Test: BMW 118dA

Fortsatt knallfin

BMW 1-Serie er ordentlig morsom å kjøre, i alle variantene vi har vært borti.

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Kjøreegenskaper

+ Tøft utseende

+ Flott dieselmotor

+ Deilig kvalitetsfølelse

- Trangt bagasjerom

- Kostbart ekstrautstyr

- Automatgirkasse som koster mye uten å gi noe ekstra

BMW 118dA er eneste bakhjulstrekker i kompaktbilklassen, og tilhører den mer påkostede premiumavdelingen blant denne typen biler. Audi A3 og Volvo C30 kan anses som de nærmeste konkurrentene, mens storselgerne Volkswagen Golf og Toyota Auris er blant de mange, mer folkelige bilene i klassen.

BMW 1-Serie er den morsomste bilen i klassen. Vi liker å se på den, og elsker å sitte bak rattet i bilen. Den kler virkelig den to liter store dieselmotoren med 136 hk - den oppleves som mye sprekere enn tallene skulle tilsi, samtidig som prislappen er lav. Automatgir koster mye ekstra og tar bort en del av gleden, men det blir jo komfortabelt.

Kjøreegenskaper

Det er ingen andre i denne klassen som kjører så godt som BMW 1-Serie. Den er så herlig balansert, styrefølelsen er bortimot optimal, og bilen reagerer akkurat som vi ønsker at den skal gjøre. Dette er en bil man gjerne oppsøker svingete veier med, bare fordi det er moro. Men om du vil kjøre pent og pyntelig, har den masser av komfort å by på. Dersom du velger å skru av antiskrenssystemet, bør du være vant til å håndtere en bakhjulstrekker; bilen vifter livlig med hekken om du ber den om det. Testbilens altfor myke Nokian Hakkapeliitta RSi-vintedekk ødelegger imidlertid for mye av gleden, så styr unna disse!

Motor

Vi har gitt BMW 118d mye skryt tidligere; dieselmotoren har herlig kraftutvikling oppover turtallsskalaen, den oppleves som sterkere enn tallene skulle tilsi, og fireren elsker turtall. Den er nøysom, og har en lavmælt og lavfrekvent, brummende godlyd. Automatgirkassa fungerer også flott med motoren; den lar deg utnytte kreftene til fulle. Men på den annen side reduserer den bilens morofaktor, så vi ville brukt pengene på annet utstyr i stedet.

Ytelser

Toliteren i BMW 118dA yter 136 hk ved 4000 o/min og 300 Nm fra 1750 til 2500 o/min, og oppleves som sprek. Automatgirkassa tar bort noe av spensten og kvikkheten, og gir også dårligere akselerasjon enn med den flotte manuellgirkassa.

Eksteriør

1-Serie er særegen, og det er ikke alle som liker leken med konvekse og konkave buer. Vi synes den er skikkelig tøff, særlig i tredørsutgave. Om du putter på M-styling, blir den i våre øyne enda tøffere. Husk på at dørene er veldig lange - de gjør det lett å gå inn og ut av bilen, men gjør også at bilen krever sin parkeringsplass.

Interiør

I tro BMW-tradisjon har 1-Serie et konservativt førermiljø. Men ergonomien er knallgod, og det ryddige oppsettet gjør bilen svært enkel å ha med å gjøre i det daglige. 118dA gir også en gedigen, påkostet kvalitetsfølelse. Bilen er jo ikke blant de største, men baksetet - du kan velge mellom to enkeltseter eller en treseter her - er faktisk helt akseptabelt. Vi anbefaler igjen sportssetene foran: De er det eneste ekstrautstyret du absolutt må ha.

Komfort

Selv om BMW 1-Serie er klassens mest sporty bil, byr den også velvoksen komfort på veien. Et gjennomarbeidet understellsoppsett gjør at de dårlige veiene våre forseres på en flott måte; du kjenner at det er humpete, men det gjør ikke så mye. Støymessig merkes det også at 118dA er en påkostet bil; verken motor, vei eller vind høres i plagsom grad.

Sikkerhet

BMW 1-Serie er utstyrt med det vi forventer av sikkerhetsutstyr, og i EuroNCAP fikk den fem av fem mulige for voksenbeskyttelse og tre av fem stjerner for beskyttelse av barn, men den er slem mot fotgjengere du treffer på din vei.

Pris/utstyr

Med 136-hesters dieselmotor gir BMW 118d veldig mye glede og veldig mye fin bil for pengene. Motoren er nøysom, og det gir seg utslag i lavt forbruk og lave utslipp. Men den er jo en påkostet bil, og dyrere enn flertallet av bilene i denne klassen. Legger du til A´en i modellbetegnelsen, med automatgir i stedet for sekstrinns manuellgirkasse, koster det deg i skrivende stund 27 900 kroner ekstra. Det er det i våre øyne ikke verdt, selv om bilen fortsatt er en fin totalpakke. Vi anser annenhåndsverdien som god; påkostede, kjøreglade biler med sterk og nøysom dieselmotor vil nok være interessant også i framtiden.

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

En BMW 118dA vil gi deg massevis av glede, enten du vil gasse litt på svingete veier eller bare kjøre pent og pyntelig til og fra jobben. Dieselmotoren er flott, og arbeider fint sammen med automatgirkassa. Særlig praktisk er den imidlertid ikke, og vi ville mye heller hatt den med manuellgirkasse.

Vår karakter

Se flere saker fra: BMW Se flere saker fra: Test: BMW 1-serie
Jåle-SUV fra BMW

Test: BMW X4 xDrive 30d, 2014

Jåle-SUV fra BMW
Veil. pris: 997440

En skikkelig kjøremester

Test: BMW 320dA xDrive Sportsautomat 2013

En skikkelig kjøremester
Sports-stasjonsvogna

Test: BMW 320dA Touring, 2012

Sports-stasjonsvogna
Veil. pris: 433200

Den beste bensinbilen

Test: BMW 320i sportsautomat, 2012

Den beste bensinbilen
Veil. pris: 423600

Billig-BMW som imponerer

Test: BMW 316dA sedan 2012

Billig-BMW som imponerer
Veil. pris: 423900

En tur til, takk!

Langtest: 4000 km med BMW 116d Sport Line 2012

En tur til, takk!
Veil. pris: 362900

BMWs første M-modell med dieselmotor

Test: BMW M550d xDrive Touring 2012

BMWs første M-modell med dieselmotor
Bensinmotoren kler 1-serie

Test: BMW 116i Sport 2012

Bensinmotoren kler 1-serie
Treffer BMW-blinken

BMW 320dA, 2012

Treffer BMW-blinken
Større, bedre og penere enn forgjengeren

Test: BMW 320dA Efficient Dynamics, 2012

Større, bedre og penere enn forgjengeren
Bedre med mindre motor

BMW 525dAT xDrive, 2012

Bedre med mindre motor
Med denne kommer du først frem

BMW 528iA xDrive Touring, 2012

Med denne kommer du først frem
Rask og dyr BMW

Test: BMW 120d 2012

Rask og dyr BMW
Den morsomste SUV-en

Test BMW X1 xDrive 20d, 2012

Den morsomste SUV-en
Bensinmotoren med turbo er bare herlig

Test: BMW 118i Urban Line 2011

Bensinmotoren med turbo er bare herlig
Veil. pris: 497000

BMW 116d er best i klassen

Test BMW 116d, 2012

BMW 116d er best i klassen
- Å kjøre denne BMW-en er nesten bedre enn sex

Test: BMW 1M Coupé 2011

- Å kjøre denne BMW-en er nesten bedre enn sex
Veil. pris: 1115090

Koster skjorta, mangler tak og er vanskelig å sladde med

Test: BMW 640i kabriolet, 2011-modell

Koster skjorta, mangler tak og er vanskelig å sladde med
Veil. pris: 1299500

Fremragende comeback

Test BMW X3 xDrive 20dA, 2011

Fremragende comeback
Nesten alt er perfekt

Test: BMW 525dA sedan, 2010-modell

Nesten alt er perfekt
Veil. pris: 640200

Bilen alle burde få kjøre

Test BMW 530dA Touring xDrive, 2011

Bilen alle burde få kjøre
Toppkarakter til

Test: BMW 523iA, 2010

Toppkarakter til "billigversjonen"
Veil. pris: 580600

Sannsynligvis verdens beste bil

Test: BMW 530dA, 2010

Sannsynligvis verdens beste bil
Veil. pris: 741300

Kanskje den beste premium-familiebilen

Test: BMW 520dA

Kanskje den beste premium-familiebilen
Veil. pris: 781000

BMW-motoren som danker ut diesel

Test: BMW 523iA stasjonsvogn, 2010-modell

BMW-motoren som danker ut diesel
Veil. pris: 645700

Alt du trenger i en BMW

Test: BMW 520dA stasjonsvogn, 2010-modell

Alt du trenger i en BMW
Veil. pris: 546000

Billigversjonen du vil ha

Test BMW X5 xDrive 30d LE 211 hk, 2010

Billigversjonen du vil ha
BMWs gjerrigknark

Test: BMW 320d, 2010-modell

BMWs gjerrigknark
Herlig BMW skreddersydd for Norge

Test: BMW 320dA Coupé, 2010-modell

Herlig BMW skreddersydd for Norge
Veil. pris: 455400

Sommerens vinnerbil

Test: BMW 325dA cabriolet, 2010

Sommerens vinnerbil
Veil. pris: 667000

Det nærmeste du kommer en perfekt bil

Test: BMW 535iA, 2010

Det nærmeste du kommer en perfekt bil
Veil. pris: 909600

Bra billig-BMW

Test: BMW 116d

Bra billig-BMW
Veil. pris: 260900

Junior vil leke

Test: BMW 116i

Junior vil leke
Når diesel er eneste mulighet

Test: BMW 123d coupé, 2008

Når diesel er eneste mulighet
Kraftig kost

Test: BMW 116i, 2009-modell

Kraftig kost
Veil. pris: 262700

Den kjøreglade

Test: BMW 325i

Den kjøreglade
Velkjørende dieselsjarmør

Test: BMW 118d

Velkjørende dieselsjarmør
Fortsatt knallfin

Test: BMW 118dA

Fortsatt knallfin
Sterk nok

Test: BMW 520 dA

Sterk nok
Liten, åpen og diskré BMW

Test: BMW 120i kabriolet 2008

Liten, åpen og diskré BMW
BMW-en du bør styre unna

Test: BMW 116d LE 90 hk, 2010

BMW-en du bør styre unna
Veil. pris: 241900

Kostbar balansekunstner

Test: BMW 120d

Kostbar balansekunstner
Sladdekongen

Test: BMW 130i, 2007

Sladdekongen
Tidenes billigste BMW 3-serie

BMW 316d 115 hk, 2010

Tidenes billigste BMW 3-serie
Veil. pris: 384560

Snodig blanding

Test: BMW 318iA, 2007

Snodig blanding
Den perfekte kjøreopplevelsen

Test: BMW 320d xDrive Touring 2009

Den perfekte kjøreopplevelsen
Trivelig og kjøreglad BMW

Test: BMW 318d Touring

Trivelig og kjøreglad BMW
Underholdende lekkerbisken

Test: BMW 320dAT xDrive Coupé, 2009-modell

Underholdende lekkerbisken
Veil. pris: 499300

Kontinentkrysseren

Test: BMW 530dA Gran Turismo 2009

Kontinentkrysseren
Veil. pris: 848400

Fortsatt herlig

Test: BMW 520dA Touring

Fortsatt herlig

Nyttige tjenester

Regn ut

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag