Test: Mazda CX-7

Annerledes-SUV

Mazdas CX-7 er en av de friskeste SUV-ene vi har kjørt.

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Sportslige veiegenskaper

+ Friske ytelser

+ Tøft utseende

- Røff motor

- Pris/plassforhold

Prismessig skal den drøyt 750 000 kroner dyre Mazda CX-7 slåss med stor-SUV'er fra Volvo, VW og Land Rover. Men den mest åpenbare konkurrenten både når det gjelder kjøreegenskaper og ytelser, er BMW X3 i 3,0d- eller 3,0si-versjon.

Kort oppsummert er Mazda CX-7 en crossovermodell plassert på et drivverk med WRC light-karakter. Det gir noen overraskelser i forhold til vanlig skikk og bruk i SUV-segmentet. Og vi liker jo rebeller, gjør vi ikke?

Kjøreegenskaper

Det tar ikke mange svingene før du oppdager at Mazda CX-7 oppfører seg ganske annerledes enn andre SUV'er. Ok, det er noe understyring i krappe svinger, men når CX-7 får boltre seg på en kupert og svingete landevei, dukker bilkjøringssmilet opp. Da går den presist og kontant til verket, og du glemmer fort at du har med deg noen hundre kilo ekstra og sitter en halv etasje høyere enn vanlig. Tryggheten er det heller ikke noe å si på, bilen oppfører seg nøytralt over et bredt spekter og har en velfungerende ESP.

Motor

Med Mazda CX-7 følger det ingen silkemyk sekser, eller fornuftig turbodiesel. Neida, den kommer med "WRC-motoren" vi kjenner fra MPS-modellene - en brumlebass av en 2,3-liters turbofirer, som med sin røffe gange og eksplosjonsartige ytelseskarakteristikk er så langt unna SUV-motoriseringens gylne middelvei du kan komme. Lar du turtallet falle for lavt, skjer det ingenting. Med tung og presis sekstrinnskasse krever det likevel ikke så mye planlegging å holde turtelleren i gladområdet mellom 2500 og 5500 o/m. Noen typisk turtallsmaskin er Mazda CX-motoren nemlig ikke.

Ytelser

Mens de fleste SUV'er i denne prisklassen glir bedagelig rundt med lett anemiske dieselmotorer kombinert med bedagelige automatkasser, er det altså helt andre takter over Mazda CX-7. I SUV-sammenheng er 1700 kg egenvekt forbløffende lett, og når du girer ned og klinker til høyrepedalen, guffer bilen i vei som om den har onde makter i hælene. 3. og 4. gir sørger for kanondriv ved engasjert kjøring, og trailersjåførene rekker knapt å blunke før "h vite lyn" har passert med trygg margin.

Eksteriør

Heller ikke på designfronten følger Mazda CX-7 de gjengse SUV-normene. Det er langt mer crossover enn terrengbil her i gården, med kraftig vinklet frontrute og fallende linjer mot hekken. Hvitfargen på vår bil gir utpreget South Beach-følelse, og det er nesten så du savner 22-tommers blingfelger og pimpet stereo med jordskjelvbass. Tøft er det uansett.

Interiør

Du får noen signaler om at Mazda CX-7 først og fremst er tiltenkt USA, men interiørdesign og materialer er tilpasset en mer europeisk smak på de modellene som kommer hit. Den største svakheten er imidlertid plassforholdene sett opp mot tilsvarende dyre konkurrenter. Selv om Mazda CX-7 er rommelig, har den ikke den gedigne plassen en del av de beste konkurrentene kan skilte med.

Komfort

Til å være så sportslig som Mazda CX-7 faktisk er, overrasker det i positiv forstand at komforten i liten grad lider under det. Understellet glatter over det Mesta har glemt, og med myke piggfri-poter er det lite dekkstøy å spore. I stedet kan du hygge deg med turbofirerens ulike støyfrekvenser. Setene gir tilstrekkelig støtte, og det går greit å finne en god sittestilling.

Sikkerhet

Mazda CX-7 har ikke vært gjennom noen EuroNCAP-test. Fabrikkens hovedmodeller har oppnådd respektable resultater i testene de siste årene, og vi antar at CX-7 ikke er noen katastrofe om det skulle smelle. Bilen har et akseptabelt nivå på sikkerhetsutstyret, og ESP-systemet fungerer tilfredsstillende.

Pris/utstyr

Mange "eksperter" har dømt Mazda CX-7 nord og ned fordi den foreløpig bare kan leveres med bensinturbo. Vårt langtursforbruk varierte med gasspedalstillingen; alt fra 0,85 til 1,1 l/mil. Ikke ille, selv sammenlignet med dieselgurglende SUV-sugger som veier et halvt tonn mer. Ok, Mazda CX-7 er mindre enn en Volvo XC90, men ikke alle trenger plass til et halvt fotballag for å nyte gledene ved høy sitteposisjon og 4WD. Velger du å anse CX-7 som et rimelig alternativ til en Porsche Cayenne - noe både ytelser og egenskaper delvis kan forsvare - fremstår den jo som det rene røverkjøpet.

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Dette har vi ventet på helt siden Toyota nektet å putte turbomotoren fra Celica GT-Four i den første RAV4. Mazda CX-7 er ikke bare tøff å se på - drivverk og motor følger faktisk opp de sportslige forventningene linjene vekker. Bilen kjører forbløffende kontant, og når turboen kommer i godlune, er skyvet formidabelt og kjøregleden langt over det man normalt forbinder med denne biltypen. La barnefamiliene ha sine XC90'er og Touareger. Dette er SUV for oss som liker å kjøre bil.

Vår karakter

Se flere saker fra: Mazda Se flere saker fra: Test: Mazda CX-7
Hardtslående Golf-konkurrent

Test: Mazda 3 2,2D aut. Skyactive Optimum 2013

Hardtslående Golf-konkurrent
Veil. pris: 319200

Dette må bli en suksess

Test: Mazda CX-5 2,2d 2012

Dette må bli en suksess
Dette blir en SUV-slager

Test: Mazda CX-5 2,0 4x4, 2012-modell

Dette blir en SUV-slager
Veil. pris: 351600

Årets beste bilkjøp

Test Mazda MX-5 Roadster Coupe 1,8, 2011

Årets beste bilkjøp
På jakt etter en problemfri bil?

Test: Mazda 3 1,6 D 2012

På jakt etter en problemfri bil?
Uvanlig mye bil for pengene

Test: Mazda 5 1,6 DE Advance Plus sjuseter, 2011-modell

Uvanlig mye bil for pengene
Veil. pris: 307700

Denne er billigere enn du tror

Test: Mazda MX-5 1,8 20th. anniversary edition

Denne er billigere enn du tror
Veil. pris: 279900

Super familiebil

Test: Mazda 6 2,2 DE Sport stv., 2010-modell

Super familiebil
Tøff med plan

Test: Mazda BT-50, 2009

Tøff med plan
Veil. pris: 276500

Vi liker den

Test: Mazda 2 Sport

Vi liker den
Tam, men likevel frisk

Test: Mazda 2 1,3 MZR

Tam, men likevel frisk
Nytt på nytt

Test: Mazda 3 1,6

Nytt på nytt
Morsom fornuft

Test: Mazda 3 1,6

Morsom fornuft
Min venn Brutus

Test: Mazda 3 MPS

Min venn Brutus
Større og tøffere enn Golf

Test: Mazda 3 2,0 i-Stop, 2009

Større og tøffere enn Golf
Veil. pris: 310800

MPS er rask som et uvær

TEST: Mazda 3 MPS, 2009

MPS er rask som et uvær
Veil. pris: 618900

Holder Mazdas løfter?

Test: 6000 km med Mazda 3 1,6D, 2009

Holder Mazdas løfter?
Veil. pris: 231000

Pen og kjøreglad Mazda 3

TEST: Mazda 3 1,6 MZR-DE, 2009

Pen og kjøreglad Mazda 3
Her er sommerbilen

Test: Mazda MX-5 2,0 Sport Roadster Coupe, 2009-modell

Her er sommerbilen
Veil. pris: 410400

Hverdagshelten

Test: Mazda 5 2,0 aut., 2008

Hverdagshelten
Får den oppmerksomhet nå?

Test: Mazda 5 2,0 MZR-CD

Får den oppmerksomhet nå?
Anbefales!

Test: Mazda 6 2,2 MZR-CD stv. 2009-modell

Anbefales!
Rimelig råskap

Test: Mazda 6 2,2 D 185 hk Sport kombi, 2009:

Rimelig råskap
Veil. pris: 422700

Test: Mazda 6 2,5 Sport

"Sport" uten sprut
Annerledes-SUV

Test: Mazda CX-7

Annerledes-SUV
Luftig underholdning

Test: Mazda MX-5 RC

Luftig underholdning
Overraskelsen

Test: Mazda MX-5

Overraskelsen
Voksen sportssedan

Test: Mazda 6 MPS

Voksen sportssedan
Noe for seg selv

Test: Mazda RX-8

Noe for seg selv

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning