Test: BMW 318iA, 2007

Snodig blanding

Med sportslige egenskaper, moderate ytelser og automatkomfort er ikke dette helt "vår" 3-serie.

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Sportslige veiegenskaper

+ Harmonisk automatgir

+ Fin sitteposisjon

- Snau baksete/bagasjeplass

- Lite komfort med Dynamic-pakke

- Merpris for automat

BMW 3-serie er kjent for å være en av de mest sportslige og underholdende bilene i klassen. I denne testen ser vi på en modellvariant som med sin relativt beskjedne motor og automatkasse ikke faller helt inn i den vanlige oppfatningen av 3-serie.

Med moderate ytelser, sportslige veiegenskaper, og en behagelig automatkasse, spriker egenskapene til BMW 318iA litt hit og dit. Dessuten er merprisen for automat betydelig.

Kjøreegenskaper:

Vår bil var utstyrt med en utstyrspakke der bl.a. M-sportsfjæring og bredere, lavere dekk inngår. Det betyr at du har et formidabelt veigrep, kombinert med den nydelige balansen og nøytrale styrefølelsen denne 3-serie generasjonen er kjent for. Den er sportslig, sikker og underholdene å kjøre, mens antispinn og ESP kan slås av i to trinn for å tilfredsstille entusiastene. Fremkommeligheten på vinterføre er ikke like god som hos forhjulsdrevne rivaler, men teknologi og vektfordeling hjelper på.

Motor:

BMW's to-liters firer er ikke av de mest spennende bensinmotorene i denne klassen. Den nedtrimmede 129 hk-versjonen vi finner i 318i, kjennes ganske ordinær ut. Den går pent, trekker jevnt og har brukbar turtallsvilje, men den store begeistringen uteblir. BMW's automatkasse fungerer i utgangspunktet utmerket, men skulle nok gjerne hatt en motor med noe mer moment.

Ytelser:

Hvis målet er å rulle behagelig i tettbygd strøk, eller følge landeveistrafikken uten for mange sportslige utskeielser, har 318iA det frasparket som trengs. Det er når du får lyst til å utnytte sportsligheten i veiegenskapene at kombinasjonen motor og automatgir blir litt for slapp. Forbikjøringsakselerasjonen er akseptabel, men heller ikke mer.

Eksteriør:

BMW 3-serie er en bil vi aldri blir helt kloke på. Fra noen vinkler ser den tøff og aggressiv ut, fra andre litt puslete med linjer og former som bryter. Den er også avhengig av passende farge, felger og ikke altfor små hjul. Visuelt gjør den sportslige utstyrspakken vei i vellinga.

Interiør:

Førermiljøet er enkelt og tiltalende, med greie betjeningsfunksjoner og et velfungerende klimaanlegg. Den helt store plassen får du ikke i en BMW 3-serie, med skreddersøm både på baksete og bagasjerom. For barnefamilien blir det nok fort Passat-klasse-gjesp, fremfor 3-serie-moro.

Komfort:

Det er utrolig hvor store utslag sportsunderstell og brede/lave dekk gjør på komfortinntrykket. I testen av BMW 318d kjørte vi en 3-serie med standard understell, og ble forbløffet over den fine balansen i understellet. Inntrykket er ganske annerledes her, med kort, hard fjæring, mye hjulstøy og kraftig sporingstendens. Vi har tidligere berømmet sittekomforten i BMW's sportsseter, og fortsetter gjerne med det. Dessuten gir sitteposisjonen god kontakt med ratt og pedaler.

Sikkerhet:

BMW 3-serie ble testet i EuroNCAP i 2005 med svært godt resultat. Bilen oppnådde nær toppscore i både front- og sidekollisjon. Det ga fem av fem stjerner for beskyttelse av voksne, fire av fem stjerner for beskyttelse av barn. Fotgjengerbeskyttelsen er dårlig og ga kun en av fire stjerner. Sikkerhetsutstyret er bra, og ESP-systemet opptrer meget balansert.

Pris/utstyr:

Takket være CO2-avgiften har automatgir blitt et kostbart gode, og merprisen for automatgiret (oktober 2007) i 318i utgjør snaut 40 000 kroner. Dermed får du en greit utstyrt bil med manuelt gir, der automatversjonen starter. Med tanke på videresalg, er det ikke dumt å legge 30-50 000 kroner i riktig utstyr. Uansett er BMW 3-serie en populær bil som brukt.

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Vi har i utgangspunktet ikke noe i mot "lav-effekt" versjonen 318i. Kombinasjonen av merpris for automatgir, sportslige veiegenskaper som ikke helt kommer til sin rett og middels ytelser, gjør at dette ikke helt er "vår" 3-serie versjon hvis vi skulle legge 360 000 på bordet. Napper du bort den sportslige utstyrspakken, sparer du noen kroner og får en bil som passer bedre til automat-komforten.

Vår karakter

Se flere saker fra: BMW Se flere saker fra: Test: BMW 3-serie
Jåle-SUV fra BMW

Test: BMW X4 xDrive 30d, 2014

Jåle-SUV fra BMW
Veil. pris: 997440

En skikkelig kjøremester

Test: BMW 320dA xDrive Sportsautomat 2013

En skikkelig kjøremester
Sports-stasjonsvogna

Test: BMW 320dA Touring, 2012

Sports-stasjonsvogna
Veil. pris: 433200

Den beste bensinbilen

Test: BMW 320i sportsautomat, 2012

Den beste bensinbilen
Veil. pris: 423600

Billig-BMW som imponerer

Test: BMW 316dA sedan 2012

Billig-BMW som imponerer
Veil. pris: 423900

En tur til, takk!

Langtest: 4000 km med BMW 116d Sport Line 2012

En tur til, takk!
Veil. pris: 362900

BMWs første M-modell med dieselmotor

Test: BMW M550d xDrive Touring 2012

BMWs første M-modell med dieselmotor
Bensinmotoren kler 1-serie

Test: BMW 116i Sport 2012

Bensinmotoren kler 1-serie
Treffer BMW-blinken

BMW 320dA, 2012

Treffer BMW-blinken
Større, bedre og penere enn forgjengeren

Test: BMW 320dA Efficient Dynamics, 2012

Større, bedre og penere enn forgjengeren
Bedre med mindre motor

BMW 525dAT xDrive, 2012

Bedre med mindre motor
Med denne kommer du først frem

BMW 528iA xDrive Touring, 2012

Med denne kommer du først frem
Rask og dyr BMW

Test: BMW 120d 2012

Rask og dyr BMW
Den morsomste SUV-en

Test BMW X1 xDrive 20d, 2012

Den morsomste SUV-en
Bensinmotoren med turbo er bare herlig

Test: BMW 118i Urban Line 2011

Bensinmotoren med turbo er bare herlig
Veil. pris: 497000

BMW 116d er best i klassen

Test BMW 116d, 2012

BMW 116d er best i klassen
- Å kjøre denne BMW-en er nesten bedre enn sex

Test: BMW 1M Coupé 2011

- Å kjøre denne BMW-en er nesten bedre enn sex
Veil. pris: 1115090

Koster skjorta, mangler tak og er vanskelig å sladde med

Test: BMW 640i kabriolet, 2011-modell

Koster skjorta, mangler tak og er vanskelig å sladde med
Veil. pris: 1299500

Fremragende comeback

Test BMW X3 xDrive 20dA, 2011

Fremragende comeback
Nesten alt er perfekt

Test: BMW 525dA sedan, 2010-modell

Nesten alt er perfekt
Veil. pris: 640200

Bilen alle burde få kjøre

Test BMW 530dA Touring xDrive, 2011

Bilen alle burde få kjøre
Toppkarakter til

Test: BMW 523iA, 2010

Toppkarakter til "billigversjonen"
Veil. pris: 580600

Sannsynligvis verdens beste bil

Test: BMW 530dA, 2010

Sannsynligvis verdens beste bil
Veil. pris: 741300

Kanskje den beste premium-familiebilen

Test: BMW 520dA

Kanskje den beste premium-familiebilen
Veil. pris: 781000

BMW-motoren som danker ut diesel

Test: BMW 523iA stasjonsvogn, 2010-modell

BMW-motoren som danker ut diesel
Veil. pris: 645700

Alt du trenger i en BMW

Test: BMW 520dA stasjonsvogn, 2010-modell

Alt du trenger i en BMW
Veil. pris: 546000

Billigversjonen du vil ha

Test BMW X5 xDrive 30d LE 211 hk, 2010

Billigversjonen du vil ha
BMWs gjerrigknark

Test: BMW 320d, 2010-modell

BMWs gjerrigknark
Herlig BMW skreddersydd for Norge

Test: BMW 320dA Coupé, 2010-modell

Herlig BMW skreddersydd for Norge
Veil. pris: 455400

Sommerens vinnerbil

Test: BMW 325dA cabriolet, 2010

Sommerens vinnerbil
Veil. pris: 667000

Det nærmeste du kommer en perfekt bil

Test: BMW 535iA, 2010

Det nærmeste du kommer en perfekt bil
Veil. pris: 909600

Bra billig-BMW

Test: BMW 116d

Bra billig-BMW
Veil. pris: 260900

Junior vil leke

Test: BMW 116i

Junior vil leke
Når diesel er eneste mulighet

Test: BMW 123d coupé, 2008

Når diesel er eneste mulighet
Kraftig kost

Test: BMW 116i, 2009-modell

Kraftig kost
Veil. pris: 262700

Den kjøreglade

Test: BMW 325i

Den kjøreglade
Velkjørende dieselsjarmør

Test: BMW 118d

Velkjørende dieselsjarmør
Fortsatt knallfin

Test: BMW 118dA

Fortsatt knallfin
Sterk nok

Test: BMW 520 dA

Sterk nok
Liten, åpen og diskré BMW

Test: BMW 120i kabriolet 2008

Liten, åpen og diskré BMW
BMW-en du bør styre unna

Test: BMW 116d LE 90 hk, 2010

BMW-en du bør styre unna
Veil. pris: 241900

Kostbar balansekunstner

Test: BMW 120d

Kostbar balansekunstner
Sladdekongen

Test: BMW 130i, 2007

Sladdekongen
Tidenes billigste BMW 3-serie

BMW 316d 115 hk, 2010

Tidenes billigste BMW 3-serie
Veil. pris: 384560

Snodig blanding

Test: BMW 318iA, 2007

Snodig blanding
Den perfekte kjøreopplevelsen

Test: BMW 320d xDrive Touring 2009

Den perfekte kjøreopplevelsen
Trivelig og kjøreglad BMW

Test: BMW 318d Touring

Trivelig og kjøreglad BMW
Underholdende lekkerbisken

Test: BMW 320dAT xDrive Coupé, 2009-modell

Underholdende lekkerbisken
Veil. pris: 499300

Kontinentkrysseren

Test: BMW 530dA Gran Turismo 2009

Kontinentkrysseren
Veil. pris: 848400

Fortsatt herlig

Test: BMW 520dA Touring

Fortsatt herlig

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag