Test: Audi A4 Avant 2,0 TDI Quattro 2007

Fortsatt potent

Selv om man skulle tro det, føles ikke den "gamle" Audi A4 spesielt utdatert.

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Herlig interiør

+ Gode ytelser

+ Forutsigbare kjøreegenskaper

+ Fortsatt attraktivt utseende

- Ikke testet hos EuroNCAP

- Dyr i innkjøp

Audi A4 Avant er en premium-stasjonsvogn i mellomklassen, der stort sett tyskere og svensker krangler om kundene. Mens BMW 3-serie er den sportslige, er Mercedes C-klasse og Volvo V50 de komfortable, med Saab 9-3 og Audi A4 et sted midt i mellom. Typisk for disse bilene er at de holder mål for de fleste familier, selv om bagasje- og bakseteplassen er litt mindre enn i storebrødrene A6, V70, 9-5, 5-serie og E-klasse.

En ny Audi A4 banker straks på døra, og i den anledning skulle man tro dagens modell ville virke "gammeldags". Dette viser seg å ikke medføre spesielt mye riktighet. A4 viser til både god komfort, flott design, gode kjøreegenskaper og et særdeles godt kvalitetsinntrykk. Men særlig praktisk er den likevel ikke - med mindre du ikke har behov for masse plass.

Kjøreegenskaper

Mange typiske A4-kunder leter etter noe litt mer sporty og eksklusivt enn gjennomsnittet. Det finner de i A4, til tross for at navnet kan virke noe selvmotsigende. Styringen og fastheten på understellet er ikke helt på BMW-nivå, men til gjengjeld er A4 mer lettkjørt og langt lettere på rattet. Dette er ikke bilen du kaster inn i svingene rått og brutalt, men en bil som takler svingkombinasjoner på en dynamisk og komfortabel måte - dog med et snev av understyring hvis den blir presset. På sedvanlig Audi-vis er kjørefølelsen preget av forutsigbarhet, noe som resulterer i en sikker oppførsel. Quattro-systemet bidrar selvfølgelig også til å gjøre bilen enda mer stabil, samt å fordele kreftene til et ekstra hjulpar når den blir satt under press. Hvis du er på A4-jakt og samtidig spesielt opptatt av kjøreglede, kommer snart neste modell med chassis fra A5 - noe som betyr bedre vektfordeling og bedre kjøreegenskaper. Verdt å vente på?

Motor

Den velkjente tolitersdieselen som normalt yter 140 hester, har i denne utgaven blitt oppjustert til 170 - for øvrig samme effekt som i Golf GT TDI. Dreiemomentet på maks 350 Nm er tilgjengelig fra 1 750 til 2 500 omdreininger i minuttet, noe som ser behagelig ut på papiret. I praksis kjennes det ut som det meste av momentet blir disponibelt rundt 2 000 omdreininger. Da går bilen noe fryktelig en kort periode, før kraften forsvinner like fort oppover på turtallet som det kom. Uansett klarer A4 2,0 TDI Quattro spurten til hundre på 8,5 sekunder, et imponerende tall for en stasjonsvogn med en firesylindret dieselmotor under panseret.

Er du derimot var for vibrasjoner og bråk kan denne motoren oppleves som noe ukultivert og grov i gangen. Nå skal det på en annen side sies at denne toliteren gir et langt bedre komfortinntrykk en den aldrende 1,9-literen. Men det finnes mange andre langt mer stillegående motorer på markedet, som også har en mer jevn effektkurve. En sekstrinns tight girkasse sørget for å sette en sportslig spiss på opplevelsen, en kasse som var fint tilpasset motorens effektutvikling.

Ytelser

Som nevnt ovenfor er A4 2,0 TDI Quattro en kjapp og underholdende bil. Selv om motoren har en tendens til å virke lat under 2 000 omdreininger, er frasparket utrolig friskt når turbotrykket melder sin ankomst. Bilen går godt på alle seks gir, og forbikjøringer går unna som en lek.

Eksteriør

Å tenke på at denne utgaven av A4 snart trekker seg ut fra nybilenes rekker er nesten litt rart, for utseendet sladrer ikke mye om "gammel" bil. Vår hvite (!) testbil hadde i tillegg den sorte S-line eksteriørpakken, som inneholder annen støtfanger, svart grill, S-line logo, dørkantlister, dørterskellister, takkantspoiler og diffusor lakkert i bilens farge. I kjent Quattro-stil hadde bilen også to eksosutblås, et på hver side. Bilen blir med dette kjempetøff, og kan for selv et trent øye nesten forveksles med Audis barske S-modeller.

Interiør

Er det noe Audi kan er det definitivt interiørdesign. Linjene, materialvalgene og kvalitetsfølelsen er helt i ypperste klasse. Sportssetene i skinn/alcantara, det 3-eikede sportsrattet og interiørlister i børstet stål setter en ekstra spiss på den sportslige opplevelsen. Setene er av beste sort, for med innstillingsmuligheter og sidestøtte i lange baner er det enkelt å finne en perfekt kjørestilling - enten du liker den sportslig eller komfortabel. Det eneste minuset med A4 på innsiden er plassen - den er nemlig ikke av de mest rommelige stasjonsvognene på markedet. Dette gjelder også bagasjerommet, som er mindre enn i mange av de argeste konkurrentene.

Komfort

Til tross for sportsunderstell er vår testbil et komfortabelt sted å være. Man sitter utrolig godt i denne bilen, det er oversiktelig og man føler at interiøret er godt sentrert rundt føreren. Støymessig er også bilen bra. Nå har vi tidligere kritisert VAG-dieselene for å ha en mer ukultivert gange samt et høyere støynivå enn andre turbodieselmotorer på markedet. Gangen er riktignok ikke direkte "fin" i denne utgaven heller, men tydeligvis er bilen godt støydempet, for motorstøy ble vi ikke plaget av. Heller ikke vei- eller vindstøy la heller noen demper på komfortopplevelsen, som vi absolutt var tilfreds med gjennom testuken.

Sikkerhet

Det er ikke kjørt noe kollisjonstest på denne utgaven av Audi A4 hos hos EuroNCAP, så hvordan den vil oppføre seg i en smell vil vi ikke spekulere i. Nå skal det sies at forgjengeren ble testet i 2001, med fire av fem stjerner som resultat. Dette holder ikke mål sammenlignet med dagens konkurrenter i klassen, hvor både Volvo S40, BMW 3-serie og Mercedes C-klasse har fått full pott. Importøren Harald A. Møller kan fortelle at denne A4-modellen fikk flere forsterkninger sikkerhetsmessig kontra 2001-modellen. Dette ble gjort blant annet med en kraftigere B-søyle, samt at flere avstivere i karosseriet ble flyttet høyere opp i tilfelle kollisjoner med høyreiste SUV'er og andre større kjøretøy.

Av sikkerhetsutstyr har A4 et bra nivå med blant annet kollisjonsputer, sideguard hodekollisjonsputer, ESP, backguard hodestøtter (forhindrer skader ved påkjørsel bakfra), beltestrammere og varslere, trepunktsbelter og førstehjelpsutstyr.

Pris/utstyr

Med i en startpris på 456 700 kroner er Audi A4 2,0 TDI 170 hk Quattro ingen billigbil, kanskje ikke uventet i premiumsegmentet. A4 Avant starter på 315 300 kroner med 102 bensinhester under panseret, mens du må ut med minimum 338 600 kroner for å sikre deg den billigste med 115 hester diesel. Et lite tips er å velge 140-hesters utgaven av denne 2,0 TDI-motoren. De 30 ekstra hestene i 170-hesteren gjør ikke så mye ut av seg at det er verdt å betale over tusenlappen for hver av dem. Vår bil hadde en prislapp på 541 660 kroner, med masse ekstrautstyr. Kampanjepriser på diverse utstyrspakker gjorde prisen hyggeligere enn normalt sett, for Audis "avkrysningsmuligheter" pleier vanligvis å koste skjorta.

TDI-motoren har et moderat forbruk av diesel, og sammen med at Audi stort sett holder seg godt i pris, kan dette være en relativt overkommelig økonomisk affære selv om inngangsbilletten er i drøyeste laget.

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Jo da, visst holder den mål til tross for noen år på baken. Selv om denne utgaven har lite nyskapende ved seg med unntak av noen eksteriørdetaljer, er det en flott bil som ikke virker umoderne. Den ser flott ut utenpå, har et interiør selv italienerne kan lære av og har kjøreegenskaper som er konkurransedyktige i klassen. Motoren oppleves som hakket mer kultivert enn i andre VAG-modeller, og draget den leverer gjør kjøreturen underholdende. Men selv om A4 absolutt appellerer til følelsene er dette ikke nødvendigvis det mest fornuftige du kan velge. Blant annet er bilen dyr og forholdsvis trang, kanskje ikke de to mest positivt ladede adjektivene når en småbarnsfamilie skal ut å handle?

Vår karakter

Se flere saker fra: Audi Se flere saker fra: Test: Audi A4
Du vil ikke tro hvor rask den er

Audi S1 Sportback Quattro 2,0 TFSI, 2014

Du vil ikke tro hvor rask den er
Veil. pris: 613100

En diesel-rakett

Test: Audi A8 4,2 TDI Quattro 2014

En diesel-rakett
Veil. pris: 1678170

Familie-SUV-en

Test: Audi Q5 2,0 TDI 177 Quattro S tronic, 2013

Familie-SUV-en
Veil. pris: 805000

Audi-innertier

Test: Audi A3 1,4 TFSI 122hk Ambition 2012

Audi-innertier
Veil. pris: 347840

Setter SUV-ene i skyggen

Test: Audi A6 Allroad 3,0 TDI 245 hk S-Tronic 2012

Setter SUV-ene i skyggen
Veil. pris: 955800

Familiebil med drømmemotor

Test: Audi A4 Avant 1,8 TFSI 170 hk

Familiebil med drømmemotor
Veil. pris: 543000

En oppnåelig drømmebil

Audi A5 Sportback 1,8 TFSI, 2012

En oppnåelig drømmebil
Veldig hvass, men smått med plass

Audi A1 Sportback 1,4 TFSI S tronic, 2012

Veldig hvass, men smått med plass
Det du trenger, og litt til

Audi A3 1,8 TFSI 3-dørs, 2012

Det du trenger, og litt til
Den beste Audi A4 er en Allroad

Audi A4 Allroad quattro 2,0 TDI S tronic, 2012

Den beste Audi A4 er en Allroad
Billigere er bedre

Audi Q3 2,0 TDI 140 quattro 2012

Billigere er bedre
Grønn SUV på lystgass

Audi Q5 hybrid quattro, 2012

Grønn SUV på lystgass
Som å dumpe ned i en lekker salong

Test: Audi A6 allroad quattro

Som å dumpe ned i en lekker salong
Audi A6 for flest folk

Audi A6 Avant 2,0 TDI 177 hk

Audi A6 for flest folk
Veil. pris: 647000

Den beste Audi A6-en

Test Audi A6 Avant 3,0 TDI quattro S tronic 204 hk, 2012-modell

Den beste Audi A6-en
En råflott kombinasjon

Test Audi A6 Avant 3,0 TDI quattro S tronic 245 hk, 2012-modell

En råflott kombinasjon
Slik er Audis nye

Test: Audi Q3 2,0 TDI Quattro S tronic, 2011

Slik er Audis nye "billig"-SUV
Veil. pris: 485000

Audien du bør kjøpe

TEST: AUDI A4 AVANT 2.0 TDI 120 HK, 2011

Audien du bør kjøpe
Veil. pris: 389090

Luksusbil med småbilforbruk

Test Audi A6 2,0 TDI, 2011

Luksusbil med småbilforbruk
Audi satser på sportslighet

Test Audi A6 3,0 TDI Quattro, 2011

Audi satser på sportslighet
Audien som gir hallelujastemning

Test Audi A7 Sportback 3,0 TDI quattro, 2010

Audien som gir hallelujastemning
En av verdens beste biler

Test: Audi R8 V10

En av verdens beste biler
Veil. pris: 2533800

- Imponerer i alle fartsområder

Test: Audi A8 4,2 TDI, 2010

- Imponerer i alle fartsområder
Veil. pris: 1350000

Den beste jålesmåbilen

Test: Audi A1 1,4 TFSI S tronic, 2011

Den beste jålesmåbilen
Veil. pris: 226100

Verdens beste småbil

Test Audi A1 1,6 TDI, 2010

Verdens beste småbil
Veil. pris: 207700

Her har Audi vært for gnien

Test Audi A3 1,6 TDIe, 2010

Her har Audi vært for gnien
Veil. pris: 251800

Supermotor gjør A3 enda bedre

Test Audi A3 Sportback 1,2 TFSI, 2010

Supermotor gjør A3 enda bedre
Hestekreftene du ikke trenger

Test: Audi A4 2,0 TDI Avant 136 hk, 2010-modell

Hestekreftene du ikke trenger
Veil. pris: 375800

Mestrer det meste

Test: Audi Allroad 3,0 TDI 2007

Mestrer det meste
Gjennomført cabglede

Test: Audi A3 Cabriolet 1,8 TFSI 2008

Gjennomført cabglede
Audi for gjerrigknarker

Test Audi A3 1,6 TDI Sportback, 2010

Audi for gjerrigknarker
Veil. pris: 272000

Sterk kombinasjon

Test: Audi A3 1,4 TFSI 2008

Sterk kombinasjon
Dieselfryd

Test: Audi A3 Cabriolet 1,9 TDI 2008

Dieselfryd
Bedre og billigere

Test: Audi A4 2,0 TDI 2008

Bedre og billigere
Fortsatt potent

Test: Audi A4 Avant 2,0 TDI Quattro 2007

Fortsatt potent
Kostbar kraftpakke

Test: Audi A4 2,7 TDI 2008

Kostbar kraftpakke
Er bensinmotoren død?

Langtest: 11 000 km med Audi A4 1,8 TFSI

Er bensinmotoren død?
Luftig veteran

Test: Audi A4 Cabriolet 2,0 TFSI 2006

Luftig veteran
Audis nye bestselger

Test Audi A4 Avant 2.0 TDI 120 hk, 2009

Audis nye bestselger
Veil. pris: 402000

Perfekt for norske kjøreforhold

Test: Audi A4 Allroad 2,0 TDI 2009

Perfekt for norske kjøreforhold
Veil. pris: 493200

Småsporty familietralle

Prøvekjørt: Audi A4 Avant

Småsporty familietralle
GT på tysk

Test: Audi A5 3,0 TDI 2007

GT på tysk
Flott sommerbil fra Audi

Test: Audi A5 Cabriolet 2,0 TFSI Multitronic

Flott sommerbil fra Audi
Veil. pris: 546700

Nesten perfekt Audi

Test: Audi A5 Sportback 2,0 TFSI quattro S tronic, 2009

Nesten perfekt Audi
Veil. pris: 826400

Ingen ved siden

Test: Audi A6 Allroad 2,7 TDI 2007

Ingen ved siden
Ja takk, begge deler

Test: Audi A6 2,0 TDI Multitronic 2006

Ja takk, begge deler
Topplederbil med rabatt

Test: Audi A6 2,0 TDI-e, 2009:

Topplederbil med rabatt
Det lille ekstra som mangler

Test: Audi Q5 2,0 TDI 170 S tronic 2009

Det lille ekstra som mangler
Veil. pris: 550600

Er dette klassens beste?

Test: Audi Q5 2,0 TDI 170 hk, 2009

Er dette klassens beste?
Veil. pris: 504000

Sports-SUV

Test: Audi Q5 3,0 TDI S tronic, 2008:

Sports-SUV
Veil. pris: 724000

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning