Test: BMW 130i, 2007

Sladdekongen

Vi tok med oss den 265 hester sterke BMW 130i på Rudskogen, sånt blir det moro av!

Sist oppdatert

Med bakhjulstrekk og masse motor er BMW 130i en ganske unik bil i kompaktklassen. Treliters-sekseren gir bilen voldsomme ytelser, og sladding går som en lek. Det er vanskelig å definere noen andre direkte konkurrenter enn Audi S3, men biler som Mazda 3 MPS, Opel Astra OPC og Ford Focus ST kjemper helt klart om den samme typen kunder - nemlig folk som liker å kjøre bil på en lekende måte.

265 hester og bakhjulstrekk i en bil tilhørende kompaktklassen er drøyt, så pass drøyt at opplevelsen sitter igjen på netthinnen lenge etter den fant sted. Underholdningsfaktoren bak rattet er utrolig, og bilen er så sladdevennlig at man praktisk talt ikke klarer å la være. Rekkesekseren under panseret er kruttsterk, og har et lydbilde som burde vært pensum på skolebenken. Litt kjipt er det at bilen er guffen på vinterføre for den som ikke liker konstant breisladd.

Kjøreegenskaper

Vi kjørte BMW 130i på Rudskogen, faktisk rekordsent i sesongen på småglatt regnføre. Undertegnede luftet bilen mangfoldige runder rundt banen, og det endte med konstant overstyring og oppstell i form av breisladd i hver eneste sving. Understyring er praktisk talt et fraværende fenomen, og hekken er vannvittig lett å kontrollere.

Bilen er tight og fin, kontant i styringen og godt balansert slik vi kjenner BMW. Litt kjipt er det med ESP-systemet som griper inn litt for mye når det er fullt aktivert, og som gjør bilen skummel på glatt føre når det er deaktivert.

Motor

En rekkesekser på tre liter i beste BMW-tradisjon, sørger for mye av moroa med 130i. 265 hester og 315 Nm montert foran med trekk bak byr på heftige opplevelser i en liten bil. Draget er seigt på bunnen, og går over i en hissig orgie av sekserklang og temperament med litt turtall. Den manuelle girkassen med seks trinn er godt tilpasset motoren, og man unngår unødvendig mye giring. Vi hadde imidlertid et problem med at flere av oss til stadighet satt igjen med girspaken i hånda etter raske girskift på banen. La oss håpe det kun gjelder testbilen.

Ytelser

BMW 130i har som sagt ytelser i sportsbilklassen, med sine 6,1 sekunder til hundre. Draget leveres jevnere enn i flere av konkurrentene med turbomotor, så i praksis oppleves ikke motoreffekten som skremmende høy. Lyden er av beste sort, og går over fra å male med grov stemme på tomgang, til å skrike av fryd når man gir motoren litt turtall. Litt racerbil-aktig faktisk. På tysk og høflig vis er toppfarten elektronisk sperret på 250 km/t, kanskje like greit?

Eksteriør

Er det en 116i? Eller kanskje en diesel? Det er lite ved BMW 130i som sladrer om at man ratter en toppmodell, litt for lite mener vi. Kjennere ser umiddelbart at fangerne, felgene og eksospottene er annerledes, men for middels interesserte kan den bli vel anonym. For noen er dette helt greit, mens andre kanskje ønsker å bli sett når de har bladd opp over 630 "lapper" for en kompaktklassebil.

Interiør

BMW 130i's interiør er ikke av det mest spesielle slaget, men solid, gjennomtenkt og førersentrert. Sportsetene i skinn er utrolig gode å sitte i, og gir solid støtte både i sidene og under lårene, mye takket være godt med innstillingsmuligheter. Rattet kan også justeres både i høyden og i dybden, slik at man lett finner en perfekt kjørestilling, uavhengig av kjørestil og dagsform.

Selv om den langstrakte formen på bilen gir et inntrykk av en rommelig bil, skal man huske at den hører hjemme i kontaktklassen. Bakseteplassen er grei, men ikke noe mer. Bagasjerommet er omtrent som forventet, men blir med et større når ryggen legges ned.

Komfort

Til tross for at BMW 130i er en sportslig modell med stivt oppsett, er komforten overraskende godt ivaretatt. Sittekomforten er meget god som sagt, og betjening av klima og stereo er enkelt og greit. Til tross for et stivt og sportslig oppsett, er ikke bilen for hard og stump for norske veier. Støy er ikke noe plagsomt tema. Faktisk heller det motsatt med den herlige seksersangen, som hører hjemme i en slik modell.

Sikkerhet

BMW 1-serie ble testet i kollisjonstest av EuroNCAP i 2004, med gode resultater. Bilen fikk full pott for sikkerheten til passasjerene, med kun mindre skader på testdukkene. Imidlertid var bilen litt røff mot fotgjengere og fikk en av fire mulige på dette punktet. EuroNCAp presiserte i kommentarfeltet at BMW måtte ta sikkerheten til fotgjengere mer seriøst enn dette.

Av sikkerhetsutstyr har BMW 130i det meste, blant annet setebeltvarslere, ABS-bremser, CBC og DTC. Sistnevnte er BMW's eget ESP-system, som vi synes ikke fungerte like bra på 130i som på andre BMW-modeller.

Pris/utstyr

I en omfattende sammenligningstest mellom BMW 130i og fem av konkurrentene, hadde BMW'en den dyreste prislappen, med en startpris på 634 300 kroner. Vår bil hadde i tillegg ekstrautstyr for 160 000 montert. Audi S3 starter på 679 000 kroner, altså en dyrere basispris, men med mer utstyr og firehjulstrekk som standard. 130i står oppført med et blandet forbruk på 0,92 liter på mila, et tall som øker betraktelig med litt tung høyrefot. Med høy inngangspris, og sikkert en solid forsikringspremie, blir den derfor ingen billig bil å eie.

Denne saken ble første gang publisert 27/03 2007, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også