Test: Ford Focus CC 2,0 TDCi

Uforståelig Focus

Sterk dieselmotor og mykt understell gir fin komfort, men Focus CC er ikke morsom.

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Flott dieselmotor

+ Komfortabelt understellsoppsett

+ Rommelig interiør

- Oppleves som tung og slapp

- Skjelving i karosseriet over ujevnhetene

- Snodig utseende bak

Da Ford kappet taket av den herlige Focus, ble vi skuffet. Heller ikke i ansiktsløftet utgave gir bilen særlig mening. Om du er på jakt etter en kompakt og forholdsvis rimelig bil uten tak, er det mye å velge mellom. Fireseteren Ford Focus CC har - som flere andre - et sammenleggbart ståltak, noe som skal kombinere fordelene til en coupé og en cab, og som kan gi ekstra komfort når du kjører med taket på.

Den vanlige Ford Focus er den mest kjøreglade bilen i klassen, men Ford har ikke klart å ta med så mye av de gode egenskapene over i ståltak-kabrioleten. Den er komfortabel når man kjører rolig, og dieselmotoren er flott, men stort annet har den ikke å by på.

Kjøreegenskaper

I prosessen med å forvandle Ford Focus til den åpne CC, har den lette, kvikke og intuitive morofølelsen vi liker så godt forsvunnet. Focus CC er tung, sedat og myk. Den er stabil og komfortabel på dårlig vei, men krenger og stritter imot når du prøver på litt mer aktiv kjøring. Manglende styrefølelse, og ikke minst manglende evne til å følge etter førerens ordrer ved unnamanøver, kvikk svingkjøring og liknende, gjør at vi bare vil roe det hele helt ned og flyte av gårde.

Motor

Tolitersdieselen gir Ford Focus CC hyggelige fartsressurser. 136 hk og 320 Nm gir godt skyv med en gang turboen begynner å lade, men det er likevel langt unna å gi noen sporty opplevelse. Lydnivået er behagelig lavt; det merkes minimalt at dette er en dieseldrikker. Den manuellsjaltede sekstrinnskassen fungerer helt fint, men sjettegiret er et ordentlig hvilegir i norske hastigheter.

Ytelser

Ford Focus CC er stor og tung, testbilen veier 1630 kg, og selv om den to liter store dieselmotoren gir godt skyv, får du aldri noen følelse av kraftoverskudd. Dette er i våre øyne minimumsmotoriseringen i bilen. Draget er som i dieselbiler flest - når turboen jobber, har du godt skyv i ryggen. Men over og under det relativt snevre turtallsregisteret, har den lite å by på.

Eksteriør

Ford har nettopp gitt Focus-serien en ansiktsløftning, med en rekke elementer hentet fra Mondeo. Forfra fungerer det fint, med en blanding av barske og småeksklusive detaljer. Men hekkpartiet blir vanskelig å svelge for oss; det er altfor høyt og altfor firkantet (for å kunne gi plass til den store takkonstruksjonen når du har lyst til å kjøre åpent).

Interiør

Vår velutstyrte test-Focus CC byr på god sittestilling - Ford-tradisjonen tro - og et oversiktlig og gjennomført oppsett med fine detaljer. Skinnsetene har godt med støtte, samtidig som de er komfortable. Men sittestillingen er høy, og takkonstruksjonen har ført til en snodig vindusramme. Den er dratt svært langt bakover, noe som gjør at de litt lengre rygg enn gjennomsnittet ender med pannebrasken svært nær stålet. At setebeltene bak blafrer med en gang man nærmer seg normalt landeveistempo, er noe som definitivt burde vært ordnet i konstruksjonsfasen. I baksetet går det faktisk an å sitte helt greit, og bagasjerommet tar også unna en del - til å være en slik type bil.

Komfort

Ford Focus CC har et komfortabelt fjæringsoppsett, og selv om den med konstant skjelving viser tegn til en svak grunnkonstruksjon, er bilen et trivelig bekjentskap på dårlig vei. Med god sittestilling og godt varmeapparat er det lett å trives når man cruiser av gårde. Blafring fra setebeltene bak og illeluktende skvulping fra vindusspylervæske-tanken ødelegger imidlertid for mye av totalopplevelsen.

Sikkerhet

Ford Focus CC er ennå ikke kollisjonstestet hos EuroNCAP. Bilen har veltebøyler som skytes opp om bilen oppfatter en kritisk situasjon, samtidig som setebeltene strammes. Den har Isofix-fester, kollisjonsputer foran og på sidene og ESP, og kan leveres med aktive frontlys.

Pris/utstyr

Ståltak-kabrioleter er generelt ikke spesielt rimelige biler, og sammenliknet med andre, åpne biler framstår en velutstyrt Ford Focus CC med tolitersdiesel - den motoren er et must i denne bilen - som ganske så kostbar. For 376 100 kroner (dvs. før du putter på ekstra utstyr), får du for eksempel en velutstyrt Mazda MX-5 eller Audi A3 Cab. Dieselmotoren gir lavt forbruk, men vi er usikre på hvordan annenhåndsverdien blir for en bil som ikke engang Ford-entusiastene vil glede seg særlig over.

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Om du vil ha en kombinert cab og coupé, finnes det andre biler enn Ford Focus CC som gir mer kjøreglede og mer komfort - også i kombinasjon. Den har ikke med seg de flotte egenskapene til den vanlige Focus, og oppleves både som kjedelig og skuffende på veien. Men om du skal ha en, må du i hvert fall velge tolitersdiesel.

Vår karakter

Se flere saker fra: Ford Se flere saker fra: På tide å slippe taket Se flere saker fra: Styr unna disse bilene Se flere saker fra: Test: Ford Focus
Bilen som får deg til å elske omveier

Test: Ford Fiesta ST 2013

Bilen som får deg til å elske omveier
Veil. pris: 348500

God nok til en dobbel sekser

Test: Ford Focus ST, 2012

God nok til en dobbel sekser
Veil. pris: 478100

Stebrødre i duell

Test: Volvo V40 T3 og Ford Focus 1,6 Ecoboost 182

Stebrødre i duell
Bensinmotoren som kan det meste en diesel kan - pluss litt til

Ford Focus 1,0 EcoBoost 125 hk, 2012

Bensinmotoren som kan det meste en diesel kan - pluss litt til
Superpraktisk og rimelig familiebil

Test: Ford B-Max Titanium 1,6 TDCi 95 hk, 2012

Superpraktisk og rimelig familiebil
Veil. pris: 258000

En sekser til denne bilen

Test: Ford Focus 1,6 EcoBoost 182 hk, 2012

En sekser til denne bilen
Veil. pris: 305300

Fulltreffer for familien

Test Ford Mondeo 1,6 TDCi stasjonsvogn, 2012

Fulltreffer for familien
Vi har testet S-Max med liten dieselmotor

Test: Ford S-Max 1,6 TDCi

Vi har testet S-Max med liten dieselmotor
Ford Focus er best i kompaktklassen

Langtest: 5000 km i Ford Focus 1,6 TDCi 115 hk Titanium, 2011

Ford Focus er best i kompaktklassen
Veil. pris: 303400

Vår nye favorittstasjonsvogn

Test: Ford Focus 1,6 TDCI stv., 2011-modell

Vår nye favorittstasjonsvogn
Veil. pris: 244800

Denne bilen er best i sin klasse

Test: Ford Focus 1,6 TDCi 115 hk Titanium, 2011-modell

Denne bilen er best i sin klasse
Veil. pris: 236600

God plass og storbilkomfort

Test: Ford Mondeo 2,0 TDCI Powershift 140 hk stv., 2011-modell

God plass og storbilkomfort
Veil. pris: 369400

Ikke pen, men veldig praktisk

Test: Ford Grand C-Max 2,0 TDCI Powershift, 2010-modell

Ikke pen, men veldig praktisk
Veil. pris: 378100

Det beste ved denne bilen ser du ikke

Test: Ford C-Max 1,6 TDCI, 2010-modell

Det beste ved denne bilen ser du ikke
Veil. pris: 275600

En av de beste syv-seterne

Test: Ford S-Max 2,0 TDCi 140 Powershift, 2010-modell

En av de beste syv-seterne
Veil. pris: 415300

Politisk korrekt

Test: Ford C-Max Flexifuel

Politisk korrekt
Flott småbil

Test: Ford Fiesta Econetic 1,6 TDCi

Flott småbil
Ford Focus kjører best

Test: Ford Focus 1,6 TDCi 90 hk, 2008

Ford Focus kjører best
Veil. pris: 239450

Klassens morsomste bil

Test: Ford Focus 2,0 TDCi Powershift, 2009:

Klassens morsomste bil
Veil. pris: 275650

Miljø-Focus

Test: Ford Focus Econetic 1,6 TDCi

Miljø-Focus
Uforståelig Focus

Test: Ford Focus CC 2,0 TDCi

Uforståelig Focus
Enten eller...

Test: Ford Focus CC 2,0 TDCi

Enten eller...
Småbil av beste merke

Test: Ford Fiesta 1,4 TDCi, 2009

Småbil av beste merke
Veil. pris: 175300

Svensk førstehjelp

Test: Ford Focus ST 2,5T

Svensk førstehjelp
Minimalistisk sjarmoffensiv

Test: Ford Ka 1,2 Titanium

Minimalistisk sjarmoffensiv
Veil. pris: 140100

Fornuftig kjøremester

Test: Ford Mondeo 2,0 TDCi 115 Econetic

Fornuftig kjøremester
Holder formen

Test: Ford Mondeo stasjonsvogn 2,0 TDCi automat, 2009

Holder formen
Plassmester

Test: Ford Galaxy 1,8 TDCi

Plassmester
Flott, men dyr Galaxy

Test: Ford Galaxy 2,0 TDCI Ghia, 2009

Flott, men dyr Galaxy
Glad-SUV-en

Langtest: 6000 km med Ford Kuga 2,0 TDCi

Glad-SUV-en
Veil. pris: 453850

Kuga kjører knallbra

Test: Ford Kuga 2,0 TdCi Titanium

Kuga kjører knallbra
Veil. pris: 461000

Nesten premium

Test: Ford Mondeo 2,0 TDCi

Nesten premium
Cowboybil for vinterføre

Test: Ford Ranger Rap Cab Wildtrak 2,5 143 hk 2009-modell

Cowboybil for vinterføre
Veil. pris: 320000

Frisk familietransport

Test: Ford S-Max 1,8 TDCi

Frisk familietransport
Familiemoro for sju

Test: Ford S-Max 2,5T

Familiemoro for sju

Nyttige tjenester

Regn ut

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag