Test: Audi Q7 4,2 TDI 2007

Overflødig toppmodell

Kan Audi Q7 4,2 TDI forsvare prisdifferansen på nesten halvmillionen ned til lillebror 3,0 TDI?

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Innvendig design

+ God komfort

+ Sterk motor

+ Gode kjøreegenskaper

- Drøy prislapp

- Tidsforsinket automatkasse

- Ikke full pott i EuroNCAP

Audi Q7 stiller til kamp i et marked der landsmennene Mercedes ML/GL, Porsche Cayenne og BMW X5 er de store konkurrentene, fulgt av Volvo XC90 og Lexus RX. Denne gangen var det den største dieselutgaven som stod for tur, en bil som skuffer og imponerer på samme tid.

Audi Q7 4,2 TDI lever ikke helt opp til våre forventninger. Bilen utmerker seg ikke lenger i samme grad som når den kom, og blir forbikjørt på de fleste punkter. Da hjelper det ikke med bamsesterk motor og et lekkert interiør for å tukte de beste.

Kjøreegenskaper

Når det gjelder kjøreegenskaper i denne klassen er både Cayenne og BMW X5 fine å sammenligne Q7 opp mot. Selv om Audien med sin S-Line utstyrspakke kjører forbausende godt størrelsen tatt i betraktning, vil den neppe henge med sine tyske konkurrenter.

Luftfjæring er standard på denne modellen, og sjåføren har mulighet til å velge mellom flere programmer/ oppsett på understellet. Dette gjør bilen komfortabel eller sportslig ettersom hva man ønsker seg, men er ikke klasseledende i noen ender av skalaen.

Er det sportslighet til en "fornuftig" penge som står på ønskelisten, er nye BMW X5 en mer kjøreglad bil. Veigrepet er for all del imponerende med Quattro-systemet, men bilen kjennes vesentlig tyngre ut i snuta enn X5'e n.

Motor

V8-dieselsen vi finner i denne utgaven av Q7 er en helt ny motor fra Audi. Med 4,1 liters slagvolum, to turboer og variabel turbogeometri har "Audi-doktorene" tryllet fram 326 hester og 760 Nm, og samtidig gått bort fra deres vanlige pumpedyse-teknologi. Dette resulterer i en enormt sterk motor med fin gange og forholdsvis lite støy.

Ytelser

En treg automatkasse setter imidlertid en stopper for de helt store fartsopplevelsene, for det er helt klart at girkassen sliter med å takle motorens høye dreiemoment. Når motoren får utløp for kreftene sine er bilen vannvittig rask (0-100 på 6,4 sek), men ved igangsetting kjentes lillebror 3,0 TDI vel så kjapp ut da vi testet den i fjor. Selv om en dieselmotor ikke kjennes like sporty ut som en vass bensinmotor, er Q7 4,2 TDI faktisk kjappere enn bensinmodellen med tilsvarende slagvolum og 350 hester.

Eksteriør

Det finnes vel ingen klasse der meningene er like delte om design som i SUV-klassen. Mens enkelte mener Audi Q7 kan bli både brautende og småsnobbete i sin fremtreden, mener andre bilen er vellykket som bare det. Vi befinner oss et sted midt i mellom, selv om vi ikke kan nekte for at en Audi Q7 med S-Line utstyrspakke er en tøff og flott bil. Detaljene er det mange av, forseggjorte er de også.

Interiør

Er det noe Audi er eksperter på, så er det innvendig design og materialvalg. Man får en umiddelbar følelse av eksklusivitet og kvalitet når man tar plass bak rattet, og bilen virker veldig godt sammenskrudd. Det er enkelt å finne seg godt til rette i de dype sportssetene, og innstillingsmuligeter er det mange av.

Når det kommer til plass, er Q7 en av de mest skuffende bekjentskapene på markedet. Det som utvendig ser ut til å være en svært så rommelig bil, er på innsiden mye mindre enn du forventer. Q7 er en syvseter, men plassen i de to bakerste setene er tilnærmet håpløs for voksne mennesker. Bakseteplassen er helt ok, men langt mindre enn i mange "m indre" biler.

Komfort

Luftfjæring er standard på Q7 4,2 TDI, heldigvis for komfortens skyld. Dette systemet er justerbart etter førerens ønske. Skal du derfor på komfortjakt stiller du bare på en bryter under girspaken, og bilen hever seg opp til et mer behagelig nivå.

Selv om denne bilen har en stor V8-diesel, er motoren stillegående og kultivert. Heller ikke støy fra vind- eller vei er noe tema å snakke om, og når man i tillegg sitter svært så godt i sportssetene med innbrodert S-logo, blir komfortopplevelsen overraskende god.

Sikkerhet

Audi Q7 ble kjørt i kollisjonstest hos EuroNCAP i 2006, med et relativt skuffende resultat. Fire av fem stjerner for passasjersikkerhet holder ikke mål for en såpass stor og solid bil. Med to av fire stjerner som resultat er den også lite skånsom mot forgjengere.

Når det gjelder sikkerhetsutstyr er Audi Q7 på en annen side svært så godt utrustet. Her finnes både ESP (Antispinn og elektronisk stabilitetskontroll), åtte kollisjonsputer, seks hodestøtter og ABS-bremser.

Pris/utstyr

Det er ikke innstegsprisen på 1 430 990 kroner som skremmer mest hvis du snuser på en Audi Q7 4,2 TDI. Foruten at denne prisen ligger høyt hevet over både Range Rover Sport 3,6 TDV8 (1 225 900) og Mercedes M-klasse 420 CDI aut (1 358 000) er også ekstrautstyret svært så kostbart. Testbilen hadde utstyr for over 250 000 kroner montert, der vi finner ting som adaptiv cruisekontroll, navigasjon, optisk ryggekamera, DAB-radio, TV og mye annet. Selv om denne utgaven var topp utstyrt, er prisen på nesten 1,7 millioner kroner hard å svelge.

Audi holder seg generelt godt i verdi, men det spørs om de mangfoldige tusenlappene man bruker på å få den største motoren noen gang vil finne veien ned i lommeboken igjen.

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Audi Q7 4,2 TDI er en spesiell og komfortabel bil å sitte bak rattet på. Å rage høyt over bakken i en sportslig atmosfære er gøy selv om det er lite praktisk eller funksjonelt. 4,2-literen, for øvrig en helt ny motor, er bamsesterk på de fleste turtall, men "strupes" litt av en girkasse som nesten virker underdimensjonert sett i forhold til momentet. Dette gjør sitt til at Q7 4,2 TDI ikke overgår sin lillebror 3,0 TDI så voldsomt når det gjelder kjøreglede og ytelser i praksis, i hvert fall ikke sett i forhold til våre forventninger. Så når også storebror koster nesten halvmillionen mer, blir det dessverre ikke full pott i vår test.

Vår karakter

Se flere saker fra: Audi Se flere saker fra: Test: Audi Q7
Du vil ikke tro hvor rask den er

Audi S1 Sportback Quattro 2,0 TFSI, 2014

Du vil ikke tro hvor rask den er
Veil. pris: 613100

En diesel-rakett

Test: Audi A8 4,2 TDI Quattro 2014

En diesel-rakett
Veil. pris: 1678170

Familie-SUV-en

Test: Audi Q5 2,0 TDI 177 Quattro S tronic, 2013

Familie-SUV-en
Veil. pris: 805000

Audi-innertier

Test: Audi A3 1,4 TFSI 122hk Ambition 2012

Audi-innertier
Veil. pris: 347840

Setter SUV-ene i skyggen

Test: Audi A6 Allroad 3,0 TDI 245 hk S-Tronic 2012

Setter SUV-ene i skyggen
Veil. pris: 955800

Familiebil med drømmemotor

Test: Audi A4 Avant 1,8 TFSI 170 hk

Familiebil med drømmemotor
Veil. pris: 543000

Gjenoppstått ikon

Test: Audi TT Roadster 2,0 TFSI 2007

Gjenoppstått ikon
En oppnåelig drømmebil

Audi A5 Sportback 1,8 TFSI, 2012

En oppnåelig drømmebil
Veldig hvass, men smått med plass

Audi A1 Sportback 1,4 TFSI S tronic, 2012

Veldig hvass, men smått med plass
Det du trenger, og litt til

Audi A3 1,8 TFSI 3-dørs, 2012

Det du trenger, og litt til
Den beste Audi A4 er en Allroad

Audi A4 Allroad quattro 2,0 TDI S tronic, 2012

Den beste Audi A4 er en Allroad
Billigere er bedre

Audi Q3 2,0 TDI 140 quattro 2012

Billigere er bedre
Grønn SUV på lystgass

Audi Q5 hybrid quattro, 2012

Grønn SUV på lystgass
Som å dumpe ned i en lekker salong

Test: Audi A6 allroad quattro

Som å dumpe ned i en lekker salong
Audi A6 for flest folk

Audi A6 Avant 2,0 TDI 177 hk

Audi A6 for flest folk
Veil. pris: 647000

Den beste Audi A6-en

Test Audi A6 Avant 3,0 TDI quattro S tronic 204 hk, 2012-modell

Den beste Audi A6-en
En råflott kombinasjon

Test Audi A6 Avant 3,0 TDI quattro S tronic 245 hk, 2012-modell

En råflott kombinasjon
Audien du bør kjøpe

TEST: AUDI A4 AVANT 2.0 TDI 120 HK, 2011

Audien du bør kjøpe
Veil. pris: 389090

Slik er Audis nye

Test: Audi Q3 2,0 TDI Quattro S tronic, 2011

Slik er Audis nye "billig"-SUV
Veil. pris: 485000

Luksusbil med småbilforbruk

Test Audi A6 2,0 TDI, 2011

Luksusbil med småbilforbruk
Audi satser på sportslighet

Test Audi A6 3,0 TDI Quattro, 2011

Audi satser på sportslighet
Audien som gir hallelujastemning

Test Audi A7 Sportback 3,0 TDI quattro, 2010

Audien som gir hallelujastemning
En av verdens beste biler

Test: Audi R8 V10

En av verdens beste biler
Veil. pris: 2533800

- Imponerer i alle fartsområder

Test: Audi A8 4,2 TDI, 2010

- Imponerer i alle fartsområder
Veil. pris: 1350000

Den beste jålesmåbilen

Test: Audi A1 1,4 TFSI S tronic, 2011

Den beste jålesmåbilen
Veil. pris: 226100

Verdens beste småbil

Test Audi A1 1,6 TDI, 2010

Verdens beste småbil
Veil. pris: 207700

Her har Audi vært for gnien

Test Audi A3 1,6 TDIe, 2010

Her har Audi vært for gnien
Veil. pris: 251800

Hestekreftene du ikke trenger

Test: Audi A4 2,0 TDI Avant 136 hk, 2010-modell

Hestekreftene du ikke trenger
Veil. pris: 375800

Supermotor gjør A3 enda bedre

Test Audi A3 Sportback 1,2 TFSI, 2010

Supermotor gjør A3 enda bedre
Mestrer det meste

Test: Audi Allroad 3,0 TDI 2007

Mestrer det meste
Gjennomført cabglede

Test: Audi A3 Cabriolet 1,8 TFSI 2008

Gjennomført cabglede
Audi for gjerrigknarker

Test Audi A3 1,6 TDI Sportback, 2010

Audi for gjerrigknarker
Veil. pris: 272000

Sterk kombinasjon

Test: Audi A3 1,4 TFSI 2008

Sterk kombinasjon
Dieselfryd

Test: Audi A3 Cabriolet 1,9 TDI 2008

Dieselfryd
Bedre og billigere

Test: Audi A4 2,0 TDI 2008

Bedre og billigere
Fortsatt potent

Test: Audi A4 Avant 2,0 TDI Quattro 2007

Fortsatt potent
Kostbar kraftpakke

Test: Audi A4 2,7 TDI 2008

Kostbar kraftpakke
Er bensinmotoren død?

Langtest: 11 000 km med Audi A4 1,8 TFSI

Er bensinmotoren død?
Luftig veteran

Test: Audi A4 Cabriolet 2,0 TFSI 2006

Luftig veteran
Audis nye bestselger

Test Audi A4 Avant 2.0 TDI 120 hk, 2009

Audis nye bestselger
Veil. pris: 402000

Perfekt for norske kjøreforhold

Test: Audi A4 Allroad 2,0 TDI 2009

Perfekt for norske kjøreforhold
Veil. pris: 493200

Småsporty familietralle

Prøvekjørt: Audi A4 Avant

Småsporty familietralle
GT på tysk

Test: Audi A5 3,0 TDI 2007

GT på tysk
Flott sommerbil fra Audi

Test: Audi A5 Cabriolet 2,0 TFSI Multitronic

Flott sommerbil fra Audi
Veil. pris: 546700

Nesten perfekt Audi

Test: Audi A5 Sportback 2,0 TFSI quattro S tronic, 2009

Nesten perfekt Audi
Veil. pris: 826400

Ingen ved siden

Test: Audi A6 Allroad 2,7 TDI 2007

Ingen ved siden
Ja takk, begge deler

Test: Audi A6 2,0 TDI Multitronic 2006

Ja takk, begge deler
Topplederbil med rabatt

Test: Audi A6 2,0 TDI-e, 2009:

Topplederbil med rabatt
Det lille ekstra som mangler

Test: Audi Q5 2,0 TDI 170 S tronic 2009

Det lille ekstra som mangler
Veil. pris: 550600

Er dette klassens beste?

Test: Audi Q5 2,0 TDI 170 hk, 2009

Er dette klassens beste?
Veil. pris: 504000

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag