Test: BMW 118d

Velkjørende dieselsjarmør

Vi har testet BMW 118d i tredørsutgave, er dette kompaktklassens kjøremester?

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Kjøreegenskaper

+ Utseendet

+ Drivverk

+ Lavt forbruk

- Bagasjerom

- Dyrt ekstrautstyr

Som eneste bakhjulsdrevne aktør i kompaktklassen, frir BMW 1-serie først og fremst til de som er glade i å kjøre bil. Men med en momentsterk, gjerrig og ikke minst miljøvennlig dieselmotor appellerer den til de aller fleste som liker tysk finesse.BMW 1-serie konkurrerer mot sterke merkenavn som Ford Focus, Volkswagen Golf, Honda Civic, Toyota Auris, Audi A3 og Opel Astra for å nevne noen. Fornuftig sett finnes det kanskje bedre alternativer, men så var det dette med følelser da...

BMW's minstemann kjører bedre enn de aller fleste, har en herlig dieselmotor og et utseende utvendig og innvendig vi faller pladask for. Det koster heller ikke skjorta for å sikre seg en 118d, med mindre du ønsker mengder med ekstrautstyr, og bilen er svært så billig i drift.

Kjøreegenskaper

1-serien kjører svært godt, med godt veigrep og herlig følelse i både ratt og skinke. Den er sportslig, og reagerer kjapt på input. Balansen er veldig fin, men den har tendens til å både over- og understyre når den presses mot grensene - på en helt logisk og lettforståelig måte. Siden den er såpass direkte og følsom, kan noen synes den er litt slitsom og utrygg, mens andre synes dette bidrar til å gjøre kjøreturen enda mer underholdende og sikker.

Motor

Den oppgraderte, miljøvennlige toliteren har godt med kraft, fra bunn til topp. Den er morsom å dra på turtall - i motsetning til så mange andre dieselmotorer - og har flott respons. Det at den drikker og slipper ut lite, selv om den oppleves så sterk, er en svært hyggelig ting. Lyden er også flott; muskuløs og sportslig, med svært lite sjenerende dieselstøy. Girkassen er som i BMW´er flest: nydelig, og med svært godt tilpasset utveksling. Start-og-stopp-systemet fungerer også veldig godt i praksis.

Ytelser

118d oppleves som sterk - og det er den også - men måledata viser at den nok oppleves som enda kvikkere enn den faktisk er. Den drar godt over hele skalaen, og kombinert med en girkasse som liker å sjaltes og riktige utvekslinger - med unntak av at sjettegir er litt i overkant høyt for lovlydig kjøring i 80-sonen - blir dette bare stas.

Eksteriør

1-serie er jo litt spesiell. I tredørsutgave mener i hvertfall undertegnede at designen fungerer svært bra - dette er en tøff bil! Lavere understell og ekstra store, flotte felger (18") bidrar også positivt i mine øyne. BMW-knekken i C-stolpen er også selvsagt på plass - artig! Og fronten ser også bedre ut enn noensinne. Men det skal jo nevnes at slettes ikke alle liker utseendet på 1-serien, mange synes faktisk bilen er antydning til litt smårar. Meningene er delte - vi liker den!

Interiør

Designen er kanskje vel konservativ, men det ser bra ut og fungerer veldig godt i praksis. Vår testbil har sofa-baksete, men tredørs 1-Serie kan også bestilles med to dype seter bak i stedet. Bak er det faktisk veldig god plass, både i lengde og i høyde. Bredden er ikke allverden, men to har det godt. Bagasjerommet er ganske knapt, men resten veier opp i stor grad for dette. Tredørsmodellen har også lengre dører enn fordørene på en femdørs, noe som gjør inn- og utstigning lettere.

Komfort

Store hjul og fast understell til tross; bilen er stillegående. Og selv om den har et fast oppsett, takler den både dårlig og god vei på en eksemplarisk måte. Setene - som i vår testbil er av den påkostede typen - er herlige. Vindstøy og hjulstøy er det lite av, det samme gjelder motoren. Kun litt lavmælt brumming når du ber om det. Varmeapparatet funker også veldig godt - i den grad dette kunne testes i sommerens behagelige temperaturer.

Sikkerhet

Den har seks airbags som standard, aktive beltestrammere og annet fint utstyr. Runflat-dekk gjør at du beholder en viss kontroll over bilen selv om du punkterer. EuroNCAP har gitt den fem stjerner (full pott) for sikkerheten til passasjerene i bilen, mens den på en annen side viser seg å være ganske nådeløs mot fotgjengere.

Pris/utstyr

Dette er jo en såkalt premiumsegment-bil, og prisen er noe høyere enn for tilsvarende store biler fra andre produsenter. Men den gir også merverdi i form av kjøreglede og opplevelse av kvalitet og helhet. Med denne nye dieselmotoren drikker den lite, og lite tyder på at gjerrige dieselmotorer blir tapere i årene framover& Ekstrautstyrslista er omfattende, og på typisk tysk vis kan man risikere å svi av store summer for å sikre seg det utstyret man føler behov for. BMW er kjent for å holde seg generelt godt i pris, så med mye utstyr og sterk og miljøvennlig dieselmotor under panseret blir nok avskrivingen relativt snill. Basisprisen for en tredørs 118d er 280 100 kroner. Vår bil var en Limited Sport Edition med blant annet M-pakke, 18" motorsport-felger, panorama-soltak og mye annet snadder. Denne kostet 385 630 kroner levert importørens lager.

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

118d i tredørsutgave er tøff, kjøreglad og sprek. Siden motoren er så effektiv, blir prisen også svært hyggelig, sett i forhold til hva du får, og kanskje tanken på kostbart ekstrautstyr. Dette er kanskje ikke den mest praktiske bilen på markedet, men sluker enkelt fire personer på en komfortabel måte, med mindre de har med voldsomme mengder bagasje. Uansett, dette er en bil man blir glad i!

Vår karakter

Se flere saker fra: BMW Se flere saker fra: Test: BMW 1-serie
Jåle-SUV fra BMW

Test: BMW X4 xDrive 30d, 2014

Jåle-SUV fra BMW
Veil. pris: 997440

En skikkelig kjøremester

Test: BMW 320dA xDrive Sportsautomat 2013

En skikkelig kjøremester
Sports-stasjonsvogna

Test: BMW 320dA Touring, 2012

Sports-stasjonsvogna
Veil. pris: 433200

Den beste bensinbilen

Test: BMW 320i sportsautomat, 2012

Den beste bensinbilen
Veil. pris: 423600

Billig-BMW som imponerer

Test: BMW 316dA sedan 2012

Billig-BMW som imponerer
Veil. pris: 423900

En tur til, takk!

Langtest: 4000 km med BMW 116d Sport Line 2012

En tur til, takk!
Veil. pris: 362900

BMWs første M-modell med dieselmotor

Test: BMW M550d xDrive Touring 2012

BMWs første M-modell med dieselmotor
Bensinmotoren kler 1-serie

Test: BMW 116i Sport 2012

Bensinmotoren kler 1-serie
Treffer BMW-blinken

BMW 320dA, 2012

Treffer BMW-blinken
Større, bedre og penere enn forgjengeren

Test: BMW 320dA Efficient Dynamics, 2012

Større, bedre og penere enn forgjengeren
Bedre med mindre motor

BMW 525dAT xDrive, 2012

Bedre med mindre motor
Med denne kommer du først frem

BMW 528iA xDrive Touring, 2012

Med denne kommer du først frem
Rask og dyr BMW

Test: BMW 120d 2012

Rask og dyr BMW
Den morsomste SUV-en

Test BMW X1 xDrive 20d, 2012

Den morsomste SUV-en
Bensinmotoren med turbo er bare herlig

Test: BMW 118i Urban Line 2011

Bensinmotoren med turbo er bare herlig
Veil. pris: 497000

BMW 116d er best i klassen

Test BMW 116d, 2012

BMW 116d er best i klassen
- Å kjøre denne BMW-en er nesten bedre enn sex

Test: BMW 1M Coupé 2011

- Å kjøre denne BMW-en er nesten bedre enn sex
Veil. pris: 1115090

Koster skjorta, mangler tak og er vanskelig å sladde med

Test: BMW 640i kabriolet, 2011-modell

Koster skjorta, mangler tak og er vanskelig å sladde med
Veil. pris: 1299500

Fremragende comeback

Test BMW X3 xDrive 20dA, 2011

Fremragende comeback
Nesten alt er perfekt

Test: BMW 525dA sedan, 2010-modell

Nesten alt er perfekt
Veil. pris: 640200

Bilen alle burde få kjøre

Test BMW 530dA Touring xDrive, 2011

Bilen alle burde få kjøre
Toppkarakter til

Test: BMW 523iA, 2010

Toppkarakter til "billigversjonen"
Veil. pris: 580600

Sannsynligvis verdens beste bil

Test: BMW 530dA, 2010

Sannsynligvis verdens beste bil
Veil. pris: 741300

Kanskje den beste premium-familiebilen

Test: BMW 520dA

Kanskje den beste premium-familiebilen
Veil. pris: 781000

BMW-motoren som danker ut diesel

Test: BMW 523iA stasjonsvogn, 2010-modell

BMW-motoren som danker ut diesel
Veil. pris: 645700

Alt du trenger i en BMW

Test: BMW 520dA stasjonsvogn, 2010-modell

Alt du trenger i en BMW
Veil. pris: 546000

Billigversjonen du vil ha

Test BMW X5 xDrive 30d LE 211 hk, 2010

Billigversjonen du vil ha
BMWs gjerrigknark

Test: BMW 320d, 2010-modell

BMWs gjerrigknark
Herlig BMW skreddersydd for Norge

Test: BMW 320dA Coupé, 2010-modell

Herlig BMW skreddersydd for Norge
Veil. pris: 455400

Sommerens vinnerbil

Test: BMW 325dA cabriolet, 2010

Sommerens vinnerbil
Veil. pris: 667000

Det nærmeste du kommer en perfekt bil

Test: BMW 535iA, 2010

Det nærmeste du kommer en perfekt bil
Veil. pris: 909600

Bra billig-BMW

Test: BMW 116d

Bra billig-BMW
Veil. pris: 260900

Junior vil leke

Test: BMW 116i

Junior vil leke
Når diesel er eneste mulighet

Test: BMW 123d coupé, 2008

Når diesel er eneste mulighet
Kraftig kost

Test: BMW 116i, 2009-modell

Kraftig kost
Veil. pris: 262700

Den kjøreglade

Test: BMW 325i

Den kjøreglade
Velkjørende dieselsjarmør

Test: BMW 118d

Velkjørende dieselsjarmør
Fortsatt knallfin

Test: BMW 118dA

Fortsatt knallfin
Liten, åpen og diskré BMW

Test: BMW 120i kabriolet 2008

Liten, åpen og diskré BMW
BMW-en du bør styre unna

Test: BMW 116d LE 90 hk, 2010

BMW-en du bør styre unna
Veil. pris: 241900

Sterk nok

Test: BMW 520 dA

Sterk nok
Kostbar balansekunstner

Test: BMW 120d

Kostbar balansekunstner
Sladdekongen

Test: BMW 130i, 2007

Sladdekongen
Tidenes billigste BMW 3-serie

BMW 316d 115 hk, 2010

Tidenes billigste BMW 3-serie
Veil. pris: 384560

Snodig blanding

Test: BMW 318iA, 2007

Snodig blanding
Den perfekte kjøreopplevelsen

Test: BMW 320d xDrive Touring 2009

Den perfekte kjøreopplevelsen
Trivelig og kjøreglad BMW

Test: BMW 318d Touring

Trivelig og kjøreglad BMW
Underholdende lekkerbisken

Test: BMW 320dAT xDrive Coupé, 2009-modell

Underholdende lekkerbisken
Veil. pris: 499300

Kontinentkrysseren

Test: BMW 530dA Gran Turismo 2009

Kontinentkrysseren
Veil. pris: 848400

Fortsatt herlig

Test: BMW 520dA Touring

Fortsatt herlig

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning