Test: Alfa Romeo Spider 2,2 JTS 2007

Nesten, men ikke helt Alfa

Alfa Romeo Spider er blendene vakker, men har en motor det ikke er ekte Alfa-fres over.

Sist oppdatert

Alfa Romeo lager biler som visuelt sett virkelig kan smelte hjertet, innvendig som utvendig. Samtidig forfines teknikken, og bilene blir stadig mer lettkjørte og kultiverte. Sjakktrekk eller skivebom? Jo, det kommer an på om du tenker fornuft eller følelser.

Alfa Romeo Spider 2,2 JTS er en herlig bil som til de grader har utseendet med seg. Italieneren vekker oppsikt nesten på linje med sine mer eksklusive landsmenn, og følelsen av å ratte noe spesielt er der konstant. En litt for kjørbar motor og lavt støynivå fungerer utmerket for daglig kjøring til og fra jobb. På en annen side er dette med på å viske ut parallellene til fortidens Alfa-modeller, som virkelig hadde sjel.

Kjøreegenskaper

Til tross for at Spideren er en åpen bil, henger den overraskende godt med i svingene. Nå skal det sies at testeksemplaret stod på vinterdekk, så de største krumspringene uteble. Men på velkjent Alfa-vis er kontakten med hjulene god gjennom en presis styring, og understellet er akkurat såpass stramt satt opp som man forventer i en cruiser. Litt negativt er det at vi opplevde en del "svømming" under motorveikjøring, men om dette skyldes bilen eller bare dekkene er ikke lett å si. Til bilens fordel skal det nevnes at den ikke sporer på langt nær så mye med forhjulene som andre relativt motorsterke forhjulstrekkere.

Motor

Samtidig som dette er en veldig fin motor, blir den i Spideren kanskje den største skuffelsen. Bunndraget er godt, kraftutviklingen jevn og momentet høyt til å være en sugemotor (230 Nm). Selv om den buldrer litt fra bunnen av, er det altfor lite lyd som minner om noe sportslig bil, og turtallet vi kjenner fra fortidens Alfa-modeller er nesten fraværende. Praktisk og velfungerende ja, men dessverre for kjedelig i en bil man velger med fornuften godt skjøvet inn under teppet.

Ytelser

2,2-literen skuffer som sagt litt når det gjelder underholdningsfaktor, min gir bilen helt greie ytelser, uten at den kan yppe seg for mye i lyskryss av den grunn. Det høye momentet sørger for grei akselerasjon i mellompartier og forbikjøringer, men gir ikke nok sprut ved hardt pådrag til at man oppnår heftig tall fra 0-100. Den bruker 8,8 sekunder, nesten to sekunder mer enn den gjør med V6-motoren på 3,2 liter.

Eksteriør

Fronten på Alfa Romeo Spider er i undertegnedes øyne noe av det mer vellykkede som ruller rundt på fire hjul. Designen og finishen er gjennomført til minste detalj, og de aggressive linjene skaper et temperament en italiener verdig. Den korte akselavstanden bidrar til at bilen ser lav og bred ut, og det hele toppes av brede skjermer rundt om. Bilens bakende blir av mange karakterisert som det minste vellykkede utvendig på bilen, men doble eksos-utblås på hver side hever inntrykket betraktelig.

Interiør

Nostalgi, racing, eksklusivitet og design på sitt beste. Miks dette sammen, og du vil ende opp med noe som ligner interiøret i Alfa Romeo Spider. Sammen med materialer tilsynelatende av høy klasse er dette nødt til å bli bra. Setene på en annen side ser fantastiske ut, men fungerer ikke godt i bruk. De er harde, og gir generelt veldig lite støtte i sidene. Kanskje dumt når kjøreegenskapene og bilen generelt innbyr til aktiv kjøring?

Komfort

Innstillingsmuligheter gjør det enkelt å finne en behagelig sittestilling, selv om setene er harde og til dels flate. Støynivået er lavt, og selv med taket nede overrasket Alfa Romeo Spider positivt. Et stort problem er alle flatene på dashbordet i børstet aluminum. Ser bra ut, men blender voldsomt i solskinn, skummelt for føreren.

Vi skulle ønsket oss litt mer "leven" fra motoren på turtall selv om dette kanskje hadde gått utover komforten. Understellet er stramt og presist, men i likhet med på 159-modellen er komforten godt ivaretatt.

Sikkerhet

I skrivende stund er ikke Alfa Romeo Spider kjørt i noe kollisjonstest hos EuroNCAP. Sedanversjonen av Alfa 159 ble testet med full pott på sikkerheten til passasjerene, mens den var ganske brutal mot fotgjengere. Hvor mye felles disse to modellene har er, imidlertid usikkert.

Alfa Romeo Spider har bra med sikkerhetsutstyr montert, som innebefatter ABS-bremser, VDC-stabilitetsprogram og bakkestart-assistanse (Hill Holder). Fem kollisjonsputer er standard.

Pris/utstyr

Med utgangspunkt i Audi TT og BMW Z4, fremstår Alfa Romeo Spider som forholdsvis kostbar. Startprisen for en 185-hesters variant med utstyrspakken Progression er 569 900 kroner, 198 000 mer enn for en BMW Z4 2,0i med 150 hester. En Audi TT med 2,0 TFSI og 200 hester koster fra 479 000 kroner. Ønsker du ekte Alfa-lyd og prestasjoner finnes V6-modellen med 260 hester og firehjulstrekk fra 874 900 kroner. En TT med 3,2-liters V6 og ti hester mindre koster fra 719 800 kroner, den differansen er tøff å forsvare.

Denne saken ble første gang publisert 16/04 2007, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også