Test: Ford Focus ST 2,5T

Svensk førstehjelp

Ford Focus ST har fått en femsylindret turbomotor fra våre naboer i øst. Tung i snuta? Nei langt ifra!

Sist oppdatert

Forrige generasjon Focus ST kunne by på solide kjøreegenskaper, men manglet litt krutt under panseret med sin 170 hesters sugemotor. Der kommer Volvo inn, og sammen har de skapt en potent og komfortabel kjøremaskin for voksne gutter.

Ford Focus ST er en seriøs utfordrer til bilene i den såkalte GTI-klassen, der blant annet Golf og Opel Astra er representert. Med en startpris på 432 000 kroner er det ingen bil for folk flest, men prisen er ikke avskrekkende høy med tanke på motorvolum og effekt. Skal du ha en Golf GTI må du ha DSG for at den skal kunne holde følge med Focus ST, og prisen blir rundt 400 000. Opel Astra OPC, som er mer kompromissløs og annerledes satt opp, har mer motorkraft (240 hester) og koster derfor 441 250 kroner.

Plass: Best i segmentet?

Også plassmessig stiller Focus sterkt. Plassen er lik den man finner i Volvo S40 og V50, som er bygget på samme plattform. Litt lav høyde under taket i baksetet trekker litt ned, og gjør at voksne ikke sitter 100 % komfortabelt på langtur. Bagasjerommet på 385 liter rommer bra med bager og matposer, noe som er et bra argument for å koste på seg en ST. Til sammenligning har en firedørs Golf 350 liters bagasjerom.

Veiegenskaper: Temmet råskap

Ford Focus ST er siste skudd på stammen av sportslige modeller fra Ford. Med en femsylindret motor på 2,5 liter fra Volvo skulle man kanskje tro den ble tung i fronten og fikk litt gubbepreg, men den gang ei. Bilen har et meget bra veigrep, og kjøres den riktig ligger det til rette for vannvittige morsomme kjøreturer, også for erfarne bilførere. Det er lett å kjøre fort i en Focus ST, både fordi den er lettkjørt og samtidig komfortabel. Sjelden har jeg opplevd barske kjøreegenskaper og behagelig komfort i så fin harmoni med hverandre.

Motor: Kultivert og macho

Ford Focus ST har fått en motortype som slettes ikke vokser på trær for tiden. En femsylindret turbomotor får tankene til å drømme om lyden av Audis Gruppe-B biler på 80-tallet, kanskje den mest komplette motorlyden noensinne. 2,5 liter, 225 hester og 320 Nm er nok til å sende Focus ST til 100 på 6,8 sekunder, og det er ikke engang her den imponerer mest. Faktisk er det litt oppover i fart på tredje og fjerde gir den virkelig viser hva som bor i den. Momentet kommer mye tidligere enn vi er vant med i turbomotorer, og er på sitt beste mellom 1 600- 4 000 omdr./min. Derfor er den lettkjørt, og tar seg uanstrengt rask av gårde med en lyd man bare kan drømme om.

Kvalitet: Tidenes beste Ford?

Ford har tidligere vært utsatt for en del tekniske problemer og rust på sine modeller. NAFs avdeling har fått veldig få henvendelser på nye Focus, og mange mener det er den beste Ford-modellen på mange år. Ford ligger også i det øvre sjiktet når det gjelder forhandlernes og verkstedenes imøtekommenhet og service. Motoren i bilen skal dessuten være solid, og har i andre utgaver blitt levert med vesentlig høyere effektuttak.

Miljø: Dyr i drift

Ford Focus ST er ingen bil man kjøper hvis man tar sikte på å spare penger på bensinforbruk. Den store femsylindrede motoren trenger godt med bensin for å yte maks. Det oppgitte forbruket på 0,93 på blandet kjøring var jeg aldri i nærheten av, for ved litt gasspådrag havner du raskt på en god del mer. På landeveiskjøring var den gjerrig effekten tatt i betraktning, og der klarte jeg å matche fabrikkens tall. Co²-utslippet på 224 gram per kilometer gjør den til langt i fra den mest miljøvennlige bilen på markedet.

Komfort: Behagelig bekjentskap

Når du hører at en Focus har sportsunderstell, 225 hestekrefter, store hjul og brede dekk burde det meste av komfort forsvunnet. Men faktisk fremstår Focus ST som nærmest perfekt avstemt når det gjelder kjøreegenskaper og komfort. I motsetning til Astra OPC er Focus ST ikke slitsom for normalt bruk, og pedalene er ikke harde og grove. Alt i alt er komforten overraskende god, og bilen føles kompakt og støysvak. Sportstolene fra Recaro burde nesten hatt et eget kapittel, for stort bedre kan man neppe sitte i en bil. Det er enkelt å finne en perfekt kjørestilling uansett høyde på sjåfør.

Sikkerhet: Tåler en trøkk

Ford Focus ble kjørt i kollisjonstest av EuroNCAP i 2004, med meget gode resultater. Den fikk full pott på beskyttelse av passasjerer, to av fire stjerner for fotgjengere, og fire av fem for beskyttelse av barn i bilen.

Focusen har fire kollisjonsputer, samt to kollisjonsgardiner som faller ned fra takledningen ved en eventuell kollisjon. Ellers er konstruksjonen generelt veldig sikker, og bilen har alt moderne sikkerhetsutstyr montert. Bilen har også en sportslig oppsatt elektronisk stabilitetskontroll (ESP), som blant annet forhindrer hjulspinn. Den kan selvfølgelig deaktiveres hvis dette skulle være ønskelig.

Økonomi: Ikke for Hvermansen, men dog...

Med en prislapp på 432 000 kroner som utgangspunkt, blir nok ikke Ford Focus ST noen bil du vil se hver dag. Men ville den ikke da mistet litt av sjarmen? Med tanke på motorstørrelse, ytelse og det praktiske med denne bilen er faktisk ikke prisen avskrekkende høy, og Ford har nok ikke voldsomme marginer ved et salg. Som sagt koster argeste konkurrent Golf GTI rundt 400 000 kroner med lavere ytelser, som også har dårligere plassløsninger. Uansett er 432 000 mye for en Focus, men pris dere lykkelig dere som kan handle en med god samvittighet.

Denne saken ble første gang publisert 13/09 2006, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også