Test: Dodge Avenger 2,0 CRD

Nesten spennende nok

Ved første øyekast lukter det muskelbil, men så blir sedanen Avenger mer og mer anonym.

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Annerledes

+ Mye gadgets innvendig

+ Tøff front

- Beskjedne materialvalg

- Blir fort anonym

- Høyrøstet motor

- Glatte seter

Sedaner i mellomklasseformat er ikke bilene norske forhandlere selger mest av. Både Skoda Octavia, Renault Laguna og de andre typiske konkurrentene er storselgere i stasjonsvognform, men sjeldent å se med koffertlokk - hvordan kan da nykomlingen Dodge Avenger selge kun i sedanutførelse?

Mye amerikansk over seg har Avenger ikke; motoren er fra VAGs samlebånd og materialkvaliteten lukter det tidvis sparebluss av. Men derimot har bilen - i hvert fall forfra - et tøft utseende og helt greie kjøreegenskaper. Dessuten inneholder den noen tekniske duppeditter som gir den nyskapende særpreg.

Kjøreegenskaper

Dodge Avenger viser fram akkurat de kjøreegenskapene vi forventet. Det er lite morofaktor å spore bak rattet, men likevel kjører bilen godt. Man kjenner lite til bilens tyngde på 1560 kilo, og den er både retningsstabil og forutsigbar. Fjæringsmessig er dette slett ingen duvende amerikaner, og det er kanskje like greit?

Motor

Drivlinjen er også alt annet enn amerikansk. Tolitersdieselen er fra Volkswagen, nærmere bestemt deres utgående pumpedysemotor på 140 hester og 310 Nm. Denne motoren har en litt bratt momentkurve og er lite egnet på turtall under 1800 omdreininger, men gir Avenger gode ytelser og hyggelige forbrukstall. 100 km/t noteres ved 11,8 sekunder, noe som absolutt er godkjent, men typisk til dieselbil å være, er det draget i mellompartiet som imponerer. Litt negativt er det at motoren er relativt høyrøstet i forhold til konkurrentene med common rail-motorer under panseret.

Ytelser

Som sagt gir Volkswagen-motoren Avenger greie fartsressurser, og føreren får følelsen av å kjøre en over snittet sprek bil. Man blir nok litt lurt av motorens kraftleveranser; kreftene deles ut i store porsjoner, slik at bilen kanskje kjennes sprekere enn den i realiteten er. Men i forbikjøringer gjør Avenger en god figur, og man savner sjelden krefter.

Eksteriør

Fronten er tøff; med sine store lykter og brede støtfangerparti gir den klare assosiasjoner til den noe mer barske muskelbilen Charger. Etter hvert som man beveger seg rundt bilen blir den derimot mer og mer anonym, og hekken er veldig nært beslektet med den man finner på forrige utgave av Chrysler Sebring. Avenger krydrer trafikkbildet i en viss grad nå som den er ny, men vil nok snart skli inn uten å vekke oppsikt. Litt kjedelig, siden noen enkle grep kunne skapt vesentlig mer særpreg på "amerikaneren".

Interiør

Interiøret i Avenger er tiltalende, samtidig som kvalitetsinntrykket ikke er helt på høyde med forventningene. Hard plast og imitert aluminium dominerer i for stor grad, og bidrar til at Avenger ikke føles særlig påkostet. Sittestillingen er helt grei, men sidestøtten kunne vært bedre. Dessuten kommer stadig det venstre kneet i kontakt med en noe skarp midtkonsoll. Plassmessig stiller Avenger sterkt, men bagasjeromsvolumet på 382 liter er ikke all verden bilens utvendige mål tatt i betraktning.

Komfort

Som nevnt innledningsvis, er ikke Avenger spesielt sportslig satt opp i fjæringen, noe som betaler seg når det er snakk om komfort. Vi snakker ikke om "tysk" komfortnivå, og heller ikke noen amerikansk sofafølelse, men derimot et oppsett de fleste vil trives med til vanlig bruk. Motoren støyer dessverre litt for mye til at den kan ignoreres. Gangen er grov og det registreres mye vibrasjoner. Vindsus og dekkstøy ligger helt på det jevne i klassen, og støydempingen generelt kunne nok vært hakket bedre.

Sikkerhet

Dodge Avenger har i skrivende stund ikke vært kjørt i noen kollisjonstest hos EuroNCAP, men den har bra med sikkerhetsutstyr som standard, blant annet ting som ESP, kollisjonsputer, sidekollisjonsgardiner og blokkeringsfrie bremser.

Pris/utstyr

Prisene på Dodge Avenger begynner på 319 900 kroner for en 2,0 CRD. Det er noen tusenlapper billigere enn Passat med samme motor, men nesten 20 000 kroner mer enn en Skoda Octavia med Elegance Plus-utstyrspakke. Nå har riktignok Avenger bra med utstyr som standard, og også tilleggsutstyret er gunstig priset. Så hvis vi sammenligner prisene for godt utstyrte biler, kommer Avenger likevel ikke ille ut. Tolitersdieselen er også forholdsvis drivstoffgjerrig, så driftskostnadene burde kunne holdes på et respektabelt nivå.

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Det er morsomt at enkelte fabrikker lanserer modeller som ikke ligner alt annet. Men det spørs om ikke Avengers designere skulle tøyd strikken enda mer, for det fine særpreget er ikke langt unna. Hvis også interiøret hadde vært litt mer påkostet, kunne Avenger framstått som en fullverdig sedankonkurrent til Passat, Octavia og de andre i mellomklassen. I denne testen når den ikke helt opp, og må nøye seg med en sterk treer.

Vår karakter

Se flere saker fra: Styr unna disse bilene Se flere saker fra: Test: Dodge Avenger Se flere saker fra: Dodge
Er bensinmotoren død?

Langtest: 11 000 km med Audi A4 1,8 TFSI

Er bensinmotoren død?
Luftig veteran

Test: Audi A4 Cabriolet 2,0 TFSI 2006

Luftig veteran
BMW-en du bør styre unna

Test: BMW 116d LE 90 hk, 2010

BMW-en du bør styre unna
Veil. pris: 241900

Chevrolet Captiva har plass som våpen

Test: Chevrolet Captiva 2,0 VCDI Aut

Chevrolet Captiva har plass som våpen
Kraftig dieselversjon

Test: Volvo S40 D5 2006

Kraftig dieselversjon
Seksersang

Test: Chevrolet Epica

Seksersang
Rommer det meste

Test: Chrysler Grand Voyager 2,8 CRD

Rommer det meste
Komfortabel kombi

Test: Citroën C4 1,6 SX Pack automat

Komfortabel kombi
Nesten spennende nok

Test: Dodge Avenger 2,0 CRD

Nesten spennende nok
Urban posør

Test: Fiat 500 1,4 Sport Dualogic, 2008

Urban posør
Veil. pris: 217900

Charterfeber

Test: Fiat Panda 1,3 Multijet

Charterfeber
Fiat Sedici: Italia møter Japan

Test: Fiat Sedici 1,6

Fiat Sedici: Italia møter Japan
Småbil-friskus

Test: Fiat Grande Punto 1,4

Småbil-friskus
Cowboybil for vinterføre

Test: Ford Ranger Rap Cab Wildtrak 2,5 143 hk 2009-modell

Cowboybil for vinterføre
Veil. pris: 320000

Uforståelig Focus

Test: Ford Focus CC 2,0 TDCi

Uforståelig Focus
Hyundai Tucson er budsjett-SUV

Test: Hyundai Tucson 2,0 CRDi

Hyundai Tucson er budsjett-SUV
Veil. pris: 378000

Hverdagsbil i forkledning

Test: Hyundai Coupé 2,0

Hverdagsbil i forkledning
Nesten, men ikke helt

Test: Hyundai Santa Fe 2,2 CRDi

Nesten, men ikke helt
Tøff med plan

Test: Mazda BT-50, 2009

Tøff med plan
Veil. pris: 276500

Voksen sportssedan

Test: Mazda 6 MPS

Voksen sportssedan
Stopp for start-stopp

Test: Mercedes B-klasse 150 BlueEfficiency

Stopp for start-stopp
Veil. pris: 299073

Den aller største

Test: Mercedes-Benz GL 320 CDI

Den aller største
Veil. pris: 1118500

Big Mac

Test: Mercedes R 280 CDI

Big Mac
Lite nytt

Test: Mitsubishi Pajero 2007

Lite nytt
Sterk kost

Test: Nissan X-Trail 2,0 dCi 173 hk 2007

Sterk kost
Mye for pengene

Test: Opel Astra stv. 1,7 CDTi EcoFlex 2009

Mye for pengene
Opel - blinkskudd med Antara?

Test: Opel Antara 2,0 CDTI 2008

Opel - blinkskudd med Antara?
Porsche light

Testet: Porsche Cayenne V6

Porsche light
Veil. pris: 1050000

Liten og stor på en gang

Test: Renault Clio Sport Tourer 1,5 dCi 2008

Liten og stor på en gang
Veil. pris: 208800

Denne bilen er for dårlig

Test: Saab 9-3X 2,0T XWD

Denne bilen er for dårlig
Veil. pris: 625800

Saabs sterkeste

Test: Saab 9-3 Turbo X 2008

Saabs sterkeste
Veil. pris: 891500

En annerledes pickup

Test: SsangYong Actyon Sports A200 TopLine 2008

En annerledes pickup
Veil. pris: 319900

Blir stadig bedre

Test: SsangYong Rexton II RX 270 XVT Aut. Top Line 2007

Blir stadig bedre
Fornyelse trengs

Test: Subaru Forester 2,0X 2007

Fornyelse trengs
Suzuki Swift liten og kjapp

Test: Suzuki Swift 1,3 4X4 2007

Suzuki Swift liten og kjapp
Suzuki Vitara fra traktorhylla

Test: Suzuki Grand Vitara 1,9 DDiS 2007

Suzuki Vitara fra traktorhylla
Dieselmini med futt

Test: Toyota iQ 1,4D-4D

Dieselmini med futt
Unødvendig byjeep

Test: Toyota Urban Cruiser 1,33 09-modell

Unødvendig byjeep
Veil. pris: 249300

Originalen er ikke lenger best

Test: Toyota RAV4 D-4D 2007

Originalen er ikke lenger best
Perfekt familiebil – på papiret

Test: VW Caddy Maxi Life 1,9 TDi DSG 2008

Perfekt familiebil – på papiret
Veil. pris: 346170

Golf light

Test: Volkswagen Polo GTI 2006

Golf light
Det lille, dyre ekstra

Test: Volvo C30 2,0D 2007

Det lille, dyre ekstra

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag