Test: BMW 116i

Junior vil leke

116i er minste og billigste BMW. Det må da bli stusselig.

Sist oppdatert

Nei, det er ikke grunn til å være skuffet over junior. Selv med den minste motoren er 1-Seriens sportslige kvaliteter vel tatt vare på. Bare ikke innbill deg at dette er blinkskuddet for kjernefamilien.

BMW 1-Serie kom på markedet i 2004 og har nå fått en aldri så liten midtlivsoppgradering. Blant annet er tredørsversjon tilgjengelig, og de fleste motorene har fått høyere effekt og lavere forbruk. BMW 116i er den rimeligste modellen i programmet, og konkurrerer med Audi A3, Volvo C30, VW Golf og Ford Focus i den kjøreglade delen av mellomklassen.

Kjøreegenskaper

BMW 116i har noen av de gøyaleste veiegenskapene du kan finne på den rette siden av 250 000 kroner. Den lille, lette bensinmotoren gjør at du har en enda bedre balanse enn i de kraftigere dieselversjonene. Innstyringen er livlig, grepet gjennom svingene formidabelt og bilen er stort sett lettkontrollert og nøytral. ESP-systemet holder god kontroll på glatt underlag, og kan slås av i to grader: en uten antispinn og en helt uten. Det gir sjåføren fine valgmuligheter mellom full trygghet, og lekne egenskaper når underlaget tillater det.

Motor

116i er en av BMWs få "ærlige" modellbetegnelser om dagen. Det er den 1,6-liters firer'n, nå med 122 hk, som gjør jobben. Motoren kler bilen bra, særlig etter at sekstrinns girkasse kom på plass. Dermed er det lett å holde motoren i det turtallsområdet hvor den liker seg best. Du kan nemlig ikke forvente mye skyv på lave turtall, og på topp er den ikke av de aller mest harmoniske.

Ytelser

Det mest positive med 116i, er at den føles raskere enn den egentlig er. Med 1255 kg har de 122 hk'ene litt å dra på, men dreiemomentet på 180 Nm er overraskende solid for motorvolumet. Bruker du girkassen riktig, har du alltid opplevelsen av krefter på plussiden. Ikke forvent for mye trekkraft i 6. gir, men en god spurt i 3. eller 4. gir kan vi love deg.

Eksteriør

BMW 1-Serie har alltid vært en tøffing i mellomklassen, og 2008-versjonen skuffer heller ikke. Selv i standardversjon er linjene harmoniske, og i BMW-programmet finnes det som vanlig en hærskare av felger og dekk i ulike dimensjoner, samt litt pynt til karosseriet - for dem som liker slikt.

Interiør

BMW 116i har en førerorientert, nøkternt utformet førerplass og dashbordlayout. Det er ikke mye øyesmør, men vi foretrekker følelsen av bunnsolid kvalitet og lettleste instrumenter fremfor masse stæsj. I tredørsvarianten av 1-Serie er det en øvelse for unge, gymnastiske personer å komme seg ut og inn av baksetet, men når du først har kommet dit, er det plass til fire av normal voksenstørrelse i bilen. Bagasjerommet tar unna en passe porsjon handleposer eller weekendbagasje, men uansett hvordan du vrir og vender på det, kommer 1-Serie aldri til å skremme de mest praktiske mellomklasse-konkurrentene.

Komfort

Man skulle kanskje tro at en kompakt, småsportslig BMW 116i skulle grense mot det ubehagelige? Langt derifra, 1-Serie er en usedvanlig voksen bil rent komfortmessig. Lite vei- og vindstøy skiller den klart fra en del konkurrenter i samme prisklasse. Dessuten er fjæringen harmonisk; sportslighet uten skarpe kanter. Seter og sittestilling holder også en god standard.

Sikkerhet

Du finner det som trengs og forventes av sikkerhetsutstyr i BMW 116i, mens ESP-systemet sørger for god aktiv sikkerhet. BMW 1-Serie ble testet i EuroNCAP i 2004, med godt resultat: fem av fem stjerner for beskyttelse av voksne, tre av fem for beskyttelse av barn, men bare én av fire stjerner for beskyttelse av fotgjengere. Bilen fikk skryt for solid karosseristruktur.

Pris/utstyr

Vi kjørte den rimeligste BMW 1-Serie i form av tredørs BMW 116i. Prisen starter rett under 250 000 kroner (januar 2008), men havner fort høyere med en liste over ekstrautstyr på 14 A4-sider... Til BMWs forsvar skal det sies at de har noen fornuftige utstyrspakker med de viktigste ekstraelementene til priser mellom ca. 9000 og 22 000 kroner. Bruktbilprisene på 1-Serie holder seg godt, og BMW fortjener skryt for jobbing med forbruk som gir resultater: 0,58 l/mil og CO2 på 139 g/km lar deg kjøre sporty bil uten svart samvittighet.

Denne saken ble første gang publisert 08/01 2008, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også