Test: BMW M6 cabriolet, 2007

Toppløst effektmonster

Ved å kappe taket av M6 har BMW skapt en brutal kabriolet.

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Overlegen motor

+ Skjønnhet og udyr

+ Heftige kjøreegenskaper

+ Herlig interiør

+ Rask som få

- Lite komfortabel

- Tvilsom annenhåndsverdi

- Litt tung

BMW M6 skal kombinere racingegenskaper, komfort, luksus og motorkraft med kabrioletens sjarm - det er slett ingen enkel oppgave. Andre biler som skal fylle litt av den samme nisjen er, Mercedes SL AMG, Porsche 911 Turbo cab og Aston Martin V8 Roadster. Felles for alle er prislapper som nærmer seg to millioner kroner, masse motorkraft og kjøreegenskaper det lukter svidd av.

Som nevnt er det å lage en kabrioletversjon av en verstingbil litt skummelt, siden kjøreegenskapene som regel kan bli svekket når taket kappes av - spesielt siden kabrioleter krever en tyngre konstruksjon. BMW lykkes bra med sitt kompromiss, men kommer ikke øverst på lista over kjørte M-modeller.

Kjøreegenskaper

M6-en virker hakket snillere satt opp enn sine andre M-søsken. Vi testet nylig M5 stasjonsvogn, en bil som virket både strammere i fisken og mer kompromissløs enn M6-kabrioleten. Uansett kjører bilen utrolig bra, og på typisk BMW-manèr byr den på både sylskarpe svingegenskaper, balanse som en linedanser og presis styring. Det eneste vi har å utsette på M6' oppførsel er tyngden, for med en matchvekt på nesten to tonn blir ikke bilen like lettbeint og kvikk i svingene som M-bilene er verdenskjent for.

Motor

Fem liters slagvolum, ti sylindrer i V-form, 507 hestekrefter og 520 Nm dreiemoment: Dette er en av verdens grommeste motorer. Det morsomme er at man faktisk må trykke på en M-knapp for å frigjøre de siste 107 hestene i bilen, samt å stramme opp understell og girkasse så alt spiller på lag. Man kan også velge å kjøre med et mer moderat oppsett på normal kjøring, og alt kan selvsagt justeres i flere trinn. Dette er en selvpustende motor, uten turbo- eller kompressorhjelp. Gassresponsen er derfor helt utrolig, lyden pervers og draget er brutalt - spesielt når motoren får litt turtall å jobbe med. SMG-kassen (med sju trinn) er ikke av det mest komfortable slaget, siden den girer voldsomt og har en litt "luggende" måte å jobbe på. Men når man først skal kjøre fort, smeller den inn neste gir så fort at det kjennes ut som om man får servert et hestespark langt inn i ryggmargen. Ønsker man å sjalte manuelt - noe som anbefales - kan man selvsagt gjøre det, blant annet ved hjelp av hendler bak rattet.

Ytelser

Snaue to tonn til hundre kilometer i timen på 4,8 sekunder er vanvittig. Det er nesten en skremmende opplevelse første gangen man gir høyrefoten fritt spillerom. Lyden går over fra å buldre på tomgang til å skrike som en racerbil på høyt turtall, og det hele gir seg ikke før man runder 8 250 omdreininger - før neste gir tar viderefører den deilige galskapen. Motoren har ikke spesielt heftig moment fra bunnen av, derfor må man sjalte aktivt for å utnytte motorens fulle potensial, men da går det til gjengjeld unna&

Eksteriør

Vi Menns bilredaksjon er stort sett enig om at 6-serien ikke er BMWs peneste modell. Svulmende linjer og former bidrar til at designet oppleves som voldsomt. Fronten synes vi er finest, med "angel eyes"-lykter og støtfanger med typiske M-trekk. Hekken er, subjektivt vurdert, "verken fugl eller fisk". Ellers kan man se de klassiske M-rillene på sidene, og selvsagt slankere og mer aerodynamiske speil enn på den vanlige 6-serien. To to barske eksosutblås på hver side bak gir en kledelig og maskulin touch.

Interiør

Kjørestillingen og ergonomien man finner i BMWs M-modeller er nesten unik. Setene er blant de beste i bilverdenen, og gir deg en sportslig og komfortabel sittestilling uansett om hjernen er innstilt i "racing-modus" eller om du putrer i kø på vei hjem fra jobb. Materialvalgene i M6 er også av høy klasse. Man får umiddelbart en eksklusiv følelse når man stiger inn i bilen, og kvalitetsinntrykket er solid. Førermiljøet er oversiktlig og pent, og som vanlig utfører man de fleste kommandoer via BMWs iDrive-system som styres med en rund bryter og et par små knapper i bilens midtkonsoll.

Plassbehov er neppe kundens førsteprioritet ved signering av kjøpskontrakter på BMW 6-serie, og særlig ikke når vi snakker om kabriolet-M6. Baksetene blir for trange for annet enn barn i lengden, og bagasjerommet rommer knapt et par bager til en helgetur.

Komfort

6-serien er i utgangspunktet et høyst komfortabel bil. Dersom du velger en M-utgave er du nok mer opptatt av reinspikka kjøreglede enn av fjæringskomfort, for noen utpreget komfortbil er dette ikke. Fjæringen er stram-strammere-strammest - alt etter hvilket program du ønsker å kjøre bilen i. Det samme gjelder SMG-kassen, som nærmest sparker bilen i gir hver gang en sjalting finner sted, og behagelig er det ikke. Setene og sittestillingen generelt hever komfortgraden betraktelig, og til å være en kabriolet støyer bilen relativt lite. Lyden fra motoren, som er spektakulært grom, vil vi aldri definere den som støy. Slike meningsytringer er som å banne i kirken.

Sikkerhet

BMWs 6-serie har aldri vært testet hos EuroNCAP. Men de siste BMW-modellene som har blitt testet (1-serie, 3-serie og X5) har alle fått full pott for passasjersikkerhet. Det er liten grunn til å tro at 6-serien vil stå seg noe dårligere.

Sikkerhetssystemet Advanced Safety Electronics (ASE) har flere funksjoner for å bedre sikkerheten på veien. Samtidig som det styrer de fire kollisjonsputene, deaktiverer det drivstoffpumpen, aktiverer beltestrammerne, låser opp sentrallåsen og slår opp veltebøyler ved en eventuell velt. BMW M6 har dessuten et velfungerende DSC-system (ESP) som redder deg når gassfoten blir for tung eller føret er sleipt.

Pris/utstyr

Dette er neppe en bil du går i butikken for å kjøpe med mindre du har penger til å gjøre opp kontant. At det fort ryker noen hundre tusen kroner i annenhåndsverdi, er kanskje nettopp derfor underordnet lysten til å kjøpe en kompromissløs toppløsracer som ikke har så mange konkurrenter. Likeså er M6 dyr i drift dersom den kjøres for det den er verdt, og definitivt ingen miljøvenn. Det siste er også hovedgrunnen til at drømmebilen koster bortimot to millioner kroner før du tar med ekstrautstyr i beregningen.

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

I praksis finnes det ingen rasjonelle grunner til å kjøpe denne bilen. Til det spiller den altfor mye på kjøreglede og pur moro. Men så er det tross alt slikt vi liker. M6 har dessuten det som skal til for å vekke oppmerksomhet, både for sitt outrerte design og lydbildet - som definitivt kommer fra en av de aller høyeste hyllene. Litt synd at den veier så mye som den gjør, for like lettbeint som alle sine andre M-søsken er M6 cab ikke. For prisen av en M6 cab kan du gå til anskaffelse av både en ny M3 coupè og en 3-serie kabriolet. Da får du både i pose og sekk, et kompromiss M6 cab ikke helt klarer å matche.

Vår karakter

Se flere saker fra: BMW Se flere saker fra: Test: BMW 6-serie
Jåle-SUV fra BMW

Test: BMW X4 xDrive 30d, 2014

Jåle-SUV fra BMW
Veil. pris: 997440

En skikkelig kjøremester

Test: BMW 320dA xDrive Sportsautomat 2013

En skikkelig kjøremester
Sports-stasjonsvogna

Test: BMW 320dA Touring, 2012

Sports-stasjonsvogna
Veil. pris: 433200

Den beste bensinbilen

Test: BMW 320i sportsautomat, 2012

Den beste bensinbilen
Veil. pris: 423600

Billig-BMW som imponerer

Test: BMW 316dA sedan 2012

Billig-BMW som imponerer
Veil. pris: 423900

En tur til, takk!

Langtest: 4000 km med BMW 116d Sport Line 2012

En tur til, takk!
Veil. pris: 362900

BMWs første M-modell med dieselmotor

Test: BMW M550d xDrive Touring 2012

BMWs første M-modell med dieselmotor
Bensinmotoren kler 1-serie

Test: BMW 116i Sport 2012

Bensinmotoren kler 1-serie
Treffer BMW-blinken

BMW 320dA, 2012

Treffer BMW-blinken
Større, bedre og penere enn forgjengeren

Test: BMW 320dA Efficient Dynamics, 2012

Større, bedre og penere enn forgjengeren
Bedre med mindre motor

BMW 525dAT xDrive, 2012

Bedre med mindre motor
Med denne kommer du først frem

BMW 528iA xDrive Touring, 2012

Med denne kommer du først frem
Rask og dyr BMW

Test: BMW 120d 2012

Rask og dyr BMW
Den morsomste SUV-en

Test BMW X1 xDrive 20d, 2012

Den morsomste SUV-en
Bensinmotoren med turbo er bare herlig

Test: BMW 118i Urban Line 2011

Bensinmotoren med turbo er bare herlig
Veil. pris: 497000

BMW 116d er best i klassen

Test BMW 116d, 2012

BMW 116d er best i klassen
- Å kjøre denne BMW-en er nesten bedre enn sex

Test: BMW 1M Coupé 2011

- Å kjøre denne BMW-en er nesten bedre enn sex
Veil. pris: 1115090

Koster skjorta, mangler tak og er vanskelig å sladde med

Test: BMW 640i kabriolet, 2011-modell

Koster skjorta, mangler tak og er vanskelig å sladde med
Veil. pris: 1299500

Fremragende comeback

Test BMW X3 xDrive 20dA, 2011

Fremragende comeback
Nesten alt er perfekt

Test: BMW 525dA sedan, 2010-modell

Nesten alt er perfekt
Veil. pris: 640200

Bilen alle burde få kjøre

Test BMW 530dA Touring xDrive, 2011

Bilen alle burde få kjøre
Toppkarakter til

Test: BMW 523iA, 2010

Toppkarakter til "billigversjonen"
Veil. pris: 580600

Sannsynligvis verdens beste bil

Test: BMW 530dA, 2010

Sannsynligvis verdens beste bil
Veil. pris: 741300

Kanskje den beste premium-familiebilen

Test: BMW 520dA

Kanskje den beste premium-familiebilen
Veil. pris: 781000

BMW-motoren som danker ut diesel

Test: BMW 523iA stasjonsvogn, 2010-modell

BMW-motoren som danker ut diesel
Veil. pris: 645700

Alt du trenger i en BMW

Test: BMW 520dA stasjonsvogn, 2010-modell

Alt du trenger i en BMW
Veil. pris: 546000

Billigversjonen du vil ha

Test BMW X5 xDrive 30d LE 211 hk, 2010

Billigversjonen du vil ha
BMWs gjerrigknark

Test: BMW 320d, 2010-modell

BMWs gjerrigknark
Herlig BMW skreddersydd for Norge

Test: BMW 320dA Coupé, 2010-modell

Herlig BMW skreddersydd for Norge
Veil. pris: 455400

Sommerens vinnerbil

Test: BMW 325dA cabriolet, 2010

Sommerens vinnerbil
Veil. pris: 667000

Det nærmeste du kommer en perfekt bil

Test: BMW 535iA, 2010

Det nærmeste du kommer en perfekt bil
Veil. pris: 909600

Bra billig-BMW

Test: BMW 116d

Bra billig-BMW
Veil. pris: 260900

Junior vil leke

Test: BMW 116i

Junior vil leke
Når diesel er eneste mulighet

Test: BMW 123d coupé, 2008

Når diesel er eneste mulighet
Kraftig kost

Test: BMW 116i, 2009-modell

Kraftig kost
Veil. pris: 262700

Den kjøreglade

Test: BMW 325i

Den kjøreglade
Velkjørende dieselsjarmør

Test: BMW 118d

Velkjørende dieselsjarmør
Fortsatt knallfin

Test: BMW 118dA

Fortsatt knallfin
Liten, åpen og diskré BMW

Test: BMW 120i kabriolet 2008

Liten, åpen og diskré BMW
BMW-en du bør styre unna

Test: BMW 116d LE 90 hk, 2010

BMW-en du bør styre unna
Veil. pris: 241900

Sterk nok

Test: BMW 520 dA

Sterk nok
Kostbar balansekunstner

Test: BMW 120d

Kostbar balansekunstner
Sladdekongen

Test: BMW 130i, 2007

Sladdekongen
Tidenes billigste BMW 3-serie

BMW 316d 115 hk, 2010

Tidenes billigste BMW 3-serie
Veil. pris: 384560

Snodig blanding

Test: BMW 318iA, 2007

Snodig blanding
Den perfekte kjøreopplevelsen

Test: BMW 320d xDrive Touring 2009

Den perfekte kjøreopplevelsen
Trivelig og kjøreglad BMW

Test: BMW 318d Touring

Trivelig og kjøreglad BMW
Underholdende lekkerbisken

Test: BMW 320dAT xDrive Coupé, 2009-modell

Underholdende lekkerbisken
Veil. pris: 499300

Kontinentkrysseren

Test: BMW 530dA Gran Turismo 2009

Kontinentkrysseren
Veil. pris: 848400

Fortsatt herlig

Test: BMW 520dA Touring

Fortsatt herlig

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning