Test: Hyundai Santa Fe 2,2 CRDi

Nesten, men ikke helt

Koreanerne fosser fremover i bilverdenen. Det er nye Hyundai Santa Fe et godt bevis på.

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Plass

+ Fjæringskomfort

- Undermotorisert

- Treg automatkasse

- Innvendig design

Det er i den etterhvert store klassen med kombi-SUVer Santa Fe skal kjempe om kunder. Den byr på nytt design, stor plass og trygge kjøreegenskaper. Er det nok?

Ingen tvil om at nye Santa Fe er et fint stykke arbeid fra koreanske Hyundai. Bilen skilter med mange gode og ikke minst praktiske egenskaper, men spiller ikke voldsomt på følelser. Til tross for trygge kjøreegenskaper og en på papiret sterk turbodiesel under panseret, oppleves bilen aldri som verken underholdende eller spesielt spennende.

Kjøreegenskaper:

Hyundai Santa Fe fremstår som en trygg og stort sett forutsigbar bil uansett føre. Vi reagerer litt på at hekken enkelte ganger kommer vel brått ut i svinger, og at ESP-systemet ikke alltid fungerer like piskefritt.

Bilen fremstår som litt mer slakk og småsløv i styringen sett i forhold til en del av sine konkurrenter, og reagerer derfor ikke like kontant som mange ville ønske seg. Grunnet dette vil vi ikke kalle den dynamisk eller sportslig, men trygg og komfortabel er den likevel.

Motor:

Santa Fe er utstyrt med en 2,2-liters turbodiesel på 150 hester. Høres tilstrekkelig ut i teorien, men i praksis skuffer dessverre motoren oss. I tillegg virker den grov i gangen og gir derfor fra seg litt mye støy.

Per dags dato må det mer til i denne etter hvert store klassen for å kapre høyere score. Opplevelsen blir heller ikke noe bedre når automatkassen er treg og foretar til dels rare girskift ved aktiv kjøring.

Ytelser:

Til tross for litt kritikk på motoren, vil nok de fleste Santa Fe-kjøpere være tilfreds med bilens ytelser. Men det er likevel ikke til å skyve under teppet at Hyundaiens akselrasjonsresultater var blant de mindre gode i klassen.

Vi innbiller oss at resultatet hadde blitt noe bedre med manuell girkasse, selv om dette kanskje hadde gått på bekostning av kjørekomforten. Med sine 1 835 kilo, er nok Santa Fe litt tyngre enn motoren liker.

Eksteriør:

Hyundais designere har gjort en god jobb med Santa Fe. De runde formene gir bilen et fremtidsrettet design, og kvalitetsinntrykket er generelt godt. Både lyktene foran og bak er av den aggressive sorten, og skaper et visuelt sett sportslig preg. Spørsmålet er bare hvor lenge dette vil se moderne og stilig ut? Enkelte koreanske modeller har lidd litt av at designet modner litt for fort i forhold til for eksempel tyske konkurrenter.

Interiør:

Interiøret i Hyundai Santa Fe ser helt greit ut. Med det mener vi at inventaret bærer preg av å sitte i en koreansk modell, og kan se litt "billig" ut. Materialkvaliteten er ikke av beste sort, og hardplast dominerer i høy grad. Den spesielle formen på dashbordet og treimmitasjonen blir opp til hver enkelt å like eller ikke like. Vi trives helt ok bak rattet på Santa Fe, men føler ikke at noen har lagt sjelen sin i arbeidet.

Plassen på en annen side er formidabel, faktisk på grensen til å kunne hevde seg mot klassen over. Muligheten til å kunne frakte inntil sju personer skaffer Santa Fe et viktig salgsargument i et tøft segment.

Komfort:

Ved siden av plassen, er komfort Hyundaiens beste side. Siden ikke bilen innbyr til spesielt aktiv kjøring, er det bare å lene seg tilbake i setet og la verden flyte forbi - da er Santa Fe i sitt ess.

Hjulopphenget lager mye lyd, og gir ikke bilen direkte skarpe kjøreegenskaper. Men når du passerer ujevnheter i veien derimot, har den en evne til å kunne "asfaltere" igjen ganske mye mer enn enkelte av konkurrentene.

Ellers var setene i bilen helt fine, sittestillingen god og varmeanlegget fungerte bra i iskald snøføyke.

Sikkerhet:

Hyundai Santa Fe fikk fire av fem stjerner i EuroNCAPs kollisjonstest, og ligger med det helt på det jevne i sin klasse. Den fikk kritikk for skadene som ble påført beina til fører og passasjer foran. Når det gjelder sikkerheten til fotgjengere ble det imidlertid slakt, null stjerner er det definitivt dårligste en bil kan få tildelt.

Santa Fe har det meste av sikkerhetsutstyr montert, blant annet seks kollisjonsputer, fem hodestøtter og ESP-system.

Pris/utstyr:

Hyundai Santa Fe er ikke av de billigste i klassen for kombi-SUVer. Litt av grunnen til dette er vel at når man ser på plass og størrelse, grenser den nesten til å hoppe en klasse opp. Startprisen for en sjuseters Santa Fe med turbodieselmotor er 485 950 kroner, mens den med fem seter koster fra 463 950. For drøyt 15 000 kroner kan du i tillegg få utstyrspakken LUX, som inneholder blant annet elektrisk justerbare skinnseter.

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Som sagt mener vi at Hyundai Santa Fe er et stort steg i riktig retning for Hyundai. Den både ser bedre og, og fremstår som en vesentlig mer komfortabel bil enn sin forgjenger. Hvis ikke motor- og veiegenskaper er førsteprioritet når du skal kjøpe bil, er Santa Fe helt grei, blant annet grunnet sin gode komfort og rommelighet.

Hvis du derimot er av den bil-interresserte typen, vil nok Santa Fe skuffe deg en smule, og den har helt klart langt igjen til de beste i klassen. Dessuten spår vi et relativt høyt verditap, noe som ikke forsterker den totale opplevelsen av bilen.

Vår karakter

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning