Test: Alfa Romeo 159 Sportwagon 1,9 JTDm

Klare linjer, nydelig å kjøre

Noen ting endrer seg aldri: Selv den mest fornuftige Alfa Romeo’en til nå, frir til bilentusiasten i deg.

Sist oppdatert

Alfa Romeo 159 Sportwagon konkurrerer med andre stasjonsvogner, der prestisje og sportslighet teller mer enn plass og praktiske egenskaper. BMW 3-serie Touring og Audi A4 Avant er åpenbare konkurrenter, mens også Volvo V50 og SAAB 9-3 SC blander seg inn i bildet.

Alfa Romeo 159 Sportwagon overbeviser med god kvalitet og nydelige veiegenskaper, krydret med et uslåelig design. Men noe praktisk mesterverk med storslagne plassforhold, kan du ikke regne med.

Kjøreegenskaper:

Alfa Romeo 159 har fenomenale veiegenskaper, ikke bare med tørr asfalt under hjulene, men også på vinterføre. Det er lite av negative forhjulsdrevne tendenser; forhjulene biter meget godt og hekken følger fint på. Bilen føles helt nøytral, og når hekken slipper, skjer det kontrollert. ESP-systemet har passe balanse mellom sportslighet og sikkerhet.

Motor:

1,9-liters dieselen deles bl.a. med SAAB og Opel, og gjør en grei innsats i Alfa Romeo 159. Den mangler snerten og turtallsiveren man forbinder med Alfa Romeos bensinmotorer, men har i stedet et solid trykk i mellomregisteret. Det harmonerer godt med den sekstrinns automatkassen som satt i vår testbil. Utvekslingen er imidlertid litt høy for norske forhold og det sjelden du har bruk for 6. gir.

Ytelser:

Med god effekt og solid dreiemoment, går Alfa Romeo 159 godt innen norske hastighetsområder. Du har trygge forbikjøringsressurser og bilen føles kvikk i trafikken. Som med dieselmotorer flest, er mye av effekten tilgjengelig umiddelbart, noe som automatgiret bidrar ytterligere til. Eneste ulempe er at du ikke har så mye ekstra å hente, når du lar motoren strekke ut oppover i turtallsregisteret.

Eksteriør:

Alfa Romeo 159 høster lovord for designet, enten det er Sportwagon eller sedan man snakker om. Fronten er like knivskarp som veiegenskapene, og profilen høster lovord. Hekken er mer moderat enn resten av bilen, men totalt sett er Sportwagon en av de lekreste stasjonsvognene i denne bilklassen.

Interiør:

Innvendig går det i stilsikker Alfa Romeo-design, men betjeningen er litt rotete og ikke alle detaljer fungerer like bra. Selv om 159-modellen er vesentlig større enn forgjengeren 156, er det fortsatt knapp bakseteplass for voksne fra ca. 180 cm. Bagasjerommet rommer heller ikke all verden, og har en høy lasteterskel.

Komfort:

Med stram fjæring og merkbar dekkstøy, er ikke Alfa Romeo 159 av de typiske komfortbilene i klassen. Dessuten er den såpass lav at selv små fartsdumper eller brøytekanter gir merkbar kontakt med moder jord. Setene og sittekomforten er meget bra, mens det automatiske klimaanlegget fungerer tilfredsstillende.

Sikkerhet:

Alfa Romeo 159 ble testet i EuroNCAP-test som sedanmodell i 2005. Den fikk gode karakterer både for front- og sidekollisjon. Det ga fem av fem stjerner for beskyttelse av voksne, mens den fikk fire av fem stjerner for beskyttelse av barn og en av fire stjerner for beskyttelse av fotgjengere. Sikkerhetsutstyret er bra og ESP-systemet fungerer fint.

Pris/utstyr:

Kvalitetsfølelsen i Alfa Romeo 159 er god, men det vil nok ta tid før bilen kommer i samme klasse som tyske premiumkonkurrenter når det gjelder bruktverdi. Prismessig er ikke bilen spesielt gunstig, målt opp mot konkurrentene. De ulike utstyrsnivåene virker fornuftig sammensatt og prisen for ekstrautstyr er akseptabel.

Denne saken ble første gang publisert 23/02 2007, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også