Test: Hyundai i30 1,4

Lover godt for fremtiden

Med i30 viser Hyundai at de er i gang for alvor.

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Kjører meget bra

+ Prislappen

+ Rommelig

+ Bra utstyrt

- Hvorfor kortere garanti enn Kia cee'd?

- Litt kort sittepute

- Kjedelig utvendig

Sammen med den tekniske tvillingen Kia cee'd er Hyundai i30 er bevis på at koreanske biler begynner å vise seg frem for alvor. Det er ikke enkelt for en koreansk bil å skulle hevde seg i "Golf-klassen" som etter hvert inneholder mange sterke aktører, men i30 har de fleste egenskapene som trengs for og lykkes.

Hyundai i30 1,4 kjører godt, har bra med plass og gir sine passasjerer en god komfortopplevelse. Bilen gir også et godt kvalitetsinntrykk vi ikke er bortskjemte med fra koreanske produsenter. Vi stusser litt over at Hyundai kun har gitt i30 tre års garanti, når Kia har gitt sin cee'd syv - bilen er jo tilnærmet identisk teknisk sett.

Kjøreegenskaper:

Trygg, forutsigbar og med på notene; dette kjennetegner Hyundai i30's egenskaper på veien godt. Direkte sportslig er den ikke, men tight og presis både i styringen og i understellet. Ved harde påkjenninger ble vi overrasket av hvor lite ugagn i30 egentlig finner på. Bilen oppfører seg eksemplarisk, og verken under- eller overstyrer i særlig grad.

Motor:

Kan en liten bensinmotor gjøre en sterk nok jobb i en såpass rommelig bil? Svaret er ja. Direkte underholdende blir det ikke med mindre du presser den voldsomt opp mot rødmerkingen, men kraften er tilstrekkelig til vanlig bruk. 105 hestekrefter ut av 1,4-liters slagvolum er imponerende nok, men man må tyne motoren til 5 000 omdreininger for å hente fram maksimalt dreiemoment på 137 Nm - altså ingen rakett i bratte oppoverbakker. Ellers er girkassen fin, og motorens gange myk og behagelig.

Ytelser:

Som sagt lukter det ikke svidd av ytelsene til Hyundai i30 1,4, men i praksis gjør de 105 hestene en absolutt godkjent jobb. Spurten til 100 km/t går unna omtrent like fort som dieselversjonen med 90 hester, rettere sagt på 11,6 sekunder. Akselerasjonen i mellomregisteret er på høye gir ikke særlig god grunnet det relativt lave momentet, så ved forbikjøringer kan det lønne seg å legge inn et lavere gir eller to.

Eksteriør:

Blendende vakker er Hyundai i30 i våre øyne ikke, selv om den gjør en helt grei figur ute på veien. Det er mange elementer i i30 vi kjenner igjen fra andre bilmodeller, blant annet baklyktene som minner veldig om de vi finner på BMW 1-serie. Kia cee'd (nesten-tvillingen) er i våre øyne en penere bil, med litt andre detaljer spesielt på lyktene foran og bak.

Interiør:

Ok, billig og til dels småspartansk er det kanskje fortsatt. Likevel er interiøret i Hyundai i30 et stort skritt i riktig retning, og både følelsen av kvalitet og eksklusivitet er langt bedre enn tidligere. Setene gir god sittekomfort både foran og bak, og plassen er meget god, også i bagasjerommet. Rattet og midtkonsollen har fått en ganske annerledes designprofil enn vi er vant med fra Hyundai - og blir en "like eller ikke like"-greie.

Komfort:

Hyundai i30 er utstyrt med et harmonisk understell som takler de fleste underlag på en mesterlig måte. Det føles ikke spesielt stivt, men akkurat passe fast til at bilen også henger bra med på notene når man utfordrer den i svinger. Setene kunne hatt en litt lenger sittepute for maksimal sittekomfort, men god sidestøtte og myk polstring trekker opp. Støymessig klarer i30 seg også bra - verken vind- eller veistøy trenger nevneverdig inn i kupeen - men motorens momentkurve gjør sitt til at man gjerne må trekke den langt på girene for å få nok moment. Det skaper selvsagt litt støy.

Sikkerhet:

Hyundai i30 har nylig blitt testet i kollisjonstest hos EuroNCAP, men klarte ikke å følge opp nesten-tvillingen cee'd sitt gode resultat. Fire av fem stjerner holder rett og slett ikke mål for å holde følge med de sikreste bilene i sin klasse.

På en annen side har bilen bra med utstyr - deriblant ESP som standardutstyr - og kjøreegenskaper som fremstår som meget sikre og forutsigbare.

Pris/utstyr:

Hyundai i30 er, til tross for at den koster noen få kroner mer enn Kia cee'd, en bil som gir deg mye for pengene. Prisen starter på 194 500 kroner for en Classic-variant av 1,4-liters modellen vi nå har kjørt. Comfort-utgaven koster 12 000 kroner mer. Hyundai i30 har bra med utstyr som standard, og det er heller ikke mye du betaler for å få litt ekstra snadder. Dieselmodellen på 1,6 liter og 90 hester koster fra 204 950 kroner, mens 115-hesteren med samme slagvolum 247 950 med utstyrspakken Premium. Sistnevnte, en ordentlig sprek modell du kan lese mer om her.

Generelt sett har ikke annenhåndsverdien på Hyundai-biler opp igjennom årene vært særlig høy, men la oss håpe den har blitt bedre i tråd med at bilmodellene har hevet seg betraktelig de siste årene.

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Vi ender opp med en sterk firer på i30 denne gang. Vi synes bilen gir mye fornuft - og faktisk en god porsjon følelser - for relativt lite penger. Å bytte ut 1,4-literen til 1,6 diesel (90 hester) er ikke noe dumt valg hvis du liker dreiemoment, ellers gjør den lille bensinmotoren en helt godkjent jobb. Kjøreegenskapene er sikre og presise, og komfortnivået er absolutt på høyde med de beste i klassen. Vi savner full pott hos EuroNCAP, litt lengre garantitid og et spenstigere utvendig design - for da kunne Hyundai virkelig ha gitt klasselederne trøbbel.

Vår karakter

Se flere saker fra: Hyundai Se flere saker fra: Test: Hyundai i30
Kanskje Norges smarteste familiebilkjøp

Test: Hyundai i30 1,6 CRDI Premium stv. 2013

Kanskje Norges smarteste familiebilkjøp
Veil. pris: 287850

Ypper til kamp

Test: Hyundai Santa Fe 2,2 CRDi-R Premium, 2012

Ypper til kamp
Veil. pris: 644550

Golf-konkurrent som gir mye for pengene

Test: Hyundai i30 1,6 CRDi 110 hk Premium, 2012

Golf-konkurrent som gir mye for pengene
Veil. pris: 265950

Stor familiebil til liten pris

Test: Hyundai i40 1,7 CRDi 115 hk Premium 2011

Stor familiebil til liten pris
Veil. pris: 344950

Full pott for stilen

Test: Hyundai Veloster 1,6 GDi Premium Sport, 2011

Full pott for stilen
Veil. pris: 329950

Se opp for denne stasjonsvogna

Test: Hyundai i40 1,7 CRDi 136 hk stv., 2011-modell

Se opp for denne stasjonsvogna
Hyundai i40 kan konkurrere med de beste

Langtest: Hyundai i40 1,7 CRDi aut. Premium

Hyundai i40 kan konkurrere med de beste
Veil. pris: 413000

God bil, feil motor

Test: Hyundai i40 2,0 GDi aut., 2011

God bil, feil motor
Veil. pris: 455950

Velg Kia Cee'd istedet

Test: Hyundai i30 Blue Drive 1,6D 90 hk, 2010

Velg Kia Cee'd istedet
Veil. pris: 234950

Billig og bra familiebil

Test: Hyundai ix20 1,4 Blue Drive 2011

Billig og bra familiebil
Veil. pris: 209950

Super-SUV til lavpris

Test: Hyundai ix35 2,0 CRDi 184 aut., 2010

Super-SUV til lavpris
Veil. pris: 487950

En ny folkefavoritt har landet

Test: Hyundai ix35 2,0 CRDi, 2010

En ny folkefavoritt har landet
Veil. pris: 350000

Prisbomben fra Korea

Test: Hyundai i20 1,2 2009

Prisbomben fra Korea
Veil. pris: 159950

Rimelig familiefrakter

Test: Hyundai i30 CW 1,6 D, 2009

Rimelig familiefrakter
Lover godt for fremtiden

Test: Hyundai i30 1,4

Lover godt for fremtiden
Veldig god, men viser det ikke

Test: Hyundai i30 1,6D

Veldig god, men viser det ikke
Stor, flott - og kostbar

Test: Hyundai iX55, 2010

Stor, flott - og kostbar
Veil. pris: 899950

Hverdagsbil i forkledning

Test: Hyundai Coupé 2,0

Hverdagsbil i forkledning
Nesten, men ikke helt

Test: Hyundai Santa Fe 2,2 CRDi

Nesten, men ikke helt
Hyundai Tucson er budsjett-SUV

Test: Hyundai Tucson 2,0 CRDi

Hyundai Tucson er budsjett-SUV
Veil. pris: 378000

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning