Test: Cadillac BLS

Svensk Cadillac

Er nye Cadillac BLS noe mer enn en cowboyfisert Saab 9-3?

Sist oppdatert

Cadillac BLS sitt slektskap til Saab 9-3 er ikke vanskelig å spore. Likevel fremstår den som en litt mer voksen og forfinet utgave, og kvalitetsfølelsen er meget god.

Cadillac BLS skal kapre europeiske kunder, i et segment der Audi A4, BMW 3-serie, Jaguar X-Type, Mercedes C-klasse, Volvo S40, Alfa Romeo 159 og ikke minst konsernets egen Saab 9-3 er sterke konkurrenter.

Cadillac BLS fremstår som en kjøreglad, spennende bil med god kvalitetsfølelse. BLS fremstår som en eksklusiv modell med mye spennende å by på. Vi lar oss absolutt sjarmere.

Kjøreegenskaper: Anti-amerikansk

Cadillac BLS kjører svært godt, og kan ikke sammenlignes med noen erkeamerikansk bil. Med en gang jeg rører rattet, kjenner jeg at noe skjer med forhjulene.

Vi har tidligere skrytt av Saab 9-3s kjøreegenskaper, og alt det positive gjenspeiles i BLS. Den er kjørbar på grensen til det småsportslige, men den er likevel gjort komfortabel av Cadillac. Et godt kompromiss.

Motor: Gode valgmuligheter

Når både hodet og hjertet får være med å bestemme, mener vi den svært fungerende dieselen er et godt valg. I likhet med i andre konsernmodeller yter den 150 hester og 320 Nm, og oppleves som meget sterk.

Ellers er den tre gode alternativer på bensinfronten. To tolitersturboer med henholdsvis 175- og 210 hestekrefter, eller toppmodellen på 2,8 liter, turbo og 255 hester. Sistnevnte er hentet fra 9-3 Aero, og gjør bilen til et virkelig råskinn. Men det gjelder dessverre også prislappen.

Ytelser: Fine tall

Uansett hvilken motor du velger, vil du sannsynligvis ikke savne noe motorkraft. Dieselen leverer masse herlig moment uten for mye støy, og klarer til tross for litt sporing med framhjulene spurten til hundre på 9,5 sekunder.

Velger du bensin er ytelsene nesten i gti-klassen, med 0-100 på henholdsvis 8,5- og 7,7 sekunder for toliterne. Velger du 2,8 T V6-motoren, er du i hundre (bokstavlig talt) på 6,7.

Eksteriør: Forfinet svenske?

Cadillacs markante eksteriørspråk skaper en flott bil som virkelig vekker oppsikt. Til og med min ikke spesielt bilinteresserte mor nikker smilende.

Hun vil nesten ikke tro meg når jeg sier at, nei, den koster under en million. Den koster faktisk under fire hundre tusen. Nå skal det sies at hun aldri har kjørt Saab 9-3, og derfor heller ikke ser det nære slektskapet. Men bra ser den ut uansett.

Innvendig: Med Saab-basis

Interiøret er ryddig og pent, og det er godt med plass. Det er i stor grad tatt med fra Saab-basisen, men blant annet dashbordet og instrumentpanelet er noe oppfrisket.

I følge Cadillac selv skal BLS fremstå som en "B-series Luxury Sedan" - altså en kompakt, luksuriøs sedan. Noe som fungerer bra.

Komfort: Bra isolert

Stillheten i bilen er imponerende god. Det er ikke veldig mange biler i denne størrelses- og prisklassen som kan matche BLS på støy - selv med dieselmotor og heftig dekkprofil på dårlige norske veier.

Motoren høres kun med en lavfrekvent brumming når du kjører i gang, ellers er det lite som sladrer om diesel.

Sikkerhet: Svensk sikkerhet

Cadillac BLS er som tidligere nevnt bygget på samme plattform som Saab 9-3. Derfor skal man heller ikke se bort fra at sikkerheten ligger på noenlunde samme nivå, selv om BLS ikke er kjørt i test hos EuroNCAP.

Saab 9-3 ble belønnet med full pott og fem stjerner for sikkerheten til passasjerene, mens den var mindre snill mot forgjengere og fikk der èn stjerne. Ellers har bilen alt av moderne sikkerhetsutstyr montert.

Pris/utstyr: Bedre og mer Luksuriøs Svenske

En Cadillac BLS begynner på 387 200 kroner med motoren som befinner seg i vår testbil, en 1,9D på 150 hester. Dette er 16 000 mer enn hva en tilsvarende Saab 9-3 koster. Cadillacen fremstår på mange måter som en litt forfinet utgave av Saaben, og derfor er ikke prispåslaget veldig urettferdig. Bilen er også billig å forsikre.

Business-modellen har ikke veldig mye utstyr montert, så prislappen vokser nok en smule dersom du ønsker "noko attåt".

Denne saken ble første gang publisert 03/01 2007, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også