Test: Chrysler Grand Voyager 2,8 CRD

Rommer det meste

Chrysler Grand Voyager kan være bilen for deg som trenger god plass.

Sist oppdatert

Chrysler hevder selv at Grand Voyager var bilen som banet vei for det praktiske MPV-segmentet da den kom i 1984. Etter hvert som årene gikk, kom det ulike konkurrenter på banen, og de argeste i dag er Renault Espace, Ford Galaxy, Citroën C8, Peugeot 807 og Kia Carnival.

Få, om noen, har så rikelig med plass å by på som Chrysler Grand Voyager - det er dens sterkeste kort i kampen mot konkurrentene. Dessuten er fleksible seteløsninger aldri feil for en familie på tur. Grand Voyagers største ulempe er en motor som virker umoderne, samt at de aller fleste familier som trenger plassen bilen har å by på, neppe har råd til å kjøpe den.

Kjøreegenskaper

Både styringen og understellet er relativt mykt satt opp for komfortens skyld. Likevel kjennes Chrysler Grand Voyager sikker og forholdsvis forutsigbar på veien, men den er ikke glad i å bli utfordret i skarpe svinger. Veigrepet på snø var ikke spesielt imponerende, til tross for at bilen var kraftig skodd.

Motor

Motoren i Chrysler Grand Voyager er en 2,8 l firesylindret sak som har fulgt konsernets modeller i en årrekke. Selv om motoren har et høyt slagvolum, er effekten og momentkurven ikke stort annerledes enn på en toliters motor. 163 hester og 360 Nm er eksempelvis tilnærmet det BMW har tilbudt i sin toliter gjennom flere år, inntil effekten nylig ble hevet til 177 hester. Derfor kjennes Chryslerens motor forholdsvis gammeldags, og den har heller ikke lydnivået og gangen vi hadde ønsket oss. Sekstrinnskassen overtar etter firetrinnsutgaven. Det hjelper på siden girskiftene er myke, men spesielt kjapp eller villig til å sjalte ned ved behov er den ikke.

Ytelser

Motoren er verken særlig kultivert eller komfortabel i gangen, og heller ikke spesielt sprek; den er akkurat sterk nok til normalt bruk, men litt for spe til å gi noen underholdning. Chrysler Grand Voyagers tunge matchvekt tatt i betraktning, fungerer pakken helt greit, men en mer moderne og kjappere diesel må nok på plass før den kan konkurrere med konkurrentene på dette området.

Eksteriør

Den nye Chrysler Grand Voyager har arvet mange av forgjengerens trekk, men er også blitt tildelt en dose av designen til 300 C. Den er mer firkantet enn før, men ser likevel mer moderne ut. Bilen levner liten tvil om sitt amerikanske opphav.

Interiør

Komfortable og støttende kapteinsstoler, massevis med plass og stuverom - kan man ønske seg mer i en familiebil? Nei, ikke mye, kanskje med unntak av fireveis-regulering av rattet og litt bedre materialkvalitet. Men man blir avslappet og fornøyd bak rattet i Chrysler Grand Voyager, selv om finishen og ergonomien ikke er på tysk nivå. Bagasjerommet - med de to bakerste setene nedfelt - sluker greit både feriebagasje, en barnevogn og noen bæreposer fra butikken.

Komfort

Man sitter generelt meget bra i de godt polstrede og myke setene foran, selv på lange turer. Fjæringen er ikke fullt så amerikansk duvende som man kanskje skulle tro. Chrysler Grand Voyagers firkantede form skaper litt vindstøy, men ikke så mye at det blir plagsomt, og heller ikke de brede hjulene forårsaker nevneverdig støy. Motoren er på den annen side altfor høyrøstet i forhold til dagens standard, spesielt ved pådrag.

Sikkerhet

Chrysler Grand Voyager er fullastet med sikkerhetsutstyr, med blant annet kollisjonsputer foran og kollisjonsgardiner bakover langs alle tre seterader. Alle tre utstyrsvarianter har ESP og bremseassistent som standard. Bilen er i skrivende stund ikke testet av EuroNCAP.

Pris/utstyr

Med en startpris på 648 800 kroner er Chrysler Grand Voyager ingen billigbil. Den blir nok litt straffet for høyt slagvolum, siden flere av konkurrentene har motorer med 2 l slagvolum, riktignok med litt mindre effekt. Bilen har et godt utstyrsnivå som standard, og for forholdsvis lite penger kan du kjøpe mer omfattende utstyrspakker. Annenhåndsverdien på Chrysler-produkter i Norge har imidlertid ikke vært den aller beste. Motorens forbruk - 0,93 liter per mil - vil vel også merkes på lommeboka.

Denne saken ble første gang publisert 21/02 2008, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også