Test: BMW 116i

Junior vil leke

116i er minste og billigste BMW. Det må da bli stusselig.

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Sportslige veiegenskaper

+ Lavt forbruk

+ God sikkerhet

+ Solid kvalitetsfølelse

- Vanskelig å komme inn i/ut av baksetet

- Fremkommelighet på vinterføre

Nei, det er ikke grunn til å være skuffet over junior. Selv med den minste motoren er 1-Seriens sportslige kvaliteter vel tatt vare på. Bare ikke innbill deg at dette er blinkskuddet for kjernefamilien.

BMW 1-Serie kom på markedet i 2004 og har nå fått en aldri så liten midtlivsoppgradering. Blant annet er tredørsversjon tilgjengelig, og de fleste motorene har fått høyere effekt og lavere forbruk. BMW 116i er den rimeligste modellen i programmet, og konkurrerer med Audi A3, Volvo C30, VW Golf og Ford Focus i den kjøreglade delen av mellomklassen.

Kjøreegenskaper

BMW 116i har noen av de gøyaleste veiegenskapene du kan finne på den rette siden av 250 000 kroner. Den lille, lette bensinmotoren gjør at du har en enda bedre balanse enn i de kraftigere dieselversjonene. Innstyringen er livlig, grepet gjennom svingene formidabelt og bilen er stort sett lettkontrollert og nøytral. ESP-systemet holder god kontroll på glatt underlag, og kan slås av i to grader: en uten antispinn og en helt uten. Det gir sjåføren fine valgmuligheter mellom full trygghet, og lekne egenskaper når underlaget tillater det.

Motor

116i er en av BMWs få "ærlige" modellbetegnelser om dagen. Det er den 1,6-liters firer'n, nå med 122 hk, som gjør jobben. Motoren kler bilen bra, særlig etter at sekstrinns girkasse kom på plass. Dermed er det lett å holde motoren i det turtallsområdet hvor den liker seg best. Du kan nemlig ikke forvente mye skyv på lave turtall, og på topp er den ikke av de aller mest harmoniske.

Ytelser

Det mest positive med 116i, er at den føles raskere enn den egentlig er. Med 1255 kg har de 122 hk'ene litt å dra på, men dreiemomentet på 180 Nm er overraskende solid for motorvolumet. Bruker du girkassen riktig, har du alltid opplevelsen av krefter på plussiden. Ikke forvent for mye trekkraft i 6. gir, men en god spurt i 3. eller 4. gir kan vi love deg.

Eksteriør

BMW 1-Serie har alltid vært en tøffing i mellomklassen, og 2008-versjonen skuffer heller ikke. Selv i standardversjon er linjene harmoniske, og i BMW-programmet finnes det som vanlig en hærskare av felger og dekk i ulike dimensjoner, samt litt pynt til karosseriet - for dem som liker slikt.

Interiør

BMW 116i har en førerorientert, nøkternt utformet førerplass og dashbordlayout. Det er ikke mye øyesmør, men vi foretrekker følelsen av bunnsolid kvalitet og lettleste instrumenter fremfor masse stæsj. I tredørsvarianten av 1-Serie er det en øvelse for unge, gymnastiske personer å komme seg ut og inn av baksetet, men når du først har kommet dit, er det plass til fire av normal voksenstørrelse i bilen. Bagasjerommet tar unna en passe porsjon handleposer eller weekendbagasje, men uansett hvordan du vrir og vender på det, kommer 1-Serie aldri til å skremme de mest praktiske mellomklasse-konkurrentene.

Komfort

Man skulle kanskje tro at en kompakt, småsportslig BMW 116i skulle grense mot det ubehagelige? Langt derifra, 1-Serie er en usedvanlig voksen bil rent komfortmessig. Lite vei- og vindstøy skiller den klart fra en del konkurrenter i samme prisklasse. Dessuten er fjæringen harmonisk; sportslighet uten skarpe kanter. Seter og sittestilling holder også en god standard.

Sikkerhet

Du finner det som trengs og forventes av sikkerhetsutstyr i BMW 116i, mens ESP-systemet sørger for god aktiv sikkerhet. BMW 1-Serie ble testet i EuroNCAP i 2004, med godt resultat: fem av fem stjerner for beskyttelse av voksne, tre av fem for beskyttelse av barn, men bare én av fire stjerner for beskyttelse av fotgjengere. Bilen fikk skryt for solid karosseristruktur.

Pris/utstyr

Vi kjørte den rimeligste BMW 1-Serie i form av tredørs BMW 116i. Prisen starter rett under 250 000 kroner (januar 2008), men havner fort høyere med en liste over ekstrautstyr på 14 A4-sider... Til BMWs forsvar skal det sies at de har noen fornuftige utstyrspakker med de viktigste ekstraelementene til priser mellom ca. 9000 og 22 000 kroner. Bruktbilprisene på 1-Serie holder seg godt, og BMW fortjener skryt for jobbing med forbruk som gir resultater: 0,58 l/mil og CO2 på 139 g/km lar deg kjøre sporty bil uten svart samvittighet.

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Hvis du bare sporadisk trenger å ta med deg baksetepassasjerer, og du vil ha kvalitet og sportslighet, da har BMW 116i tredørs masse å tilby. Fem-dørsversjonen er litt mer praktisk og prisøkningen - drøyt 7000 kroner - er ikke større enn at vi ville anbefale den. Men valget er ditt. I forhold til andre konkurrenter i mellomklassen, fremstår BMW 116i slik det sømmer seg München-merket: som det sportslige, kjøreglade, men ikke altfor praktiske alternativet.

Vår karakter

Se flere saker fra: BMW Se flere saker fra: Test: BMW 1-serie
Jåle-SUV fra BMW

Test: BMW X4 xDrive 30d, 2014

Jåle-SUV fra BMW
Veil. pris: 997440

En skikkelig kjøremester

Test: BMW 320dA xDrive Sportsautomat 2013

En skikkelig kjøremester
Sports-stasjonsvogna

Test: BMW 320dA Touring, 2012

Sports-stasjonsvogna
Veil. pris: 433200

Den beste bensinbilen

Test: BMW 320i sportsautomat, 2012

Den beste bensinbilen
Veil. pris: 423600

Billig-BMW som imponerer

Test: BMW 316dA sedan 2012

Billig-BMW som imponerer
Veil. pris: 423900

En tur til, takk!

Langtest: 4000 km med BMW 116d Sport Line 2012

En tur til, takk!
Veil. pris: 362900

BMWs første M-modell med dieselmotor

Test: BMW M550d xDrive Touring 2012

BMWs første M-modell med dieselmotor
Bensinmotoren kler 1-serie

Test: BMW 116i Sport 2012

Bensinmotoren kler 1-serie
Treffer BMW-blinken

BMW 320dA, 2012

Treffer BMW-blinken
Større, bedre og penere enn forgjengeren

Test: BMW 320dA Efficient Dynamics, 2012

Større, bedre og penere enn forgjengeren
Bedre med mindre motor

BMW 525dAT xDrive, 2012

Bedre med mindre motor
Med denne kommer du først frem

BMW 528iA xDrive Touring, 2012

Med denne kommer du først frem
Rask og dyr BMW

Test: BMW 120d 2012

Rask og dyr BMW
Den morsomste SUV-en

Test BMW X1 xDrive 20d, 2012

Den morsomste SUV-en
Bensinmotoren med turbo er bare herlig

Test: BMW 118i Urban Line 2011

Bensinmotoren med turbo er bare herlig
Veil. pris: 497000

BMW 116d er best i klassen

Test BMW 116d, 2012

BMW 116d er best i klassen
- Å kjøre denne BMW-en er nesten bedre enn sex

Test: BMW 1M Coupé 2011

- Å kjøre denne BMW-en er nesten bedre enn sex
Veil. pris: 1115090

Koster skjorta, mangler tak og er vanskelig å sladde med

Test: BMW 640i kabriolet, 2011-modell

Koster skjorta, mangler tak og er vanskelig å sladde med
Veil. pris: 1299500

Fremragende comeback

Test BMW X3 xDrive 20dA, 2011

Fremragende comeback
Nesten alt er perfekt

Test: BMW 525dA sedan, 2010-modell

Nesten alt er perfekt
Veil. pris: 640200

Bilen alle burde få kjøre

Test BMW 530dA Touring xDrive, 2011

Bilen alle burde få kjøre
Toppkarakter til

Test: BMW 523iA, 2010

Toppkarakter til "billigversjonen"
Veil. pris: 580600

Sannsynligvis verdens beste bil

Test: BMW 530dA, 2010

Sannsynligvis verdens beste bil
Veil. pris: 741300

Kanskje den beste premium-familiebilen

Test: BMW 520dA

Kanskje den beste premium-familiebilen
Veil. pris: 781000

BMW-motoren som danker ut diesel

Test: BMW 523iA stasjonsvogn, 2010-modell

BMW-motoren som danker ut diesel
Veil. pris: 645700

Alt du trenger i en BMW

Test: BMW 520dA stasjonsvogn, 2010-modell

Alt du trenger i en BMW
Veil. pris: 546000

Billigversjonen du vil ha

Test BMW X5 xDrive 30d LE 211 hk, 2010

Billigversjonen du vil ha
BMWs gjerrigknark

Test: BMW 320d, 2010-modell

BMWs gjerrigknark
Herlig BMW skreddersydd for Norge

Test: BMW 320dA Coupé, 2010-modell

Herlig BMW skreddersydd for Norge
Veil. pris: 455400

Sommerens vinnerbil

Test: BMW 325dA cabriolet, 2010

Sommerens vinnerbil
Veil. pris: 667000

Det nærmeste du kommer en perfekt bil

Test: BMW 535iA, 2010

Det nærmeste du kommer en perfekt bil
Veil. pris: 909600

Bra billig-BMW

Test: BMW 116d

Bra billig-BMW
Veil. pris: 260900

Junior vil leke

Test: BMW 116i

Junior vil leke
Når diesel er eneste mulighet

Test: BMW 123d coupé, 2008

Når diesel er eneste mulighet
Kraftig kost

Test: BMW 116i, 2009-modell

Kraftig kost
Veil. pris: 262700

Den kjøreglade

Test: BMW 325i

Den kjøreglade
Velkjørende dieselsjarmør

Test: BMW 118d

Velkjørende dieselsjarmør
Fortsatt knallfin

Test: BMW 118dA

Fortsatt knallfin
Liten, åpen og diskré BMW

Test: BMW 120i kabriolet 2008

Liten, åpen og diskré BMW
BMW-en du bør styre unna

Test: BMW 116d LE 90 hk, 2010

BMW-en du bør styre unna
Veil. pris: 241900

Sterk nok

Test: BMW 520 dA

Sterk nok
Kostbar balansekunstner

Test: BMW 120d

Kostbar balansekunstner
Sladdekongen

Test: BMW 130i, 2007

Sladdekongen
Tidenes billigste BMW 3-serie

BMW 316d 115 hk, 2010

Tidenes billigste BMW 3-serie
Veil. pris: 384560

Snodig blanding

Test: BMW 318iA, 2007

Snodig blanding
Den perfekte kjøreopplevelsen

Test: BMW 320d xDrive Touring 2009

Den perfekte kjøreopplevelsen
Trivelig og kjøreglad BMW

Test: BMW 318d Touring

Trivelig og kjøreglad BMW
Underholdende lekkerbisken

Test: BMW 320dAT xDrive Coupé, 2009-modell

Underholdende lekkerbisken
Veil. pris: 499300

Kontinentkrysseren

Test: BMW 530dA Gran Turismo 2009

Kontinentkrysseren
Veil. pris: 848400

Fortsatt herlig

Test: BMW 520dA Touring

Fortsatt herlig

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning