Test: BMW X3 2,0dA

Perfekt samspill

BMW X3 er fortsatt vår kjørefavoritt blant kompakt-SUV’ene. Og samspillet mellom motor og automatgir imponerer.

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Presise veiegenskaper

+ Flott motor/automatkombinasjon

+ Fremragende sittekomfort (med sportsseter)

- Noe dyr

- Komfort (med sportsfjæring)

- Moderate plassforhold

BMW X3 konkurrerer i den småsnobbete delen av folke-SUV-markedet. Der du finner de som gjerne betaler 150 000 kroner ekstra for å flotte seg vis-à-vis Mitsubishi Outlander, Honda CR-V og VW Tiguan. Den virkelige syretesten for den lett aldrende X3 kommer først når Volvo XC60, Audi Q5 og Mercedes GLK begynner å briske seg i en ikke altfor fjern fremtid.

Den norske snobbeklassen har ventet lenge på kombinasjonen av BMW X3 2,0d og automatgir. Når den først kommer, stemmer det perfekt. Ellers er BMW X3 relativt dyr, ikke spesielt rommelig og ellers ganske middels.

Kjøreegenskaper

Vi har lenge rangert BMW X3 som en av de aller beste kompakt-SUV'ene når det kommer til veiegenskaper. Dette X3-eksemplaret gjorde ingenting for å endre på det inntrykket: Du får så tett og god kontakt med veien som man kan forvente i en slik biltype, og på snøføre er den pent balansert. Du kan få ut hekken om du ønsker, men det er nok ikke slik de fleste kundene kjører X3. Da setter man mer pris på tydelige tilbakemeldinger og smidig ESP-inngrep.

Motor

Selv om grunnkonstruksjonen i BMWs to-liter har fått noen år på baken, gjør den fortsatt en fremragende jobb. Litt ekstra effekt og dreiemoment i den nye versjonen er positivt. Det er likevel samspillet mellom motoren og den sekstrinns automatkassen som får fram det brede smilet. Den girer slik at du skulle tro den hadde en innebygd tankeleser. Både sportsprogrammet og den manuelle funksjonen kompletterer standardinnstillingen. Dermed har du et fullkomment register av giringsmuligheter. Vi målte forbruk på mellom 0,7 og 1,1 l/mil under testkjøringen. Normforbruk og CO2-utslipp ligger på 0,67 l/mil og 178 g/km - bare marginalt over verdiene for den manuelle versjonen.

Ytelser

Den gamle versjonen av X3 2,0d med 150 hk og 330 Nm var ingen rakett. Selv om 177 hk og 350 Nm går merkbart bedre, har du fortsatt ikke noe mer enn det som føles rett og rimelig. Det er mulig at automatgiret stjeler litt av kruttet, men det blir på en annen side mye enklere å utnytte det du har. Nei, det er nok SUV'ens iboende ulemper - høy vekt og luftmotstand - som legger en dempende hånd på fremdriften.

Eksteriør

BMW X3 har distinkte linjer, med uomtvistelige BMW-aner. Grunnformen trekker litt på årene, ikke nødvendigvis i forhold til dagens konkurrenter. Men når XC60'er og Q5'er er på plass, vil nok situasjonen bli en litt annen.

Interiør

Du kjøper ikke BMW X3 fordi du er på jakt etter verdens rommeligste bil til en drøy halvmillion. Likevel har den et fornuftig bagasjerom, og et baksete som duger til langturer også for voksne. Førerplassen er som vanlig BMW-nøktern, men det som mangler i design, tas igjen i funksjonalitet og en kvalitetsfølelse selv ikke Audi er i nærheten av.

Komfort

Sportsfjæringen som satt på vår testbil ødelegger komforten på små ujevnheter og ved kjøring opp til 50-60 km/t. Spør du meg, har det egentlig lite på en SUV å gjøre, men markedet bestemmer. Plukker du bort sportsfjæringen fra utstyrslista, og velger sportssetene i stedet, står X3 til en 4'er - også takket være moderat motor-, vind- og veistøy.

Sikkerhet

BMW X3 ble testet av EuroNCAP i 2008, og oppnådde fire av fem stjerner for beskyttelse av voksne, fire av fem stjerner for beskyttelse av barn og en av fire stjerner for beskyttelse av fotgjengere. Bilen fikk noe kritikk for dashborddetaljer som kan skade bena hos fører og passasjer, og fordi bakdørene gikk opp under sidekollisjonstestene. Sikkerhetsutstyret for øvrig holder god standard.

Pris/utstyr

I forhold til hva du rent fornuftsmessig får for pengene, er BMW X3 2,0d ikke noe røverkjøp. Du får like mye bil hos langt rimeligere konkurrenter som for eksempel Mitsubishi Outlander og Honda CR-V. Utstyrsprisene er også ganske barske, men fornuftige pakkløsninger gjør at du kommer relativt rimelig unna med det viktigste. Til nå har BMW X3 2,0d holdt seg bra som brukt, men det er mange biler i markedet og en liten usikkerhet rundt SUV'enes fremtidige popularitet.

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Det er ingen tvil om at BMW X3 er en fremragende SUV for den som er glad i gode veiegenskaper. Spørsmålet er bare om du da egentlig hører hjemme i en SUV. Hvis svaret fortsatt er ja, kan du glede deg over en av bransjens beste kombinasjoner av toliters diesel og automatgir. Kjøper du bilen med sportsseter og legger igjen sportsfjæringen hos forhandleren, blir du enda mer fornøyd. Helt til du skal betale regningen, og finner ut at du kunne spart opp mot 150 000 kroner på noe som gjør samme jobben, men mangler prestisjen. Det koster fortsatt å være kul.

Vår karakter

Se flere saker fra: BMW Se flere saker fra: Så mye koster status-SUV-en Se flere saker fra: Test: BMW X3
Jåle-SUV fra BMW

Test: BMW X4 xDrive 30d, 2014

Jåle-SUV fra BMW
Veil. pris: 997440

En skikkelig kjøremester

Test: BMW 320dA xDrive Sportsautomat 2013

En skikkelig kjøremester
Sports-stasjonsvogna

Test: BMW 320dA Touring, 2012

Sports-stasjonsvogna
Veil. pris: 433200

Den beste bensinbilen

Test: BMW 320i sportsautomat, 2012

Den beste bensinbilen
Veil. pris: 423600

Billig-BMW som imponerer

Test: BMW 316dA sedan 2012

Billig-BMW som imponerer
Veil. pris: 423900

En tur til, takk!

Langtest: 4000 km med BMW 116d Sport Line 2012

En tur til, takk!
Veil. pris: 362900

BMWs første M-modell med dieselmotor

Test: BMW M550d xDrive Touring 2012

BMWs første M-modell med dieselmotor
Bensinmotoren kler 1-serie

Test: BMW 116i Sport 2012

Bensinmotoren kler 1-serie
Treffer BMW-blinken

BMW 320dA, 2012

Treffer BMW-blinken
Større, bedre og penere enn forgjengeren

Test: BMW 320dA Efficient Dynamics, 2012

Større, bedre og penere enn forgjengeren
Bedre med mindre motor

BMW 525dAT xDrive, 2012

Bedre med mindre motor
Med denne kommer du først frem

BMW 528iA xDrive Touring, 2012

Med denne kommer du først frem
Rask og dyr BMW

Test: BMW 120d 2012

Rask og dyr BMW
Den morsomste SUV-en

Test BMW X1 xDrive 20d, 2012

Den morsomste SUV-en
Bensinmotoren med turbo er bare herlig

Test: BMW 118i Urban Line 2011

Bensinmotoren med turbo er bare herlig
Veil. pris: 497000

BMW 116d er best i klassen

Test BMW 116d, 2012

BMW 116d er best i klassen
- Å kjøre denne BMW-en er nesten bedre enn sex

Test: BMW 1M Coupé 2011

- Å kjøre denne BMW-en er nesten bedre enn sex
Veil. pris: 1115090

Koster skjorta, mangler tak og er vanskelig å sladde med

Test: BMW 640i kabriolet, 2011-modell

Koster skjorta, mangler tak og er vanskelig å sladde med
Veil. pris: 1299500

Fremragende comeback

Test BMW X3 xDrive 20dA, 2011

Fremragende comeback
Nesten alt er perfekt

Test: BMW 525dA sedan, 2010-modell

Nesten alt er perfekt
Veil. pris: 640200

Bilen alle burde få kjøre

Test BMW 530dA Touring xDrive, 2011

Bilen alle burde få kjøre
Toppkarakter til

Test: BMW 523iA, 2010

Toppkarakter til "billigversjonen"
Veil. pris: 580600

Sannsynligvis verdens beste bil

Test: BMW 530dA, 2010

Sannsynligvis verdens beste bil
Veil. pris: 741300

Kanskje den beste premium-familiebilen

Test: BMW 520dA

Kanskje den beste premium-familiebilen
Veil. pris: 781000

BMW-motoren som danker ut diesel

Test: BMW 523iA stasjonsvogn, 2010-modell

BMW-motoren som danker ut diesel
Veil. pris: 645700

Alt du trenger i en BMW

Test: BMW 520dA stasjonsvogn, 2010-modell

Alt du trenger i en BMW
Veil. pris: 546000

Billigversjonen du vil ha

Test BMW X5 xDrive 30d LE 211 hk, 2010

Billigversjonen du vil ha
BMWs gjerrigknark

Test: BMW 320d, 2010-modell

BMWs gjerrigknark
Herlig BMW skreddersydd for Norge

Test: BMW 320dA Coupé, 2010-modell

Herlig BMW skreddersydd for Norge
Veil. pris: 455400

Sommerens vinnerbil

Test: BMW 325dA cabriolet, 2010

Sommerens vinnerbil
Veil. pris: 667000

Det nærmeste du kommer en perfekt bil

Test: BMW 535iA, 2010

Det nærmeste du kommer en perfekt bil
Veil. pris: 909600

Bra billig-BMW

Test: BMW 116d

Bra billig-BMW
Veil. pris: 260900

Junior vil leke

Test: BMW 116i

Junior vil leke
Når diesel er eneste mulighet

Test: BMW 123d coupé, 2008

Når diesel er eneste mulighet
Kraftig kost

Test: BMW 116i, 2009-modell

Kraftig kost
Veil. pris: 262700

Den kjøreglade

Test: BMW 325i

Den kjøreglade
Velkjørende dieselsjarmør

Test: BMW 118d

Velkjørende dieselsjarmør
Fortsatt knallfin

Test: BMW 118dA

Fortsatt knallfin
Liten, åpen og diskré BMW

Test: BMW 120i kabriolet 2008

Liten, åpen og diskré BMW
BMW-en du bør styre unna

Test: BMW 116d LE 90 hk, 2010

BMW-en du bør styre unna
Veil. pris: 241900

Sterk nok

Test: BMW 520 dA

Sterk nok
Kostbar balansekunstner

Test: BMW 120d

Kostbar balansekunstner
Sladdekongen

Test: BMW 130i, 2007

Sladdekongen
Tidenes billigste BMW 3-serie

BMW 316d 115 hk, 2010

Tidenes billigste BMW 3-serie
Veil. pris: 384560

Snodig blanding

Test: BMW 318iA, 2007

Snodig blanding
Den perfekte kjøreopplevelsen

Test: BMW 320d xDrive Touring 2009

Den perfekte kjøreopplevelsen
Trivelig og kjøreglad BMW

Test: BMW 318d Touring

Trivelig og kjøreglad BMW
Underholdende lekkerbisken

Test: BMW 320dAT xDrive Coupé, 2009-modell

Underholdende lekkerbisken
Veil. pris: 499300

Kontinentkrysseren

Test: BMW 530dA Gran Turismo 2009

Kontinentkrysseren
Veil. pris: 848400

Fortsatt herlig

Test: BMW 520dA Touring

Fortsatt herlig

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning