Test: Citroën C6 3,0 V6

Vin på skogen

C6 skal i følge Citroën selv gi konkurranse til de tyske prestisjemerkene, vil den klare det?

Sist oppdatert

- Så stygg den er!- Hva er dette for noe?- Fantastisk design! - Hva var det de tenkte på da de lagde denne? - Utrolig bra sett forfra!- Stygg hekk!- Frekk eleganse.

Så forskjellige kan reaksjonene på nye Citröen C6 være. Vi tok den med ut på test!

Ikke siden CX avgikk ved døden i 1990, har franske Citroën hatt et realt flak å by på. Nå er C6 her - stor og veldig fransk.

Citroën C6 er en bil med ordentlig særpreg, noe vi liker. Den store og tunge bilen har ikke spesielt underholdende kjøreegenskaper, men byr på en fantastisk komfort. Testbilen med en 215 hesters V6 bensinmotor fikk mye forsinkelser på sin vei til hjulene grunnet en treg girkasse.

Ingen svingmaskin

C6-styringen er forholdsvis livløs, med en myk servo som hindrer direkte styrerespons. Dermed blir C6 ikke spesielt inspirerende å kjøre, snarere et sted å ta livet med ro. Den hydrauliske fjæringen understøtter inntrykket, den får bilen til å sveve over de fleste humper på citroënsk vis. Når ujevnhetene blir ordentlig skarpe, føles det imidlertid ikke fullt så bra.

Girforsinkelser

God lyd til tross, det er nesten umulig ikke å la seg irritere av en treg automatgirkasse. De 215 hestekreftene treliteren gir, blir holdt igjen av girforsinkelser. Man kan be om kraft uten å få det, eller få det når man ikke ønsker det. Vi synes sportsprogrammet på girkassa var nyttig til forbikjøringer, men fant at det ikke var særlig kjørbart til vanlig. Da ble det for mye jag på turtall, motoren ga fra seg en ukomfortabel følelse - og vi la oss tilbake i cruisemodus på høyere gir.

Spent på dieselutgaven

Etter å ha prøvd bensinmotoren, er vi nysgjerrige på å ta for oss C6 med HDI-dieselmotoren på 2,7 liter og 208 hestekrefter. Motoren finnes også i Peugeot 607, Land Rover Discovery, Range Rover Sport og Jaguar XJ og S-Type (den ble til i samarbeid mellom Peugeot/Citroën (PSA) og Ford).

Dieselutgaven gjør faktisk unna sprinten til 100 et halvsekund raskere enn V6-bensinmotoren med sine 9,4 sekunder - og har 150 Nm mer dreiemoment fra tidlige turtall. Toppfarten på 230 km/t er lik uansett drivstoffmodell.

Vive la différence

Franskmennene får umiddelbart noen poeng for å tørre å lage noe annerledes. Noe som ikke blir en volumselger (25 000 skal produseres årlig i Rennes i Bretagne), men som vil tiltrekke seg nysgjerrige og antakelig falle i smak hos connoisseurer.

Det vi snakker om, er altså en bil for den som sier "vive la différence" og mener det. Den likner ikke på noe annet vi har sett i det siste, helt fra den veldige grillen via de store frontlyktene til baklyktene som bretter seg rundt alle hjørner. Vi lar oss fascinere, og særlig sett skrått forfra. Utseendet drar en tidslinje helt tilbake til 1955, da etter hvert-klassikeren DS ble lansert, via 70- og 80-tallets CX-biler. Og er ganske fjernt fra 90-tallets Citroën-storbil XM.

Men fascinasjon kan være så mangt. Bakfra er vi nemlig mer usikre. Der finnes i tillegg et konkavt vindu, som altså vender innover, og en spoiler som skal sprette opp for å bedre marktrykket i høy fart. Men vi så ikke så mye til den bak der - til tross for at den skal sprette opp når hastigheten passerer 65 km/t. I 120 får den en skarpere vinkel, gjemmer seg litt når farten senkes under 105, og blir etter hvert helt borte (25 km/t).

Noe halvbillig

Fra sofasetene kan man prøve å få oversikt over det som er av gadgets i bilen. Mye er nyttig og greit. For eksempel er det kjekt å få varsel ved uvørent skifte av fil, og vi liker også "head up"-display à la BMW, hvor speedometeret projiseres på frontruta.

Når man går de innvendige detaljene litt nærmere etter i sømmene, kommer følelsen av at litt for mye er lånt fra billigere Citroën-modeller - av at man kunne brukt noe mer penger på finish. Som for eksempel brytere. Ikke bare er de mange, de er også små og dermed vanskelige å holde orden på under kjøring.

At rattet ikke kan justeres elektronisk, gir også trekk i regnskapet. Vi kan dessuten ikke begripe hvorfor Citroën har gjort det samme grepet som Peugeot med bryteren for setevarme - hvorfor er den plassert foran på hjørnet av setet, utenfor kontroll når man kjører? Vi oppdaget dette under kjøring i bra vårtemperatur og ble for varme i baken før vi fant bryteren.

Men koppholdere på hver side av midtkonsollen trekker opp. Og imitert treverk i dører og dashbord ser bra ut.

"Farlig" knapp

Vår franske testbil hadde en aldri så liten limousine-opsjon på toppen av det hele - kalt "Pack Lounge" på godt engelsk. Det innebærer at også baksetene kan stilles inn alt etter kropp og behag. Faktisk gir det litt limo-følelse å sitte bak der.

En pussig funksjon finnes også på midtarmlenet: Mulighet til å justere passasjersetet foran. Med andre ord, er du misfornøyd med plassen bak på høyre side, er det bare å trykke i vei. Men har du brysomme unger bak deg, er dette neppe knotten du kommer til å sette mest pris på.

Setene foran er også i høyeste grad komfortable. Mer myke enn harde, og ikke av typen du har lyst til å svinge mye med. Resultatet blir nemlig litt skliing rundt omkring, men de er ypperlige for langkjøring på relativt rett vei - i typisk fransk komforttradisjon.

Fotgjengervennlig

På den internasjonale bilutstillingen i Genève fikk for øvrig Citröen en pris for sitt innovative panser. Gimmicken er at panseret automatisk hever seg ved kollisjon med en fotgjenger.

Kjapp reaksjon skal besørges av en innebygd sensor som utløser en pyroteknisk mekanisme som hever panseret 65 millimeter på 40 millisekunder. Deretter holdes panseret i denne posisjonen til tross for kollisjonskreftene.

Takket være rommet som da skapes mellom panseret og de harde delene i motorrommet, vil fotgjengerens hode og nakke bli mindre skadelidende ved et sammenstøt. Ikke så dumt, siden bilen fort kan trollbinde fotfolket såpass at de roter seg ut i veien i utide&

Dette ga bilen fire Euro-NCAP-stjerner i "fotgjenger-testen" - som er ny rekord, uansett bilklasse. C6 fikk dessuten fem stjerner for kupésikkerhet, ikke minst takket være hele ni kollisjonsputer. Totalt sett er derfor den stilige franskmannen noe av det papirsikreste du kan kjøre for tida.

Kun to motoralternativer

Citroën C6 er bygd på samme plattform som Peugeot 607, men slår oss som mer forfinet og dristig designmessig. Samtidig vil Citröen gjerne ha fram at de har lagd en seriøs utfordrer til de store tyske konkurrentene, til tross for at den bare kommer med to motoralternativer - én bensin og én diesel - og med priser fra 702 000 til 799 000 kroner. Tre utstyrsnivå - basis, Lignage og Exclusive - skal tilfredsstille kresne kunder.

Denne saken ble første gang publisert 03/10 2006, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også