Test: Ford Focus ST 2,5T

Svensk førstehjelp

Ford Focus ST har fått en femsylindret turbomotor fra våre naboer i øst. Tung i snuta? Nei langt ifra!

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Gode kjøreegenskaper

+ Fantastisk motor

+ Sittestilling og seter

+ Stilig utseende

+ God sikkerhet

- Kostnaden for å være kar

- Lite tettsteget girkasse

- Forbruk

Forrige generasjon Focus ST kunne by på solide kjøreegenskaper, men manglet litt krutt under panseret med sin 170 hesters sugemotor. Der kommer Volvo inn, og sammen har de skapt en potent og komfortabel kjøremaskin for voksne gutter.

Ford Focus ST er en seriøs utfordrer til bilene i den såkalte GTI-klassen, der blant annet Golf og Opel Astra er representert. Med en startpris på 432 000 kroner er det ingen bil for folk flest, men prisen er ikke avskrekkende høy med tanke på motorvolum og effekt. Skal du ha en Golf GTI må du ha DSG for at den skal kunne holde følge med Focus ST, og prisen blir rundt 400 000. Opel Astra OPC, som er mer kompromissløs og annerledes satt opp, har mer motorkraft (240 hester) og koster derfor 441 250 kroner.

Plass: Best i segmentet?

Også plassmessig stiller Focus sterkt. Plassen er lik den man finner i Volvo S40 og V50, som er bygget på samme plattform. Litt lav høyde under taket i baksetet trekker litt ned, og gjør at voksne ikke sitter 100 % komfortabelt på langtur. Bagasjerommet på 385 liter rommer bra med bager og matposer, noe som er et bra argument for å koste på seg en ST. Til sammenligning har en firedørs Golf 350 liters bagasjerom.

Veiegenskaper: Temmet råskap

Ford Focus ST er siste skudd på stammen av sportslige modeller fra Ford. Med en femsylindret motor på 2,5 liter fra Volvo skulle man kanskje tro den ble tung i fronten og fikk litt gubbepreg, men den gang ei. Bilen har et meget bra veigrep, og kjøres den riktig ligger det til rette for vannvittige morsomme kjøreturer, også for erfarne bilførere. Det er lett å kjøre fort i en Focus ST, både fordi den er lettkjørt og samtidig komfortabel. Sjelden har jeg opplevd barske kjøreegenskaper og behagelig komfort i så fin harmoni med hverandre.

Motor: Kultivert og macho

Ford Focus ST har fått en motortype som slettes ikke vokser på trær for tiden. En femsylindret turbomotor får tankene til å drømme om lyden av Audis Gruppe-B biler på 80-tallet, kanskje den mest komplette motorlyden noensinne. 2,5 liter, 225 hester og 320 Nm er nok til å sende Focus ST til 100 på 6,8 sekunder, og det er ikke engang her den imponerer mest. Faktisk er det litt oppover i fart på tredje og fjerde gir den virkelig viser hva som bor i den. Momentet kommer mye tidligere enn vi er vant med i turbomotorer, og er på sitt beste mellom 1 600- 4 000 omdr./min. Derfor er den lettkjørt, og tar seg uanstrengt rask av gårde med en lyd man bare kan drømme om.

Kvalitet: Tidenes beste Ford?

Ford har tidligere vært utsatt for en del tekniske problemer og rust på sine modeller. NAFs avdeling har fått veldig få henvendelser på nye Focus, og mange mener det er den beste Ford-modellen på mange år. Ford ligger også i det øvre sjiktet når det gjelder forhandlernes og verkstedenes imøtekommenhet og service. Motoren i bilen skal dessuten være solid, og har i andre utgaver blitt levert med vesentlig høyere effektuttak.

Miljø: Dyr i drift

Ford Focus ST er ingen bil man kjøper hvis man tar sikte på å spare penger på bensinforbruk. Den store femsylindrede motoren trenger godt med bensin for å yte maks. Det oppgitte forbruket på 0,93 på blandet kjøring var jeg aldri i nærheten av, for ved litt gasspådrag havner du raskt på en god del mer. På landeveiskjøring var den gjerrig effekten tatt i betraktning, og der klarte jeg å matche fabrikkens tall. Co²-utslippet på 224 gram per kilometer gjør den til langt i fra den mest miljøvennlige bilen på markedet.

Komfort: Behagelig bekjentskap

Når du hører at en Focus har sportsunderstell, 225 hestekrefter, store hjul og brede dekk burde det meste av komfort forsvunnet. Men faktisk fremstår Focus ST som nærmest perfekt avstemt når det gjelder kjøreegenskaper og komfort. I motsetning til Astra OPC er Focus ST ikke slitsom for normalt bruk, og pedalene er ikke harde og grove. Alt i alt er komforten overraskende god, og bilen føles kompakt og støysvak. Sportstolene fra Recaro burde nesten hatt et eget kapittel, for stort bedre kan man neppe sitte i en bil. Det er enkelt å finne en perfekt kjørestilling uansett høyde på sjåfør.

Sikkerhet: Tåler en trøkk

Ford Focus ble kjørt i kollisjonstest av EuroNCAP i 2004, med meget gode resultater. Den fikk full pott på beskyttelse av passasjerer, to av fire stjerner for fotgjengere, og fire av fem for beskyttelse av barn i bilen.

Focusen har fire kollisjonsputer, samt to kollisjonsgardiner som faller ned fra takledningen ved en eventuell kollisjon. Ellers er konstruksjonen generelt veldig sikker, og bilen har alt moderne sikkerhetsutstyr montert. Bilen har også en sportslig oppsatt elektronisk stabilitetskontroll (ESP), som blant annet forhindrer hjulspinn. Den kan selvfølgelig deaktiveres hvis dette skulle være ønskelig.

Økonomi: Ikke for Hvermansen, men dog...

Med en prislapp på 432 000 kroner som utgangspunkt, blir nok ikke Ford Focus ST noen bil du vil se hver dag. Men ville den ikke da mistet litt av sjarmen? Med tanke på motorstørrelse, ytelse og det praktiske med denne bilen er faktisk ikke prisen avskrekkende høy, og Ford har nok ikke voldsomme marginer ved et salg. Som sagt koster argeste konkurrent Golf GTI rundt 400 000 kroner med lavere ytelser, som også har dårligere plassløsninger. Uansett er 432 000 mye for en Focus, men pris dere lykkelig dere som kan handle en med god samvittighet.

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Ford Focus ST har satt sine spor, faktisk overbevist til de grader etter en uke på veien med undertegnede. Forhjulstrekk og masse hester er vanligvis ikke musikk i mine ører, men jeg gjør et unntak denne gangen. Deilig at det også er komfort inntakt i den raske og kjøresterke bilen, det gjør det lettere å forsvare at man faktisk kan bruke den til hverdags. Regner ikke med at forbruk og utslipp står i fokus når man skal handle en slik GTI-bil, men stort andre dårlige sider sliter jeg med å komme opp med når det gjelder ST.

Vår karakter

Se flere saker fra: Ford Se flere saker fra: Test: Ford Focus
Bilen som får deg til å elske omveier

Test: Ford Fiesta ST 2013

Bilen som får deg til å elske omveier
Veil. pris: 348500

God nok til en dobbel sekser

Test: Ford Focus ST, 2012

God nok til en dobbel sekser
Veil. pris: 478100

Stebrødre i duell

Test: Volvo V40 T3 og Ford Focus 1,6 Ecoboost 182

Stebrødre i duell
Bensinmotoren som kan det meste en diesel kan - pluss litt til

Ford Focus 1,0 EcoBoost 125 hk, 2012

Bensinmotoren som kan det meste en diesel kan - pluss litt til
Superpraktisk og rimelig familiebil

Test: Ford B-Max Titanium 1,6 TDCi 95 hk, 2012

Superpraktisk og rimelig familiebil
Veil. pris: 258000

En sekser til denne bilen

Test: Ford Focus 1,6 EcoBoost 182 hk, 2012

En sekser til denne bilen
Veil. pris: 305300

Fulltreffer for familien

Test Ford Mondeo 1,6 TDCi stasjonsvogn, 2012

Fulltreffer for familien
Vi har testet S-Max med liten dieselmotor

Test: Ford S-Max 1,6 TDCi

Vi har testet S-Max med liten dieselmotor
Ford Focus er best i kompaktklassen

Langtest: 5000 km i Ford Focus 1,6 TDCi 115 hk Titanium, 2011

Ford Focus er best i kompaktklassen
Veil. pris: 303400

Vår nye favorittstasjonsvogn

Test: Ford Focus 1,6 TDCI stv., 2011-modell

Vår nye favorittstasjonsvogn
Veil. pris: 244800

Denne bilen er best i sin klasse

Test: Ford Focus 1,6 TDCi 115 hk Titanium, 2011-modell

Denne bilen er best i sin klasse
Veil. pris: 236600

God plass og storbilkomfort

Test: Ford Mondeo 2,0 TDCI Powershift 140 hk stv., 2011-modell

God plass og storbilkomfort
Veil. pris: 369400

Ikke pen, men veldig praktisk

Test: Ford Grand C-Max 2,0 TDCI Powershift, 2010-modell

Ikke pen, men veldig praktisk
Veil. pris: 378100

Det beste ved denne bilen ser du ikke

Test: Ford C-Max 1,6 TDCI, 2010-modell

Det beste ved denne bilen ser du ikke
Veil. pris: 275600

En av de beste syv-seterne

Test: Ford S-Max 2,0 TDCi 140 Powershift, 2010-modell

En av de beste syv-seterne
Veil. pris: 415300

Politisk korrekt

Test: Ford C-Max Flexifuel

Politisk korrekt
Flott småbil

Test: Ford Fiesta Econetic 1,6 TDCi

Flott småbil
Ford Focus kjører best

Test: Ford Focus 1,6 TDCi 90 hk, 2008

Ford Focus kjører best
Veil. pris: 239450

Klassens morsomste bil

Test: Ford Focus 2,0 TDCi Powershift, 2009:

Klassens morsomste bil
Veil. pris: 275650

Miljø-Focus

Test: Ford Focus Econetic 1,6 TDCi

Miljø-Focus
Uforståelig Focus

Test: Ford Focus CC 2,0 TDCi

Uforståelig Focus
Enten eller...

Test: Ford Focus CC 2,0 TDCi

Enten eller...
Småbil av beste merke

Test: Ford Fiesta 1,4 TDCi, 2009

Småbil av beste merke
Veil. pris: 175300

Svensk førstehjelp

Test: Ford Focus ST 2,5T

Svensk førstehjelp
Minimalistisk sjarmoffensiv

Test: Ford Ka 1,2 Titanium

Minimalistisk sjarmoffensiv
Veil. pris: 140100

Fornuftig kjøremester

Test: Ford Mondeo 2,0 TDCi 115 Econetic

Fornuftig kjøremester
Holder formen

Test: Ford Mondeo stasjonsvogn 2,0 TDCi automat, 2009

Holder formen
Plassmester

Test: Ford Galaxy 1,8 TDCi

Plassmester
Flott, men dyr Galaxy

Test: Ford Galaxy 2,0 TDCI Ghia, 2009

Flott, men dyr Galaxy
Glad-SUV-en

Langtest: 6000 km med Ford Kuga 2,0 TDCi

Glad-SUV-en
Veil. pris: 453850

Kuga kjører knallbra

Test: Ford Kuga 2,0 TdCi Titanium

Kuga kjører knallbra
Veil. pris: 461000

Nesten premium

Test: Ford Mondeo 2,0 TDCi

Nesten premium
Cowboybil for vinterføre

Test: Ford Ranger Rap Cab Wildtrak 2,5 143 hk 2009-modell

Cowboybil for vinterføre
Veil. pris: 320000

Frisk familietransport

Test: Ford S-Max 1,8 TDCi

Frisk familietransport
Familiemoro for sju

Test: Ford S-Max 2,5T

Familiemoro for sju

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning