Test: Ford Focus CC 2,0 TDCi

Enten eller...

Ford Focus CC faller litt mellom to stoler. Flott motor, men verken leken eller spesielt komfortabelt.

Publisert Oppdatert

Ford Focus skal kjempe i en etter hvert så stor klasse av såkalte CC-biler, hvor vi blant annet finner Renault Megane CC, Peugeot 307 CC og Volkswagen Eos.

Felles egenskaper for disse bilene er at de kombinerer kabrioletens takløse følelse med kupeens praktiske løsninger.

Ford Focus CC har en kledelig turbodieselmotor, god plass biltypen sett i betraktning og helt greie ytelser. Men der stopper det - den kjennes nemlig verken sportslig eller komfortabel ut som en slik bil seg hør og bør.

Kjøreegenskaper:

Ford Focus CC føles diger, tung og sedat i forhold til sin Focus-fetter med tak. Focus er kjent for å kjøre svært godt og underholdende, men den følelsen er ikke mye tilstede bak rattet på CC. Bilen oppleves som stabil, men krenger også en del grunnet konstruksjonen. Konklusjonen er at Focus CC mangler kompromisset mellom lek og komfort, og er derfor ikke så underholdende som en slik modell burde være.

Motor:

Med 136 dieselhester under panseret flytter Ford Focus CC seg passelig bra. Man opplever ikke noen overflod av krefter, men 320 Nm bidrar til at man får dekket behovet man føler i en slik "nummer 2-bil". Motoren oppleves som stillegående og kultivert til diesel å være, og det er kun på tomgang utenfor bilen man for alvor kan høre at det ikke er snakk om noe bensinmotor.

Ytelser:

Til tross for en momentsterk kraftpakke av en diesel under panseret, føles ikke Focus CC noe overmotorisert. Den tunge konstruksjonen setter en stopper for de store fartsopplevelsene, og vi anbefaler derfor ikke denne bilen med noe mindre motor - spesielt hvis tanken er å more seg litt på veien.

Litt tungpustet på høye turtall blir den riktignok, og i sjettegir har man til tider lite å hente av krefter.

Eksteriør:

- Ford Megane? Dette var en av kommentarene vi opplevde å få i testperioden. Og det ligger kanskje noe sant i det? Den enorme og høyreiste hekken står ikke i stil med fronten, som mange vil kjenne igjen fra en vanlig Focus. Vi synes heller ikke formen på bilen blir noe pen som coupé, og det er nok dessverre med taket på flesteparten av milene bak rattet vil bli tilbakelagt. Et annet irritasjonsmoment er tiden det tar å "transformere" bil fra kabriolet til coupé.

Interiør:

Som vanlig i en Ford er førermiljøet og sittestillingen i Focus CC meget bra. Det meste er oversiktelig og velfungerende. Bakseteplassen er også tilfredsstillende biltypen tatt i betraktning, det samme gjelder bagasjeplassen.

Komfort:

Siden Focus CC ikke oppleves som særlig sportslig eller leken, burde den jo være svært så komfortabel - men nei. Det både knirker, knaker og vibrerer, og det gir ingen god kvalitets- eller komfortfølelse. Fjæringskomforten er på en annen side god, den takler blant annet store humper i veien bra. Varmeapparatet fungerer også upåklagelig, viktig i en toppløs bil.

Sikkerhet:

Ford Focus har som vanlig kombi fått full pott i kollisjonstesten til EuroNCAP. Selv om dette i seg selv ikke er noe fasit på at CC-modellen også skal være bra, burde den holde et høyt sikkerhetsnivå. ESP-system er selvfølgelig på plass, som for mange utgjør en høy sikkerhetsfaktor, spesielt på vinterføre.

Pris/utstyr:

Ford Focus CC er i likhet med de andre i sin klasse - med unntak av Renault Megane med dieselmotor, ingen billigbil. 373 300 kroner er hva man må ut med for en Focus CC 2,0 TDCi, omtrent det samme som en Peugeot 307 CC (370 800), Renault Megane 2,0 (375 900), og billigere enn Volkswagen EOS 2,0 TDI (390 560).

Turbodieselen gjør bilen billig i drift. Siden Focus CC er en helt ny modell er det vanskelig å spå hvordan verditap bilen vil ha, men Ford er kanskje ikke kjent for å være merket som holder seg best i pris.

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Ford Focus CC glimter til med en finfin dieselmotor, fint førermiljø og relativt greie plassløsninger - men ikke noe særlig mer. Kjøreegenskapene er slappe, faktisk på grensen til dårlige, og konstruksjonen oppleves som svært myk. Forventer du deg en sportslig bil når du får utlevert din Focus CC fra forhandleren, vil du bli skuffet. Ikke er den spesielt komfortabel heller, da blir det dessverre ikke noe toppscore for den toppløse tyskeren.

Vår karakter

Se flere saker fra: Ford Se flere saker fra: Test: Ford Focus
Bilen som får deg til å elske omveier

Test: Ford Fiesta ST 2013

Bilen som får deg til å elske omveier
Veil. pris: 348500

God nok til en dobbel sekser

Test: Ford Focus ST, 2012

God nok til en dobbel sekser
Veil. pris: 478100

Stebrødre i duell

Test: Volvo V40 T3 og Ford Focus 1,6 Ecoboost 182

Stebrødre i duell
Bensinmotoren som kan det meste en diesel kan - pluss litt til

Ford Focus 1,0 EcoBoost 125 hk, 2012

Bensinmotoren som kan det meste en diesel kan - pluss litt til
Superpraktisk og rimelig familiebil

Test: Ford B-Max Titanium 1,6 TDCi 95 hk, 2012

Superpraktisk og rimelig familiebil
Veil. pris: 258000

En sekser til denne bilen

Test: Ford Focus 1,6 EcoBoost 182 hk, 2012

En sekser til denne bilen
Veil. pris: 305300

Fulltreffer for familien

Test Ford Mondeo 1,6 TDCi stasjonsvogn, 2012

Fulltreffer for familien
Vi har testet S-Max med liten dieselmotor

Test: Ford S-Max 1,6 TDCi

Vi har testet S-Max med liten dieselmotor
Ford Focus er best i kompaktklassen

Langtest: 5000 km i Ford Focus 1,6 TDCi 115 hk Titanium, 2011

Ford Focus er best i kompaktklassen
Veil. pris: 303400

Vår nye favorittstasjonsvogn

Test: Ford Focus 1,6 TDCI stv., 2011-modell

Vår nye favorittstasjonsvogn
Veil. pris: 244800

Denne bilen er best i sin klasse

Test: Ford Focus 1,6 TDCi 115 hk Titanium, 2011-modell

Denne bilen er best i sin klasse
Veil. pris: 236600

God plass og storbilkomfort

Test: Ford Mondeo 2,0 TDCI Powershift 140 hk stv., 2011-modell

God plass og storbilkomfort
Veil. pris: 369400

Ikke pen, men veldig praktisk

Test: Ford Grand C-Max 2,0 TDCI Powershift, 2010-modell

Ikke pen, men veldig praktisk
Veil. pris: 378100

Det beste ved denne bilen ser du ikke

Test: Ford C-Max 1,6 TDCI, 2010-modell

Det beste ved denne bilen ser du ikke
Veil. pris: 275600

En av de beste syv-seterne

Test: Ford S-Max 2,0 TDCi 140 Powershift, 2010-modell

En av de beste syv-seterne
Veil. pris: 415300

Politisk korrekt

Test: Ford C-Max Flexifuel

Politisk korrekt
Flott småbil

Test: Ford Fiesta Econetic 1,6 TDCi

Flott småbil
Ford Focus kjører best

Test: Ford Focus 1,6 TDCi 90 hk, 2008

Ford Focus kjører best
Veil. pris: 239450

Klassens morsomste bil

Test: Ford Focus 2,0 TDCi Powershift, 2009:

Klassens morsomste bil
Veil. pris: 275650

Miljø-Focus

Test: Ford Focus Econetic 1,6 TDCi

Miljø-Focus
Uforståelig Focus

Test: Ford Focus CC 2,0 TDCi

Uforståelig Focus
Enten eller...

Test: Ford Focus CC 2,0 TDCi

Enten eller...
Småbil av beste merke

Test: Ford Fiesta 1,4 TDCi, 2009

Småbil av beste merke
Veil. pris: 175300

Svensk førstehjelp

Test: Ford Focus ST 2,5T

Svensk førstehjelp
Minimalistisk sjarmoffensiv

Test: Ford Ka 1,2 Titanium

Minimalistisk sjarmoffensiv
Veil. pris: 140100

Fornuftig kjøremester

Test: Ford Mondeo 2,0 TDCi 115 Econetic

Fornuftig kjøremester
Holder formen

Test: Ford Mondeo stasjonsvogn 2,0 TDCi automat, 2009

Holder formen
Plassmester

Test: Ford Galaxy 1,8 TDCi

Plassmester
Flott, men dyr Galaxy

Test: Ford Galaxy 2,0 TDCI Ghia, 2009

Flott, men dyr Galaxy
Glad-SUV-en

Langtest: 6000 km med Ford Kuga 2,0 TDCi

Glad-SUV-en
Veil. pris: 453850

Kuga kjører knallbra

Test: Ford Kuga 2,0 TdCi Titanium

Kuga kjører knallbra
Veil. pris: 461000

Nesten premium

Test: Ford Mondeo 2,0 TDCi

Nesten premium
Cowboybil for vinterføre

Test: Ford Ranger Rap Cab Wildtrak 2,5 143 hk 2009-modell

Cowboybil for vinterføre
Veil. pris: 320000

Frisk familietransport

Test: Ford S-Max 1,8 TDCi

Frisk familietransport
Familiemoro for sju

Test: Ford S-Max 2,5T

Familiemoro for sju

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning