Test: Ford Galaxy 1,8 TDCi

Plassmester

Skal du frakte mye folk og last, må du ha svær bil. Da gjør kanskje Ford Galaxy jobben?

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Gedigne plassforhold

+ Høy fører- og passasjerkomfort

+ Sikre veiegenskaper

- Brå ytelseskarakteristikk (125 hk diesel)

- Middels akselerasjon

Ford Galaxy er en stor MPV, en bilklasse som har stått litt i skyggen av SUV'er og mer kompakte MPV-modeller de siste årene. Dermed er det ikke så mange direkte konkurrenter til Ford Galaxy, men det er franske merker som har de mest åpenbare utfordrerne: Citroën C8, Peugeot 807 og Renault Espace. Vi skal heller ikke glemme Mitsubishi Grandis.

Skal du ha mye plass til en fornuftig pris, skal det godt gjøres å komme rundt Ford Galaxy. Dessuten har bilen en del andre positive egenskaper i bakhånd.

Kjøreegenskaper:

Ford Galaxy gjør ikke skamme på Fords rykte for å lage velkjørende biler. På tross av sine 1800 kilo og høyt karosseri, kjører bilen stødig og ikke så rent lite sportslig. Du får bra tilbakemelding fra styring og hjuloppheng. Dermed får du god kontakt med veien, og fin kontroll med bilen. Presses den hardt, svarer Galaxy med en mild understyring. Blir det riktig ille, griper ESP-systemet effektivt inn.

Motor:

Ford Galaxy leveres med et bredt motorregister, der testbilens 1,8-liters turbodiesel på 125 hk passer godt til norske avgifter. Den går ganske pent og kultivert mellom 2000-4000 o/m. Imidlertid har den en brå effektutvikling når turboen slår inn, noe som er spesielt merkbart på glatt eller vått underlag. Girkassen er litt kantete i sjaltebevegelsen og det er en del transmisjonsstøy.

Ytelser:

Det kraftige dreiemomentet med overboost-funksjon gjør at Ford Galaxy 1,8 TDCi går vesentlig bedre enn motoreffekt og -volum skulle tilsi. Det gir tilstrekkelige akselerasjonsressurser selv med noe last om bord. Effektregisteret er litt trangt, og du har mest utbytte av motoren mellom 1800-3500 o/m.

Eksteriør:

Ford Galaxy er ikke laget for å være vakker, men for å være rommelig og funksjonell. Den er noe mer kantete og kasseaktig enn lillesøster S-Max, men uansett er den svære Ford'en ikke ueffen å se til. Særlig gir fronten et fint inntrykk.

Interiør:

Vi kan bare finne et dekkende uttrykk for hvordan Ford Galaxy oppleves innvendig: Svær. Også på 3. seterad er det fornuftig sitteplass, og selv med syv personer er det en viss mulighet til å få med seg noe bagasje. Ved siden av den store og fleksible plassen, er det gode seter og sittekomfort, samt en fint utformet førerplass ¬som sikrer Galaxy toppscore. Det er det nemlig ikke alle syv-setere som kan skilte med.

Komfort:

Ford Galaxy er en utpreget komfortabel reisevogn. På tross av gode dynamiske egenskaper, balanserer fjæringsoppsettet fint mellom presisjon og tilstrekkelig fjæringskomfort. Underveis oppleves bilen som relativt stillegående, med et mykt lydbilde. Det er lite vindstøy, og bare på grovt underlag eller ved høyt turtall blir det dekk- eller motorstøy i kupeen. Varme- og ventilasjonssystemet er bra med to eller tre soner, avhengig av utstyrsnivå.

Sikkerhet:

Ford Galaxy ble testet i EuroNCAP-testen i 2006 med gode resultater. Bilen ble tildelt fem av fem stjerner for beskyttelse av voksne, og fire av fem stjerner for beskyttelse av barn. Fotgjengerbeskyttelsen fikk to av fire stjerner.

Pris/utstyr:

Ford Galaxy gir bokstavelig talt mye bil for pengene. Med minste motorvariant starter bilen på i underkant av 370 000 kroner (april 2007), og selv med to-liters diesel og full Ghia-pakke holder du deg under 470 000 kroner. Det betyr at du kan velge deg en fornuftig utstyrt bil til en hyggelig pris. Biltypen bør også være relativt populær som bruktbil.

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Ford Galaxy fremstår i første rekke som en storfamilies drømmebil, med et hav av plass og meget fleksible løsninger. Dessuten oppfører den seg overraskende bra på veien, størrelsen tatt i betrakting. Sittekomforten er god, ikke bare i passasjersetene, men også førerposisjonen er bedre enn på mange andre MPV-modeller. Ford Galaxy kan oppvise et godt forhold mellom pris, plass og utstyr.

Vår karakter

Se flere saker fra: Ford Se flere saker fra: Test: Ford Galaxy
Bilen som får deg til å elske omveier

Test: Ford Fiesta ST 2013

Bilen som får deg til å elske omveier
Veil. pris: 348500

God nok til en dobbel sekser

Test: Ford Focus ST, 2012

God nok til en dobbel sekser
Veil. pris: 478100

Stebrødre i duell

Test: Volvo V40 T3 og Ford Focus 1,6 Ecoboost 182

Stebrødre i duell
Bensinmotoren som kan det meste en diesel kan - pluss litt til

Ford Focus 1,0 EcoBoost 125 hk, 2012

Bensinmotoren som kan det meste en diesel kan - pluss litt til
Superpraktisk og rimelig familiebil

Test: Ford B-Max Titanium 1,6 TDCi 95 hk, 2012

Superpraktisk og rimelig familiebil
Veil. pris: 258000

En sekser til denne bilen

Test: Ford Focus 1,6 EcoBoost 182 hk, 2012

En sekser til denne bilen
Veil. pris: 305300

Fulltreffer for familien

Test Ford Mondeo 1,6 TDCi stasjonsvogn, 2012

Fulltreffer for familien
Vi har testet S-Max med liten dieselmotor

Test: Ford S-Max 1,6 TDCi

Vi har testet S-Max med liten dieselmotor
Ford Focus er best i kompaktklassen

Langtest: 5000 km i Ford Focus 1,6 TDCi 115 hk Titanium, 2011

Ford Focus er best i kompaktklassen
Veil. pris: 303400

Vår nye favorittstasjonsvogn

Test: Ford Focus 1,6 TDCI stv., 2011-modell

Vår nye favorittstasjonsvogn
Veil. pris: 244800

Denne bilen er best i sin klasse

Test: Ford Focus 1,6 TDCi 115 hk Titanium, 2011-modell

Denne bilen er best i sin klasse
Veil. pris: 236600

God plass og storbilkomfort

Test: Ford Mondeo 2,0 TDCI Powershift 140 hk stv., 2011-modell

God plass og storbilkomfort
Veil. pris: 369400

Ikke pen, men veldig praktisk

Test: Ford Grand C-Max 2,0 TDCI Powershift, 2010-modell

Ikke pen, men veldig praktisk
Veil. pris: 378100

Det beste ved denne bilen ser du ikke

Test: Ford C-Max 1,6 TDCI, 2010-modell

Det beste ved denne bilen ser du ikke
Veil. pris: 275600

En av de beste syv-seterne

Test: Ford S-Max 2,0 TDCi 140 Powershift, 2010-modell

En av de beste syv-seterne
Veil. pris: 415300

Politisk korrekt

Test: Ford C-Max Flexifuel

Politisk korrekt
Flott småbil

Test: Ford Fiesta Econetic 1,6 TDCi

Flott småbil
Ford Focus kjører best

Test: Ford Focus 1,6 TDCi 90 hk, 2008

Ford Focus kjører best
Veil. pris: 239450

Klassens morsomste bil

Test: Ford Focus 2,0 TDCi Powershift, 2009:

Klassens morsomste bil
Veil. pris: 275650

Miljø-Focus

Test: Ford Focus Econetic 1,6 TDCi

Miljø-Focus
Uforståelig Focus

Test: Ford Focus CC 2,0 TDCi

Uforståelig Focus
Enten eller...

Test: Ford Focus CC 2,0 TDCi

Enten eller...
Småbil av beste merke

Test: Ford Fiesta 1,4 TDCi, 2009

Småbil av beste merke
Veil. pris: 175300

Svensk førstehjelp

Test: Ford Focus ST 2,5T

Svensk førstehjelp
Minimalistisk sjarmoffensiv

Test: Ford Ka 1,2 Titanium

Minimalistisk sjarmoffensiv
Veil. pris: 140100

Fornuftig kjøremester

Test: Ford Mondeo 2,0 TDCi 115 Econetic

Fornuftig kjøremester
Holder formen

Test: Ford Mondeo stasjonsvogn 2,0 TDCi automat, 2009

Holder formen
Plassmester

Test: Ford Galaxy 1,8 TDCi

Plassmester
Flott, men dyr Galaxy

Test: Ford Galaxy 2,0 TDCI Ghia, 2009

Flott, men dyr Galaxy
Glad-SUV-en

Langtest: 6000 km med Ford Kuga 2,0 TDCi

Glad-SUV-en
Veil. pris: 453850

Kuga kjører knallbra

Test: Ford Kuga 2,0 TdCi Titanium

Kuga kjører knallbra
Veil. pris: 461000

Nesten premium

Test: Ford Mondeo 2,0 TDCi

Nesten premium
Cowboybil for vinterføre

Test: Ford Ranger Rap Cab Wildtrak 2,5 143 hk 2009-modell

Cowboybil for vinterføre
Veil. pris: 320000

Frisk familietransport

Test: Ford S-Max 1,8 TDCi

Frisk familietransport
Familiemoro for sju

Test: Ford S-Max 2,5T

Familiemoro for sju

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning