Test: Chevrolet Epica

Seksersang

Chevrolet Epica er stor, rimelig og byr jammen på en rekkesekser i tillegg.

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Rimelig i innkjøp

+ Relativt rommelig

+ Akseptabel komfort

+ Fin motor

- Upresise veiegenskaper

- Ingen ESP

- Usikker bruktbilverdi

Chevrolet Epica er en stor sedan, til en rimelig pris. Generelt sett har ikke koreanske biler i denne klassen et veldig godt grep om norsk bilpublikum. Da hjelper det heller ikke at den bare kommer som sedan, i et segment hvor stasjonsvogn er det vanligste. Typiske konkurrenter for Epica er sedanversjonene av VW Passat, Toyota Avensis og Mazda 6, for å nevne noen.

Chevrolet Epica vil nok slite med å flytte kunder fra etablerte konkurrenter. Prisen er lav, sekseren er lekker, men egenskapene for øvrig er foreløpig i svakeste laget.

Kjøreegenskaper

Chevrolet Epica har ingen sportslige ambisjoner. Understellet er ikke spesielt presist, og formidler ingen nærkontakt med veibanen. Styringen er også relativt vag. Du skal ikke kjøre så veldig fort, før bilen understyrer merkbart. Imidlertid er den ganske lettkjørt. Dessverre kan man foreløpig ikke levere ESP.

Motor

Chevrolet Epica byr på noe så sjelden som en rekkesekser. Riktignok tverrplassert og med forhjulstrekk, men like fullt - en rekkesekser. Volumet er på to liter og det betyr en hang til høye turtall, men som alle vet er det lite som slår en slik motor når det gjelder gange og lydbilde. Det er også tilfellet her. Den manuelle girkassen er ikke spesielt presis, men er sannsynligvis å foretrekke fremfor automatversjonen hvis du skal hente det beste ut av motoren.

Ytelser

Selv om motoren går silkefint, blir det ikke så mye igjen av ren fartsopplevelse. Effekt og dreiemoment er ikke all verden og Epica er såpass stor og tung at det krever mye turtall å få fart på bilen. Glem de høye girene, og hent ut så mye turtall som mulig når du skal akselerere maksimalt. Senere i 2007, kommer bilen for øvrig med 150 hk turbodiesel.

Eksteriør

Linjene på Chevrolet Epica er ikke dårlige, men det blir noe tungt og litt satt over hele designet. De store lyktene og runde fronten henger ikke helt sammen med den litt høye og mer kantete hekken. I tillegg blir dekkdimensjonen litt liten i hjulbuene og i forhold til karosseribredden ser bilen litt smalsporet ut. For de som blåser i utseendet er dette neppe viktig, men for dem som er opptatt av bildesign blir neppe Epica noe ikon.

Interiør

Det er bra plass i Chevrolet Epica. Baksetepassasjerene lever relativt uproblematisk, og bagasjerommet er rommelig nok og med brukbar fleksibilitet. Førermiljøet er helt greit, uten noen store opp- eller nedturer. Finish og kvalitet virker bedre enn vi tidligere er vant til på koreanske storbiler.

Komfort

Om ikke Chevrolet Epica er spesielt dynamisk å kjøre, har den i alle fall akseptabel komfort. Fjæringen er myk, på grensen til slapp, men gjør i det fleste tilfeller en god jobb. Støymessig har Epica en del igjen til de beste europeiske konkurrentene, spesielt er det en del vindstøy i motorveifart. Du sitter også ok, setene er det ikke noe spesielt å utsette på.

Sikkerhet

Chevrolet Epica er ikke testet i EuroNCAP og selv om Chevrolet sikkert gjør en stor innsats på sikkerhetsfronten, har ikke resultatene for andre Chevrolet-modeller vært strålende til nå. Sikkerhetsutstyret er greit, men det er vanskelig å se gjennom fingrene med at ESP ikke kan leveres, selv om det skal komme i løpet av 2007.

Pris/utstyr

Hadde man bare vurdert nybilprisen, hadde Chevrolet Epica vært en vinner på dette området. Den er prisgunstig og godt utstyrt. Imidlertid tror vi bruktbilprisen vil være et element der bilen vil slite med å følge sine i utgangspunktet dyrere japanske og europeiske konkurrenter.

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Chevrolet Epica er en helt grei bil, men konkurrerer i en klasse der både kravene fra kundene og det konkurrentene tilbyr, nok stort sett ligger over det Epica kan skilte med. Dessuten trekker manglende ESP kraftig ned i totalvurderingen. Helt negative skal vi ikke være, for plass og komfort er ok og bilen har en hyggelig pris. Dessuten finner du ikke en to-liters rekkesekser så billig noe annet sted på nybilmarkedet&

Vår karakter

Se flere saker fra: Styr unna disse bilene Se flere saker fra: Test: Chevrolet Epica Se flere saker fra: Chevrolet
Er bensinmotoren død?

Langtest: 11 000 km med Audi A4 1,8 TFSI

Er bensinmotoren død?
Luftig veteran

Test: Audi A4 Cabriolet 2,0 TFSI 2006

Luftig veteran
BMW-en du bør styre unna

Test: BMW 116d LE 90 hk, 2010

BMW-en du bør styre unna
Veil. pris: 241900

Chevrolet Captiva har plass som våpen

Test: Chevrolet Captiva 2,0 VCDI Aut

Chevrolet Captiva har plass som våpen
Seksersang

Test: Chevrolet Epica

Seksersang
Rommer det meste

Test: Chrysler Grand Voyager 2,8 CRD

Rommer det meste
Komfortabel kombi

Test: Citroën C4 1,6 SX Pack automat

Komfortabel kombi
Nesten spennende nok

Test: Dodge Avenger 2,0 CRD

Nesten spennende nok
Urban posør

Test: Fiat 500 1,4 Sport Dualogic, 2008

Urban posør
Veil. pris: 217900

Charterfeber

Test: Fiat Panda 1,3 Multijet

Charterfeber
Fiat Sedici: Italia møter Japan

Test: Fiat Sedici 1,6

Fiat Sedici: Italia møter Japan
Småbil-friskus

Test: Fiat Grande Punto 1,4

Småbil-friskus
Cowboybil for vinterføre

Test: Ford Ranger Rap Cab Wildtrak 2,5 143 hk 2009-modell

Cowboybil for vinterføre
Veil. pris: 320000

Uforståelig Focus

Test: Ford Focus CC 2,0 TDCi

Uforståelig Focus
Hyundai Tucson er budsjett-SUV

Test: Hyundai Tucson 2,0 CRDi

Hyundai Tucson er budsjett-SUV
Veil. pris: 378000

Hverdagsbil i forkledning

Test: Hyundai Coupé 2,0

Hverdagsbil i forkledning
Nesten, men ikke helt

Test: Hyundai Santa Fe 2,2 CRDi

Nesten, men ikke helt
Tøff med plan

Test: Mazda BT-50, 2009

Tøff med plan
Veil. pris: 276500

Voksen sportssedan

Test: Mazda 6 MPS

Voksen sportssedan
Stopp for start-stopp

Test: Mercedes B-klasse 150 BlueEfficiency

Stopp for start-stopp
Veil. pris: 299073

Den aller største

Test: Mercedes-Benz GL 320 CDI

Den aller største
Veil. pris: 1118500

Big Mac

Test: Mercedes R 280 CDI

Big Mac
Lite nytt

Test: Mitsubishi Pajero 2007

Lite nytt
Sterk kost

Test: Nissan X-Trail 2,0 dCi 173 hk 2007

Sterk kost
Mye for pengene

Test: Opel Astra stv. 1,7 CDTi EcoFlex 2009

Mye for pengene
Opel - blinkskudd med Antara?

Test: Opel Antara 2,0 CDTI 2008

Opel - blinkskudd med Antara?
Porsche light

Testet: Porsche Cayenne V6

Porsche light
Veil. pris: 1050000

Liten og stor på en gang

Test: Renault Clio Sport Tourer 1,5 dCi 2008

Liten og stor på en gang
Veil. pris: 208800

Denne bilen er for dårlig

Test: Saab 9-3X 2,0T XWD

Denne bilen er for dårlig
Veil. pris: 625800

Saabs sterkeste

Test: Saab 9-3 Turbo X 2008

Saabs sterkeste
Veil. pris: 891500

En annerledes pickup

Test: SsangYong Actyon Sports A200 TopLine 2008

En annerledes pickup
Veil. pris: 319900

Blir stadig bedre

Test: SsangYong Rexton II RX 270 XVT Aut. Top Line 2007

Blir stadig bedre
Fornyelse trengs

Test: Subaru Forester 2,0X 2007

Fornyelse trengs
Suzuki Swift liten og kjapp

Test: Suzuki Swift 1,3 4X4 2007

Suzuki Swift liten og kjapp
Suzuki Vitara fra traktorhylla

Test: Suzuki Grand Vitara 1,9 DDiS 2007

Suzuki Vitara fra traktorhylla
Dieselmini med futt

Test: Toyota iQ 1,4D-4D

Dieselmini med futt
Unødvendig byjeep

Test: Toyota Urban Cruiser 1,33 09-modell

Unødvendig byjeep
Veil. pris: 249300

Originalen er ikke lenger best

Test: Toyota RAV4 D-4D 2007

Originalen er ikke lenger best
Perfekt familiebil – på papiret

Test: VW Caddy Maxi Life 1,9 TDi DSG 2008

Perfekt familiebil – på papiret
Veil. pris: 346170

Golf light

Test: Volkswagen Polo GTI 2006

Golf light
Det lille, dyre ekstra

Test: Volvo C30 2,0D 2007

Det lille, dyre ekstra
Kraftig dieselversjon

Test: Volvo S40 D5 2006

Kraftig dieselversjon

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning