Test: BMW X5 3,0S dA

Dieselmonster

BMW X5 er kraftfull i utgangspunktet. Med 286 dieselhestekrefter og sportsoppsett blir det voldsomme saker.

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Voldsomme krefter

+ Komfort i spitzenklasse

+ Super styrefølelse

- Høy pris

- Tungrodd når det begynner å skli

- Ikke mer enn OK bagasjeplass

Nesten 900 000 kroner må legges på bordet i bytte for en helt vanlig X5 med treliters turbodiesel med 235 dugende hestekrefter. I sportsversjonen dras det ut ytterligere 51 sterke - som gjør det hele til en gedigen maktdemonstrasjon. Kraften koster 130 000 kroner ekstra - før utstyrstillegg. Er det verdt kronene?

Kjøreegenskaper

BMW X5 gir en kongefølelse på veien. Først og fremst er det komforten som imponerer, selv med M-understellet på plass. Sistnevnte gjør sitt til at en allerede skarp styrefølelse - til å være en så stor bil - forbedres ytterligere med S-versjonen. Direkte sportslig blir det imidlertid aldri, til det er bilen med sine 2,2 tonn altfor tung i sessen i svinger. Dessuten er tyngden et problem når det blir skikkelig glatt. Understyringsgraden er likevel forbløffende lav til tross for mye vekt foran - og i det hele tatt. Men akkurat som med andre store luksus-SUV-er, gjør kreftene seg aller best rett fram.

Motor

235 hestekrefter yter den 2993 kubikkcentimeter store turbodieselen i normalversjon. Også den oppleves som kraftfull. I våre testmålinger i fjor vår, tapte den marginalt for Mercedes-Benz ML 320 CDi og Audi Q7 3,0 TDI. Det gjør ikke sportsversjonen, med sine 286 hestekrefter. Dreiemomentet er massive 580 Nm fra 1750 til 2250 omdreininger, før makseffekten nås ved 4400. Turtallsspennet er derfor høyst brukbart, og understøttes av flott lyd fra motor og eksosanlegg.

Ytelser

X5 i denne versjonen gjør unna 0-100 på sju blank. Med tanke på at den har 2185 kilo å dra på, før det er satt noen kryss i utstyrslista, er det ganske brutalt. Det voldsomme bunndraget gjør at det sjelden er noen kraftmangel, også siden automatkassa er i stand til å porsjonere kreftene ut på en fin måte. Her føles overhodet ingen lengsel etter den åttesylindrede bensinutgaven på 4,8 liter - som foruten å koste 327 000 kroner mer, også slipper ut 70 gram ekstra CO2 per kilometer (286).

Eksteriør

Sett utenfra har BMW gjort en bra jobb med å polere bort vinklene som gjorde den første X5-utgaven i overkant, ja, kantete. Formene er rundere og mer harmoniske, og bedre i stand til å forkle det faktum at bilen er stor og tung. De ekstra brede hjulbuene på sportsversjonen i denne testen ser imidlertid litt stusselige ut med vinterdekk i beskjeden profil. Her lukter det en smule tiger uten tenner.

Interiør

Umiskjennelig godfølelse inne i X5-en, til tross for at vi er usikre på hvor lekkert det er med brunt skinn. Det blir en ren smak og behag-sak. Førerplassen er sjenerøs, setene er av typen du finner på ekstrautstyrslista - altså de som kan stilles inn elektronisk til å passe nær sagt hvilken som helst kropp. Nakkestøtten er deilig nær nettopp nakken. Baksetene holder ikke samme nivå, men plassen til folk er god. Bagasjerommet er fortsatt noe skuffende volummessig - med tanke på at X5 er en såpass stor bil. Men bevares, plassen er ikke dårlig.

Komfort

Støynivået i kupeen er behagelig, både når det gjelder vær, vind og motor. Lydbildet fra motoren er "udieselsk" - rekkesekseren er sonor, kultivert og behagelig å høre på også under gasspådrag. Setene er nevnt; stort bedre enn disse påkostede stresslessene blir det ikke på langtur. Særlig ikke når fjæringen er av den komfortable typen i tillegg til å være BMW-fast i fisken. Klimaanlegget styres enkelt og greit via iDrive-joysticken.

Sikkerhet

Da forrige utgave av BMW X5 ble kollisjonstestet hos EuroNCAP første gang i 2003, fikk den fire stjerner for fører- og forsetepassasjerbeskyttelse. Etter å ha utbedret setebelteløsningen, fikk de maks uttelling: fem stjerner. Verre var det med fotgjengersikkerheten, hvor de bare fikk én stjerne. Resultater for den nåværende versjonen foreligger ikke. Av standard sikkerhetsutstyr, har X5 blant annet seks airbags, runflat-dekk, aktive beltestrammere/beltekraftbegrensere og ISOFIX-fester for barneseter. ESP-systemet (hos BMW kalt DTC) fungerer i tre trinn - alt fra full elektronisk hjelp til komplett deaktivering.

Pris/utstyr

En bil med en prislapp på 1 023 000 kroner er dyr nesten uansett hvordan du regner. I dette X5-tilfellet kunne det imidlertid ha vært langt verre, om det ikke var for BMWs innsats for å få ned CO2-utslippet. 216 gram er ikke lavt, men ikke ille med tanke på bilens størrelse og tyngde. Toppversjonen, X5 4.8Si, slipper på sin side ut 70 gram ekstra - og koster 1 350 000. Slik sett blir det etter vår mening et enkelt valg: gromdiesel. Særlig siden regelen tilsier grov grafsing i utstyrslista for hundretusenvis av kroner. Vår testbil hadde absolutt alt, og kostet da 1 424 760 kroner.

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

SUV-er i superklassen er ikke for alle og enhver - noe prislappen på denne testbilen viser i klartekst. Det hadde selvsagt vært mulig å forsyne seg litt mindre grovt i utstyrslista, men de 400 000 kronene som er lagt til basisprisen, gjør X5-en til en gedigen farkost. Her savnes ingenting overhodet. Mest verdt å framheve ved sportsutgaven, er likevel den knallsterke turbodieselmotoren. Foruten udiskutable muskler, er den dessuten blant de CO2-bedre i monsterklassen. Under tvil blir det derfor en svak femmer i denne testen.

Vår karakter

Se flere saker fra: BMW Se flere saker fra: Test: BMW X5
Jåle-SUV fra BMW

Test: BMW X4 xDrive 30d, 2014

Jåle-SUV fra BMW
Veil. pris: 997440

En skikkelig kjøremester

Test: BMW 320dA xDrive Sportsautomat 2013

En skikkelig kjøremester
Sports-stasjonsvogna

Test: BMW 320dA Touring, 2012

Sports-stasjonsvogna
Veil. pris: 433200

Den beste bensinbilen

Test: BMW 320i sportsautomat, 2012

Den beste bensinbilen
Veil. pris: 423600

Billig-BMW som imponerer

Test: BMW 316dA sedan 2012

Billig-BMW som imponerer
Veil. pris: 423900

En tur til, takk!

Langtest: 4000 km med BMW 116d Sport Line 2012

En tur til, takk!
Veil. pris: 362900

BMWs første M-modell med dieselmotor

Test: BMW M550d xDrive Touring 2012

BMWs første M-modell med dieselmotor
Bensinmotoren kler 1-serie

Test: BMW 116i Sport 2012

Bensinmotoren kler 1-serie
Treffer BMW-blinken

BMW 320dA, 2012

Treffer BMW-blinken
Større, bedre og penere enn forgjengeren

Test: BMW 320dA Efficient Dynamics, 2012

Større, bedre og penere enn forgjengeren
Bedre med mindre motor

BMW 525dAT xDrive, 2012

Bedre med mindre motor
Med denne kommer du først frem

BMW 528iA xDrive Touring, 2012

Med denne kommer du først frem
Rask og dyr BMW

Test: BMW 120d 2012

Rask og dyr BMW
Den morsomste SUV-en

Test BMW X1 xDrive 20d, 2012

Den morsomste SUV-en
Bensinmotoren med turbo er bare herlig

Test: BMW 118i Urban Line 2011

Bensinmotoren med turbo er bare herlig
Veil. pris: 497000

BMW 116d er best i klassen

Test BMW 116d, 2012

BMW 116d er best i klassen
- Å kjøre denne BMW-en er nesten bedre enn sex

Test: BMW 1M Coupé 2011

- Å kjøre denne BMW-en er nesten bedre enn sex
Veil. pris: 1115090

Koster skjorta, mangler tak og er vanskelig å sladde med

Test: BMW 640i kabriolet, 2011-modell

Koster skjorta, mangler tak og er vanskelig å sladde med
Veil. pris: 1299500

Fremragende comeback

Test BMW X3 xDrive 20dA, 2011

Fremragende comeback
Nesten alt er perfekt

Test: BMW 525dA sedan, 2010-modell

Nesten alt er perfekt
Veil. pris: 640200

Bilen alle burde få kjøre

Test BMW 530dA Touring xDrive, 2011

Bilen alle burde få kjøre
Toppkarakter til

Test: BMW 523iA, 2010

Toppkarakter til "billigversjonen"
Veil. pris: 580600

Sannsynligvis verdens beste bil

Test: BMW 530dA, 2010

Sannsynligvis verdens beste bil
Veil. pris: 741300

Kanskje den beste premium-familiebilen

Test: BMW 520dA

Kanskje den beste premium-familiebilen
Veil. pris: 781000

BMW-motoren som danker ut diesel

Test: BMW 523iA stasjonsvogn, 2010-modell

BMW-motoren som danker ut diesel
Veil. pris: 645700

Alt du trenger i en BMW

Test: BMW 520dA stasjonsvogn, 2010-modell

Alt du trenger i en BMW
Veil. pris: 546000

Billigversjonen du vil ha

Test BMW X5 xDrive 30d LE 211 hk, 2010

Billigversjonen du vil ha
BMWs gjerrigknark

Test: BMW 320d, 2010-modell

BMWs gjerrigknark
Herlig BMW skreddersydd for Norge

Test: BMW 320dA Coupé, 2010-modell

Herlig BMW skreddersydd for Norge
Veil. pris: 455400

Sommerens vinnerbil

Test: BMW 325dA cabriolet, 2010

Sommerens vinnerbil
Veil. pris: 667000

Det nærmeste du kommer en perfekt bil

Test: BMW 535iA, 2010

Det nærmeste du kommer en perfekt bil
Veil. pris: 909600

Bra billig-BMW

Test: BMW 116d

Bra billig-BMW
Veil. pris: 260900

Junior vil leke

Test: BMW 116i

Junior vil leke
Når diesel er eneste mulighet

Test: BMW 123d coupé, 2008

Når diesel er eneste mulighet
Kraftig kost

Test: BMW 116i, 2009-modell

Kraftig kost
Veil. pris: 262700

Den kjøreglade

Test: BMW 325i

Den kjøreglade
Velkjørende dieselsjarmør

Test: BMW 118d

Velkjørende dieselsjarmør
Fortsatt knallfin

Test: BMW 118dA

Fortsatt knallfin
Liten, åpen og diskré BMW

Test: BMW 120i kabriolet 2008

Liten, åpen og diskré BMW
BMW-en du bør styre unna

Test: BMW 116d LE 90 hk, 2010

BMW-en du bør styre unna
Veil. pris: 241900

Sterk nok

Test: BMW 520 dA

Sterk nok
Kostbar balansekunstner

Test: BMW 120d

Kostbar balansekunstner
Sladdekongen

Test: BMW 130i, 2007

Sladdekongen
Tidenes billigste BMW 3-serie

BMW 316d 115 hk, 2010

Tidenes billigste BMW 3-serie
Veil. pris: 384560

Snodig blanding

Test: BMW 318iA, 2007

Snodig blanding
Den perfekte kjøreopplevelsen

Test: BMW 320d xDrive Touring 2009

Den perfekte kjøreopplevelsen
Trivelig og kjøreglad BMW

Test: BMW 318d Touring

Trivelig og kjøreglad BMW
Underholdende lekkerbisken

Test: BMW 320dAT xDrive Coupé, 2009-modell

Underholdende lekkerbisken
Veil. pris: 499300

Kontinentkrysseren

Test: BMW 530dA Gran Turismo 2009

Kontinentkrysseren
Veil. pris: 848400

Fortsatt herlig

Test: BMW 520dA Touring

Fortsatt herlig

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning