Test: Audi Allroad 3,0 TDI 2007

Mestrer det meste

Audi Allroad 3,0 TDI er bilenes svar på sveitsisk lommekniv: Den kan brukes til det meste.

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Nydelig komfort

+ Gode vinteregenskaper

+ Rask akselerasjon

+ God plass

- Høy pris

Audi Allroad er en dyr stasjonsvogn, der luftfjæring og firehjulstrekk gjør at den havner i et eget lite segment sammen med biler som Subaru Outback og Volvo XC70. Mange vil nok også se Allroad som et fullgodt alternativ til store SUV'er som BMW X5, Volvo XC90 og Audi Q7. Bilen leveres med to dieselmotorer og to bensinmotorer.

Hadde det ikke vært for prislappen, ville Audi Allroad vært en perfekt bil for norske kjøreforhold. Fantastisk komfort, kraftig motor, god fremkommelighet og stor plass gjør dette til en fornuftens drømmebil.

Plass: Store forhold

Audi Allroad konkurrerer mot store SUV-modeller, men på tross av lavere høyde, er likevel plassforholdene svært gode.

Bakseteplassen holder til tre voksne personer, selv om det aldri er stas å sitte midten. Også foran er det rommelig. Det store bagasjerommet kan utstyres med ulike lasteinnretninger for bedre utnyttelse.

Veiegenskaper: Super kombinasjon

I forhold til de store SUV'ene er Audi Allroad nesten som å kjøre sportsbil. Den er 22 cm lavere og 415 kg lettere enn en Q7, noe som merkes svært godt. Bilen føles fortsatt tung og gedigen på landeveien, men er vesentlig lettere å manøvrere. Ved aktiv kjøring har du bedre kontakt med veien enn i en stor SUV.

ESP-systemet tillater en lett sladd på glatt føre, og firehjulstrekken gir god kontroll og fremkommelighet. Servotronic-styringen er veldig lett i langsom fart, men blir fastere når hastigheten øker.

Motor: Bjørnesterk

Audi Allroad har tilstrekkelig med krefter med 2,7-liters TDI på 180 hk, så med en 3,0 TDI under panseret, drar det ordentlig av gårde. Full gass gir et ordentlig trykk i ryggen. Det er sjelden du trenger å utnytte akselerasjonen fullt ut, selv ved forbikjøring.

Motoren går pent og kultivert i hele turtallsregisteret, men du merker en dyp dieselbrumming under akselerasjon. Noen liker den potente lyden, andre synes det blir litt masete. Det seks-trinns automatgiret sjalter perfekt og holder alltid motoren i rett turtallsområde.

Kvalitet: Gedigen følelse

Audi er flinke når det gjelder kvalitetsfølelse. Det som å lukke et bankhvelv når du slår igjen døren. Hele bilen oser av kvalitet i materialvalg og velpolstret interiør. Erfaringsmessig har Audi slitt noe med enkelte detaljproblemer, men om disse også gjelder nye Allroad, er for tidlige å si noe om.

I Autoindex-undersøkelsen til Motor, er eierne middels fornøyd med behandlingen man får hos forhandlerne. Audi har 3 år/100 000 km nybilgaranti, 12 års rustgaranti og 3 års lakkgaranti.

Miljø: Ingen miljøbil, akkurat

Isolert sett er ikke Audi Allroad noen utpreget miljøvennlig bil. Sammenliknet med de store SUV'ene som ofte er alternativet, er den imidlertid ikke så ille. Sett opp mot Audi Q7 med samme motortype, bruker Allroad rundt 0,2 l/mil mindre i drivstoff og slipper ut 50 g mindre CO2 pr. km. Men noe gratulasjonstelegram fra Framtiden i våre hender, får du neppe.

Komfort: Høy klasse

I Audi Allroad er livet behagelig. Et av de største bidragene til suveren komfort, kommer fra luftfjæringen som er standard i Allroad. Den stiller seg automatisk etter kjøreforholdene, eller kan justeres manuelt. Det er ikke mange unødvendige ujevnheter som slipper gjennom her.

Den gode sittestillingen og de behagelige setene kjenner vi fra A6, det samme gjelder instrumenter og betjening. Den skjermbaserte MMI-styringen av navigasjon, radio og andre systemer er blant de beste på markedet.

To-sone klimaanlegg fungerer perfekt, og bilen er meget stillegående, minus litt dieselbrumming under pådrag.

Sikkerhet: Likner på A6

Audi Allroad er ikke testet i regi av EuroNCAP, men har svært mange likhetstrekk med Audi A6. Den ble testet i sedanversjon i 2004 med meget godt resultat. Fem av fem stjerner for beskyttelse av voksne, fire av fem stjerner for beskyttelse av barn og en av fire stjerner for beskyttelse av fotgjengere. Beskyttelse for knærne i frontkollisjon kunne imidlertid vært bedre.

Økonomi: Holder seg i pris

Audi Allroad er en kostbar bil i utgangspunktet, og du kan fort komme til å krysse av for 100 000 kroner i utstyr når du først er i gang. Noe utstyr bør være på plass for å sikre at bilen er attraktiv på bruktmarkedet, og da holder Allroad seg tradisjonelt godt i pris.

Med dieselmotor holder drivstoffutgiftene seg innen rimelige grenser, mens service, forsikring og vedlikehold for øvrig koster flesk.

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Audi Allroad er en fornuftig krysning av stor SUV og stor stasjonsvogn. Her har du firehjulstrekk og et luftfjæringssystem som gjør at bilen omstiller seg raskt fra kjerrevei til motorvei. Du slipper også å drasse rundt på ekstra vekt, mens et gunstigere tyngdepunkt gir langt bedre veiegenskaper.

Audi Allroad byr på høy kvalitetsfølelse, suveren komfort og kraftige motorer. Forbruk og utslipp er relativt høyt generelt sett, men lavt i forhold til mange konkurrenter.

Vår karakter

Se flere saker fra: Audi Se flere saker fra: Her ser du neste Audi A6 Allroad Se flere saker fra: Test: Audi A6
Du vil ikke tro hvor rask den er

Audi S1 Sportback Quattro 2,0 TFSI, 2014

Du vil ikke tro hvor rask den er
Veil. pris: 613100

En diesel-rakett

Test: Audi A8 4,2 TDI Quattro 2014

En diesel-rakett
Veil. pris: 1678170

Familie-SUV-en

Test: Audi Q5 2,0 TDI 177 Quattro S tronic, 2013

Familie-SUV-en
Veil. pris: 805000

Audi-innertier

Test: Audi A3 1,4 TFSI 122hk Ambition 2012

Audi-innertier
Veil. pris: 347840

Setter SUV-ene i skyggen

Test: Audi A6 Allroad 3,0 TDI 245 hk S-Tronic 2012

Setter SUV-ene i skyggen
Veil. pris: 955800

Familiebil med drømmemotor

Test: Audi A4 Avant 1,8 TFSI 170 hk

Familiebil med drømmemotor
Veil. pris: 543000

En oppnåelig drømmebil

Audi A5 Sportback 1,8 TFSI, 2012

En oppnåelig drømmebil
Veldig hvass, men smått med plass

Audi A1 Sportback 1,4 TFSI S tronic, 2012

Veldig hvass, men smått med plass
Det du trenger, og litt til

Audi A3 1,8 TFSI 3-dørs, 2012

Det du trenger, og litt til
Den beste Audi A4 er en Allroad

Audi A4 Allroad quattro 2,0 TDI S tronic, 2012

Den beste Audi A4 er en Allroad
Billigere er bedre

Audi Q3 2,0 TDI 140 quattro 2012

Billigere er bedre
Grønn SUV på lystgass

Audi Q5 hybrid quattro, 2012

Grønn SUV på lystgass
Som å dumpe ned i en lekker salong

Test: Audi A6 allroad quattro

Som å dumpe ned i en lekker salong
Audi A6 for flest folk

Audi A6 Avant 2,0 TDI 177 hk

Audi A6 for flest folk
Veil. pris: 647000

Den beste Audi A6-en

Test Audi A6 Avant 3,0 TDI quattro S tronic 204 hk, 2012-modell

Den beste Audi A6-en
En råflott kombinasjon

Test Audi A6 Avant 3,0 TDI quattro S tronic 245 hk, 2012-modell

En råflott kombinasjon
Slik er Audis nye

Test: Audi Q3 2,0 TDI Quattro S tronic, 2011

Slik er Audis nye "billig"-SUV
Veil. pris: 485000

Audien du bør kjøpe

TEST: AUDI A4 AVANT 2.0 TDI 120 HK, 2011

Audien du bør kjøpe
Veil. pris: 389090

Luksusbil med småbilforbruk

Test Audi A6 2,0 TDI, 2011

Luksusbil med småbilforbruk
Audi satser på sportslighet

Test Audi A6 3,0 TDI Quattro, 2011

Audi satser på sportslighet
Audien som gir hallelujastemning

Test Audi A7 Sportback 3,0 TDI quattro, 2010

Audien som gir hallelujastemning
En av verdens beste biler

Test: Audi R8 V10

En av verdens beste biler
Veil. pris: 2533800

- Imponerer i alle fartsområder

Test: Audi A8 4,2 TDI, 2010

- Imponerer i alle fartsområder
Veil. pris: 1350000

Den beste jålesmåbilen

Test: Audi A1 1,4 TFSI S tronic, 2011

Den beste jålesmåbilen
Veil. pris: 226100

Verdens beste småbil

Test Audi A1 1,6 TDI, 2010

Verdens beste småbil
Veil. pris: 207700

Her har Audi vært for gnien

Test Audi A3 1,6 TDIe, 2010

Her har Audi vært for gnien
Veil. pris: 251800

Supermotor gjør A3 enda bedre

Test Audi A3 Sportback 1,2 TFSI, 2010

Supermotor gjør A3 enda bedre
Hestekreftene du ikke trenger

Test: Audi A4 2,0 TDI Avant 136 hk, 2010-modell

Hestekreftene du ikke trenger
Veil. pris: 375800

Mestrer det meste

Test: Audi Allroad 3,0 TDI 2007

Mestrer det meste
Gjennomført cabglede

Test: Audi A3 Cabriolet 1,8 TFSI 2008

Gjennomført cabglede
Audi for gjerrigknarker

Test Audi A3 1,6 TDI Sportback, 2010

Audi for gjerrigknarker
Veil. pris: 272000

Sterk kombinasjon

Test: Audi A3 1,4 TFSI 2008

Sterk kombinasjon
Dieselfryd

Test: Audi A3 Cabriolet 1,9 TDI 2008

Dieselfryd
Bedre og billigere

Test: Audi A4 2,0 TDI 2008

Bedre og billigere
Fortsatt potent

Test: Audi A4 Avant 2,0 TDI Quattro 2007

Fortsatt potent
Kostbar kraftpakke

Test: Audi A4 2,7 TDI 2008

Kostbar kraftpakke
Er bensinmotoren død?

Langtest: 11 000 km med Audi A4 1,8 TFSI

Er bensinmotoren død?
Luftig veteran

Test: Audi A4 Cabriolet 2,0 TFSI 2006

Luftig veteran
Audis nye bestselger

Test Audi A4 Avant 2.0 TDI 120 hk, 2009

Audis nye bestselger
Veil. pris: 402000

Perfekt for norske kjøreforhold

Test: Audi A4 Allroad 2,0 TDI 2009

Perfekt for norske kjøreforhold
Veil. pris: 493200

Småsporty familietralle

Prøvekjørt: Audi A4 Avant

Småsporty familietralle
GT på tysk

Test: Audi A5 3,0 TDI 2007

GT på tysk
Flott sommerbil fra Audi

Test: Audi A5 Cabriolet 2,0 TFSI Multitronic

Flott sommerbil fra Audi
Veil. pris: 546700

Nesten perfekt Audi

Test: Audi A5 Sportback 2,0 TFSI quattro S tronic, 2009

Nesten perfekt Audi
Veil. pris: 826400

Ingen ved siden

Test: Audi A6 Allroad 2,7 TDI 2007

Ingen ved siden
Ja takk, begge deler

Test: Audi A6 2,0 TDI Multitronic 2006

Ja takk, begge deler
Topplederbil med rabatt

Test: Audi A6 2,0 TDI-e, 2009:

Topplederbil med rabatt
Det lille ekstra som mangler

Test: Audi Q5 2,0 TDI 170 S tronic 2009

Det lille ekstra som mangler
Veil. pris: 550600

Er dette klassens beste?

Test: Audi Q5 2,0 TDI 170 hk, 2009

Er dette klassens beste?
Veil. pris: 504000

Sports-SUV

Test: Audi Q5 3,0 TDI S tronic, 2008:

Sports-SUV
Veil. pris: 724000

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning