Test: Mazda 2 1,3 MZR

Tam, men likevel frisk

En artig småbil for gutta også.

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Velutstyrt

+ Sportslige kjøreegenskaper

+ Føles større enn den er

+ Grei pris

- Motor som trenger pisk

- Dermed: Litt for høyt forbruk

- Taper seg noe på komfort

Vi delte ut en stor rosebukett til 103-hestersutgaven av nye Mazda 2 da vi testkjørte den nylig. Nå, med 28 hestekrefter mindre, blir det mon tro en helt annen historie? Vi kjørte tur-retur Stavanger for å finne ut av saken.

Mazda 2 konkurrerer i segmentet for småbiler, trinnet mellom minibilene og kompaktklassen. Her er det ikke flust av vogner som evner å sjarmere eller underholde, om man da ser bort fra biler som Mini eller Fiat 500. 2-modellen har ikke det samme særpreget som disse to, men ypper seg helt klart i sjiktet bak. Mer tradisjonelle konkurrenter er Toyota Yaris, Peugeot 207, Opel Corsa og Suzuki Swift.

Mazda 2 i sportsutgave var et godt bevis på at japanerne selv med sin minste modell mener alvor med sin "zoom zoom"-politikk, som i all hovedsak handler om kjøreglede. 1,3-literen har de samme kjøreegenskapene, men det må lokkes og lures langt mer for at det skal bli noe særlig gøy.

Kjøreegenskaper

Mazda 2 veier 30 kilo over tonnet, og det viser seg i kjøreegenskapene: Dette er en lettkjørt småbil. 2 takler de fleste typer ujevnheter, om de ikke blir for store, gjennom et stramt oppsatt understell. Fjæringsveien er kort. Det bidrar til at bilen greit fikser aktiv og inspirert kjøring. Et stort pluss er at modellen virker solid og ordentlig - den gamle sviska "godt sammenskrudd" passer derfor utmerket. Mazda 2 opptrer nøytralt, og skal provoseres mye før den svarer med under- eller overstyring. Retningsstabiliteten er det heller ingenting å si på.

Motor

1,3-literen i vår basismodell er ikke den som roper høyest i klassen. De 75 hestekreftene er på plass ved 6000 omdreininger, mens det beskjedne dreiemomentet på 121 Nm er der ved 3500. Det interessante er at den virkelige kraftutfoldelsen begynner ved momentmaks, og spruten fortsetter opp til turtallssperra. Motorgangen er turtallsvillig og Mazda-hard i gangen. Det medfører en del innvendig støy. Girkassa er behagelig presis og fast i overføringen - og blant de definitivt beste i småbilklassen.

Ytelser

Motoren - bilens svakeste punkt - er på ingen måte sprek, men brukt på det riktige viset sammen med den presise girkassa, er det fullt mulig å more seg med minsten, selv om du noen ganger må ned i andregiret for å hente turtallskraft. Dette gjelder særlig ved forbikjøringer, der 1,3-literen tidvis kan føles noe tam. Bruk av register og lave gir fjerner mye av sløvhetsfølelsen, og gjør at de 75 hestene stort sett holder for to personer og bagasje. Men da øker også forbruket betydelig.

Eksteriør

Mazda 2 har fått en åpenbar familielikhet med resten av Mazda-flåten. Fronten på basisutgaven er snillere enn sportsutgaven, men 2 viser seg likevel som en attraktiv og frisk småbil sett forfra. Som i forrige test, av den feteste 2-eren, trekker vi noen prosent for en litt for avrundet og kjedelig hekk.

Interiør

Mazda 2 har det sportslige interiøret som etter hvert preger Mazda-modeller flest. Midtkonsollen er imidlertid så bred at den blir plagsom for høyrekneet ved langkjøring. Basismodellen har ikke like spenstige seter som sportsutgaven, men støtten oppe og nede holder mål. I baksetet er plassen omtrent slik den bør være, men passasjerene bør ikke være for lange i beina. Bagasjerommet på 289 liter er OK i denne klassen.

Komfort

Før forrige test, av sportsutgaven, tippet vi at Mazda 2 ville være en stumpete bil. Det stemte bare delvis. Understellet slukte mye - både humper og trikkeskinner - selv om det medførte en del støy. Basisbilen i denne testen hadde piggfrie vinterdekk med høyere profil, som ga betydelig mer komfort. Til langkjøring fungerer 2 overraskende bra, og den føles som en større bil, selv om Mazda har forsaket litt komfort til fordel for kjøredynamikk.

Sikkerhet

Nye Mazda 2 fikk nylig fem EuroNCAP-stjerner for førerbeskyttelse, fire stjerner for beskyttelse av barn og to for fotgjengerbeskyttelse. Dermed stemte vårt forhåndstips om at Mazda ville gjøre sitt for å sikre at 2 ble den andre Mazdaen i historien til å få fem stjerner i kollisjonstest. Mazda 5 var først i 2005. ESP er standard, samtidig som 2 har seks kollisjonsputer, nødbremsassistanse og forhåndsstramming/belastningshemming av beltene foran.

Pris/utstyr

Basisutgaven av Mazda 2 koster fra 159 900 kroner. Vår testmodell hadde det høyeste utstyrsnivået, kalt Advanced Plus, til 177 800 kroner, og vi savnet heller ingenting. Uvanlig nok, til småbil å være, fant vi også en integrert CD-skifter med plass til seks plater og høyttalere med utmerket lydgjengivelse. Alt i alt er Mazda 2 en flott bil i sin klasse, med en prislapp som ikke skremmer. Hvis kvaliteten er av greit Mazda-merke, bør 2 stå seg godt prismessig også som bruktbil. I løpet av våre nesten 150 mil med bilen, primært langkjøring, endte vi med et gjennomsnittlig forbruk på 0,6 liter per mil.

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Mazda 2 er en artig småbil. Den virker solid, ordentlig og ryddig, og er morsom å kjøre med sitt stramme understell. Dommen blir derfor som sist - at dette er en småbil for gutta også. I tillegg vil den tilfredsstille de fleste andre som lukter på småbil - om de er villige til å forsake litt komfort. Vi trekker dog ett øye på terningen i forhold til sportsutgaven (som fikk karakteren 5), mest på grunn av lavere ytelse.

Vår karakter

Se flere saker fra: Mazda Se flere saker fra: Test: Mazda 2
Hardtslående Golf-konkurrent

Test: Mazda 3 2,2D aut. Skyactive Optimum 2013

Hardtslående Golf-konkurrent
Veil. pris: 319200

Dette må bli en suksess

Test: Mazda CX-5 2,2d 2012

Dette må bli en suksess
Dette blir en SUV-slager

Test: Mazda CX-5 2,0 4x4, 2012-modell

Dette blir en SUV-slager
Veil. pris: 351600

Årets beste bilkjøp

Test Mazda MX-5 Roadster Coupe 1,8, 2011

Årets beste bilkjøp
På jakt etter en problemfri bil?

Test: Mazda 3 1,6 D 2012

På jakt etter en problemfri bil?
Uvanlig mye bil for pengene

Test: Mazda 5 1,6 DE Advance Plus sjuseter, 2011-modell

Uvanlig mye bil for pengene
Veil. pris: 307700

Denne er billigere enn du tror

Test: Mazda MX-5 1,8 20th. anniversary edition

Denne er billigere enn du tror
Veil. pris: 279900

Super familiebil

Test: Mazda 6 2,2 DE Sport stv., 2010-modell

Super familiebil
Tøff med plan

Test: Mazda BT-50, 2009

Tøff med plan
Veil. pris: 276500

Vi liker den

Test: Mazda 2 Sport

Vi liker den
Tam, men likevel frisk

Test: Mazda 2 1,3 MZR

Tam, men likevel frisk
Nytt på nytt

Test: Mazda 3 1,6

Nytt på nytt
Morsom fornuft

Test: Mazda 3 1,6

Morsom fornuft
Min venn Brutus

Test: Mazda 3 MPS

Min venn Brutus
Større og tøffere enn Golf

Test: Mazda 3 2,0 i-Stop, 2009

Større og tøffere enn Golf
Veil. pris: 310800

MPS er rask som et uvær

TEST: Mazda 3 MPS, 2009

MPS er rask som et uvær
Veil. pris: 618900

Holder Mazdas løfter?

Test: 6000 km med Mazda 3 1,6D, 2009

Holder Mazdas løfter?
Veil. pris: 231000

Pen og kjøreglad Mazda 3

TEST: Mazda 3 1,6 MZR-DE, 2009

Pen og kjøreglad Mazda 3
Her er sommerbilen

Test: Mazda MX-5 2,0 Sport Roadster Coupe, 2009-modell

Her er sommerbilen
Veil. pris: 410400

Hverdagshelten

Test: Mazda 5 2,0 aut., 2008

Hverdagshelten
Får den oppmerksomhet nå?

Test: Mazda 5 2,0 MZR-CD

Får den oppmerksomhet nå?
Anbefales!

Test: Mazda 6 2,2 MZR-CD stv. 2009-modell

Anbefales!
Rimelig råskap

Test: Mazda 6 2,2 D 185 hk Sport kombi, 2009:

Rimelig råskap
Veil. pris: 422700

Test: Mazda 6 2,5 Sport

"Sport" uten sprut
Annerledes-SUV

Test: Mazda CX-7

Annerledes-SUV
Luftig underholdning

Test: Mazda MX-5 RC

Luftig underholdning
Overraskelsen

Test: Mazda MX-5

Overraskelsen
Voksen sportssedan

Test: Mazda 6 MPS

Voksen sportssedan
Noe for seg selv

Test: Mazda RX-8

Noe for seg selv

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning