Test: Jeep Commander 3,0 CRD

Vennlig kjempe

Du kan like utseendet, eller la vær. Jeep Commander har uansett noen myke overraskelser på innsiden av det harde mursteinskallet.

Sist oppdatert

Jeep Commander overtar der hvor SUV-kundene synes Jeep Grand Cherokee blir for myk og snill. Med en personbilpris på rundt 900 000 møter Jeep Commander tøff konkurranse fra de mange landeveis-SUV'ene fra Land Rover, Volvo og BMW. Men Commander har et tøffere preg, og blir like mye en utfordrer til Mitsubishi Pajero, Nissan Pathfinder og Toyota Landcruiser.

Jeep Commander kombinerer bra. Den kjennes klar for røffe utfordringer, samtidig som kjørbarhet og komfort holder et høyt nivå.

Kjøreegenskaper:

Jeep Commander er en svær bil. Nettopp derfor imponerer den litt ekstra ved å være såpass lettkjørt og formidle god kontakt med veien. Den er nøytral på glatt føre, styrefølelsen er fin og du er aldr i tvil om hva den vil foreta seg. Dårlig vei spiser den til frokost, men også på god vei henger bilen godt med.

Motor:

Jeep Commander bruker V6-dieselen som er standardvare i masse biler fra både Chrysler, Jeep og Mercedes. Vi skjønner godt hvorfor; den går pent og trekker kraftig gjennom hele turtallsregisteret. Når automatgiret er svært godt avstemt til motoren, blir det en ren nytelse.

Ytelser:

På tross av den høye vekten og aerodynamikk som en murstein, drar Jeep Commander respektabelt unna når du legger fjøla i bunn. I alle fall i de hastighetene som er aktuelle her på berget. Du har alltid følelsen av å ha nok krefter, også til å takle forbikjøringer på en trygg måte.

Eksteriør:

Det er stor splittelse i Vi Menn-forsamlingen når det gjelder Jeep Commander. Noen synes den ser kjedelig og gammeldags ut, og liker ikke de utbygde skjermene og håndtakene bak. Andre synes det er knalltøft, Hummer-light design og neste stopp på en rap-bule i Harlem&

Interiør:

Vurderingen av interiøret i Jeep Commander blir litt spesiell siden vi kjørte en varebilversjon. Glimrende bagasjeplass, og lite bakseteplass&

Dashbordet har det typiske Jeep-utseendet, som er en blanding av røft, tøft og på noen punkter billig-glorete. Det er imidlertid lite å utsette på betjening og oversikt.

Komfort:

Du kan si mye om amerikanske biler, men i Jeep Commander kan du ikke utsette særlig på komfortnivået. I norske hastigheter er bilen behagelig stillegående, og fjæringen takler store og små ujevnheter med bravur. Elektrisk lengdejustering av pedaler kompenserer noe for manglende ut/inn-justering av rattet, men ikke helt.

Setene fungerer bra på langtur, og tross varebilvegg er det tilstrekkelige justeringsmuligheter. Varme/ventilasjon fungerer bra, bilen blir fort varm selv på kaldeste vinteren, og stereoen er konge&

Sikkerhet:

EuroNCAP er ikke flittige til å teste store SUV'er, så Jeep Commander har ikke vært gjennom en slik test ennå. Nærmeste Jeep-modell som har vært testet, er nyeste utgave av Grand Cherokee. Den fikk akseptable resultater. Ellers er sikkerhetsutstyret som man forventer seg i denne klassen.

ESP-systemet fungerer fint og fanger opp bilen før situasjonen kommer ut av kontroll. Den er også utstyrt med et system som skal forhindre velt.

Pris/utstyr:

Jeep Commander kan aldri få blitt noen billig fornøyelse med norske bilavgifter. Det er diesel som er mest attraktivt i Norge, med tre utstyrsversjoner som ligger i området 900 000 (februar 2007), mens varebil starter rundt 460 000 kroner. Diesel er nok også motorversjonen som vil gi minst verditap, selv om akkurat det ikke er noen stor Jeep-styrke uansett. Et kombinert forbruk på 1,08 l/mil er pent, biltypen tatt i betraktning.

Denne saken ble første gang publisert 28/02 2007, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også