Test: BMW 120d

Kostbar balansekunstner

Lyst på et spenstig alternativ til en tredørs Golf eller en Focus? Ta en kikk på BMW 120d.

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Kjøreegenskaper i moroklassen

+ Kvikk og kultivert kraftpakke

+ Klassens beste ergonomi

+ Bakhjulstrekk

+ God sikkerhet

+ Materialvalg på topp

- Dårlig innvendig plass

- Kostbart ekstrautstyr

BMW 1-serie bygger på et litt annet konsept enn de vanlige kompaktbilene; den har nemlig bakhjulstrekk, og byr med det på helt spesielle kjøreopplevelser.

Allerede som basisversjon er BMW 1-Serie en morsom bil. En momentsterk dieselmotor og sportslig ekstrautstyr løfter opplevelsen.

BMW 120d er kostbar, men gir deg til gjengjeld mye moro og godfølelse for pengene. Som den eneste bakhjulsdrevne i klassen, byr den også på spesielle kjøreopplevelser. Men for deg som har barn, eller som er ute etter andre praktiske egenskaper, finnes det en god del bedre alternativer.

Kjøreegenskaper

Ingen over, ingen ved siden. Ikke engang Fords kjøreglade Focus tilbyr kjøreglede og skarpe egenskaper som 1-Serie gjør. Balansen i bilen er utrolig; du vet til enhver tid hvordan bilen oppfører seg, og du merker fort hvor grensene går. Styringen er presis som på en sportsbil, og sportsunderstellet gjør at veigrepet er meget godt. Men hvis du tar sjansen på å kjøre uten DTC-systemet (ESP) aktivert, bør du helst kunne rette opp en sladd eller to hvis det går unna i svingene.

Motor

Toliteren i BMW 120d er en arbeidshest vi kjenner godt fra før, riktignok i lavere effektversjoner. Nå yter den 177 hester og 350 Nm. Som du sikkert gjetter, setter dette ordentlig fart på "lille" 120d. Fullt dreiemoment er tilgjengelig helt nede ved 1750 omdreininger, så effektkurven er både behagelig og lett å utnytte. Den firesylindrede motoren har en jevn gange, og girkassen med sine seks manuelle trinn passer motoren perfekt.

Ytelser

BMW 120d med sportsunderstell blir nesten som en dieseldreven GTI-bil å regne. 100 km/t passeres etter 7,5 sekunder, mens bilens toppfart nås ved 228 km/t. Men, typisk nok for en dieselbil er det under mellomakselerasjoner den imponerer mest. Bilen er nemlig vanvittig kvikk ved fullt gasspådrag når den har litt fart på seg, og viser et drag selv motorsterke bensinbiler vil ha problemer med å matche.

Eksteriør

Da 1-Serien kom var det mange som ikke ble helt kloke på bilens form og design - det er det sikkert i dag også. Vi i redaksjonen har etter hvert latt oss sjarmere av den lille BMW-en, og synes kombiformen er kul og dynamisk. Den minner faktisk litt om den originale M-coupeen. Tredørsvarianten forsterker det sportslige inntrykket betraktelig, og ser kanskje bedre proporsjonert ut enn femdørsutgaven. Testbilens monterte M-sportspakke drar det hele ytterligere et skritt videre.

Interiør

Flotte materialvalg, et polstret M-ratt i skinn, sportsseter med masse sidestøtte - disse tingene burde lokke fram en god følelse hos deg som fører. Hvis ikke anbefaler vi et besøk hos fastlegen. Ergonomien er av de beste på markedet, og uansett kroppslengde eller fasong finner man seg enkelt godt til rette. Men med hensyn til det praktiske skuffer 1-Serien. Det er nesten ingen beinplass i baksetet, og bagasjerommet er dessverre i trangeste laget, noe som hindrer bilen i å bli et alternativ for småbarnsforeldre.

Komfort

Selv om 1-serien i utgangspunktet er en nokså sportslig bil, er også komfortgraden overraskende god, selv med testbilens sportsunderstell. Fjæringen er stram - noe den må være for at bilen skal kunne svinge som den gjør - men likevel mer komfortabel enn vi hadde turt å håpe på. Ujevnheter og humper i veien blir lagt merke til, men det forplanter seg ikke inn i kupeen i den grad man skulle tro. Ellers er det lite man hører til av støy fra vei og vind, og som nevnt ovenfor er setene helt i toppklasse. Tolitersdieselen har et støynivå helt på det jevne i klassen, med lett brumming og turbosus når den blir jobbet med.

Sikkerhet

Med full pott i EuroNCAPs kollisjonstest er BMW 1-Serie et trygt sted å være dersom uhellet skulle være ute, til tross for sin ringe størrelse. Men de samme testene viser dessverre også at fotgjengere får litt vel røff behandling ved eventuelle påkjørsler. BMW 1-Serie har imidlertid mye sikkerhetsutstyr, blant annet seks airbags, runflat-dekk, aktive beltestrammere og elektroniske hjelpemidler av forskjellige slag. Deres ESP-system, på BMW-språk kalt DTC, fungerer meget godt for kjøreglade siden det kan justeres i tre ulike trinn.

Pris/utstyr

Takket være et lavt utslippsnivå - 128 gram per kilometer - er ikke basisprisen for en 120d med 177 hestekrefter skremmende høy: 340 700 kroner. Det som på en annen side skremmer de kjøpelystne mer, er prisene på ekstrautstyr - som igjen innbefatter en del av det du "trenger" for å kunne kalle bilen velutstyrt. Vår bil har blant annet en komplett M-sportspakke (27 800 kroner), xenonlys (6100), Hi-Fi høyttalersystem (6000), Advantage + Comfort-pakke (16 300) og en rekke andre ting montert, så prisen "vår" lander derfor på kostbare 448 745 kroner. Det er mye penger, selv for en spennende og underholdende 1-Serie. Det positive er at BMW-er generelt holder seg bra i verdi, og at motoren har et beskjedent forbruk (0,48 på blandet kjøring) sett i forhold til effekten den gir fra seg.

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Er du ute etter mest mulig moro i kompaktklassen, er 120d absolutt noe for deg. Har du praktiske oppgaver som må dekkes, må du helt klart lete videre, eller hoppe opp på en 3-Serie. BMW 120d tilbyr det meste av det en bilglad person leter etter både når vi snakker om kjøreegenskaper, motorkraft, utvendig/ innvendig design og ikke minst følelsen av eksklusivitet. Dessverre er det få av oss som har muligheten til å svi av nesten 450 000 kroner på en velutstyrt 1-Serie. Dessuten har man andre morsomme og spreke dieselalternativer for en billigere penge å velge mellom - eksempelvis en Golf GT TDI 4Motion til 311 080 kroner, en Audi A3 2,0 TDI Quattro til 330 800 kroner eller en 177-hesters Toyota Auris til 355 500 kroner. Ønsker du på en annen side å dra underholdningsfaktoren helt ut, kan du også begynne å snuse på biler som Ford Focus ST, Audi TT og en velutstyrt Golf GTI med DSG-kasse til samme pris som en "loaded" 120d.

Vår karakter

Se flere saker fra: BMW Se flere saker fra: Test: BMW 1-serie
Jåle-SUV fra BMW

Test: BMW X4 xDrive 30d, 2014

Jåle-SUV fra BMW
Veil. pris: 997440

En skikkelig kjøremester

Test: BMW 320dA xDrive Sportsautomat 2013

En skikkelig kjøremester
Sports-stasjonsvogna

Test: BMW 320dA Touring, 2012

Sports-stasjonsvogna
Veil. pris: 433200

Den beste bensinbilen

Test: BMW 320i sportsautomat, 2012

Den beste bensinbilen
Veil. pris: 423600

Billig-BMW som imponerer

Test: BMW 316dA sedan 2012

Billig-BMW som imponerer
Veil. pris: 423900

En tur til, takk!

Langtest: 4000 km med BMW 116d Sport Line 2012

En tur til, takk!
Veil. pris: 362900

BMWs første M-modell med dieselmotor

Test: BMW M550d xDrive Touring 2012

BMWs første M-modell med dieselmotor
Bensinmotoren kler 1-serie

Test: BMW 116i Sport 2012

Bensinmotoren kler 1-serie
Treffer BMW-blinken

BMW 320dA, 2012

Treffer BMW-blinken
Større, bedre og penere enn forgjengeren

Test: BMW 320dA Efficient Dynamics, 2012

Større, bedre og penere enn forgjengeren
Bedre med mindre motor

BMW 525dAT xDrive, 2012

Bedre med mindre motor
Med denne kommer du først frem

BMW 528iA xDrive Touring, 2012

Med denne kommer du først frem
Rask og dyr BMW

Test: BMW 120d 2012

Rask og dyr BMW
Den morsomste SUV-en

Test BMW X1 xDrive 20d, 2012

Den morsomste SUV-en
Bensinmotoren med turbo er bare herlig

Test: BMW 118i Urban Line 2011

Bensinmotoren med turbo er bare herlig
Veil. pris: 497000

BMW 116d er best i klassen

Test BMW 116d, 2012

BMW 116d er best i klassen
- Å kjøre denne BMW-en er nesten bedre enn sex

Test: BMW 1M Coupé 2011

- Å kjøre denne BMW-en er nesten bedre enn sex
Veil. pris: 1115090

Koster skjorta, mangler tak og er vanskelig å sladde med

Test: BMW 640i kabriolet, 2011-modell

Koster skjorta, mangler tak og er vanskelig å sladde med
Veil. pris: 1299500

Fremragende comeback

Test BMW X3 xDrive 20dA, 2011

Fremragende comeback
Nesten alt er perfekt

Test: BMW 525dA sedan, 2010-modell

Nesten alt er perfekt
Veil. pris: 640200

Bilen alle burde få kjøre

Test BMW 530dA Touring xDrive, 2011

Bilen alle burde få kjøre
Toppkarakter til

Test: BMW 523iA, 2010

Toppkarakter til "billigversjonen"
Veil. pris: 580600

Sannsynligvis verdens beste bil

Test: BMW 530dA, 2010

Sannsynligvis verdens beste bil
Veil. pris: 741300

Kanskje den beste premium-familiebilen

Test: BMW 520dA

Kanskje den beste premium-familiebilen
Veil. pris: 781000

BMW-motoren som danker ut diesel

Test: BMW 523iA stasjonsvogn, 2010-modell

BMW-motoren som danker ut diesel
Veil. pris: 645700

Alt du trenger i en BMW

Test: BMW 520dA stasjonsvogn, 2010-modell

Alt du trenger i en BMW
Veil. pris: 546000

Billigversjonen du vil ha

Test BMW X5 xDrive 30d LE 211 hk, 2010

Billigversjonen du vil ha
BMWs gjerrigknark

Test: BMW 320d, 2010-modell

BMWs gjerrigknark
Herlig BMW skreddersydd for Norge

Test: BMW 320dA Coupé, 2010-modell

Herlig BMW skreddersydd for Norge
Veil. pris: 455400

Sommerens vinnerbil

Test: BMW 325dA cabriolet, 2010

Sommerens vinnerbil
Veil. pris: 667000

Det nærmeste du kommer en perfekt bil

Test: BMW 535iA, 2010

Det nærmeste du kommer en perfekt bil
Veil. pris: 909600

Bra billig-BMW

Test: BMW 116d

Bra billig-BMW
Veil. pris: 260900

Junior vil leke

Test: BMW 116i

Junior vil leke
Når diesel er eneste mulighet

Test: BMW 123d coupé, 2008

Når diesel er eneste mulighet
Kraftig kost

Test: BMW 116i, 2009-modell

Kraftig kost
Veil. pris: 262700

Den kjøreglade

Test: BMW 325i

Den kjøreglade
Velkjørende dieselsjarmør

Test: BMW 118d

Velkjørende dieselsjarmør
Fortsatt knallfin

Test: BMW 118dA

Fortsatt knallfin
Liten, åpen og diskré BMW

Test: BMW 120i kabriolet 2008

Liten, åpen og diskré BMW
BMW-en du bør styre unna

Test: BMW 116d LE 90 hk, 2010

BMW-en du bør styre unna
Veil. pris: 241900

Sterk nok

Test: BMW 520 dA

Sterk nok
Kostbar balansekunstner

Test: BMW 120d

Kostbar balansekunstner
Sladdekongen

Test: BMW 130i, 2007

Sladdekongen
Tidenes billigste BMW 3-serie

BMW 316d 115 hk, 2010

Tidenes billigste BMW 3-serie
Veil. pris: 384560

Snodig blanding

Test: BMW 318iA, 2007

Snodig blanding
Den perfekte kjøreopplevelsen

Test: BMW 320d xDrive Touring 2009

Den perfekte kjøreopplevelsen
Trivelig og kjøreglad BMW

Test: BMW 318d Touring

Trivelig og kjøreglad BMW
Underholdende lekkerbisken

Test: BMW 320dAT xDrive Coupé, 2009-modell

Underholdende lekkerbisken
Veil. pris: 499300

Kontinentkrysseren

Test: BMW 530dA Gran Turismo 2009

Kontinentkrysseren
Veil. pris: 848400

Fortsatt herlig

Test: BMW 520dA Touring

Fortsatt herlig

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning