Test: Ford S-Max 2,5T

Familiemoro for sju

Hvis ungene kommer på løpende bånd mens bilinteressen likevel er sterk, kan Ford S-Max 2,5T kanskje hjelpe.

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Klassens kjøremester

+ Rikelig med plass

+ Fleksibel drivlinje

+ Sikkerheten

- Prislappen

- Forbruk

Ford S-Max er en relativt fersk modell i Ford-familien. Selv om man kanskje forveksler den med storbilen Galaxy, har den noe mindre S-Max sannsynligvis alt du trenger, både når det gjelder plass og kjøreegenskaper. Typiske MPV-konkurrenter er Opel Zafira, Volkswagen Touran, Mitsubishi Grandis og Mazda 5. Når det derimot kommer til kjøreegenskaper og ytelser er det kun én bil som utgjør en direkte trussel, nemlig Zafira i 240-hesters OPC-drakt.

Ford S-Max 2,5T tilbyr drømmekvaliteter for den som har en familieforøkelse på gang samtidig som bilkjøring er noe mer enn tur-retur jobb. Kjøreegenskapene er meget presise størrelsen tatt i betraktning, og motoren kan man ikke annet enn å like. Det man derimot ikke vil like i samme grad, er motorens behov for suppe - samt en prislapp som nesten hører hjemme i premium-land.

Kjøreegenskaper

Vi har gitt både Focus, Mondeo, Galaxy og den mindre dieselversjonen av S-Max gode skussmål for deres kjøreegenskaper. Ford klarer rett og slett å blande sportslighet, komfort og kjøresikkerhet på en imponerende god måte - noe som selvsagt også gjelder testbilen. Man kan stille understellets oppsett i tre nivåer - Comfort, Normal og Sport - alt etter dagsform og formål med kjøreturen. Dette virker kanskje overflødig på en såpass stor bil, men faktumet er at forskjellene på de tre innstillingene merkes godt og blir verdsatt av oss som liker å kjøre bil. I tillegg til å framstå som sportslig, er den også forutsigbar, trygg og velbalansert.

Motor

Har man en gang kjørt en femsylindret turbomotor, glemmer man det neppe med det første. Både trekkraften, den noe spesielle gangen og det gromme lydbildet gjør dette til en kraftpakke som imponerer - uansett om den sitter i en Focus, en Volvo V70 eller en S-Max. Vår testbil hadde en presis sekstrinnskasse med høy utveksling som passet motoren utmerket. Bunndraget er nesten som i en dieselmotor; 320 Nm er tilgjengelig for fullt fra 1500 omdreininger, mens de 220 hestene kommer ved 5000. Man savner kanskje litt sprut på høye turtall, men det er likevel moro å kunne dra en syvseter til godt over 100 km/t i annetgir!

Ytelser

S-Max 2,5T gjør sprinten til hundre unna på 7,9 sekunder, og har en toppfart på 230 km/t. Det er kun Opel Zafira OPC med sine 7,8 sekunder som har noe å stille opp med, men den kan ikke tilby den samme jevne momentkurven som S-Max. Selv på lavt turtall har man bra med krefter, men bilen "eksploderer" aldri oppover i registeret slik man kanskje skulle ønske seg.

Eksteriør

Flerbruksbilene er kanskje ikke klassen som er mest bortskjemt med god design, her er det helt andre egenskaper som er av betydning for valget av bil. S-Max har alle disse egenskapene, og den ser jo i tillegg svært så bra ut. Modellen har ikke den høyreiste formen enkelte av konkurrentene har, og den har en avrunding på hekken som heller drar tankene i retning av en sporty stasjonsvogn, enn en typisk flerbruksbil.

Interiør

Selv om plass sikkert er førstepri, har S-Max et smakfullt interiør som gir fra seg et godt kvalitetsinntrykk. Det eneste vi velger å gi et lite trekk for er plastikk-faktoren i midtkonsollen, ellers er både det visuelle og funksjonaliteten god. Sportssetene i vår bil slynger seg tett rundt kroppen, og innstillingsmulighetene er mange - dette gjelder også rattet, i både høyde og dybde. Tre halvvoksne barn har god plass i hvert sitt separate baksete, og skulle det være nødvendig, kan man slå opp to ekstra seter i bagasjerommet. Med de to bakerste setene nedfelt er bagasjerommet meget rommelig, og sluker både barnevogner, handleposer og feriebagasje i et jafs.

Komfort

Det meste er lagt til rette for behagelige turer for hele familien i S-Max; understellet er fint satt opp, alle sitter svært så godt og det er lite motorstøy å høre. Derimot er det en del vind- og veistøy som legges godt merke til og som setter en demper på den store komfortopplevelsen. Vår bil var i tillegg utstyrt med en takboks i XXL-format, som selvsagt bidro til mye vindsus.

Sikkerhet

Sikkerhet har vært en viktig faktor for Ford i utviklingen av S-Max. Her er det meste av passivt sikkkerhetsutstyr på plass - blant annet ni kollisjonsputer og et velfungerende ESP-system. Bilen har også gjort en god figur i EuroNCAPs kollisjonstest, med fem av fem stjerner på passasjersikkerhet, fire av fem på barnesikkerhet og to av fire på fotgjengersikkerhet.

Pris/utstyr

I utgangspunktet gir S-Max mye bil for pengene, men i 2,5T-versjon får pipa en annen lyd. Staten straffer dessverre denne motoren såpass hardt at startprisen blir 556 700 kroner - kanskje i meste laget for en bil de fleste kikker på med et økonomisk motiv. Hvis man velger å sette ting i et annerledes perspektiv, koster hovedkonkurrenten Opel Zafira OPC over 40 000 kroner mer. Likevel kan ikke S-Max 2,5T kalles noe økonomisk vidunder, siden den også har en tørst femsylindret Volvo-turbomotor under panseret. Bruktverdien er det litt tidlig å si noe om, men tradisjonelt er ikke Ford blant de merkene som holder seg best i pris.

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Er du litt over snittet glad i å kjøre bil samtidig som familieegenskapene er et must, burde S-Max være et godt alternativ for deg. Man må ikke bla opp 230 000 kroner ekstra for den største motoren for å kose seg med denne bilen, de rette egenskapene er på plass også i basismodellen. Masse plass, gode og presise kjøreegenskaper, en bamsesterk motor og et bra komfortnivå er et pluss, mens prislappen og driftskostnadene forteller at du kanskje burde kikke på en mindre dieselvariant hvis ikke lommene er fulle av tusenlapper.

Vår karakter

Se flere saker fra: Ford Se flere saker fra: Test: Ford S-Max
Bilen som får deg til å elske omveier

Test: Ford Fiesta ST 2013

Bilen som får deg til å elske omveier
Veil. pris: 348500

God nok til en dobbel sekser

Test: Ford Focus ST, 2012

God nok til en dobbel sekser
Veil. pris: 478100

Stebrødre i duell

Test: Volvo V40 T3 og Ford Focus 1,6 Ecoboost 182

Stebrødre i duell
Bensinmotoren som kan det meste en diesel kan - pluss litt til

Ford Focus 1,0 EcoBoost 125 hk, 2012

Bensinmotoren som kan det meste en diesel kan - pluss litt til
Superpraktisk og rimelig familiebil

Test: Ford B-Max Titanium 1,6 TDCi 95 hk, 2012

Superpraktisk og rimelig familiebil
Veil. pris: 258000

En sekser til denne bilen

Test: Ford Focus 1,6 EcoBoost 182 hk, 2012

En sekser til denne bilen
Veil. pris: 305300

Fulltreffer for familien

Test Ford Mondeo 1,6 TDCi stasjonsvogn, 2012

Fulltreffer for familien
Vi har testet S-Max med liten dieselmotor

Test: Ford S-Max 1,6 TDCi

Vi har testet S-Max med liten dieselmotor
Ford Focus er best i kompaktklassen

Langtest: 5000 km i Ford Focus 1,6 TDCi 115 hk Titanium, 2011

Ford Focus er best i kompaktklassen
Veil. pris: 303400

Vår nye favorittstasjonsvogn

Test: Ford Focus 1,6 TDCI stv., 2011-modell

Vår nye favorittstasjonsvogn
Veil. pris: 244800

Denne bilen er best i sin klasse

Test: Ford Focus 1,6 TDCi 115 hk Titanium, 2011-modell

Denne bilen er best i sin klasse
Veil. pris: 236600

God plass og storbilkomfort

Test: Ford Mondeo 2,0 TDCI Powershift 140 hk stv., 2011-modell

God plass og storbilkomfort
Veil. pris: 369400

Ikke pen, men veldig praktisk

Test: Ford Grand C-Max 2,0 TDCI Powershift, 2010-modell

Ikke pen, men veldig praktisk
Veil. pris: 378100

Det beste ved denne bilen ser du ikke

Test: Ford C-Max 1,6 TDCI, 2010-modell

Det beste ved denne bilen ser du ikke
Veil. pris: 275600

En av de beste syv-seterne

Test: Ford S-Max 2,0 TDCi 140 Powershift, 2010-modell

En av de beste syv-seterne
Veil. pris: 415300

Politisk korrekt

Test: Ford C-Max Flexifuel

Politisk korrekt
Flott småbil

Test: Ford Fiesta Econetic 1,6 TDCi

Flott småbil
Ford Focus kjører best

Test: Ford Focus 1,6 TDCi 90 hk, 2008

Ford Focus kjører best
Veil. pris: 239450

Klassens morsomste bil

Test: Ford Focus 2,0 TDCi Powershift, 2009:

Klassens morsomste bil
Veil. pris: 275650

Miljø-Focus

Test: Ford Focus Econetic 1,6 TDCi

Miljø-Focus
Uforståelig Focus

Test: Ford Focus CC 2,0 TDCi

Uforståelig Focus
Enten eller...

Test: Ford Focus CC 2,0 TDCi

Enten eller...
Småbil av beste merke

Test: Ford Fiesta 1,4 TDCi, 2009

Småbil av beste merke
Veil. pris: 175300

Svensk førstehjelp

Test: Ford Focus ST 2,5T

Svensk førstehjelp
Minimalistisk sjarmoffensiv

Test: Ford Ka 1,2 Titanium

Minimalistisk sjarmoffensiv
Veil. pris: 140100

Fornuftig kjøremester

Test: Ford Mondeo 2,0 TDCi 115 Econetic

Fornuftig kjøremester
Holder formen

Test: Ford Mondeo stasjonsvogn 2,0 TDCi automat, 2009

Holder formen
Plassmester

Test: Ford Galaxy 1,8 TDCi

Plassmester
Flott, men dyr Galaxy

Test: Ford Galaxy 2,0 TDCI Ghia, 2009

Flott, men dyr Galaxy
Glad-SUV-en

Langtest: 6000 km med Ford Kuga 2,0 TDCi

Glad-SUV-en
Veil. pris: 453850

Kuga kjører knallbra

Test: Ford Kuga 2,0 TdCi Titanium

Kuga kjører knallbra
Veil. pris: 461000

Nesten premium

Test: Ford Mondeo 2,0 TDCi

Nesten premium
Cowboybil for vinterføre

Test: Ford Ranger Rap Cab Wildtrak 2,5 143 hk 2009-modell

Cowboybil for vinterføre
Veil. pris: 320000

Frisk familietransport

Test: Ford S-Max 1,8 TDCi

Frisk familietransport
Familiemoro for sju

Test: Ford S-Max 2,5T

Familiemoro for sju

Nyttige tjenester

Regn ut

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag