Test: Chrysler Grand Voyager 2,8 CRD

Rommer det meste

Chrysler Grand Voyager kan være bilen for deg som trenger god plass.

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Plass, plass og atter plass

+ God sittekomfort

+ Bra utstyrsnivå

- Gammeldags motor

- Dyr i innkjøp og i drift

- Litt kjedelig

- Sedate kjøreegenskaper

Chrysler hevder selv at Grand Voyager var bilen som banet vei for det praktiske MPV-segmentet da den kom i 1984. Etter hvert som årene gikk, kom det ulike konkurrenter på banen, og de argeste i dag er Renault Espace, Ford Galaxy, Citroën C8, Peugeot 807 og Kia Carnival.

Få, om noen, har så rikelig med plass å by på som Chrysler Grand Voyager - det er dens sterkeste kort i kampen mot konkurrentene. Dessuten er fleksible seteløsninger aldri feil for en familie på tur. Grand Voyagers største ulempe er en motor som virker umoderne, samt at de aller fleste familier som trenger plassen bilen har å by på, neppe har råd til å kjøpe den.

Kjøreegenskaper

Både styringen og understellet er relativt mykt satt opp for komfortens skyld. Likevel kjennes Chrysler Grand Voyager sikker og forholdsvis forutsigbar på veien, men den er ikke glad i å bli utfordret i skarpe svinger. Veigrepet på snø var ikke spesielt imponerende, til tross for at bilen var kraftig skodd.

Motor

Motoren i Chrysler Grand Voyager er en 2,8 l firesylindret sak som har fulgt konsernets modeller i en årrekke. Selv om motoren har et høyt slagvolum, er effekten og momentkurven ikke stort annerledes enn på en toliters motor. 163 hester og 360 Nm er eksempelvis tilnærmet det BMW har tilbudt i sin toliter gjennom flere år, inntil effekten nylig ble hevet til 177 hester. Derfor kjennes Chryslerens motor forholdsvis gammeldags, og den har heller ikke lydnivået og gangen vi hadde ønsket oss. Sekstrinnskassen overtar etter firetrinnsutgaven. Det hjelper på siden girskiftene er myke, men spesielt kjapp eller villig til å sjalte ned ved behov er den ikke.

Ytelser

Motoren er verken særlig kultivert eller komfortabel i gangen, og heller ikke spesielt sprek; den er akkurat sterk nok til normalt bruk, men litt for spe til å gi noen underholdning. Chrysler Grand Voyagers tunge matchvekt tatt i betraktning, fungerer pakken helt greit, men en mer moderne og kjappere diesel må nok på plass før den kan konkurrere med konkurrentene på dette området.

Eksteriør

Den nye Chrysler Grand Voyager har arvet mange av forgjengerens trekk, men er også blitt tildelt en dose av designen til 300 C. Den er mer firkantet enn før, men ser likevel mer moderne ut. Bilen levner liten tvil om sitt amerikanske opphav.

Interiør

Komfortable og støttende kapteinsstoler, massevis med plass og stuverom - kan man ønske seg mer i en familiebil? Nei, ikke mye, kanskje med unntak av fireveis-regulering av rattet og litt bedre materialkvalitet. Men man blir avslappet og fornøyd bak rattet i Chrysler Grand Voyager, selv om finishen og ergonomien ikke er på tysk nivå. Bagasjerommet - med de to bakerste setene nedfelt - sluker greit både feriebagasje, en barnevogn og noen bæreposer fra butikken.

Komfort

Man sitter generelt meget bra i de godt polstrede og myke setene foran, selv på lange turer. Fjæringen er ikke fullt så amerikansk duvende som man kanskje skulle tro. Chrysler Grand Voyagers firkantede form skaper litt vindstøy, men ikke så mye at det blir plagsomt, og heller ikke de brede hjulene forårsaker nevneverdig støy. Motoren er på den annen side altfor høyrøstet i forhold til dagens standard, spesielt ved pådrag.

Sikkerhet

Chrysler Grand Voyager er fullastet med sikkerhetsutstyr, med blant annet kollisjonsputer foran og kollisjonsgardiner bakover langs alle tre seterader. Alle tre utstyrsvarianter har ESP og bremseassistent som standard. Bilen er i skrivende stund ikke testet av EuroNCAP.

Pris/utstyr

Med en startpris på 648 800 kroner er Chrysler Grand Voyager ingen billigbil. Den blir nok litt straffet for høyt slagvolum, siden flere av konkurrentene har motorer med 2 l slagvolum, riktignok med litt mindre effekt. Bilen har et godt utstyrsnivå som standard, og for forholdsvis lite penger kan du kjøpe mer omfattende utstyrspakker. Annenhåndsverdien på Chrysler-produkter i Norge har imidlertid ikke vært den aller beste. Motorens forbruk - 0,93 liter per mil - vil vel også merkes på lommeboka.

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Er du på jakt etter god plass, kan Chrysler Grand Voyager være bilen for deg som ikke ønsker å ta steget opp til en Volkswagen Caravelle eller en Toyota Hiace. Samtidig byr bilen på god sittekomfort med sine kapteinsstoler i god amerikansk stil, og et bra utstyrsnivå. Medaljens bakside er en drøy prislapp, samt en drivlinje som ikke kjennes "up-to-date".

Vår karakter

Se flere saker fra: Styr unna disse bilene Se flere saker fra: Chrysler Se flere saker fra: Test: Chrysler Grand Voyager
Er bensinmotoren død?

Langtest: 11 000 km med Audi A4 1,8 TFSI

Er bensinmotoren død?
Luftig veteran

Test: Audi A4 Cabriolet 2,0 TFSI 2006

Luftig veteran
BMW-en du bør styre unna

Test: BMW 116d LE 90 hk, 2010

BMW-en du bør styre unna
Veil. pris: 241900

Chevrolet Captiva har plass som våpen

Test: Chevrolet Captiva 2,0 VCDI Aut

Chevrolet Captiva har plass som våpen
Kraftig dieselversjon

Test: Volvo S40 D5 2006

Kraftig dieselversjon
Seksersang

Test: Chevrolet Epica

Seksersang
Rommer det meste

Test: Chrysler Grand Voyager 2,8 CRD

Rommer det meste
Komfortabel kombi

Test: Citroën C4 1,6 SX Pack automat

Komfortabel kombi
Nesten spennende nok

Test: Dodge Avenger 2,0 CRD

Nesten spennende nok
Urban posør

Test: Fiat 500 1,4 Sport Dualogic, 2008

Urban posør
Veil. pris: 217900

Charterfeber

Test: Fiat Panda 1,3 Multijet

Charterfeber
Fiat Sedici: Italia møter Japan

Test: Fiat Sedici 1,6

Fiat Sedici: Italia møter Japan
Småbil-friskus

Test: Fiat Grande Punto 1,4

Småbil-friskus
Cowboybil for vinterføre

Test: Ford Ranger Rap Cab Wildtrak 2,5 143 hk 2009-modell

Cowboybil for vinterføre
Veil. pris: 320000

Uforståelig Focus

Test: Ford Focus CC 2,0 TDCi

Uforståelig Focus
Hyundai Tucson er budsjett-SUV

Test: Hyundai Tucson 2,0 CRDi

Hyundai Tucson er budsjett-SUV
Veil. pris: 378000

Hverdagsbil i forkledning

Test: Hyundai Coupé 2,0

Hverdagsbil i forkledning
Nesten, men ikke helt

Test: Hyundai Santa Fe 2,2 CRDi

Nesten, men ikke helt
Tøff med plan

Test: Mazda BT-50, 2009

Tøff med plan
Veil. pris: 276500

Voksen sportssedan

Test: Mazda 6 MPS

Voksen sportssedan
Stopp for start-stopp

Test: Mercedes B-klasse 150 BlueEfficiency

Stopp for start-stopp
Veil. pris: 299073

Den aller største

Test: Mercedes-Benz GL 320 CDI

Den aller største
Veil. pris: 1118500

Big Mac

Test: Mercedes R 280 CDI

Big Mac
Lite nytt

Test: Mitsubishi Pajero 2007

Lite nytt
Sterk kost

Test: Nissan X-Trail 2,0 dCi 173 hk 2007

Sterk kost
Mye for pengene

Test: Opel Astra stv. 1,7 CDTi EcoFlex 2009

Mye for pengene
Opel - blinkskudd med Antara?

Test: Opel Antara 2,0 CDTI 2008

Opel - blinkskudd med Antara?
Porsche light

Testet: Porsche Cayenne V6

Porsche light
Veil. pris: 1050000

Liten og stor på en gang

Test: Renault Clio Sport Tourer 1,5 dCi 2008

Liten og stor på en gang
Veil. pris: 208800

Denne bilen er for dårlig

Test: Saab 9-3X 2,0T XWD

Denne bilen er for dårlig
Veil. pris: 625800

Saabs sterkeste

Test: Saab 9-3 Turbo X 2008

Saabs sterkeste
Veil. pris: 891500

En annerledes pickup

Test: SsangYong Actyon Sports A200 TopLine 2008

En annerledes pickup
Veil. pris: 319900

Blir stadig bedre

Test: SsangYong Rexton II RX 270 XVT Aut. Top Line 2007

Blir stadig bedre
Fornyelse trengs

Test: Subaru Forester 2,0X 2007

Fornyelse trengs
Suzuki Swift liten og kjapp

Test: Suzuki Swift 1,3 4X4 2007

Suzuki Swift liten og kjapp
Suzuki Vitara fra traktorhylla

Test: Suzuki Grand Vitara 1,9 DDiS 2007

Suzuki Vitara fra traktorhylla
Dieselmini med futt

Test: Toyota iQ 1,4D-4D

Dieselmini med futt
Unødvendig byjeep

Test: Toyota Urban Cruiser 1,33 09-modell

Unødvendig byjeep
Veil. pris: 249300

Originalen er ikke lenger best

Test: Toyota RAV4 D-4D 2007

Originalen er ikke lenger best
Perfekt familiebil – på papiret

Test: VW Caddy Maxi Life 1,9 TDi DSG 2008

Perfekt familiebil – på papiret
Veil. pris: 346170

Golf light

Test: Volkswagen Polo GTI 2006

Golf light
Det lille, dyre ekstra

Test: Volvo C30 2,0D 2007

Det lille, dyre ekstra

Nyttige tjenester

Regn ut

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag