Test: Audi A4 2,0 TDI 2008

Bedre og billigere

Med nye motorer, bedre utstyrsnivå og kjøreegenskaper i toppklasse, kan nye Audi A4 kapre kundene.

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Herlige kjøreegenskaper

+ Lavmælte og sterke motorer

+ God innvendig plass

+ Snerten design

+ Flott førermiljø

- Prisene på ekstrautstyret

- Litt mye vindsus

Nye Audi A4 tilbyr flotte kjøreegenskaper, god plass og forfinede motorer - alt til en overkommelig pris sett med Audi-øyne. Det lukter det storselger av.

Kjøreegenskaper

Ved å bytte plass på clutch og differensial, fikk man plassert frontakselen 15 cm lenger fram, noe som gir en vesentlig bedre vektfordeling. Balansen er meget god, styringen presis og oppførselen stabil og forutsigbar. Den minner svært mye om A5 rent kjøremessig, noe som i seg selv er et kjempekompliment. Audi hevder selv at A4 nå er klassens mest sportslige bil, men vårt inntrykk er at BMWs 3-Serie fortsatt er mer underholdende ved aktiv kjøring.

Motor

Etter å ha vært tro mot sitt pumpedysesystem i mangfoldige år, har Volkswagen nå gått over til common rail-teknologi - på tide vil sikkert mange si. Motoren har en jevnere gange og kreftene leveres på en langt mer kjørbar og behagelig måte enn før. Toliteren produserer 143 hester og 320 Nm, som er nok til å sende den relativt rommelige bilen til hundre på 9,4 sekunder. I mellomregisteret er den på typisk diesel-vis sterk - samtidig som forbruket er beskjedent.

Ytelser

Som sagt gir 2,0 TDI-motoren A4 mer enn gode nok ytelser. Bilen kjennes generelt sprek ut, og selv når den er godt lastet med folk, gjør den en god figur med sitt høye dreiemoment. Bilen føles også sterkere enn forgjengeren på lave turtall, siden kurven er jevnere. Dette gjør den mer kjørbar, og det er enklere å utnytte kreftene enn før.

Eksteriør

Dette nye designspråket begynte med A5. Selv om blandingen av rette og runde linjer neppe er korrekt i manges øyne, er det likevel en flott bil. Det samme gjelder A4. Med sin lave, brede form bak minner den nesten om en coupé fra siden, mens fronten oser aggressiv sportslighet. LED-lysene (som vi kjenner fra sportsbilen R8) til 8300 kroner skal man koste på seg; de gir bilen et futurisk særpreg.

Interiør

Det er ikke vanskelig å se at Audi ønsker å ta rotta på BMW 3-Serie med nye A4. I tillegg til de utvendige sportslige elementene, er også førermiljøet sentrert i langt høyere grad rundt føreren - ikke ulikt 3-Serien. Det er ikke mange produsenter som klarer å skape en så god følelse av komfort og eksklusivitet innvendig som det Audi har gjort her. Vår testbil hadde sportsseter, og de anbefales; de forsterker den sportslige opplevelsen understellet og balansen i bilen gir.

Komfort

Audi A4 har blitt en sportsligere bil enn sin forgjenger, og det er selvfølgelig vel og bra dersom underholdningsfaktor er en viktig ting. Vår bil hadde sportsunderstell; det sørger for skarpe egenskaper på svingete vei, men dreper dessverre litt av fjæringskomforten mange Audi-eiere setter pris på. Dessuten opplevde vi litt mye vindsus, spesielt på førersiden - unødvendig i en premiumbil. Ellers fungerte varmeanlegget godt, og sittekomforten er upåklagelig.

Sikkerhet

Det er i skrivende stund ikke kjørt noen kollisjonstest med nye Audi A4, så dermed ryker sjansen for toppkarakter i vår test - foreløpig. Det er liten grunn til å tro at Audi sikter på noe mindre enn full pott for sin mellomklassestolthet, og det er da også nødvendig hvis de vil holde følge med de beste i klassen. Alt av forventet sikkerhetsutstyr er på plass, blant annet et ESP-system som absolutt er med på notene. I tillegg kan man krysse av for mange aktive sikkerhetskomponenter på ekstrautstyrslisten, som for eksempel blindsonevarsler, adaptiv cruisekontroll og parkeringssystem.

Pris/utstyr

Endelig er Audi A4 blitt en bil som ikke kun er forbeholdt de mest pengesterke. Basisprisen for en standard 2,0 TDI er faktisk hele 54 000 kroner lavere enn forgjengeren, til tross for at den som standard er bedre utstyrt. Den andre kvantumsmodellen - 1,8 TFSI med 160 hester - koster det samme. Medaljens bakside er prisene på ekstrautstyret, siden man fort må legge 100 000 kroner ekstra på bordet for å sikre seg det som i Audi-verdenen kan kalles en velutstyrt bil. Audi holder seg som merke generelt godt i pris, og lavt drivstofforbruk sørger for relativt hyggelige driftskostnader på den fronten.

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Nye A4 er forbedret på alle områder i forhold til sin forgjenger, som var en uhyre populær bil. Derfor vil trolig også denne bli en storselger, siden den gir mye godfølelse og bil for pengene.

Vår karakter

Se flere saker fra: Audi Se flere saker fra: Test: Audi A4
Du vil ikke tro hvor rask den er

Audi S1 Sportback Quattro 2,0 TFSI, 2014

Du vil ikke tro hvor rask den er
Veil. pris: 613100

En diesel-rakett

Test: Audi A8 4,2 TDI Quattro 2014

En diesel-rakett
Veil. pris: 1678170

Familie-SUV-en

Test: Audi Q5 2,0 TDI 177 Quattro S tronic, 2013

Familie-SUV-en
Veil. pris: 805000

Audi-innertier

Test: Audi A3 1,4 TFSI 122hk Ambition 2012

Audi-innertier
Veil. pris: 347840

Setter SUV-ene i skyggen

Test: Audi A6 Allroad 3,0 TDI 245 hk S-Tronic 2012

Setter SUV-ene i skyggen
Veil. pris: 955800

Familiebil med drømmemotor

Test: Audi A4 Avant 1,8 TFSI 170 hk

Familiebil med drømmemotor
Veil. pris: 543000

Gjenoppstått ikon

Test: Audi TT Roadster 2,0 TFSI 2007

Gjenoppstått ikon
En oppnåelig drømmebil

Audi A5 Sportback 1,8 TFSI, 2012

En oppnåelig drømmebil
Veldig hvass, men smått med plass

Audi A1 Sportback 1,4 TFSI S tronic, 2012

Veldig hvass, men smått med plass
Det du trenger, og litt til

Audi A3 1,8 TFSI 3-dørs, 2012

Det du trenger, og litt til
Den beste Audi A4 er en Allroad

Audi A4 Allroad quattro 2,0 TDI S tronic, 2012

Den beste Audi A4 er en Allroad
Billigere er bedre

Audi Q3 2,0 TDI 140 quattro 2012

Billigere er bedre
Grønn SUV på lystgass

Audi Q5 hybrid quattro, 2012

Grønn SUV på lystgass
Som å dumpe ned i en lekker salong

Test: Audi A6 allroad quattro

Som å dumpe ned i en lekker salong
Audi A6 for flest folk

Audi A6 Avant 2,0 TDI 177 hk

Audi A6 for flest folk
Veil. pris: 647000

Den beste Audi A6-en

Test Audi A6 Avant 3,0 TDI quattro S tronic 204 hk, 2012-modell

Den beste Audi A6-en
En råflott kombinasjon

Test Audi A6 Avant 3,0 TDI quattro S tronic 245 hk, 2012-modell

En råflott kombinasjon
Audien du bør kjøpe

TEST: AUDI A4 AVANT 2.0 TDI 120 HK, 2011

Audien du bør kjøpe
Veil. pris: 389090

Slik er Audis nye

Test: Audi Q3 2,0 TDI Quattro S tronic, 2011

Slik er Audis nye "billig"-SUV
Veil. pris: 485000

Luksusbil med småbilforbruk

Test Audi A6 2,0 TDI, 2011

Luksusbil med småbilforbruk
Audi satser på sportslighet

Test Audi A6 3,0 TDI Quattro, 2011

Audi satser på sportslighet
Audien som gir hallelujastemning

Test Audi A7 Sportback 3,0 TDI quattro, 2010

Audien som gir hallelujastemning
En av verdens beste biler

Test: Audi R8 V10

En av verdens beste biler
Veil. pris: 2533800

- Imponerer i alle fartsområder

Test: Audi A8 4,2 TDI, 2010

- Imponerer i alle fartsområder
Veil. pris: 1350000

Den beste jålesmåbilen

Test: Audi A1 1,4 TFSI S tronic, 2011

Den beste jålesmåbilen
Veil. pris: 226100

Verdens beste småbil

Test Audi A1 1,6 TDI, 2010

Verdens beste småbil
Veil. pris: 207700

Her har Audi vært for gnien

Test Audi A3 1,6 TDIe, 2010

Her har Audi vært for gnien
Veil. pris: 251800

Hestekreftene du ikke trenger

Test: Audi A4 2,0 TDI Avant 136 hk, 2010-modell

Hestekreftene du ikke trenger
Veil. pris: 375800

Supermotor gjør A3 enda bedre

Test Audi A3 Sportback 1,2 TFSI, 2010

Supermotor gjør A3 enda bedre
Mestrer det meste

Test: Audi Allroad 3,0 TDI 2007

Mestrer det meste
Gjennomført cabglede

Test: Audi A3 Cabriolet 1,8 TFSI 2008

Gjennomført cabglede
Audi for gjerrigknarker

Test Audi A3 1,6 TDI Sportback, 2010

Audi for gjerrigknarker
Veil. pris: 272000

Sterk kombinasjon

Test: Audi A3 1,4 TFSI 2008

Sterk kombinasjon
Dieselfryd

Test: Audi A3 Cabriolet 1,9 TDI 2008

Dieselfryd
Bedre og billigere

Test: Audi A4 2,0 TDI 2008

Bedre og billigere
Fortsatt potent

Test: Audi A4 Avant 2,0 TDI Quattro 2007

Fortsatt potent
Kostbar kraftpakke

Test: Audi A4 2,7 TDI 2008

Kostbar kraftpakke
Er bensinmotoren død?

Langtest: 11 000 km med Audi A4 1,8 TFSI

Er bensinmotoren død?
Luftig veteran

Test: Audi A4 Cabriolet 2,0 TFSI 2006

Luftig veteran
Audis nye bestselger

Test Audi A4 Avant 2.0 TDI 120 hk, 2009

Audis nye bestselger
Veil. pris: 402000

Perfekt for norske kjøreforhold

Test: Audi A4 Allroad 2,0 TDI 2009

Perfekt for norske kjøreforhold
Veil. pris: 493200

Småsporty familietralle

Prøvekjørt: Audi A4 Avant

Småsporty familietralle
GT på tysk

Test: Audi A5 3,0 TDI 2007

GT på tysk
Flott sommerbil fra Audi

Test: Audi A5 Cabriolet 2,0 TFSI Multitronic

Flott sommerbil fra Audi
Veil. pris: 546700

Nesten perfekt Audi

Test: Audi A5 Sportback 2,0 TFSI quattro S tronic, 2009

Nesten perfekt Audi
Veil. pris: 826400

Ingen ved siden

Test: Audi A6 Allroad 2,7 TDI 2007

Ingen ved siden
Ja takk, begge deler

Test: Audi A6 2,0 TDI Multitronic 2006

Ja takk, begge deler
Topplederbil med rabatt

Test: Audi A6 2,0 TDI-e, 2009:

Topplederbil med rabatt
Det lille ekstra som mangler

Test: Audi Q5 2,0 TDI 170 S tronic 2009

Det lille ekstra som mangler
Veil. pris: 550600

Er dette klassens beste?

Test: Audi Q5 2,0 TDI 170 hk, 2009

Er dette klassens beste?
Veil. pris: 504000

Nyttige tjenester

Regn ut

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag