUV

Mazdas CX-7 er en av de friskeste SUV-ene vi har kjørt.

Sist oppdatert

Prismessig skal den drøyt 750 000 kroner dyre Mazda CX-7 slåss med stor-SUV'er fra Volvo, VW og Land Rover. Men den mest åpenbare konkurrenten både når det gjelder kjøreegenskaper og ytelser, er BMW X3 i 3,0d- eller 3,0si-versjon.

Kort oppsummert er Mazda CX-7 en crossovermodell plassert på et drivverk med WRC light-karakter. Det gir noen overraskelser i forhold til vanlig skikk og bruk i SUV-segmentet. Og vi liker jo rebeller, gjør vi ikke?

Kjøreegenskaper

Det tar ikke mange svingene før du oppdager at Mazda CX-7 oppfører seg ganske annerledes enn andre SUV'er. Ok, det er noe understyring i krappe svinger, men når CX-7 får boltre seg på en kupert og svingete landevei, dukker bilkjøringssmilet opp. Da går den presist og kontant til verket, og du glemmer fort at du har med deg noen hundre kilo ekstra og sitter en halv etasje høyere enn vanlig. Tryggheten er det heller ikke noe å si på, bilen oppfører seg nøytralt over et bredt spekter og har en velfungerende ESP.

Motor

Med Mazda CX-7 følger det ingen silkemyk sekser, eller fornuftig turbodiesel. Neida, den kommer med "WRC-motoren" vi kjenner fra MPS-modellene - en brumlebass av en 2,3-liters turbofirer, som med sin røffe gange og eksplosjonsartige ytelseskarakteristikk er så langt unna SUV-motoriseringens gylne middelvei du kan komme. Lar du turtallet falle for lavt, skjer det ingenting. Med tung og presis sekstrinnskasse krever det likevel ikke så mye planlegging å holde turtelleren i gladområdet mellom 2500 og 5500 o/m. Noen typisk turtallsmaskin er Mazda CX-motoren nemlig ikke.

Ytelser

Mens de fleste SUV'er i denne prisklassen glir bedagelig rundt med lett anemiske dieselmotorer kombinert med bedagelige automatkasser, er det altså helt andre takter over Mazda CX-7. I SUV-sammenheng er 1700 kg egenvekt forbløffende lett, og når du girer ned og klinker til høyrepedalen, guffer bilen i vei som om den har onde makter i hælene. 3. og 4. gir sørger for kanondriv ved engasjert kjøring, og trailersjåførene rekker knapt å blunke før "h vite lyn" har passert med trygg margin.

Eksteriør

Heller ikke på designfronten følger Mazda CX-7 de gjengse SUV-normene. Det er langt mer crossover enn terrengbil her i gården, med kraftig vinklet frontrute og fallende linjer mot hekken. Hvitfargen på vår bil gir utpreget South Beach-følelse, og det er nesten så du savner 22-tommers blingfelger og pimpet stereo med jordskjelvbass. Tøft er det uansett.

Interiør

Du får noen signaler om at Mazda CX-7 først og fremst er tiltenkt USA, men interiørdesign og materialer er tilpasset en mer europeisk smak på de modellene som kommer hit. Den største svakheten er imidlertid plassforholdene sett opp mot tilsvarende dyre konkurrenter. Selv om Mazda CX-7 er rommelig, har den ikke den gedigne plassen en del av de beste konkurrentene kan skilte med.

Komfort

Til å være så sportslig som Mazda CX-7 faktisk er, overrasker det i positiv forstand at komforten i liten grad lider under det. Understellet glatter over det Mesta har glemt, og med myke piggfri-poter er det lite dekkstøy å spore. I stedet kan du hygge deg med turbofirerens ulike støyfrekvenser. Setene gir tilstrekkelig støtte, og det går greit å finne en god sittestilling.

Sikkerhet

Mazda CX-7 har ikke vært gjennom noen EuroNCAP-test. Fabrikkens hovedmodeller har oppnådd respektable resultater i testene de siste årene, og vi antar at CX-7 ikke er noen katastrofe om det skulle smelle. Bilen har et akseptabelt nivå på sikkerhetsutstyret, og ESP-systemet fungerer tilfredsstillende.

Pris/utstyr

Mange "eksperter" har dømt Mazda CX-7 nord og ned fordi den foreløpig bare kan leveres med bensinturbo. Vårt langtursforbruk varierte med gasspedalstillingen; alt fra 0,85 til 1,1 l/mil. Ikke ille, selv sammenlignet med dieselgurglende SUV-sugger som veier et halvt tonn mer. Ok, Mazda CX-7 er mindre enn en Volvo XC90, men ikke alle trenger plass til et halvt fotballag for å nyte gledene ved høy sitteposisjon og 4WD. Velger du å anse CX-7 som et rimelig alternativ til en Porsche Cayenne - noe både ytelser og egenskaper delvis kan forsvare - fremstår den jo som det rene røverkjøpet.

Denne saken ble første gang publisert 06/12 2007, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også