Test: BMW 520 dA

Sterk nok

En toliters turbodiesel med automatgir i en tanks fra Bayern, vil det holde?

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Sterk og økonomisk motor

+ Sportslige kjøreegenskaper

+ Kvalitetsfølelse og design

+ Sikker og rommelig

- Girkassen sliter med momentet

- Litt mindre plass enn i konkurrentene

BMW 520dA er kjøreglad som sine bensindrevne søsken. Motoren gjør en kjempejobb, men blir på grunn av høyt moment strupet litt ved igangsetting av en ellers kjapp automatkasse. Med sportsetene sitter du som en drøm, og de gode kjøreegenskapene går ikke nevneverdig på bekostning av komforten.

BMW leverer sin 5-serie med en lang rekke motorer, også flere særdeles momentsterke dieselutgaver. Toliteren i testbilen er den minste, mens 535d med twinturbo og 272 hester er den kraftigste. Mellom disse finner du 525d og 530d med henholdsvis 177 og 231 hester. Ønsker du firehjulstrekk, er det kun 530xd som leveres med dette.

BMW 5-serie konkurrerer mot biler som Mercedes E-klasse, Audi A6 og Volvo V70.

Plass: Nok for de fleste

BMW 5-serie kan i likhet med de andre tyske prestisjemerkene også skilte med god plass. Plassen er nesten den samme som i Mercedes E-klasse og Audi A6, men den mangler noen liter på bagasjeplassen.

Setene på hver side bak er gode og gir til en viss grad sidestøtte, men som vanlig må den midterste plassen lide litt for dette. Når det gjelder praktiske rom og "gjemmesteder" er dessverre BMW ikke helt på Audi sitt nivå.

Veiegenskaper: Sikker og lystig

Som alltid glimter BMW til med topp kjøreegenskaper. Selv med en egenvekt på 1 610 kilo føles den lett og forutsigbar. Motoren foran kombinert med trekk på bakhjulene gir herlig balanse i bilen, og styringen fremstår som presis og kompakt. Med dagens elektroniske hjelpemidler byr heller ikke denne oppskriften på store problemer på vinteren heller.

Med DSC III, BMWs stabilitetsprogram, slipper du skumle bakhjulssladder på glatt føre. Praktisk talt lar den deg kun få kontrollerte overstyringer i verste fall. Med systemet deaktivert er den lett kontrollerbar da også, og lystrer godt til sjåførens ønsker.

Motor: Kultivert og momentsterk

BMW 5-serie høres ikke direkte morsom ut med en firesylindret toliter under panseret. Men med et høyere effektuttak enn i konkurrentene med samme slagvolum, ligger det til rette for gode prestasjoner. 163 hester og 340 Nm er solide tall for en "liten" diesel, og sender faktisk den store stasjonsvogna til hundre på 8,9 sekunder. Motoren stiger inn blandt favorittene i tolitersklassen.

Vi merket at automatkassa sliter litt med å takle for mye dreiemoment av gangen, og derfor lugger litt ved hardt igangsetting. Den positive biten er at girkassen har en sportsmodus. Med dette programmet aktivert økes gassresponsen på den måten at turtallet øker, og bilen blir raskere spesielt i mellompartier. Faktisk holdt bilen greit følge med Audi A6 2,7 TDi Quattro, som har en V6-diesel på 180 hester og 380 Nm under panseret.

Kvalitet: Tåler juling

Kvaliteten på BMWs produkter har alltid vært svært god. Til tross for at motorsterke BMWer ofte blir kjørt forholdsvis hardt, ruller det nok av levende beviser på gamle BMWer i god stand rundt på norske veier.

BMW-eiere troner også på toppen blant lojalitet. Det vil si bileiere som vil kjøpe samme bilmerke neste gang de skal handle. Servicen og imøtekommenheten hos forhandlerne er bedre enn både hos Mercedes og Audi, men et langt stykke bak japsene Toyota og Mazda på topp.

Miljø: Snill og økonomisk

BMW 520dA med en 163 hesters dieselmotor er et klokt valg med tanke på miljø. Et oppgitt forbruk på 0,71 liter på blandet kjøring er imponerende sett i forhold til egenvekt (1 610 kilo) og ytelser. Markant høyere enn Audi A6 med 2,0 TDI, men så har man til gjengjeld 23 hester ekstra å rutte med.

Utslippet per kilometer er på 162 gram, mens du med en bensindrevet variant vil bevege deg langt over 200 gram. Dieselen vil i tillegg gi deg langt mindre forbruk og høyere dreiemoment enn en bensin vil kunne til samme pris.

Komfort: Sportslig kvalitetsfølelse

En typisk BMW-kunde er nok på utkikk etter en mer sportslig og kjøreglad bil enn en typisk Volvo- eller Mercedes-kunde. Personlig synes jeg komforten i bilen er godt ivaretatt til tross for et strammere oppsett enn i konkurrentene.

Setene i bilen er i kjent BMW-stil av beste sort, både når vi snakker kvalitetsfølelse, støtte og komfort. Innstillingsmulighetene er mange, så uansett høyde og bredde vil de fleste finne en god sittestilling uten problemer.

Støy er nesten er fremmedord. Motoren har en svært så jevn og myk gange, og rakler ikke slik eldre dieselmotorer hadde en tendens til. Til tross for litt hvining fra turboen, er det veldig lite som minner om noe diesellyd i det hele tatt innvendig.

Sikkerhet: Sikker for passasjerene

BMW 5-serie er akkurat så sikker som en tung tysk prestisjebil burde være. Med fire av fem stjerner i Euro NCAP sin kollisjonstest for sikkerheten til passasjerene scorer den bra. Men fotgjengere utenfor bilen får unngjelde hvis den 1,6 tonn tunge bilen skulle treffe, her får den kun en av fire stjerner.

Ellers har BMW alt av moderne sikkerhetsutstyr montert, blant annet et velfungerende stabilitetsprogram omtalt under motordelen. På grunn av størrelsen og de forutsigbare, gode kjøreegenskapene føles BMW 520dA velsig sikker på veien.

Økonomi: Ikke urettferdig kostbar

Selv om prislappen runder 500 000 for testbilen, fremstår ikke BMW 520dA som noe dårlig eller overpriset kjøp. For drøyt 20 000 mindre får du en Audi A6 Avant med 140 hesters diesel, men denne hamler ikke opp med BMW på ytelser. Mercedes havner 100 000 lenger opp på listen med tilsvarende ytelser.

En Volvo V70 D5 med femsylindret dieselmotor på 163 hester er priset forholdsvis likt med BMW, men blir fort enda dyrere hvis man krysser av for litt ekstra utstyr. Til tross for en spenstigere motor, har ikke Volvo kjøreegenskapene som kreves for å matche BMW.

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Ingen tvil om at BMW 520dA er et godt kjøp i forhold til konkurrentene. Den kjører særdeles godt, og føles lettere og smidigere enn de andre. Ytelsesmessig kjører den utenpå både Mercedes og Audi med tilsvarende pris, og fremstår som en mye mer "drivers car".

Litt kjedelig at ikke automatkassen takler fullt moment ved igangsetting, da hadde man vært kvitt et unødvendig irritasjonsmoment. Denne kassen gjør ellers en komfortabel og rask jobb med å skifte gir, som bidrar sterkt til den raske akselrasjonen.

Med en oppgradert girkasse er det ingen tvil om at BMW 5-serie hadde vært et klokt valg både for fornuft og følelser i prestisjeklassen. Men skal du uansett legge 500 000 kroner på bordet for en stasjonsvogn, kommer du neppe utenom nettopp denne, selv med treg igangsetting.

Vår karakter

Se flere saker fra: BMW Se flere saker fra: Test: BMW 5-serie
Jåle-SUV fra BMW

Test: BMW X4 xDrive 30d, 2014

Jåle-SUV fra BMW
Veil. pris: 997440

En skikkelig kjøremester

Test: BMW 320dA xDrive Sportsautomat 2013

En skikkelig kjøremester
Sports-stasjonsvogna

Test: BMW 320dA Touring, 2012

Sports-stasjonsvogna
Veil. pris: 433200

Den beste bensinbilen

Test: BMW 320i sportsautomat, 2012

Den beste bensinbilen
Veil. pris: 423600

Billig-BMW som imponerer

Test: BMW 316dA sedan 2012

Billig-BMW som imponerer
Veil. pris: 423900

En tur til, takk!

Langtest: 4000 km med BMW 116d Sport Line 2012

En tur til, takk!
Veil. pris: 362900

BMWs første M-modell med dieselmotor

Test: BMW M550d xDrive Touring 2012

BMWs første M-modell med dieselmotor
Bensinmotoren kler 1-serie

Test: BMW 116i Sport 2012

Bensinmotoren kler 1-serie
Treffer BMW-blinken

BMW 320dA, 2012

Treffer BMW-blinken
Større, bedre og penere enn forgjengeren

Test: BMW 320dA Efficient Dynamics, 2012

Større, bedre og penere enn forgjengeren
Bedre med mindre motor

BMW 525dAT xDrive, 2012

Bedre med mindre motor
Med denne kommer du først frem

BMW 528iA xDrive Touring, 2012

Med denne kommer du først frem
Rask og dyr BMW

Test: BMW 120d 2012

Rask og dyr BMW
Den morsomste SUV-en

Test BMW X1 xDrive 20d, 2012

Den morsomste SUV-en
Bensinmotoren med turbo er bare herlig

Test: BMW 118i Urban Line 2011

Bensinmotoren med turbo er bare herlig
Veil. pris: 497000

BMW 116d er best i klassen

Test BMW 116d, 2012

BMW 116d er best i klassen
- Å kjøre denne BMW-en er nesten bedre enn sex

Test: BMW 1M Coupé 2011

- Å kjøre denne BMW-en er nesten bedre enn sex
Veil. pris: 1115090

Koster skjorta, mangler tak og er vanskelig å sladde med

Test: BMW 640i kabriolet, 2011-modell

Koster skjorta, mangler tak og er vanskelig å sladde med
Veil. pris: 1299500

Fremragende comeback

Test BMW X3 xDrive 20dA, 2011

Fremragende comeback
Nesten alt er perfekt

Test: BMW 525dA sedan, 2010-modell

Nesten alt er perfekt
Veil. pris: 640200

Bilen alle burde få kjøre

Test BMW 530dA Touring xDrive, 2011

Bilen alle burde få kjøre
Toppkarakter til

Test: BMW 523iA, 2010

Toppkarakter til "billigversjonen"
Veil. pris: 580600

Sannsynligvis verdens beste bil

Test: BMW 530dA, 2010

Sannsynligvis verdens beste bil
Veil. pris: 741300

Kanskje den beste premium-familiebilen

Test: BMW 520dA

Kanskje den beste premium-familiebilen
Veil. pris: 781000

BMW-motoren som danker ut diesel

Test: BMW 523iA stasjonsvogn, 2010-modell

BMW-motoren som danker ut diesel
Veil. pris: 645700

Alt du trenger i en BMW

Test: BMW 520dA stasjonsvogn, 2010-modell

Alt du trenger i en BMW
Veil. pris: 546000

Billigversjonen du vil ha

Test BMW X5 xDrive 30d LE 211 hk, 2010

Billigversjonen du vil ha
BMWs gjerrigknark

Test: BMW 320d, 2010-modell

BMWs gjerrigknark
Herlig BMW skreddersydd for Norge

Test: BMW 320dA Coupé, 2010-modell

Herlig BMW skreddersydd for Norge
Veil. pris: 455400

Sommerens vinnerbil

Test: BMW 325dA cabriolet, 2010

Sommerens vinnerbil
Veil. pris: 667000

Det nærmeste du kommer en perfekt bil

Test: BMW 535iA, 2010

Det nærmeste du kommer en perfekt bil
Veil. pris: 909600

Bra billig-BMW

Test: BMW 116d

Bra billig-BMW
Veil. pris: 260900

Junior vil leke

Test: BMW 116i

Junior vil leke
Når diesel er eneste mulighet

Test: BMW 123d coupé, 2008

Når diesel er eneste mulighet
Kraftig kost

Test: BMW 116i, 2009-modell

Kraftig kost
Veil. pris: 262700

Den kjøreglade

Test: BMW 325i

Den kjøreglade
Velkjørende dieselsjarmør

Test: BMW 118d

Velkjørende dieselsjarmør
Fortsatt knallfin

Test: BMW 118dA

Fortsatt knallfin
Liten, åpen og diskré BMW

Test: BMW 120i kabriolet 2008

Liten, åpen og diskré BMW
BMW-en du bør styre unna

Test: BMW 116d LE 90 hk, 2010

BMW-en du bør styre unna
Veil. pris: 241900

Sterk nok

Test: BMW 520 dA

Sterk nok
Kostbar balansekunstner

Test: BMW 120d

Kostbar balansekunstner
Sladdekongen

Test: BMW 130i, 2007

Sladdekongen
Tidenes billigste BMW 3-serie

BMW 316d 115 hk, 2010

Tidenes billigste BMW 3-serie
Veil. pris: 384560

Snodig blanding

Test: BMW 318iA, 2007

Snodig blanding
Den perfekte kjøreopplevelsen

Test: BMW 320d xDrive Touring 2009

Den perfekte kjøreopplevelsen
Trivelig og kjøreglad BMW

Test: BMW 318d Touring

Trivelig og kjøreglad BMW
Underholdende lekkerbisken

Test: BMW 320dAT xDrive Coupé, 2009-modell

Underholdende lekkerbisken
Veil. pris: 499300

Kontinentkrysseren

Test: BMW 530dA Gran Turismo 2009

Kontinentkrysseren
Veil. pris: 848400

Fortsatt herlig

Test: BMW 520dA Touring

Fortsatt herlig

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning