Test: Mazda 5 2,0 MZR-CD

Får den oppmerksomhet nå?

Mazda serverer en fint gjennomført ansiktsløftning av sin snart tre år gamle flerbruksbil.

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Gode kjøreegenskaper

+ Prisgunstig

+ Praktiske løsninger

- Savner litt kraft

- Enkle materialvalg

- Mangler mulighet for navigasjon

Mazda 5 ble lansert høsten 2005 som japanernes første virkelige forsøk på å lage en flerbruksbil. Forsøket var bra, men i Norge har modellen likevel ikke fått den store oppmerksomheten - med 97 solgte ved utgangen av februar i år (661 i fjor, 679 i 2006). Volkswagen Touran, Ford S-Max og Opel Zafira er klasseledere så langt. I et segment der kjøreglede ikke står i hovedfokus, er Mazda 5 en positiv erfaring - særlig ved siden av nevnte S-Max.

Hos Mazda er det åpenbart kjøreglede som gjelder for tiden - for hele modellspekteret. Mazda 5 er ikke noe unntak. Den kjører meget bra, og taper seg egentlig bare på litt enkle materialvalg innvendig.

Kjøreegenskaper

Mazda 5 har relativt lang akselavstand og høyt karosseri, noe som i utgangspunktet ikke lover så godt for kjøreegenskapene. Men det er her 5-eren overrasker. Et fast understellsoppsett - kanskje litt i overkant fast for den veldig komfortorienterte - kombinert med presis styring, gjør at 5 framstår som en svingevillig og lettkjørt MPV. Definitivt en av markedets mest personbilaktige MPV-er.

Motor

Vi kjørte "billigutgaven" av Mazda 5, dvs. toliters turbodiesel med 110 hestekrefter ved 3500 omdreininger. Det merkes fort at den savner det lille ekstra, både i topp og bunn. Ett av plussene under kjøring, er at Mazda-ingeniørene har gjort en jobb for å få ned støyen. Ved gasspådrag er det langt hyggeligere å sitte og prate i kupeen enn i forrige utgave. Trekkraften er helt grei så lenge du holder deg mellom momentmaks (310 Nm ved 2000 omdreininger) og drøye 3000 omdreininger. Over der er det ikke stort å hente. Det finnes også en såkalt "high power"-versjon av motoren, med 143 hestekrefter. Vi ville derfor ha lagt pengene våre i denne. Med disse på plass, blir det trolig en femmer på terningen. Girkassa er presis og behagelig, og 110-hesteren redder en svak firer takket være denne.

Ytelser

110-hesteren gjør unna de første 100 kilometerne på 13,9 sekunder. Dermed er ikke denne 5-utgaven noen racer i det hele tatt. Storebror med 143 hestekrefter og 50 Nm ekstra dreiemoment klarer seg med snaue tre sekunder mindre. Savnet av krefter kommer ikke før du trenger det til en forbikjøring, eller har lyst på litt inspirert kjøring. Da blir 110-hesteren fort andpusten. Girkassa er godt tilpasset motoren, og gjør at det stort sett går greit å finne riktig arbeidsturtall på høyere gir. Forvent bare ikke noe særlig punch. Trenger du det, er det bare å hoste opp for de 33 ekstra hestekreftene.

Eksteriør

Ansiktsløftningen har gitt Mazda 5 et vesentlig skarpere oppsyn. Utseendet levner ingen tvil om at det er en Mazda du ser på, og trekkene er polert i retning av den nye familiebilen Mazda 6, som utseendemessig er en frisk nykommer. Bak er det gjort heldige endringer på baklyktene. Men veldig flott å se på er 5-modellen ikke; den er mer diskré og klarer på en god måte å forkle at den er stor innvendig. Dermed er den for mange også enkel å overse. Stort pluss for de elektriske skyvedørene, som gjør turen til kjøpesenteret med barn i baksetet til en problemfri affære.

Interiør

Mazda 5 har en funksjonell førerplass med grei betjening. Her er det lite å trekke for rent ergonomisk, og alle instrumenter er innenfor behagelig rekkevidde - blant annet med store brytere for varmeapparat og ventilasjon. Materialvalgene er enkle, og det er mye hardplast, men det ser bra ut. Den høyt plasserte girspaken er noe man enten liker - eller ei. Vi synes det fungerer bra. Plassen i baksetet er god, og kan justeres ved at midtre seterad flyttes fram for å gi mer plass til bagasje, eller de to bakerst når bilen gjør jobben som sjuseter.

Komfort

Mazda 5-fjæringen er på grensen til å være stiv, særlig på dårlig underlag. Fordelen ved understellsoppsettet er at man merker lite til bilens høyde under aktiv kjøring, mens minuset er noe sviktende komfort. Vi synes imidlertid Mazda lykkes godt med sitt kompromiss, som Ford med sin S-Max. Skinnsetene i testbilen fungerer bra, men kunne hatt noe bedre sidestøtte. Vei- og vindstøy holder seg godt innenfor akseptable grenser.

Sikkerhet

Mazda 5 fikk fem stjerner i Euro NCAP-testen for sikring av fører og passasjer foran da modellen kom i 2005. Baksetesikkerheten for barna oppnådde tre stjerner, og for fotgjengersikring ble stjernetallet to av fem. Den ansiktsløftede utgaven i denne testen er så langt ikke kollisjonstestet. Blant standard sikkerhetsutstyr finner vi blant annet ESP, ni kollisjonsputer, bremsekraftforsterker og automatiske beltestrammere.

Pris/utstyr

Mazda 5 med utstyrsnivået Advance Plus-koster fra 306 900 kroner. Med tillegg for metalliclakk, skinnseter og elektriske skyvedører, lander prisen på vår testbil på 331 600 kroner. Til den prisen framstår Mazda 5 som kurant utstyrt, til tross for at den savner navigasjon og DVD - som ikke finnes på utstyrslista. Men de elektriske sidedørene vil utvilsomt være gunstig ekstrautstyr ved videresalg til familier med barn. Med den nøysomme dieselmotoren, klarte vi oss med et blandet forbruk på rundt 0,7 liter pr. mil. Mazda oppgir selv 0,61.

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Mazda 5 setter ingen store følelser i sving rent utseendemessig, men er en gjennomført praktisk bil med dynamiske kjøreegenskaper til en pris som ikke er hakkende gal. Totalt sett er modellen derfor, med sitt nye og skarpere utseende, en meget god representant for de typiske flerbruksbilene. Mazda 5 er praktisk som en typisk MPV, men kjører bedre - ja, nesten som en personbil. Det gir klare pluss i margen i denne klassen.

Vår karakter

Se flere saker fra: Mazda Se flere saker fra: Test: Mazda 5
Hardtslående Golf-konkurrent

Test: Mazda 3 2,2D aut. Skyactive Optimum 2013

Hardtslående Golf-konkurrent
Veil. pris: 319200

Dette må bli en suksess

Test: Mazda CX-5 2,2d 2012

Dette må bli en suksess
Dette blir en SUV-slager

Test: Mazda CX-5 2,0 4x4, 2012-modell

Dette blir en SUV-slager
Veil. pris: 351600

Årets beste bilkjøp

Test Mazda MX-5 Roadster Coupe 1,8, 2011

Årets beste bilkjøp
På jakt etter en problemfri bil?

Test: Mazda 3 1,6 D 2012

På jakt etter en problemfri bil?
Uvanlig mye bil for pengene

Test: Mazda 5 1,6 DE Advance Plus sjuseter, 2011-modell

Uvanlig mye bil for pengene
Veil. pris: 307700

Denne er billigere enn du tror

Test: Mazda MX-5 1,8 20th. anniversary edition

Denne er billigere enn du tror
Veil. pris: 279900

Super familiebil

Test: Mazda 6 2,2 DE Sport stv., 2010-modell

Super familiebil
Tøff med plan

Test: Mazda BT-50, 2009

Tøff med plan
Veil. pris: 276500

Vi liker den

Test: Mazda 2 Sport

Vi liker den
Tam, men likevel frisk

Test: Mazda 2 1,3 MZR

Tam, men likevel frisk
Nytt på nytt

Test: Mazda 3 1,6

Nytt på nytt
Morsom fornuft

Test: Mazda 3 1,6

Morsom fornuft
Min venn Brutus

Test: Mazda 3 MPS

Min venn Brutus
Større og tøffere enn Golf

Test: Mazda 3 2,0 i-Stop, 2009

Større og tøffere enn Golf
Veil. pris: 310800

MPS er rask som et uvær

TEST: Mazda 3 MPS, 2009

MPS er rask som et uvær
Veil. pris: 618900

Holder Mazdas løfter?

Test: 6000 km med Mazda 3 1,6D, 2009

Holder Mazdas løfter?
Veil. pris: 231000

Pen og kjøreglad Mazda 3

TEST: Mazda 3 1,6 MZR-DE, 2009

Pen og kjøreglad Mazda 3
Her er sommerbilen

Test: Mazda MX-5 2,0 Sport Roadster Coupe, 2009-modell

Her er sommerbilen
Veil. pris: 410400

Hverdagshelten

Test: Mazda 5 2,0 aut., 2008

Hverdagshelten
Får den oppmerksomhet nå?

Test: Mazda 5 2,0 MZR-CD

Får den oppmerksomhet nå?
Anbefales!

Test: Mazda 6 2,2 MZR-CD stv. 2009-modell

Anbefales!
Rimelig råskap

Test: Mazda 6 2,2 D 185 hk Sport kombi, 2009:

Rimelig råskap
Veil. pris: 422700

Test: Mazda 6 2,5 Sport

"Sport" uten sprut
Annerledes-SUV

Test: Mazda CX-7

Annerledes-SUV
Luftig underholdning

Test: Mazda MX-5 RC

Luftig underholdning
Overraskelsen

Test: Mazda MX-5

Overraskelsen
Voksen sportssedan

Test: Mazda 6 MPS

Voksen sportssedan
Noe for seg selv

Test: Mazda RX-8

Noe for seg selv

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag