Test: Ford S-Max 1,8 TDCi

Frisk familietransport

Ford S-Max er på VW Touran og Opel Zafira-jakt, med sportslige egenskaper som våpen.

Sist oppdatert

Ford S-Max er en rommelig og fleksibel familiebil med fem eller syv sitteplasser. Den baserer seg på teknikken fra den nye Ford Mondeo, og har sterke fellestrekk med den noe større nyversjonen av Ford Galaxy.

Bilen konkurrerer i første rekke mot VW Touran, Opel Zafira og Toyota Corolla Verso, og leveres med tre dieselmotorer og to bensinmotorer. Prisene varierer fra 327 000 til godt over 500 000 kroner.

Ford S-Max gjør et meget godt inntrykk. Først og fremst på grunn av stor plass og fleksibelt interiør, men også fordi bilen er bedre å kjøre enn mange konkurrenter. Den passive sikkerheten er på toppnivå.

Plass: Fleksibel og stor

Som mellomstor MPV er det på dette området Ford S-Max skal utmerke seg, noe den også gjør. Det er god plass i forsetene, og på 2. seterad kan både små og store virkelig boltre seg. Her kan du justere både benplass og vinkel på seteryggen, noe som igjen kommer 3. seterad (+ 6 500 kroner) til gode.

Det er enkelt å finne en posisjon som gir akseptable plassforhold for syv personer, men noe sted for voksne på langtur er 3. seterad ikke. Bagasjeromsvolumet er moderat som syv-seter (285 liter), mens plassen er formidabel når bilen er fem-seter. Da er volumet 1051 liter når bilen er lastet til taket. S-Max har mange og fleksible muligheter for utnyttelse av lasterommet.

Veiegenskaper: Setter standard

Ford har gjennom mange år opparbeidet seg et rykte for å ha de mest sportslige og velkjørende familiebilene. Ford S-Max er et glimrende eksempel på det. Her har du nøytrale og fint balanserte egenskaper. Kombinert med en godt avveid styring og meget godt veigrep, glemmer du fort at bilen er både høy, lang og ganske tung. I tillegg fungerer ESP-systemet bra og bremsene er solide.

Dermed tilbyr S-Max en blanding av sportslighet og kjøresikkerhet som ikke er vanlig i denne klassen.

Motor: Bra, men brått fraspark

Vi kjørte Ford S-Max med 1,8 liters turbodiesel på 125 hk. Den har et dreiemoment på 320 Nm som økes til 340 Nm ved en tidsbegrenset overboost-funksjon.

I kombinasjon med en seks-trinns manuell girkasse sørger den for gode ytelser. I følge Ford går 0-100 km/t på 11,6 sekunder og toppfarten er 187 km/t. Du setter mest pris på den gode effektutviklingen fra snaut 2000 til 3500 o/m, som gjør at du har godt fraspark i motbakker og ved forbikjøring, særlig i 4. og 5. gir.

Motoren er ikke av de smidigste turbodieselene og har en ganske bratt effektutvikling. På lave turtall er det et markert skille mellom hvor den ikke leverer effekt, og hvor den leverer mye. Støyutvikling og vibrasjoner er på det jevne.

Kvalitet: Litt å bevise

Ford S-Max bygger på en annen teknologi enn forgjengere som Ford Mondeo og Galaxy. Derfor blir det feil å bedømme bilen kun basis på av historikken fra disse modellene. Imidlertid ligger det et forbedringspotensial både på hvordan kundene opplever service og kundebehandling hos Ford-forhandlerne, og at Mondeo/Galaxy har vært belemret med litt flere feil og mangler enn det som er ideelt. I ADAC's veihjelpsstatistikk for 2005 ligger begge disse modellene svakere an enn de beste konkurrentene.

Den nye S-Max gjør et middels inntrykk på kvalitet og finish. Strukturen virker solid og bra, men visse detaljer som vindsus fra en dør og vibrasjoner i interiørdetaljer vitner om at det fortsatt er et forbedringspotensial.

Miljø: Lave utslipp

Ford S-Max er en relativt stor og tung bil; 4,77 m lang og 1740 kg tung. Med kapasitet til å frakte syv personer og bagasje, er derfor et snittforbruk i følge EU-normen på 0,62 l/mil meget akseptabelt. Det samme gjelder CO2-utslipp på 164 g/km. Ved 90 km/t bruker bilen 0,52 l/mil og i bykjøring oppgis forbruket til 0,79 l/mil. Motoren oppfyller utslippskravene i henhold til Euro 4-normen.

Komfort: Personbil-standard

S-Max er en av de mest personbilaktige MPV'ene på markedet. Sittestillingen er mer personbilaktig enn normalt for biltypen. Dessuten er forsetene gode og har fine justeringsmuligheter.

Instrumentbordet og betjeningen følger et velkjent Ford-mønster som fungerer tilfredsstillende. Det automatiske klimaanlegget holder temperaturen i bilen jevn, og de fem dreibare dashborddysene hjelper til med å sende luftstrømmen i riktig retning.

Dieselmotoren merkes mest under 60 km/t og på høye turtall. I landeveis/motorveifart blir det merkbar veistøy som i stor grad overdøver motoren. Ved tom bil blir den stramme fjæringen litt brå over ujevnheter, men når du får mer last om bord, blir inntrykket mer harmonisk.

Sikkerhet: Høy standard

Ford S-Max ble testet i EuroNCAP i august 2006 og oppnådde meget gode resultater. Kollisjonssikkerheten for voksne oppnådde fem av fem stjerner, mens kollisjonssikkerhet for barn og fotgjengere fikk fire og to stjerner.

Det var bare i brystregionen for fører og passasjer at bilen ikke fikk toppkarakter i frontkollisjon, mens den fikk toppscore i sidekollisjonstestene. Bilen har mye og moderne sikkerhetsutstyr, med bl.a. ni kollisjonsputer som standard.

Økonomi: Fremtiden avgjør

Bilen leveres i tre utstyrsversjoner og har en lang og fornuftig liste over ekstrautstyr. Trend-versjonen vi kjørte har en god utstyrsbasis og blir temmelig komplett etter at du har krysset av for 20-30 000 kroner i utstyrslisten. Med 125 hk diesel holder du deg fortsatt under 400 000 kroner for en velutstyrt bil.

Vi forventer at Ford S-Max vil være omtrent som konkurrentene når det gjelder drifts- og vedlikeholdskostnader. MPV'er i denne klassen har vist seg å være attraktive på bruktmarkedet. Det vil bare være svak standard på teknikk og finish som kan ødelegge det for S-Max, noe det er for tidlig å uttale seg bastant om.

Denne saken ble første gang publisert 21/09 2006, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også