Test: Fiat Panda 1,3 Multijet

Charterfeber

Å kjøre en Panda er som å dra på charterferie. Billig, annenrangs, men også litt morsomt.

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Pris

+ Enkel og rask i bytrafikken

+ Lett å parkere

- Virker billig

- Liten plass

- Liten motor

Fiat Panda er en billig bil og det merkes. Men du får faktisk ganske mye for pengene, og siden den er så lett, er den ganske morsom og kvikk å kjøre i bygatene.

Skal du først ha en bil til under 200 000 kroner, er ikke Fiat Panda det verste du kan velge. Men den fungerer nok best som en bil nummer to.

Kjøreegenskaper

Har denne bilen kjøreegenskaper i det hele tatt? Det er fristende å si nei, men på humpete Oslo-veier er den leken og oppleves faktisk ganske rask. Men kjøreegenskapene er ikke mye å rope hurra for. Det smeller når man kjører over fartsdumper, bilen krenger som danskebåten i høy sjø og vi var faktisk litt redde for å velte i noen av svingene.

Motor

1,3 liters diesel med 75 hestekrefter er ikke så verst når bilen bare veier 1366 kg. Derfor oppleves Fiat Panda som rask der det går sakte, men på motorveien henger den ikke med. Dessuten støyer det en del.

Ytelser

Diesel og lav vekt gjør underverker. Vi kunne sannsynligvis ha kjørt fortere med denne bilen fra Ullevål Stadion til Aker Brygge enn med mange andre biler med mer ytelse. Men ute på motorveien tar det ikke lang tid før det hele føles slapt og man må bruke girspaken aktivt for å få mest mulig ut av motoren.

Eksteriør

Ikke redaksjonens favoritt. Bilen er for høy, og det er tydelig at designerne har tenkt på hva som er praktisk fremfor hva som er pent og tøft.

Interiør

Blå og sorte seter faller ikke helt i smak, og det gjør heller ikke all hardplasten i dasjbordet, men det hele er i hvert fall enkelt og oversiktlig.

Komfort

Man sitter høyt i en Fiat Panda og får en viss MPV-følelse. Vi mistenker at potensielle kjøpere liker sittestillingen bedre enn oss. At rattet ikke kan dybdejusteres, er ingen bombe. Ellers støyer det en del og bilen høres til tider ut som en blikkboks. Over dumper smeller det til tider så kraftig at man tror hjulopphenget kan falle av.

Sikkerhet

ABS, ESP og to airbager foran er standard, og det skulle bare mangle i 2008. I EuroNCAp gikk det så som så: tre av fem stjerner for sikkerheten for voksne, to av fem for barn og bare én av fire for fotgjengere.

Pris/utstyr

Det er ikke så mange biler på markedet til 164 900 kroner. Det du får er fire hjul, et ratt, plass til fem, en liten motor og faktisk et lite bagasjerom. Vår testfører klarte til og med å få med en stor hylle fra Ikea i bilen, etter å ha slått ned baksetene og skjøvet passasjersetet langt fram.

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Etter en uke med Fiat Panda i Oslo-trafikken, er vår konklusjon at bilen fungerer som en bybil. Men å dra på langtur med denne bilen er ikke å anbefale. Den har for liten plass og for dårlig komfort, men som en bil nummer to fungerer den utmerket.

Vår karakter

Se flere saker fra: Styr unna disse bilene Se flere saker fra: Test: Fiat Panda Se flere saker fra: Fiat
Er bensinmotoren død?

Langtest: 11 000 km med Audi A4 1,8 TFSI

Er bensinmotoren død?
Luftig veteran

Test: Audi A4 Cabriolet 2,0 TFSI 2006

Luftig veteran
BMW-en du bør styre unna

Test: BMW 116d LE 90 hk, 2010

BMW-en du bør styre unna
Veil. pris: 241900

Chevrolet Captiva har plass som våpen

Test: Chevrolet Captiva 2,0 VCDI Aut

Chevrolet Captiva har plass som våpen
Seksersang

Test: Chevrolet Epica

Seksersang
Rommer det meste

Test: Chrysler Grand Voyager 2,8 CRD

Rommer det meste
Komfortabel kombi

Test: Citroën C4 1,6 SX Pack automat

Komfortabel kombi
Nesten spennende nok

Test: Dodge Avenger 2,0 CRD

Nesten spennende nok
Urban posør

Test: Fiat 500 1,4 Sport Dualogic, 2008

Urban posør
Veil. pris: 217900

Charterfeber

Test: Fiat Panda 1,3 Multijet

Charterfeber
Fiat Sedici: Italia møter Japan

Test: Fiat Sedici 1,6

Fiat Sedici: Italia møter Japan
Småbil-friskus

Test: Fiat Grande Punto 1,4

Småbil-friskus
Cowboybil for vinterføre

Test: Ford Ranger Rap Cab Wildtrak 2,5 143 hk 2009-modell

Cowboybil for vinterføre
Veil. pris: 320000

Uforståelig Focus

Test: Ford Focus CC 2,0 TDCi

Uforståelig Focus
Hyundai Tucson er budsjett-SUV

Test: Hyundai Tucson 2,0 CRDi

Hyundai Tucson er budsjett-SUV
Veil. pris: 378000

Hverdagsbil i forkledning

Test: Hyundai Coupé 2,0

Hverdagsbil i forkledning
Nesten, men ikke helt

Test: Hyundai Santa Fe 2,2 CRDi

Nesten, men ikke helt
Tøff med plan

Test: Mazda BT-50, 2009

Tøff med plan
Veil. pris: 276500

Voksen sportssedan

Test: Mazda 6 MPS

Voksen sportssedan
Stopp for start-stopp

Test: Mercedes B-klasse 150 BlueEfficiency

Stopp for start-stopp
Veil. pris: 299073

Den aller største

Test: Mercedes-Benz GL 320 CDI

Den aller største
Veil. pris: 1118500

Big Mac

Test: Mercedes R 280 CDI

Big Mac
Lite nytt

Test: Mitsubishi Pajero 2007

Lite nytt
Sterk kost

Test: Nissan X-Trail 2,0 dCi 173 hk 2007

Sterk kost
Mye for pengene

Test: Opel Astra stv. 1,7 CDTi EcoFlex 2009

Mye for pengene
Opel - blinkskudd med Antara?

Test: Opel Antara 2,0 CDTI 2008

Opel - blinkskudd med Antara?
Porsche light

Testet: Porsche Cayenne V6

Porsche light
Veil. pris: 1050000

Liten og stor på en gang

Test: Renault Clio Sport Tourer 1,5 dCi 2008

Liten og stor på en gang
Veil. pris: 208800

Denne bilen er for dårlig

Test: Saab 9-3X 2,0T XWD

Denne bilen er for dårlig
Veil. pris: 625800

Saabs sterkeste

Test: Saab 9-3 Turbo X 2008

Saabs sterkeste
Veil. pris: 891500

En annerledes pickup

Test: SsangYong Actyon Sports A200 TopLine 2008

En annerledes pickup
Veil. pris: 319900

Blir stadig bedre

Test: SsangYong Rexton II RX 270 XVT Aut. Top Line 2007

Blir stadig bedre
Fornyelse trengs

Test: Subaru Forester 2,0X 2007

Fornyelse trengs
Suzuki Swift liten og kjapp

Test: Suzuki Swift 1,3 4X4 2007

Suzuki Swift liten og kjapp
Suzuki Vitara fra traktorhylla

Test: Suzuki Grand Vitara 1,9 DDiS 2007

Suzuki Vitara fra traktorhylla
Dieselmini med futt

Test: Toyota iQ 1,4D-4D

Dieselmini med futt
Unødvendig byjeep

Test: Toyota Urban Cruiser 1,33 09-modell

Unødvendig byjeep
Veil. pris: 249300

Originalen er ikke lenger best

Test: Toyota RAV4 D-4D 2007

Originalen er ikke lenger best
Perfekt familiebil – på papiret

Test: VW Caddy Maxi Life 1,9 TDi DSG 2008

Perfekt familiebil – på papiret
Veil. pris: 346170

Golf light

Test: Volkswagen Polo GTI 2006

Golf light
Det lille, dyre ekstra

Test: Volvo C30 2,0D 2007

Det lille, dyre ekstra
Kraftig dieselversjon

Test: Volvo S40 D5 2006

Kraftig dieselversjon

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning