Test: Audi A3 Cabriolet 1,8 TFSI 2008

Gjennomført cabglede

Audi A3 har tapt lite på å miste taket; den kjører fortsatt godt, og oppleves som småsporty og påkostet.

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Behagelig og sterk motor

+ Lettkjørt og småsporty

+ Rask åpning og lukking av taket

+ Fin kvalitetsopplevelse

- Ikke noen sportsbil

- Bagasjerommet kan være knapt for mange

- Få kollisjonsputer

Audi har nettopp lansert minstemann A3 i cabrioletutgave. De gode sidene til den lukkede modellen er fortsatt der, og toppløsgleden er en bonus. Med minste bensinmotor på 160 hk har du også det du trenger av kraft. I tillegg er den forholdsvis praktisk - stofftaket stjeler ikke så mye plass som et ståltak - og overraskende rommelig innvendig.

Samtidig som Audi lanserer A3 med sammenleggbart stofftak og fire seter, har BMW lansert A3s nærmeste konkurrent, 1-Serie, i åpen utgave. Audi håper at A3 cab skal treffe et mer sporty og økonomisk sterkere marked enn de kompakte, åpne bilene som har vært tilgjengelige til nå. Selv om A3 cab har stofftak, vil den konkurrere mot biler som Ford Focus CC, den kommende Peugeot 308 CC - og konsernets egen VW Eos.

Kjøreegenskaper

Den lukkede versjonen av Audi A3 er småsporty og samtidig komfortabel, og gjør seg fortjent til litt høyere prislapp enn for eksempel en Toyota Auris eller en VW Golf. I åpen utgave har den - i karosseristivhetens og sikkerhetens navn - lagt på seg noen kilo, noe som har tatt vekk litt av den friske, lette og lekne følelsen bilen ellers byr på. Men den forhjulsdrevne A3 cabriolet er fremdeles kjørbar, lett å kontrollere, og svarer kjapt og riktig på ordre - på en sporty måte. Et snev av skjelving etter skarpe humper hinter om at strukturen er blitt litt mykere nå som taket er borte, men dette er minimalisert og oppleves ikke som plagsomt. Sportspakken (S line), som inkluderer større hjul og lavere og fastere understell, bør nok vurderes for deg med et visst gasse- og markeringsbehov.

Motor

Med konsernets ferske 1,8-liters turbomotor på 160 hk og 250 Nm - begge deler tilgjengelig over et bredt område - har Audi A3 Cab godt med kraft tilgjengelig. I en åpen bil skal man jo til tider bare cruise rundt og nyte livet, noe motorens flate karakter er perfekt til. Men når du vil gasse, har den også en del å by på, uten å være noe råskinn av en maskin. Lydbildet er behagelig lavt, og overdøves jo uansett av vindsuset når du kjører åpent. Den manuellsjaltede sekstrinnsgirkassa er ikke ekstremt presis, men fungerer likevel fint og har godt tilpasset utveksling.

Ytelser

160-hesteren har maksimalt moment over et bredt turtallsregister, noe som gir A3 Cabriolet gode prestasjoner i de vanlige forbikjøringsintervallene. Heftig og råsprek er den ikke, mer behagelig sterk. 0-100-sprinten skal ta 8,3 sekunder, men du behøver ikke å gire så mye for å få hyggelig akselerasjon. Motoren passer veldig fint til bilens karakter; du trenger ikke mer kraft enn dette for å kose deg.

Eksteriør

Audi har valgt å gi A3 Cabriolet et sammenleggbart stofftak, selv om de fleste konkurrentene har fast tak i stål eller andre materialer. Dette gjør at det sammenlagte taket tar mindre plass, og krever også mindre tung leamikk enn et tyngre ståltak. Siden det tar mindre plass, har Audi-designerne sluppet å lage en bil med frontrute som trekkes ekstremt langt bakover, og de har også sluppet å lage en bil med svært høyt hekkparti. Spør du oss, er A3 Cabriolet en av de mest elegante i klassen. Den oppfriskede snuta - og detaljer som LED-kjørelys, om du betaler ekstra for xenonlamper - gjør seg også. Med S line-eksteriørpakken blir den enda tøffere.

Interiør

Førermiljøet i Audi A3 Cabriolet er det samme som i de lukkede utgavene, og som konsernets modeller for øvrig er ergonomien bortimot perfekt - uansett hvordan man er bygd. Kvalitetsfølelsen er tung, og den har et logisk oppsett. Foran har man masser av plass, og baksetet er også et akseptabelt sted å være for to voksne med litt korte bein - takhøyden er faktisk bedre her enn i den lukkede Sportback-utgaven. Og siden det sammenleggbare taket er av stoff, tar det ikke så mye plass i bagasjerommet; her er det plass nok til en weekendtur og mer til, i hvert fall om du synes 260 liter er nok. Bakseteryggene kan også legges ned, om du har større ting du vil frakte. Vi liker også løsningen med at taket har et eget rom å være i, så den plassen du bruker i bagasjerommet er fortsatt tilgjengelig når du legger ned taket.

Komfort

Kjøremessig har Audi A3 Cab en fin kombinasjon av komfortable og sporty egenskaper. Stofftaket demper mye lyd, men det kan være greit å legge i litt ekstra penger for å få ekstraisolert tak - da holder den bedre på varmen om vinteren, også. Og da virker den nesten enda mer stille enn en vanlig A3. Takløsningen er enkel og svært rask i bruk; det åpnes på ni sekunder og lukkes på elleve (i opptil 30 km/t). Som standard må du riktignok åpne krokene som holder taket til frontruteramma manuelt, men dette skal gå kjapt. Velger du det bedre isolerte taket, slipper du også denne manøveren hver gang du skal åpne eller lukke det. Sportssetene i den dyreste av de to utstyrsvariantene er for øvrig noe du vil ha med.

Sikkerhet

Audi A3 Cabriolet er ikke blitt kollisjonstestet av EuroNCAP, men den lukkede utgaven fikk fire stjerner for voksenbeskyttelse, tre av fem for beskyttelse av barn, og bare en av fire stjerner for fotgjengervennlighet da den ble testet i 2003. A3 Cabriolet har ESP og alt slikt vi forventer, men bare fire kollisjonsputer som standard. Den har tre Isofix-fester. Parkeringssensorer er bare tilgjengelig i hekken.

Pris/utstyr

I skrivende stund er startprisen for en 160-hesters Audi A3 Cabriolet 375 000 kroner, og innen du er ferdig med å plukke nødvendig utstyr, har du brukt noen titusener til. Sammenliknet med konkurrentene er den imidlertid ganske så pent priset.

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

I øyeblikket er det bare BMW 1-Serie som kan by på den samme kombinasjonen av påkostet premiumbilfølelse, sportslighet og komfort som det Audi A3 Cabriolet gir. A3 Cab ser bra ut, takløsningen er kjapp og tar liten plass, og de aller fleste gode sidene til den lukkede utgaven er blitt med videre. Med 160-hesters turbomotor har du en bil du blir glad i.

Vår karakter

Se flere saker fra: Audi Se flere saker fra: Her er sommerbilene Se flere saker fra: Test: Audi A3
Du vil ikke tro hvor rask den er

Audi S1 Sportback Quattro 2,0 TFSI, 2014

Du vil ikke tro hvor rask den er
Veil. pris: 613100

En diesel-rakett

Test: Audi A8 4,2 TDI Quattro 2014

En diesel-rakett
Veil. pris: 1678170

Familie-SUV-en

Test: Audi Q5 2,0 TDI 177 Quattro S tronic, 2013

Familie-SUV-en
Veil. pris: 805000

Audi-innertier

Test: Audi A3 1,4 TFSI 122hk Ambition 2012

Audi-innertier
Veil. pris: 347840

Setter SUV-ene i skyggen

Test: Audi A6 Allroad 3,0 TDI 245 hk S-Tronic 2012

Setter SUV-ene i skyggen
Veil. pris: 955800

Familiebil med drømmemotor

Test: Audi A4 Avant 1,8 TFSI 170 hk

Familiebil med drømmemotor
Veil. pris: 543000

En oppnåelig drømmebil

Audi A5 Sportback 1,8 TFSI, 2012

En oppnåelig drømmebil
Veldig hvass, men smått med plass

Audi A1 Sportback 1,4 TFSI S tronic, 2012

Veldig hvass, men smått med plass
Det du trenger, og litt til

Audi A3 1,8 TFSI 3-dørs, 2012

Det du trenger, og litt til
Den beste Audi A4 er en Allroad

Audi A4 Allroad quattro 2,0 TDI S tronic, 2012

Den beste Audi A4 er en Allroad
Billigere er bedre

Audi Q3 2,0 TDI 140 quattro 2012

Billigere er bedre
Grønn SUV på lystgass

Audi Q5 hybrid quattro, 2012

Grønn SUV på lystgass
Som å dumpe ned i en lekker salong

Test: Audi A6 allroad quattro

Som å dumpe ned i en lekker salong
Audi A6 for flest folk

Audi A6 Avant 2,0 TDI 177 hk

Audi A6 for flest folk
Veil. pris: 647000

Den beste Audi A6-en

Test Audi A6 Avant 3,0 TDI quattro S tronic 204 hk, 2012-modell

Den beste Audi A6-en
En råflott kombinasjon

Test Audi A6 Avant 3,0 TDI quattro S tronic 245 hk, 2012-modell

En råflott kombinasjon
Slik er Audis nye

Test: Audi Q3 2,0 TDI Quattro S tronic, 2011

Slik er Audis nye "billig"-SUV
Veil. pris: 485000

Audien du bør kjøpe

TEST: AUDI A4 AVANT 2.0 TDI 120 HK, 2011

Audien du bør kjøpe
Veil. pris: 389090

Luksusbil med småbilforbruk

Test Audi A6 2,0 TDI, 2011

Luksusbil med småbilforbruk
Audi satser på sportslighet

Test Audi A6 3,0 TDI Quattro, 2011

Audi satser på sportslighet
Audien som gir hallelujastemning

Test Audi A7 Sportback 3,0 TDI quattro, 2010

Audien som gir hallelujastemning
En av verdens beste biler

Test: Audi R8 V10

En av verdens beste biler
Veil. pris: 2533800

- Imponerer i alle fartsområder

Test: Audi A8 4,2 TDI, 2010

- Imponerer i alle fartsområder
Veil. pris: 1350000

Den beste jålesmåbilen

Test: Audi A1 1,4 TFSI S tronic, 2011

Den beste jålesmåbilen
Veil. pris: 226100

Verdens beste småbil

Test Audi A1 1,6 TDI, 2010

Verdens beste småbil
Veil. pris: 207700

Her har Audi vært for gnien

Test Audi A3 1,6 TDIe, 2010

Her har Audi vært for gnien
Veil. pris: 251800

Supermotor gjør A3 enda bedre

Test Audi A3 Sportback 1,2 TFSI, 2010

Supermotor gjør A3 enda bedre
Hestekreftene du ikke trenger

Test: Audi A4 2,0 TDI Avant 136 hk, 2010-modell

Hestekreftene du ikke trenger
Veil. pris: 375800

Mestrer det meste

Test: Audi Allroad 3,0 TDI 2007

Mestrer det meste
Gjennomført cabglede

Test: Audi A3 Cabriolet 1,8 TFSI 2008

Gjennomført cabglede
Audi for gjerrigknarker

Test Audi A3 1,6 TDI Sportback, 2010

Audi for gjerrigknarker
Veil. pris: 272000

Sterk kombinasjon

Test: Audi A3 1,4 TFSI 2008

Sterk kombinasjon
Dieselfryd

Test: Audi A3 Cabriolet 1,9 TDI 2008

Dieselfryd
Bedre og billigere

Test: Audi A4 2,0 TDI 2008

Bedre og billigere
Fortsatt potent

Test: Audi A4 Avant 2,0 TDI Quattro 2007

Fortsatt potent
Kostbar kraftpakke

Test: Audi A4 2,7 TDI 2008

Kostbar kraftpakke
Er bensinmotoren død?

Langtest: 11 000 km med Audi A4 1,8 TFSI

Er bensinmotoren død?
Luftig veteran

Test: Audi A4 Cabriolet 2,0 TFSI 2006

Luftig veteran
Audis nye bestselger

Test Audi A4 Avant 2.0 TDI 120 hk, 2009

Audis nye bestselger
Veil. pris: 402000

Perfekt for norske kjøreforhold

Test: Audi A4 Allroad 2,0 TDI 2009

Perfekt for norske kjøreforhold
Veil. pris: 493200

Småsporty familietralle

Prøvekjørt: Audi A4 Avant

Småsporty familietralle
GT på tysk

Test: Audi A5 3,0 TDI 2007

GT på tysk
Flott sommerbil fra Audi

Test: Audi A5 Cabriolet 2,0 TFSI Multitronic

Flott sommerbil fra Audi
Veil. pris: 546700

Nesten perfekt Audi

Test: Audi A5 Sportback 2,0 TFSI quattro S tronic, 2009

Nesten perfekt Audi
Veil. pris: 826400

Ingen ved siden

Test: Audi A6 Allroad 2,7 TDI 2007

Ingen ved siden
Ja takk, begge deler

Test: Audi A6 2,0 TDI Multitronic 2006

Ja takk, begge deler
Topplederbil med rabatt

Test: Audi A6 2,0 TDI-e, 2009:

Topplederbil med rabatt
Det lille ekstra som mangler

Test: Audi Q5 2,0 TDI 170 S tronic 2009

Det lille ekstra som mangler
Veil. pris: 550600

Er dette klassens beste?

Test: Audi Q5 2,0 TDI 170 hk, 2009

Er dette klassens beste?
Veil. pris: 504000

Sports-SUV

Test: Audi Q5 3,0 TDI S tronic, 2008:

Sports-SUV
Veil. pris: 724000

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning