Test: BMW 123d coupé, 2008

Når diesel er eneste mulighet

Nye BMW 1-serie coupé løfter de minste bayerne til nye høyder.

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Liten kjøremaskin

+ Fantastisk dieselmotor

+ God sikkerhet

+ Flotte materialvalg

- Dårlig innvendig plass

- Vrien på vinterføre

- Høy pris

Vi har sagt mye bra om BMWs 1-serie. Plussidene gjelder også for den nye coupeen, som i sin klasse byr på helt spesielle kjøreegenskaper med sin sjeldne bakhjulsdrift. Men på vinterføre kan det også være krevende...

Nesten 450 000 kroner må du ut med for denne bilen, før du har lagt til noe som helst av utstyr. Det er drøyt for en bil på denne størrelsen - som ikke har stort annet enn kjøreglede og kvalitetsopplevelse å skilte med som klare fortrinn. 1-serie coupé er en egobil for deg som vil nyte BMW i kompakt format med motorer av en viss størrelse. 123d er det beste alternativet for Norge, siden den heftigste utgaven, 135i, koster nær 900 000 kroner.

Kjøreegenskaper

Ingen bombe at kjøreegenskapene i den 1560 kilo tunge bilen har den gedigne soliditeten. Vektfordelingen ligger på cirka 51/49, som gjør bilen særdeles balansert på tørt underlag. På vått- og vinterføre, med elektroniske hjelpemidler deaktivert, erstattes balansen av en nokså tailhappy overstyring. Ved slik deaktivering, bør man helst vite hva man gjør - siden kreftene i motoren lett sender hekken ut. I motsatt fall, med DTC-systemet (ESP) aktivert, blir det mye hikking og motorstrup på fuktig og glatt underlag. Styrefølelsen er akkurat så skarp som vi forventer av en BMW - til tross for størrelsen.

Motor

Tidligere har vi kjent den to liter store turbodieselmotoren fra BMW som 120d. I den versjonen yter den 177 hestekrefterr og 350 Nm ved 1750 omdreininger. Bare det er mer enn tilstrekkelig for aktiv og underholdende kjøring. Med variabel biturbo stiger kraftutfoldelsen til det nesten ekstreme. 204 hestekrefter yter motoren, som med denne konfigurasjonen heter 123d. Ikke nok med at kraften er solid, lyden er heller ikke verst - og motoren viser seg som turtallsvillig innenfor spekteret 1500 til 5000 omdreininger. Nær sagt som vanlig er girkassa så presis og godt tilpasset som man kan ønske.

Ytelser

BMW 123d coupé med M-understell er en sportslig dieselbil uten direkte konkurrenter, både rent utseende-, kraft- og kjøremessig. 0-100 km/t går unna på sju sekunder, drøye halvsekundet bedre enn 120d. Mellomakselerasjonen er suveren, og gjør 123d-varianten til et suverent alternativ til den nær dobbelt så dyre 135i-utgaven - som i Norge fort vil koste en million kroner med litt utstyr. Gitt de høye avgiftene, er ikke 123d noe dårlig alternativ rent ytelsesmessig. Den største bensinmotoren er kjappere i starten, men på fleksibilitet er det ikke langt unna dødt løp.

Eksteriør

Coupeen har sitt helt klare særpreg, og er nyskapende i sitt formspråk. Alt til og med A-stolpen deles med den velkjente kombiversjonen, men derfra og bakover er det en annen historie. Takfasongen tar seg best ut, slik vi ser det, skrått bakfra eller rett bakfra. Fra siden er vi mer usikre. Men M-sportspakka gjør at den lille coupeen ser sportslig og lav ut. Dermed får bilen "riktig" holdning.

Interiør

123d-interiøret er i klassisk BMW-stil. Sett i forhold til større BMW-modeller, er dashbordet krympet, men er likevel umiskjennelig. M-preget på interiøret, gjennom et litt mer gripevennlig ratt og girspakknotten setter stemningen for dem som liker sånt. Sportssetene har suveren støtte alle veier. Men sittekomforten gjelder aller mest de to foran - i baksetet er det nesten ikke plass til noen som helst. Her ryker vi nesten ned på en firer.

Komfort

1-serie coupé er i utgangspunktet en nokså sportslig bil. Men selv med M-sportsunderstellet er komforten høyst akseptabel. Det merkes godt at fjæringen er stram, noe som er avgjørende for den kvikke styrefølelsen. God støydemping gjør imidlertid at det blir lite bråk i kupeen til tross for at ujevnhetene i underlaget merkes godt.

Sikkerhet

Med full pott i EuroNCAPs kollisjonstest i 2004 viste BMW 1-serie kombi seg som en trygg bil. Coupeen er ikke testet foreløpig. Selv fikk vi et lite bevis på soliditeten gjennom en kollisjon i et lyskryss med testbilen, selv om sammenstøtet skjedde i relativt lav fart. Til tross for et hardt smell på bilens høyre side foran, var den til vår overraskelse kjørbar. Av sikkerhetsutstyr skilter coupeen med seks airbags, runflat-dekk, aktive beltestrammere. ESP-systemet, som BMW kaller DTC, er i tre trinn - alt fra fulle støttehjul til komplett deaktivering.

Pris/utstyr

Selv om 204-hesteren har et brukbart CO2-utslipp - 138 gram per kilometer - blir basisprisen på 123d altfor høy. 448 800 kroner er en stor sum penger for en så liten bil. Motoren er dog en suveren maskin som til fulle beviser BMWs fortrinn på dieselfronten. Med ekstrautstyr for 176 000 kroner, ender prislappen på 624 000 kroner for testbilen - det er überstivt. Til gjengjeld får du noe helt spesielt, og en flott kjøremaskin i lite format. Plusset er hyggelige driftskostnader på grunn av lavt forbruk, og en formodentlig brukbar annenhåndsverdi - men heller ikke mer.

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

1-serie coupé ble ikke den stygge andungen vi først fryktet den skulle bli, selv om den på visse områder fortsatt er utseendemessig utfordret. Altså har den sine mindre flatterende vinkler. Kjøremessig er den dog en BMW i høyeste grad. Til tross for at den er liten ytre sett, har den BMW-tyngden som skal til for å skape den gedigne følelsen. Hovedgrunnen til at vi ender opp med en firer på terningen, er at prisen dessverre blir altfor høy. Gitt motorens lave utslipp, burde prisen ha havnet noe lavere. Ellers er det svært lite annet enn begrenset plass å utsette på bilen.

Vår karakter

Se flere saker fra: BMW Se flere saker fra: Test: BMW 1-serie
Jåle-SUV fra BMW

Test: BMW X4 xDrive 30d, 2014

Jåle-SUV fra BMW
Veil. pris: 997440

En skikkelig kjøremester

Test: BMW 320dA xDrive Sportsautomat 2013

En skikkelig kjøremester
Sports-stasjonsvogna

Test: BMW 320dA Touring, 2012

Sports-stasjonsvogna
Veil. pris: 433200

Den beste bensinbilen

Test: BMW 320i sportsautomat, 2012

Den beste bensinbilen
Veil. pris: 423600

Billig-BMW som imponerer

Test: BMW 316dA sedan 2012

Billig-BMW som imponerer
Veil. pris: 423900

En tur til, takk!

Langtest: 4000 km med BMW 116d Sport Line 2012

En tur til, takk!
Veil. pris: 362900

BMWs første M-modell med dieselmotor

Test: BMW M550d xDrive Touring 2012

BMWs første M-modell med dieselmotor
Bensinmotoren kler 1-serie

Test: BMW 116i Sport 2012

Bensinmotoren kler 1-serie
Treffer BMW-blinken

BMW 320dA, 2012

Treffer BMW-blinken
Større, bedre og penere enn forgjengeren

Test: BMW 320dA Efficient Dynamics, 2012

Større, bedre og penere enn forgjengeren
Bedre med mindre motor

BMW 525dAT xDrive, 2012

Bedre med mindre motor
Med denne kommer du først frem

BMW 528iA xDrive Touring, 2012

Med denne kommer du først frem
Rask og dyr BMW

Test: BMW 120d 2012

Rask og dyr BMW
Den morsomste SUV-en

Test BMW X1 xDrive 20d, 2012

Den morsomste SUV-en
Bensinmotoren med turbo er bare herlig

Test: BMW 118i Urban Line 2011

Bensinmotoren med turbo er bare herlig
Veil. pris: 497000

BMW 116d er best i klassen

Test BMW 116d, 2012

BMW 116d er best i klassen
- Å kjøre denne BMW-en er nesten bedre enn sex

Test: BMW 1M Coupé 2011

- Å kjøre denne BMW-en er nesten bedre enn sex
Veil. pris: 1115090

Koster skjorta, mangler tak og er vanskelig å sladde med

Test: BMW 640i kabriolet, 2011-modell

Koster skjorta, mangler tak og er vanskelig å sladde med
Veil. pris: 1299500

Fremragende comeback

Test BMW X3 xDrive 20dA, 2011

Fremragende comeback
Nesten alt er perfekt

Test: BMW 525dA sedan, 2010-modell

Nesten alt er perfekt
Veil. pris: 640200

Bilen alle burde få kjøre

Test BMW 530dA Touring xDrive, 2011

Bilen alle burde få kjøre
Toppkarakter til

Test: BMW 523iA, 2010

Toppkarakter til "billigversjonen"
Veil. pris: 580600

Sannsynligvis verdens beste bil

Test: BMW 530dA, 2010

Sannsynligvis verdens beste bil
Veil. pris: 741300

Kanskje den beste premium-familiebilen

Test: BMW 520dA

Kanskje den beste premium-familiebilen
Veil. pris: 781000

BMW-motoren som danker ut diesel

Test: BMW 523iA stasjonsvogn, 2010-modell

BMW-motoren som danker ut diesel
Veil. pris: 645700

Alt du trenger i en BMW

Test: BMW 520dA stasjonsvogn, 2010-modell

Alt du trenger i en BMW
Veil. pris: 546000

Billigversjonen du vil ha

Test BMW X5 xDrive 30d LE 211 hk, 2010

Billigversjonen du vil ha
BMWs gjerrigknark

Test: BMW 320d, 2010-modell

BMWs gjerrigknark
Herlig BMW skreddersydd for Norge

Test: BMW 320dA Coupé, 2010-modell

Herlig BMW skreddersydd for Norge
Veil. pris: 455400

Sommerens vinnerbil

Test: BMW 325dA cabriolet, 2010

Sommerens vinnerbil
Veil. pris: 667000

Det nærmeste du kommer en perfekt bil

Test: BMW 535iA, 2010

Det nærmeste du kommer en perfekt bil
Veil. pris: 909600

Bra billig-BMW

Test: BMW 116d

Bra billig-BMW
Veil. pris: 260900

Junior vil leke

Test: BMW 116i

Junior vil leke
Når diesel er eneste mulighet

Test: BMW 123d coupé, 2008

Når diesel er eneste mulighet
Kraftig kost

Test: BMW 116i, 2009-modell

Kraftig kost
Veil. pris: 262700

Den kjøreglade

Test: BMW 325i

Den kjøreglade
Velkjørende dieselsjarmør

Test: BMW 118d

Velkjørende dieselsjarmør
Fortsatt knallfin

Test: BMW 118dA

Fortsatt knallfin
Sterk nok

Test: BMW 520 dA

Sterk nok
Liten, åpen og diskré BMW

Test: BMW 120i kabriolet 2008

Liten, åpen og diskré BMW
BMW-en du bør styre unna

Test: BMW 116d LE 90 hk, 2010

BMW-en du bør styre unna
Veil. pris: 241900

Kostbar balansekunstner

Test: BMW 120d

Kostbar balansekunstner
Sladdekongen

Test: BMW 130i, 2007

Sladdekongen
Tidenes billigste BMW 3-serie

BMW 316d 115 hk, 2010

Tidenes billigste BMW 3-serie
Veil. pris: 384560

Snodig blanding

Test: BMW 318iA, 2007

Snodig blanding
Den perfekte kjøreopplevelsen

Test: BMW 320d xDrive Touring 2009

Den perfekte kjøreopplevelsen
Trivelig og kjøreglad BMW

Test: BMW 318d Touring

Trivelig og kjøreglad BMW
Underholdende lekkerbisken

Test: BMW 320dAT xDrive Coupé, 2009-modell

Underholdende lekkerbisken
Veil. pris: 499300

Kontinentkrysseren

Test: BMW 530dA Gran Turismo 2009

Kontinentkrysseren
Veil. pris: 848400

Fortsatt herlig

Test: BMW 520dA Touring

Fortsatt herlig

Nyttige tjenester

Regn ut

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag