Test: Audi A4 2,7 TDI 2008

Kostbar kraftpakke

Audi A4 2,7 TDI er en flott bil, helt til du ser prisen.

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Kompetente veiegenskaper

+ Solid førerkomfort

+ Harmonisk motor/girkombinasjon

- Middels plassforhold

- Middels fjæringskomfort

- Pris på ekstrautstyr

Den nye Audi A4 kom i salg sent i 2007, og konkurrerer i den mer prestisjefylte delen av markedet for kompakte familiebiler. Hovedkonkurrenter er BMW 3-serie og Mercedes C-klasse, men også Alfa Romeo 159 og Volvo S40 står på listen over biler som bør vurderes parallelt med nye Audi A4. 2,7-litersversjonen blir neppe den mest solgte, men har sine plussegenskaper.

Audi A4 2,7 TDI koster 150 000 kroner mer enn en normal Audi A4 2,0 TDI. Suveren motorkomfort er kanskje verdt 150 000 for noen, men vi tror de pengene kan brukes mer fornuftig.

Kjøreegenskaper

Audi A4 2,7 TDI med stor V6-diesel, er noe tyngre enn sine firesylindrede brødre. Det forhindrer likevel ikke at bilen oppleves som svært lettkjørt, og meget kompetent når det kommer til selv heftige svingaktiviteter. Sterke bidragsytere til dette er Drive select, dynamisk styring og demperregulering. Alt er ekstrautstyr og koster rundt 28 000 kroner. Både Alfa Romeo 159 og BMW 3-Serie matcher A4 med hensyn til kjøredynamikk, uten at det koster ekstra.

Motor

Den velkjente 2,7-liters V6-dieselen i Audi A4 har fått 190 hk, og skilter med et dreiemoment på 400 Nm mellom 1400 og 3250 o/m. Den er på sitt aller beste her, når den ikke har like mye å dra på som i A6 og Allroad. Motorkarakteren passer utmerket i kombinasjon med den trinnløse Multitronic-kassen, og ved normal kjøring rusler den uanstrengt mellom 1000 og 2000 o/m. Du merker ikke noe spesielt til diesellyden, motoren går svært kultivert og med en potent, dyp brumming når du gir på litt ekstra.

Ytelser

Motor/gir-kombinasjonen i Audi A4 2,7 TDI Multitronic sørger for at alt som kreves for å styre graden av akselerasjon, er en mer eller mindre tung høyrelabb. I de fleste situasjoner er det nok med et lett trykk, så gjør dreiemomentet lite nummer av å flytte rundt 1600 kilo bil. Men den føles likevel ikke som noen lynrask sprinter. Du har et tungt, sugende drag som gjør forbikjøringer trygge, og som spiser motbakker til forrett. Er du i lekehjørnet, kan du bruke Multitronic-kassen manuelt, men i de fleste tilfelle kan du bare la den være i fred. Blandet normforbruk på 0,66 l/mil og CO2-utslipp på 176 g/km, er akseptablelt, ytelser og motorkomfort tatt i betraktning.

Eksteriør

Utseendet på den nye Audi A4 har vært kilde til diskusjon hos mange bilinteresserte. Fronten er de fleste enige om: Den er steintøff. Sett fra siden er bilen mer ordinær. Hekken er det imidlertid sterkt delte meninger om - for veik, tung og utflytende er ord vi har hørt. Nå har ikke vi tenkt å opptre som noe smakspoliti, men vi synes i alle fall at avslutningen på den nære coupéslektningen A5 er et eksempel til etterfølgelse ved neste korsvei.

Interiør

Audi A4 2,7 TDI har som de fleste andre Audi-modeller et sobert og gjennomført interiør. Førerplassen er fin, uten å utmerke seg på noe spesielt vis. Vi var litt overrasket over å høre litt knirking og ressonanslyd fra dashbord og førersete, og håper ikke Audi har tenkt det skal ta et års produksjon før kvaliteten er tilfredsstillende. Sett i forhold til prisen, er Audi A4 2,7 TDI ganske snau plassmessig, med middels rommelig i baksete og et bagasjerom som ikke akkurat roper på ferietur for fire.

Komfort

Vår Audi A4 2,7 TDI hadde bøttevis av komfortutstyr, og gjør således et bedre inntrykk enn en normalt utstyrt bil. Spesielt gjelder det setene, men uansett er støynivå og sittekomfort de virkelig sterke punktene på Audi A4. Klimaautomatikken gjør jobben fint, men fjæringskomforten på vår bil var ikke 100 % på høyden, iallfall ikke i forhold til de beste i denne klassen; det blir en del harde støt og slag som trekker ned et ellers godt helhetsinntrykk.

Sikkerhet

Det er i skrivende stund ikke kjørt noen kollisjonstest med nye Audi A4, så dermed ryker sjansen for toppkarakter i vår test - foreløpig. Det er liten grunn til å tro at Audi sikter på noe mindre enn full pott for sin mellomklassestolthet, og det er da også nødvendig hvis de vil holde følge med de beste i klassen. Alt av forventet sikkerhetsutstyr er på plass, blant annet et ESP-system som absolutt er med på notene. I tillegg kan man krysse av for mange aktive sikkerhetskomponenter på ekstrautstyrslisten, som for eksempel blindsonevarsler, adaptiv cruisekontroll og parkeringssystem.

Pris/utstyr

Med en startpris på snaut 540 000 kroner, er Audi A4 2,7 TDI i utgangspunktet ingen billig bil. Og når vår testbil er lesset med utstyr til 221 640 kroner uten å føles spesielt påkostet, får Audis prispolitikk med hensyn til ekstrautstyr et latterlig skjær. Skal bilen ha en viss omsetningshastighet på bruktmarkedet, "kreves" en utstyrspakke på minimum 60 000-70 000 kroner, og det finnes nok av forfengelige bilkjøpere som dukker opp hos forhandlerne med innbruddsklar bankkonto. Trøsten for den som betaler gildet i første omgang, er at du finner de samme personene på bruktmarkedet.

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

I forhold til bilens langt rimeligere søsken, er den flotte motoren den eneste reelle fordelen ved å kjøpe Audi A4 2,7 TDI; den harmonerer glimrende med Multitronic-kassen. Og for noen teller sikkert prestisjen ved 2,7 TDI-merket en god del. Når prisen passerer 600 000 for en fornuftig utstyrt bil, blir konkurransebildet et helt annet enn for billigere Audi A4-modeller; kravene blir høyere og alternativene langt hvassere. Da blekner en del av egenskapene som gjør 2,0 TDI-versjonen så attraktiv.

Vår karakter

Se flere saker fra: Audi Se flere saker fra: Test: Audi A4
Du vil ikke tro hvor rask den er

Audi S1 Sportback Quattro 2,0 TFSI, 2014

Du vil ikke tro hvor rask den er
Veil. pris: 613100

En diesel-rakett

Test: Audi A8 4,2 TDI Quattro 2014

En diesel-rakett
Veil. pris: 1678170

Familie-SUV-en

Test: Audi Q5 2,0 TDI 177 Quattro S tronic, 2013

Familie-SUV-en
Veil. pris: 805000

Audi-innertier

Test: Audi A3 1,4 TFSI 122hk Ambition 2012

Audi-innertier
Veil. pris: 347840

Setter SUV-ene i skyggen

Test: Audi A6 Allroad 3,0 TDI 245 hk S-Tronic 2012

Setter SUV-ene i skyggen
Veil. pris: 955800

Familiebil med drømmemotor

Test: Audi A4 Avant 1,8 TFSI 170 hk

Familiebil med drømmemotor
Veil. pris: 543000

Gjenoppstått ikon

Test: Audi TT Roadster 2,0 TFSI 2007

Gjenoppstått ikon
En oppnåelig drømmebil

Audi A5 Sportback 1,8 TFSI, 2012

En oppnåelig drømmebil
Veldig hvass, men smått med plass

Audi A1 Sportback 1,4 TFSI S tronic, 2012

Veldig hvass, men smått med plass
Det du trenger, og litt til

Audi A3 1,8 TFSI 3-dørs, 2012

Det du trenger, og litt til
Den beste Audi A4 er en Allroad

Audi A4 Allroad quattro 2,0 TDI S tronic, 2012

Den beste Audi A4 er en Allroad
Billigere er bedre

Audi Q3 2,0 TDI 140 quattro 2012

Billigere er bedre
Grønn SUV på lystgass

Audi Q5 hybrid quattro, 2012

Grønn SUV på lystgass
Som å dumpe ned i en lekker salong

Test: Audi A6 allroad quattro

Som å dumpe ned i en lekker salong
Audi A6 for flest folk

Audi A6 Avant 2,0 TDI 177 hk

Audi A6 for flest folk
Veil. pris: 647000

Den beste Audi A6-en

Test Audi A6 Avant 3,0 TDI quattro S tronic 204 hk, 2012-modell

Den beste Audi A6-en
En råflott kombinasjon

Test Audi A6 Avant 3,0 TDI quattro S tronic 245 hk, 2012-modell

En råflott kombinasjon
Audien du bør kjøpe

TEST: AUDI A4 AVANT 2.0 TDI 120 HK, 2011

Audien du bør kjøpe
Veil. pris: 389090

Slik er Audis nye

Test: Audi Q3 2,0 TDI Quattro S tronic, 2011

Slik er Audis nye "billig"-SUV
Veil. pris: 485000

Luksusbil med småbilforbruk

Test Audi A6 2,0 TDI, 2011

Luksusbil med småbilforbruk
Audi satser på sportslighet

Test Audi A6 3,0 TDI Quattro, 2011

Audi satser på sportslighet
Audien som gir hallelujastemning

Test Audi A7 Sportback 3,0 TDI quattro, 2010

Audien som gir hallelujastemning
En av verdens beste biler

Test: Audi R8 V10

En av verdens beste biler
Veil. pris: 2533800

- Imponerer i alle fartsområder

Test: Audi A8 4,2 TDI, 2010

- Imponerer i alle fartsområder
Veil. pris: 1350000

Den beste jålesmåbilen

Test: Audi A1 1,4 TFSI S tronic, 2011

Den beste jålesmåbilen
Veil. pris: 226100

Verdens beste småbil

Test Audi A1 1,6 TDI, 2010

Verdens beste småbil
Veil. pris: 207700

Her har Audi vært for gnien

Test Audi A3 1,6 TDIe, 2010

Her har Audi vært for gnien
Veil. pris: 251800

Hestekreftene du ikke trenger

Test: Audi A4 2,0 TDI Avant 136 hk, 2010-modell

Hestekreftene du ikke trenger
Veil. pris: 375800

Supermotor gjør A3 enda bedre

Test Audi A3 Sportback 1,2 TFSI, 2010

Supermotor gjør A3 enda bedre
Mestrer det meste

Test: Audi Allroad 3,0 TDI 2007

Mestrer det meste
Gjennomført cabglede

Test: Audi A3 Cabriolet 1,8 TFSI 2008

Gjennomført cabglede
Audi for gjerrigknarker

Test Audi A3 1,6 TDI Sportback, 2010

Audi for gjerrigknarker
Veil. pris: 272000

Sterk kombinasjon

Test: Audi A3 1,4 TFSI 2008

Sterk kombinasjon
Dieselfryd

Test: Audi A3 Cabriolet 1,9 TDI 2008

Dieselfryd
Bedre og billigere

Test: Audi A4 2,0 TDI 2008

Bedre og billigere
Fortsatt potent

Test: Audi A4 Avant 2,0 TDI Quattro 2007

Fortsatt potent
Kostbar kraftpakke

Test: Audi A4 2,7 TDI 2008

Kostbar kraftpakke
Er bensinmotoren død?

Langtest: 11 000 km med Audi A4 1,8 TFSI

Er bensinmotoren død?
Luftig veteran

Test: Audi A4 Cabriolet 2,0 TFSI 2006

Luftig veteran
Audis nye bestselger

Test Audi A4 Avant 2.0 TDI 120 hk, 2009

Audis nye bestselger
Veil. pris: 402000

Perfekt for norske kjøreforhold

Test: Audi A4 Allroad 2,0 TDI 2009

Perfekt for norske kjøreforhold
Veil. pris: 493200

Småsporty familietralle

Prøvekjørt: Audi A4 Avant

Småsporty familietralle
GT på tysk

Test: Audi A5 3,0 TDI 2007

GT på tysk
Flott sommerbil fra Audi

Test: Audi A5 Cabriolet 2,0 TFSI Multitronic

Flott sommerbil fra Audi
Veil. pris: 546700

Nesten perfekt Audi

Test: Audi A5 Sportback 2,0 TFSI quattro S tronic, 2009

Nesten perfekt Audi
Veil. pris: 826400

Ingen ved siden

Test: Audi A6 Allroad 2,7 TDI 2007

Ingen ved siden
Ja takk, begge deler

Test: Audi A6 2,0 TDI Multitronic 2006

Ja takk, begge deler
Topplederbil med rabatt

Test: Audi A6 2,0 TDI-e, 2009:

Topplederbil med rabatt
Det lille ekstra som mangler

Test: Audi Q5 2,0 TDI 170 S tronic 2009

Det lille ekstra som mangler
Veil. pris: 550600

Er dette klassens beste?

Test: Audi Q5 2,0 TDI 170 hk, 2009

Er dette klassens beste?
Veil. pris: 504000

Nyttige tjenester

Regn ut

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag