Test: Audi A5 3,0 TDI 2007

GT på tysk

Audi A5 byr på en spesiell miks mellom kjøreegenskaper, motor og småsært design.

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Kraftfull diesel

+ Gode ytelser

+ Lekkert interiør

+ Fin balanse

+ Komfort ivaretatt

+ Lavt forbruk

- Diskutabelt eksteriør

- Prislappen

Audi A5 3,0 TDI henvender seg i et lite segment av kjøreglade fireseters coupéer. Den kjører svært bra, og vil henge på veletablerte konkurrenter som BMW og Mercedes, takket være vesentlig bedre vektfordeling enn A4. Det spesielle med vår testbil er en treliters turbodieselmotor som jobber gjennom en sekstrinns manuell kasse, som igjen plantes i bakken via Audis kjente Quattro-system. Sånt blir det moro av!

En litt småsær, og sikkert langt i fra korrekt design, overskygges av lekre detaljer, en fantastisk og momentsterk motor, samt herlige kjøregenskaper (nesten) på BMW-nivå. Medaljens bakside er selvsagt at det koster skjorta for den herlige pakken.

Kjøreegenskaper

Audi A5 har kjøreegenskaper det virkelig svinger av. Vektfordelingen er, takket være lengre akselavstand og forflytting bakover av motor og girkasse, mange hakk bedre enn på A4. Dette resulterer i en bil med flott balanse, herlig veigrep og ikke minst mindre følelse av understyring - som Audi har "slitt med" på mange av sine sporty modeller opp i gjennom årene. Om ikke bilen føles ut som den mest lettbeinte på markedet, får man umiddelbart følelse av å ratte en kompakt og godt sammenskrudd bil.

Quattro-systemet sørger i tillegg for en svært trygg og forutsigbar kjøreopplevelse, og er sterk vanedannende på vinterføre.

Motor

I disse dager hvor diesel nærmest har blitt en selvfølge for mange når de skal handle bil, er det godt å se at dette også gjelder sportslige modeller. Trelitersdieselen er et kjent arbeidsjern vi kjenner fra både A4, A6, A8, Q7 og ikke minst Allroad. I kombinasjon med automatgir gir den ofte helt greie ytelser, men ikke noe overraskende godt fraspark. Testbilen var heldigvis utstyrt med manuelt gir, noe som virkelig satte en spiss på kjøreopplevelsen. Det er her man virkelig kjenner motorens potensial, enten man befinner seg på 2- eller 5 000 omdreininger på turtallsklokka. Den trekker herlig uansett turtall, og har lydbilde som virkelig burde sette en standard for dieselmotorer uansett fabrikkant. Girkassen er tight og fin, men kunne kanskje vært hakket mer tettsteget - sånn for sportslighetens skyld&

Ytelser

Hadde noen for tre år tilbake fortalt meg at jeg i nærmeste fremtid skulle kjøre en dieselbil som nådde hundre på 5,9 sekunder, ville jeg anbefalt vedkommende en tur til fastlegen. I A5 3,0 TDI er dette en realitet. Med en slik akselerasjon og en motor som byr på masse power uansett turtall, skal det hardt gjøres å kjøre fra denne bilen - selv med enda større motorer. Spesielt i typiske forbikjøringshastigheter er den rå, kanskje enda kjappere enn forventet.

Eksteriør

Audi A5 har et design det ikke er veldig lett å bli klok på. Samtidig som enkelte detaljer er fantastiske, som for eksempel LED-lyktene foran, er linjene litt "verken fugl eller fisk". Med det mener vi at det er en litt for stor blanding av runde og rette linjer, omtrent som en blanding mellom en Audi A4 sedan og en BMW 3-serie coupé. På en annen side tiltrekker bilen seg voldsomme mengder oppmerksomhet, og de aller fleste forbipasserende vi snakket med rettet tommelen opp.

Interiør

Noe særlig penere enn dette kan det ikke gjøres. Audi A5 har klare likheter med de øvrige av konsernets påkostede modeller. Sportsetene i skinn er av beste sort og gir herlig støtte både i siden og under lårene, og når i tillegg rattet kan justeres både i høyden og i dybden blir sittestillingen kjapt meget god. Dashbordet er lekkert og materialkvaliteten plukket fra øverste hylle. Bakseteplassen er blant de bedre i klassen, og to voksne kan finne seg greit til rette på tur. Bagasjerommet er også rommelig, litt lavt under taket riktignok, men stort nok for en helgetur på hytta.

Komfort

Selv om Audi A5 er satt opp slik at man gjerne velger en svingete vei ekstra hjem fra jobb, går det ikke så mye på bekostning av komforten som fryktet på forhånd. Den som utelukkende er på jakt etter fjæringskomfort kanskje heller burde hoppet over i en Mercedes CLK eller noe annet "mindre" svingvennlig. Men når det gjelder kompromisset mellom kjøreegenskaper og komfort, har Audi absolutt truffet spikeren på hodet i utviklingsfasen. Verken vind-, hjul- eller motorstøy er av den plagende sorten, sistnevnte er kun til glede - til tross for at vi her kjører diesel. Ellers har Audi et stort sett velfungerende klimaanlegg, som enkelte ganger kan kjøle ned litt for mye, til tross for at det står i autofunksjon.

Sikkerhet

Audi A5 er ikke kjørt i noe uavhengig kollisjonstest hos EuroNCAP, så hvordan den vil opptre i en eventuell situasjon er vankelig å si. Det som er sikkert er at bilen har et høyt nivå av sikkerhetsutstyr som standard, blant annet beltestrammere, ESP, kollisjonsputer, sidekollisjonsputer, trepunktsbelter og hodestøtter. Dessuten har den et eget system som tørker bremseskivene i hastigheter over 70 km/t automatisk.

Pris/utstyr

En A5 3,0 TDI koster fra 686 900 kroner og er med det ingen kvantumsmodell. Ekstrautstyr tar Audi seg som vanlig godt betalt for, noe som gjør at testbilens prislapp lander på 829 940 kroner. På en annen side holder som regel godt utstyrte Audi-er seg godt i pris, og med et forbruk på 0,72 liter per mil på blandet kjøring er den økonomisk i drift.

Det ryktes om en 1,8 TFSI-variant med 170 hester og forhjulstrekk. Da kan du bli Audi A5-eier for rundt 400 000 kroner. Det finnes også en S-variant kalt S5 med V8 og 354 hester - til den nette sum av 1 150 000 riksdaler.

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Audi A5 er en bil vi gjerne skulle ha tilbrakt mer tid med, rett og slett fordi den gir fra seg et spesielt og litt annerledes inntrykk. For det første er følelsen av å kjøre en lynrask bil med enorm dieselmotor og manuelt gir langt fra hverdagslig. For det andre er kvalitetsfølelsen og tanken på at man ratter noe spesielt tilstede stort sett hele tiden - uansett hva man måtte mene om bilens utvendige design. Som vanlig er det synd at prisen man må betale er uoppnåelig for de fleste, spesielt hvis man ønsker seg litt mer utstyr enn den har som basismodell.

Vår karakter

Se flere saker fra: Audi Se flere saker fra: Test: Audi A5
Du vil ikke tro hvor rask den er

Audi S1 Sportback Quattro 2,0 TFSI, 2014

Du vil ikke tro hvor rask den er
Veil. pris: 613100

En diesel-rakett

Test: Audi A8 4,2 TDI Quattro 2014

En diesel-rakett
Veil. pris: 1678170

Familie-SUV-en

Test: Audi Q5 2,0 TDI 177 Quattro S tronic, 2013

Familie-SUV-en
Veil. pris: 805000

Audi-innertier

Test: Audi A3 1,4 TFSI 122hk Ambition 2012

Audi-innertier
Veil. pris: 347840

Setter SUV-ene i skyggen

Test: Audi A6 Allroad 3,0 TDI 245 hk S-Tronic 2012

Setter SUV-ene i skyggen
Veil. pris: 955800

Familiebil med drømmemotor

Test: Audi A4 Avant 1,8 TFSI 170 hk

Familiebil med drømmemotor
Veil. pris: 543000

Gjenoppstått ikon

Test: Audi TT Roadster 2,0 TFSI 2007

Gjenoppstått ikon
En oppnåelig drømmebil

Audi A5 Sportback 1,8 TFSI, 2012

En oppnåelig drømmebil
Veldig hvass, men smått med plass

Audi A1 Sportback 1,4 TFSI S tronic, 2012

Veldig hvass, men smått med plass
Det du trenger, og litt til

Audi A3 1,8 TFSI 3-dørs, 2012

Det du trenger, og litt til
Den beste Audi A4 er en Allroad

Audi A4 Allroad quattro 2,0 TDI S tronic, 2012

Den beste Audi A4 er en Allroad
Billigere er bedre

Audi Q3 2,0 TDI 140 quattro 2012

Billigere er bedre
Grønn SUV på lystgass

Audi Q5 hybrid quattro, 2012

Grønn SUV på lystgass
Som å dumpe ned i en lekker salong

Test: Audi A6 allroad quattro

Som å dumpe ned i en lekker salong
Audi A6 for flest folk

Audi A6 Avant 2,0 TDI 177 hk

Audi A6 for flest folk
Veil. pris: 647000

Den beste Audi A6-en

Test Audi A6 Avant 3,0 TDI quattro S tronic 204 hk, 2012-modell

Den beste Audi A6-en
En råflott kombinasjon

Test Audi A6 Avant 3,0 TDI quattro S tronic 245 hk, 2012-modell

En råflott kombinasjon
Audien du bør kjøpe

TEST: AUDI A4 AVANT 2.0 TDI 120 HK, 2011

Audien du bør kjøpe
Veil. pris: 389090

Slik er Audis nye

Test: Audi Q3 2,0 TDI Quattro S tronic, 2011

Slik er Audis nye "billig"-SUV
Veil. pris: 485000

Luksusbil med småbilforbruk

Test Audi A6 2,0 TDI, 2011

Luksusbil med småbilforbruk
Audi satser på sportslighet

Test Audi A6 3,0 TDI Quattro, 2011

Audi satser på sportslighet
Audien som gir hallelujastemning

Test Audi A7 Sportback 3,0 TDI quattro, 2010

Audien som gir hallelujastemning
En av verdens beste biler

Test: Audi R8 V10

En av verdens beste biler
Veil. pris: 2533800

- Imponerer i alle fartsområder

Test: Audi A8 4,2 TDI, 2010

- Imponerer i alle fartsområder
Veil. pris: 1350000

Den beste jålesmåbilen

Test: Audi A1 1,4 TFSI S tronic, 2011

Den beste jålesmåbilen
Veil. pris: 226100

Verdens beste småbil

Test Audi A1 1,6 TDI, 2010

Verdens beste småbil
Veil. pris: 207700

Her har Audi vært for gnien

Test Audi A3 1,6 TDIe, 2010

Her har Audi vært for gnien
Veil. pris: 251800

Hestekreftene du ikke trenger

Test: Audi A4 2,0 TDI Avant 136 hk, 2010-modell

Hestekreftene du ikke trenger
Veil. pris: 375800

Supermotor gjør A3 enda bedre

Test Audi A3 Sportback 1,2 TFSI, 2010

Supermotor gjør A3 enda bedre
Mestrer det meste

Test: Audi Allroad 3,0 TDI 2007

Mestrer det meste
Gjennomført cabglede

Test: Audi A3 Cabriolet 1,8 TFSI 2008

Gjennomført cabglede
Audi for gjerrigknarker

Test Audi A3 1,6 TDI Sportback, 2010

Audi for gjerrigknarker
Veil. pris: 272000

Sterk kombinasjon

Test: Audi A3 1,4 TFSI 2008

Sterk kombinasjon
Dieselfryd

Test: Audi A3 Cabriolet 1,9 TDI 2008

Dieselfryd
Bedre og billigere

Test: Audi A4 2,0 TDI 2008

Bedre og billigere
Fortsatt potent

Test: Audi A4 Avant 2,0 TDI Quattro 2007

Fortsatt potent
Kostbar kraftpakke

Test: Audi A4 2,7 TDI 2008

Kostbar kraftpakke
Er bensinmotoren død?

Langtest: 11 000 km med Audi A4 1,8 TFSI

Er bensinmotoren død?
Luftig veteran

Test: Audi A4 Cabriolet 2,0 TFSI 2006

Luftig veteran
Audis nye bestselger

Test Audi A4 Avant 2.0 TDI 120 hk, 2009

Audis nye bestselger
Veil. pris: 402000

Perfekt for norske kjøreforhold

Test: Audi A4 Allroad 2,0 TDI 2009

Perfekt for norske kjøreforhold
Veil. pris: 493200

Småsporty familietralle

Prøvekjørt: Audi A4 Avant

Småsporty familietralle
GT på tysk

Test: Audi A5 3,0 TDI 2007

GT på tysk
Flott sommerbil fra Audi

Test: Audi A5 Cabriolet 2,0 TFSI Multitronic

Flott sommerbil fra Audi
Veil. pris: 546700

Nesten perfekt Audi

Test: Audi A5 Sportback 2,0 TFSI quattro S tronic, 2009

Nesten perfekt Audi
Veil. pris: 826400

Ingen ved siden

Test: Audi A6 Allroad 2,7 TDI 2007

Ingen ved siden
Ja takk, begge deler

Test: Audi A6 2,0 TDI Multitronic 2006

Ja takk, begge deler
Topplederbil med rabatt

Test: Audi A6 2,0 TDI-e, 2009:

Topplederbil med rabatt
Det lille ekstra som mangler

Test: Audi Q5 2,0 TDI 170 S tronic 2009

Det lille ekstra som mangler
Veil. pris: 550600

Er dette klassens beste?

Test: Audi Q5 2,0 TDI 170 hk, 2009

Er dette klassens beste?
Veil. pris: 504000

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag