Test: Audi A3 1,4 TFSI 2008

Sterk kombinasjon

A3 overbeviser med 1,4-liters turbomotor.

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Sterk og kjapp motor

+ God komfort

+ Kvalitetsfølelse

- Kronglete å komme seg til og fra baksetet

Gi Audis 1,4-liters motor med direkte innsprøytning en turbo, og monter den i A3. Da ender du opp med en kombinasjon som begeistrer, til en akseptabel pris. Det er stort sett VAG-konsernets egne modeller som er de største utfordrerne, men også PSA-gruppen og GM er på banen med mindre turbomotorer.

Audi A3 er en seriøs utfordrer i kompaktklassens premiumsegment. Med 1,4 TFSI får modellen enda et sterkt salgsargument. Den er sterk, gjerrig og slipper ut relativt lite CO2. Også prismessig kommer den godt ut av det.

Kjøreegenskaper

A3 med forhjulstrekk har trygge og forutsigbare kjøreegenskaper. Vi kjørte den i Oslo by så vel som milevis på is og snø oppover Numedal. På sistnevnte føre understyrer den lett, men er tilsvarende lett å korrigere. Den elektroniske stabilitetskontrollen bidrar i passe doser, og jobber stort sett temmelig mykt. Den kvikke turbomotoren bidrar til følelsen av å ratte en passe sportslig bil.

Motor

Denne 1,4-literen med direkte innsprøytning og turbo kler A3 svært så godt. Ikke bare er den kvikk, men dreiemomentet er så sterkt at den på mange måter minner om en dieselmotor. Faktisk er maksimalt moment - 200 Nm - tilgjengelig helt fra 1500 til 4000 omdreininger. Nedover Numedal lå jeg stort sett i fjerdegiret, uansett om det var 40 eller 80 km/t. Sparte girskift er også spart forbruk og spart miljø.

Ytelser

Vår testbil hadde en sekstrinns manuell girkasse med utvekslinger som gjør at sjettegiret på norske veier nærmest blir et unødvendig overdrive-gir, med en mulig toppfart på det doble av våre fartsgrenser. I tredje- og fjerdegir trives den derimot usedvanlig godt; der er motoren både kvikk, seig og langbent.

Eksteriør

A3 er stilig, men relativt diskré i sort med normal innpakning. Tredørsversjonen er mest sportslig, men ingen snur seg - såfremt du ikke velger en S-line med mer oppsiktsvekkende farge og fetere felger.

Interiør

Tredørsversjonen lider av en trang tilgang til baksetene. Når du først får baken nedpå, sitter du imidlertid greit. I førersetet er det virkelig trivelig, med Audis velkjente "red light district" og ordentlig premiumfølelse. Girspaken sitter godt i neven, og skiftene er presise. Bagasjerommet er overraskende stort og praktisk, i forhold til hva du venter deg, bilens størrelse tatt i betraktning. To små minus: venstrefoten hviler litt høyere enn gass- og bremsefoten, og en koppholder klønete plassert i bakkant av midtkonsollen er litt slapt.

Komfort

Med min 174 centimeter korte kropp sitter jeg som en prins. Lengde- og høydejusterbart ratt og gode setejusteringsmuligheter, burde få de fleste til å trives. Støyisolasjonen er god, og varmeapparatet tar seg kjapt av morgenisen på rutene. Setene varmes også opp faderlig fort. Hjulopphenget er passe fast; det takler det meste greit, bortsett fra vaskebrettsveiene i dalstroka innafor. Et minus utgjorde en svakt syngende resonanslyd fra motoren i en gitt hastighet.

Sikkerhet

EuroNCAP testet A3 da generasjon 2 kom i 2003. Det endte med 4 (av 5) stjerner for beskyttelse av voksne, tre for barn og én for fotgjengerbeskyttelse. Årsaken til at den siste stjernen ikke falt på plass, var at knærne var litt for utsatte ved frontkollisjon. Bortsett fra dette vanket det mye ros for en solid karosseristruktur. A3 har ellers full pakke med kollisjonsputer, elektroniske stabiliseringssystem og tre 3-punktsseler i baksetet.

Pris/utstyr

A3 1,4 TFSI har en innstegspris på 265 800 kroner. Testbilen hadde en teknikkpakke i tillegg, og koster 272 200 kroner. Vi savnet ikke mye, og kunne ha levd vel med en absolutt akseptabelt priset bil - men selvsagt kan fristelsene bli mange og ekstrautgiftene store hvis du kaster deg over de gedigne listene med ekstrautstyr. Da havner du fort godt over 300 000 kroner. På vår ferd i Oslo og i enda større grad på snø- og islagte veier, hadde vi et forbruk på 0,70 liter på mila - litt mer enn fabrikken oppgir, men så er det da også mye vanskeligere å kjøre med flyt på snø og issvuller.

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Audi A3 med denne motoren er et relativt rimelig, men fullverdig alternativ til den som vil handle i kompaktklassen. Har du unger som stadig trenger tilgang til baksetet, ville vi imidlertid vurdert en femdørs Sportback. 1,4-literen under panseret passer A3 godt, men internt i familien bør den vurderes opp mot 1,9 TDI. Den har både mer moment og et lavere forbruk, men til gjengjeld er den noe mer høyrøstet.

Vår karakter

Se flere saker fra: Audi Se flere saker fra: Test: Audi A3
Du vil ikke tro hvor rask den er

Audi S1 Sportback Quattro 2,0 TFSI, 2014

Du vil ikke tro hvor rask den er
Veil. pris: 613100

En diesel-rakett

Test: Audi A8 4,2 TDI Quattro 2014

En diesel-rakett
Veil. pris: 1678170

Familie-SUV-en

Test: Audi Q5 2,0 TDI 177 Quattro S tronic, 2013

Familie-SUV-en
Veil. pris: 805000

Audi-innertier

Test: Audi A3 1,4 TFSI 122hk Ambition 2012

Audi-innertier
Veil. pris: 347840

Setter SUV-ene i skyggen

Test: Audi A6 Allroad 3,0 TDI 245 hk S-Tronic 2012

Setter SUV-ene i skyggen
Veil. pris: 955800

Familiebil med drømmemotor

Test: Audi A4 Avant 1,8 TFSI 170 hk

Familiebil med drømmemotor
Veil. pris: 543000

Gjenoppstått ikon

Test: Audi TT Roadster 2,0 TFSI 2007

Gjenoppstått ikon
En oppnåelig drømmebil

Audi A5 Sportback 1,8 TFSI, 2012

En oppnåelig drømmebil
Veldig hvass, men smått med plass

Audi A1 Sportback 1,4 TFSI S tronic, 2012

Veldig hvass, men smått med plass
Det du trenger, og litt til

Audi A3 1,8 TFSI 3-dørs, 2012

Det du trenger, og litt til
Den beste Audi A4 er en Allroad

Audi A4 Allroad quattro 2,0 TDI S tronic, 2012

Den beste Audi A4 er en Allroad
Billigere er bedre

Audi Q3 2,0 TDI 140 quattro 2012

Billigere er bedre
Grønn SUV på lystgass

Audi Q5 hybrid quattro, 2012

Grønn SUV på lystgass
Som å dumpe ned i en lekker salong

Test: Audi A6 allroad quattro

Som å dumpe ned i en lekker salong
Audi A6 for flest folk

Audi A6 Avant 2,0 TDI 177 hk

Audi A6 for flest folk
Veil. pris: 647000

Den beste Audi A6-en

Test Audi A6 Avant 3,0 TDI quattro S tronic 204 hk, 2012-modell

Den beste Audi A6-en
En råflott kombinasjon

Test Audi A6 Avant 3,0 TDI quattro S tronic 245 hk, 2012-modell

En råflott kombinasjon
Audien du bør kjøpe

TEST: AUDI A4 AVANT 2.0 TDI 120 HK, 2011

Audien du bør kjøpe
Veil. pris: 389090

Slik er Audis nye

Test: Audi Q3 2,0 TDI Quattro S tronic, 2011

Slik er Audis nye "billig"-SUV
Veil. pris: 485000

Luksusbil med småbilforbruk

Test Audi A6 2,0 TDI, 2011

Luksusbil med småbilforbruk
Audi satser på sportslighet

Test Audi A6 3,0 TDI Quattro, 2011

Audi satser på sportslighet
Audien som gir hallelujastemning

Test Audi A7 Sportback 3,0 TDI quattro, 2010

Audien som gir hallelujastemning
En av verdens beste biler

Test: Audi R8 V10

En av verdens beste biler
Veil. pris: 2533800

- Imponerer i alle fartsområder

Test: Audi A8 4,2 TDI, 2010

- Imponerer i alle fartsområder
Veil. pris: 1350000

Den beste jålesmåbilen

Test: Audi A1 1,4 TFSI S tronic, 2011

Den beste jålesmåbilen
Veil. pris: 226100

Verdens beste småbil

Test Audi A1 1,6 TDI, 2010

Verdens beste småbil
Veil. pris: 207700

Her har Audi vært for gnien

Test Audi A3 1,6 TDIe, 2010

Her har Audi vært for gnien
Veil. pris: 251800

Hestekreftene du ikke trenger

Test: Audi A4 2,0 TDI Avant 136 hk, 2010-modell

Hestekreftene du ikke trenger
Veil. pris: 375800

Supermotor gjør A3 enda bedre

Test Audi A3 Sportback 1,2 TFSI, 2010

Supermotor gjør A3 enda bedre
Mestrer det meste

Test: Audi Allroad 3,0 TDI 2007

Mestrer det meste
Gjennomført cabglede

Test: Audi A3 Cabriolet 1,8 TFSI 2008

Gjennomført cabglede
Audi for gjerrigknarker

Test Audi A3 1,6 TDI Sportback, 2010

Audi for gjerrigknarker
Veil. pris: 272000

Sterk kombinasjon

Test: Audi A3 1,4 TFSI 2008

Sterk kombinasjon
Dieselfryd

Test: Audi A3 Cabriolet 1,9 TDI 2008

Dieselfryd
Bedre og billigere

Test: Audi A4 2,0 TDI 2008

Bedre og billigere
Fortsatt potent

Test: Audi A4 Avant 2,0 TDI Quattro 2007

Fortsatt potent
Kostbar kraftpakke

Test: Audi A4 2,7 TDI 2008

Kostbar kraftpakke
Er bensinmotoren død?

Langtest: 11 000 km med Audi A4 1,8 TFSI

Er bensinmotoren død?
Luftig veteran

Test: Audi A4 Cabriolet 2,0 TFSI 2006

Luftig veteran
Audis nye bestselger

Test Audi A4 Avant 2.0 TDI 120 hk, 2009

Audis nye bestselger
Veil. pris: 402000

Perfekt for norske kjøreforhold

Test: Audi A4 Allroad 2,0 TDI 2009

Perfekt for norske kjøreforhold
Veil. pris: 493200

Småsporty familietralle

Prøvekjørt: Audi A4 Avant

Småsporty familietralle
GT på tysk

Test: Audi A5 3,0 TDI 2007

GT på tysk
Flott sommerbil fra Audi

Test: Audi A5 Cabriolet 2,0 TFSI Multitronic

Flott sommerbil fra Audi
Veil. pris: 546700

Nesten perfekt Audi

Test: Audi A5 Sportback 2,0 TFSI quattro S tronic, 2009

Nesten perfekt Audi
Veil. pris: 826400

Ingen ved siden

Test: Audi A6 Allroad 2,7 TDI 2007

Ingen ved siden
Ja takk, begge deler

Test: Audi A6 2,0 TDI Multitronic 2006

Ja takk, begge deler
Topplederbil med rabatt

Test: Audi A6 2,0 TDI-e, 2009:

Topplederbil med rabatt
Det lille ekstra som mangler

Test: Audi Q5 2,0 TDI 170 S tronic 2009

Det lille ekstra som mangler
Veil. pris: 550600

Er dette klassens beste?

Test: Audi Q5 2,0 TDI 170 hk, 2009

Er dette klassens beste?
Veil. pris: 504000

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag