Test: BMW 318d Touring

Trivelig og kjøreglad BMW

Selv med 143-hesters dieselmotor er BMW 318d en stor glede å kjøre.

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Herlige, sporty kjøreegenskaper

+ Fin dieselmotor

+ Førerorientert

+ Fint kompromiss mellom sportslighet og komfort

- Snaut med plass

- Traust design

Blant de mer påkostede bilene kompaktklassen er BMW 3-Serie den mest kjøreglade, med Audi A4 og Mercedes-Benz C-Klasse som de nærmeste konkurrentene. Stasjonsvogna er ingen enorm lastefrakter, og vil nok være litt for knapp på plassen for de fleste familier. Men den gjør bilen et hakk mer praktisk og anvendelig enn sedanutgaven.

BMW 318d er som stasjonsvogn like kjøreglad, selv med en drivstoffgjerrig, moderat kraftig og relativt rimelig dieselmotor. Motoren på 143 hk er ikke råsterk, men gir behagelig kraft til alle de daglige gjøremål - i tillegg til at den henger med når du vil gasse litt.

Kjøreegenskaper

BMW har lange tradisjoner med å tilby kjøreglede, selv i de mindre motorsterke modellene. Så også med 318d; understellet er sporty satt opp, og du kjenner alt som skjer mellom dekk og asfalt. Styrefølelsen er herlig, selv på moderat dekkdimensjon. Og 3-Serie gjør absolutt ikke noe dårligere inntrykk på små hjul med høy dimensjon; styrefølelsen er fortsatt svært god. Men komforten blir hakket bedre, og bilen takler dårlig, norsk vei på en bedre måte enn med store lavprofildekk. Bilen er nøytral og herlig balansert, noe som bidrar til å gjøre den trygg og lettkjørt på glatt føre. Og om du har lyst til å sladde litt, er den aldri vond å be.

Motor

BMW har i det siste lansert et knippe oppgraderte motorer, der forbruket og dermed utslippet er blitt redusert. En annen hyggelig bonus av endringene, er at motorene er blitt sterkere. I 318d-tilfellet betyr dette en effektøkning fra 122 til 143 hk, og dreiemomentøkning fra 280 til 300 Nm. Motoren er som BMW-motorer flest; den er turtallsvillig har en herlig jevn kraftutvikling. Litt grov lyd avslører at den drikker diesel, og på de helt lave turtallene er det ikke veldig mye å hente. Men alt i alt framstår den som en ordentlig fin maskin. Den er koblet til en lettsjaltet sekstrinnskasse, med tyngde i girskiftene slik vi kjenner det fra andre BMW´er.

Ytelser

Selv om 136 hk og 300 Nm ikke er voldsomt med kraft, gjør responsen og kraftutviklingen i motoren - og en veltilpasset girkasseutveksling - at BMW 318d oppleves som kvikk og sprek. Sjettegiret fungerer best til cruising, men du skal ikke mange trinnene ned før du får skikkelig fraspark. Selv ved mer inspirert kjøring har bilen de kreftene du ønsker.

Eksteriør

BMW 3-Serie begynner etter hvert å dra på årene, og de spenstige formene - som man kan elske eller hate - ser ikke like friske og anneledes ut som de gjorde da bilen var ny. Nå som begge de nærmeste konkurrentene, Audi A4 og Mercedes-Benz C-Klasse, er på plass i ny tapning, ser den traust ut. Bilen trenger egentlig noen detaljer som spriter opp, som frisk farge, M-styling og større hjul.

Interiør

Som BMW´er flest, er også 318d enkel og ryddig i oppsettet. Ergonomisk er det lite å utsette på bilen, og føreren føler virkelig at han er i fokus. Men plassmessig er den ingen vinner, verken i baksetet eller i bagasjerommet. Målene der bak er 460 liter, eventuelt 1385 liter om du legger ned bakseteryggene. Og sammenliknet med konkurrentene framstår interiøret som litt gammelmodig. Om du skal kjøpe en 3-Serie, er de herlige sportssetene egentlig det eneste du absolutt må ha i tillegg til standardutstyret!

Komfort

Med standardunderstell og normal dekkutrustning er 3-Serie et herlig kompromiss mellom det sportslige og det komfortable. Dekkene og understellet sluker ujevnhetene uten å klage eller å bråke, og uten at man mister følelsen med underlaget. Støy er det lite av, bortsett fra litt grov dieselmotorlyd. Og om du velger sportsseter, har du en av de aller beste sitteposisjonene vi kan komme på.

Sikkerhet

I 2005 fikk BMW 3-Serie fem av fem mulige EuroNCAP-stjerner for beskyttelse av voksne, fire av fem for beskyttelse av barn, men bare en av fire for fotgjengersikkerhet. Den har det sikkerhetsutstyret vi forventer av en ny bil, og selv om ESP-systemet tillater en smule slipp før det griper inn, fungerer det helt etter boka.

Pris/utstyr

BMW 3-Serie er en påkostet bil, og koster dermed en del mer enn tilsvarende store biler. Du kan dermed få en bil fra en større klasse for de samme pengene. Men sammenliknet med de nærmeste konkurrentene framstår 318d som et relativt godt kjøp; selv om inngangsprisen er nær 360 000 kroner, gir den mye bilglede for pengene. Driftskostnadene antas å bli lave, og annenhåndsverdien god.

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

BMW 318d Touring gir deg en stor porsjon kjøreglede, sportslighet og en frisk motor, kombinert med behagelige hverdagsegenskaper, pent forbruk og de praktiske sidene og den ekstra plassen stasjonsvogna gir. Prishoppet til storesøster 320d er relativt stort, og vi mener det er bedre å bruke pengene på ekstrautstyr på en 318d i stedet. Men noen fullverdig familiebil er den ikke; dette er det kjøreglade valget for deg som vil ha en litt praktisk bil.

Vår karakter

Se flere saker fra: BMW Se flere saker fra: Test: BMW 3-serie
Jåle-SUV fra BMW

Test: BMW X4 xDrive 30d, 2014

Jåle-SUV fra BMW
Veil. pris: 997440

En skikkelig kjøremester

Test: BMW 320dA xDrive Sportsautomat 2013

En skikkelig kjøremester
Sports-stasjonsvogna

Test: BMW 320dA Touring, 2012

Sports-stasjonsvogna
Veil. pris: 433200

Den beste bensinbilen

Test: BMW 320i sportsautomat, 2012

Den beste bensinbilen
Veil. pris: 423600

Billig-BMW som imponerer

Test: BMW 316dA sedan 2012

Billig-BMW som imponerer
Veil. pris: 423900

En tur til, takk!

Langtest: 4000 km med BMW 116d Sport Line 2012

En tur til, takk!
Veil. pris: 362900

BMWs første M-modell med dieselmotor

Test: BMW M550d xDrive Touring 2012

BMWs første M-modell med dieselmotor
Bensinmotoren kler 1-serie

Test: BMW 116i Sport 2012

Bensinmotoren kler 1-serie
Treffer BMW-blinken

BMW 320dA, 2012

Treffer BMW-blinken
Større, bedre og penere enn forgjengeren

Test: BMW 320dA Efficient Dynamics, 2012

Større, bedre og penere enn forgjengeren
Bedre med mindre motor

BMW 525dAT xDrive, 2012

Bedre med mindre motor
Med denne kommer du først frem

BMW 528iA xDrive Touring, 2012

Med denne kommer du først frem
Rask og dyr BMW

Test: BMW 120d 2012

Rask og dyr BMW
Den morsomste SUV-en

Test BMW X1 xDrive 20d, 2012

Den morsomste SUV-en
Bensinmotoren med turbo er bare herlig

Test: BMW 118i Urban Line 2011

Bensinmotoren med turbo er bare herlig
Veil. pris: 497000

BMW 116d er best i klassen

Test BMW 116d, 2012

BMW 116d er best i klassen
- Å kjøre denne BMW-en er nesten bedre enn sex

Test: BMW 1M Coupé 2011

- Å kjøre denne BMW-en er nesten bedre enn sex
Veil. pris: 1115090

Koster skjorta, mangler tak og er vanskelig å sladde med

Test: BMW 640i kabriolet, 2011-modell

Koster skjorta, mangler tak og er vanskelig å sladde med
Veil. pris: 1299500

Fremragende comeback

Test BMW X3 xDrive 20dA, 2011

Fremragende comeback
Nesten alt er perfekt

Test: BMW 525dA sedan, 2010-modell

Nesten alt er perfekt
Veil. pris: 640200

Bilen alle burde få kjøre

Test BMW 530dA Touring xDrive, 2011

Bilen alle burde få kjøre
Toppkarakter til

Test: BMW 523iA, 2010

Toppkarakter til "billigversjonen"
Veil. pris: 580600

Sannsynligvis verdens beste bil

Test: BMW 530dA, 2010

Sannsynligvis verdens beste bil
Veil. pris: 741300

Kanskje den beste premium-familiebilen

Test: BMW 520dA

Kanskje den beste premium-familiebilen
Veil. pris: 781000

BMW-motoren som danker ut diesel

Test: BMW 523iA stasjonsvogn, 2010-modell

BMW-motoren som danker ut diesel
Veil. pris: 645700

Alt du trenger i en BMW

Test: BMW 520dA stasjonsvogn, 2010-modell

Alt du trenger i en BMW
Veil. pris: 546000

Billigversjonen du vil ha

Test BMW X5 xDrive 30d LE 211 hk, 2010

Billigversjonen du vil ha
BMWs gjerrigknark

Test: BMW 320d, 2010-modell

BMWs gjerrigknark
Herlig BMW skreddersydd for Norge

Test: BMW 320dA Coupé, 2010-modell

Herlig BMW skreddersydd for Norge
Veil. pris: 455400

Sommerens vinnerbil

Test: BMW 325dA cabriolet, 2010

Sommerens vinnerbil
Veil. pris: 667000

Det nærmeste du kommer en perfekt bil

Test: BMW 535iA, 2010

Det nærmeste du kommer en perfekt bil
Veil. pris: 909600

Bra billig-BMW

Test: BMW 116d

Bra billig-BMW
Veil. pris: 260900

Junior vil leke

Test: BMW 116i

Junior vil leke
Når diesel er eneste mulighet

Test: BMW 123d coupé, 2008

Når diesel er eneste mulighet
Kraftig kost

Test: BMW 116i, 2009-modell

Kraftig kost
Veil. pris: 262700

Den kjøreglade

Test: BMW 325i

Den kjøreglade
Velkjørende dieselsjarmør

Test: BMW 118d

Velkjørende dieselsjarmør
Fortsatt knallfin

Test: BMW 118dA

Fortsatt knallfin
Liten, åpen og diskré BMW

Test: BMW 120i kabriolet 2008

Liten, åpen og diskré BMW
BMW-en du bør styre unna

Test: BMW 116d LE 90 hk, 2010

BMW-en du bør styre unna
Veil. pris: 241900

Sterk nok

Test: BMW 520 dA

Sterk nok
Kostbar balansekunstner

Test: BMW 120d

Kostbar balansekunstner
Sladdekongen

Test: BMW 130i, 2007

Sladdekongen
Tidenes billigste BMW 3-serie

BMW 316d 115 hk, 2010

Tidenes billigste BMW 3-serie
Veil. pris: 384560

Snodig blanding

Test: BMW 318iA, 2007

Snodig blanding
Den perfekte kjøreopplevelsen

Test: BMW 320d xDrive Touring 2009

Den perfekte kjøreopplevelsen
Trivelig og kjøreglad BMW

Test: BMW 318d Touring

Trivelig og kjøreglad BMW
Underholdende lekkerbisken

Test: BMW 320dAT xDrive Coupé, 2009-modell

Underholdende lekkerbisken
Veil. pris: 499300

Kontinentkrysseren

Test: BMW 530dA Gran Turismo 2009

Kontinentkrysseren
Veil. pris: 848400

Fortsatt herlig

Test: BMW 520dA Touring

Fortsatt herlig

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning