Test: BMW 123d coupé, 2008

Når diesel er eneste mulighet

Nye BMW 1-serie coupé løfter de minste bayerne til nye høyder.

Sist oppdatert

Vi har sagt mye bra om BMWs 1-serie. Plussidene gjelder også for den nye coupeen, som i sin klasse byr på helt spesielle kjøreegenskaper med sin sjeldne bakhjulsdrift. Men på vinterføre kan det også være krevende...

Nesten 450 000 kroner må du ut med for denne bilen, før du har lagt til noe som helst av utstyr. Det er drøyt for en bil på denne størrelsen - som ikke har stort annet enn kjøreglede og kvalitetsopplevelse å skilte med som klare fortrinn. 1-serie coupé er en egobil for deg som vil nyte BMW i kompakt format med motorer av en viss størrelse. 123d er det beste alternativet for Norge, siden den heftigste utgaven, 135i, koster nær 900 000 kroner.

Kjøreegenskaper

Ingen bombe at kjøreegenskapene i den 1560 kilo tunge bilen har den gedigne soliditeten. Vektfordelingen ligger på cirka 51/49, som gjør bilen særdeles balansert på tørt underlag. På vått- og vinterføre, med elektroniske hjelpemidler deaktivert, erstattes balansen av en nokså tailhappy overstyring. Ved slik deaktivering, bør man helst vite hva man gjør - siden kreftene i motoren lett sender hekken ut. I motsatt fall, med DTC-systemet (ESP) aktivert, blir det mye hikking og motorstrup på fuktig og glatt underlag. Styrefølelsen er akkurat så skarp som vi forventer av en BMW - til tross for størrelsen.

Motor

Tidligere har vi kjent den to liter store turbodieselmotoren fra BMW som 120d. I den versjonen yter den 177 hestekrefterr og 350 Nm ved 1750 omdreininger. Bare det er mer enn tilstrekkelig for aktiv og underholdende kjøring. Med variabel biturbo stiger kraftutfoldelsen til det nesten ekstreme. 204 hestekrefter yter motoren, som med denne konfigurasjonen heter 123d. Ikke nok med at kraften er solid, lyden er heller ikke verst - og motoren viser seg som turtallsvillig innenfor spekteret 1500 til 5000 omdreininger. Nær sagt som vanlig er girkassa så presis og godt tilpasset som man kan ønske.

Ytelser

BMW 123d coupé med M-understell er en sportslig dieselbil uten direkte konkurrenter, både rent utseende-, kraft- og kjøremessig. 0-100 km/t går unna på sju sekunder, drøye halvsekundet bedre enn 120d. Mellomakselerasjonen er suveren, og gjør 123d-varianten til et suverent alternativ til den nær dobbelt så dyre 135i-utgaven - som i Norge fort vil koste en million kroner med litt utstyr. Gitt de høye avgiftene, er ikke 123d noe dårlig alternativ rent ytelsesmessig. Den største bensinmotoren er kjappere i starten, men på fleksibilitet er det ikke langt unna dødt løp.

Eksteriør

Coupeen har sitt helt klare særpreg, og er nyskapende i sitt formspråk. Alt til og med A-stolpen deles med den velkjente kombiversjonen, men derfra og bakover er det en annen historie. Takfasongen tar seg best ut, slik vi ser det, skrått bakfra eller rett bakfra. Fra siden er vi mer usikre. Men M-sportspakka gjør at den lille coupeen ser sportslig og lav ut. Dermed får bilen "riktig" holdning.

Interiør

123d-interiøret er i klassisk BMW-stil. Sett i forhold til større BMW-modeller, er dashbordet krympet, men er likevel umiskjennelig. M-preget på interiøret, gjennom et litt mer gripevennlig ratt og girspakknotten setter stemningen for dem som liker sånt. Sportssetene har suveren støtte alle veier. Men sittekomforten gjelder aller mest de to foran - i baksetet er det nesten ikke plass til noen som helst. Her ryker vi nesten ned på en firer.

Komfort

1-serie coupé er i utgangspunktet en nokså sportslig bil. Men selv med M-sportsunderstellet er komforten høyst akseptabel. Det merkes godt at fjæringen er stram, noe som er avgjørende for den kvikke styrefølelsen. God støydemping gjør imidlertid at det blir lite bråk i kupeen til tross for at ujevnhetene i underlaget merkes godt.

Sikkerhet

Med full pott i EuroNCAPs kollisjonstest i 2004 viste BMW 1-serie kombi seg som en trygg bil. Coupeen er ikke testet foreløpig. Selv fikk vi et lite bevis på soliditeten gjennom en kollisjon i et lyskryss med testbilen, selv om sammenstøtet skjedde i relativt lav fart. Til tross for et hardt smell på bilens høyre side foran, var den til vår overraskelse kjørbar. Av sikkerhetsutstyr skilter coupeen med seks airbags, runflat-dekk, aktive beltestrammere. ESP-systemet, som BMW kaller DTC, er i tre trinn - alt fra fulle støttehjul til komplett deaktivering.

Pris/utstyr

Selv om 204-hesteren har et brukbart CO2-utslipp - 138 gram per kilometer - blir basisprisen på 123d altfor høy. 448 800 kroner er en stor sum penger for en så liten bil. Motoren er dog en suveren maskin som til fulle beviser BMWs fortrinn på dieselfronten. Med ekstrautstyr for 176 000 kroner, ender prislappen på 624 000 kroner for testbilen - det er überstivt. Til gjengjeld får du noe helt spesielt, og en flott kjøremaskin i lite format. Plusset er hyggelige driftskostnader på grunn av lavt forbruk, og en formodentlig brukbar annenhåndsverdi - men heller ikke mer.

Denne saken ble første gang publisert 29/02 2008, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også