VI PRØVEKJØRTE RENAULT MÉGANE TROPHY I SPANIA:

TAKK FOR MOROA!

429c638f1d466.jpg
429c638f1d466.jpg
Sist oppdatert

I år lanseres racingserien Renault Mégane Trophy, med noen superheftige rørrammebiler med 320 hestekrefter fordelt på 930 kg. I den sammenheng lanseres det også en ny og sportslig gatebil fra Renault: Mégane Trophy.

 

Egentlig er det ikke så mye som skiller Mégane Trophy og Mégane Sport, som har vært på markedet et års tid. Da vi prøvekjørte den, lot vi oss imponere, rent bortsett fra at kjøreegenskapene kanskje ikke sto helt i stil med motoren.

 

Det har Renault gjort noe med nå. Fjæringen er stivet opp 77 % bak og 25 % foran, støtdemperne er tilpasset den nye fjæringen og den elektriske servostyringen er forbedret. Så nå har vi ingenting å utsette på kjøreegenskapene til den mest sportslige bilen i Mégane-familien.

 

imgMotoren er den samme som i Mégane Sport - en kvikk toliters turbomaskin på 225 hestekrefter. Men Trophy har fått lette felger i "bremsestøv-farge", ventilerte bremseskiver og spesiallagde dekk fra Dunlop. Og, kanskje det viktigste: I Trophy kan ESP'en slås helt av.

 

Og så skal vi ikke glemme at det kun lages 500 eksemplarer, og at alle bilene er nummerert.

 

Vi får prøve bilen noen runder på den spanske racerbanen Circuit Calafat, rett sør for Barcelona. Å kjøre gatebiler på en racerbane kan avsløre mye. Bremser, for eksempel, pleier ikke å tåle mange runder. Men bremsene i Mégane Trophy imponerer.

 

Selv med spesiallagde Dunlop-dekk med "DTM-teknologi" blir det imidlertid en del understyring når vi presser bilen til det ytterste. Som i franske biler flest er også girkassa noe slarkete. Men understellet er nydelig. Motoren likeså, bortsett fra at den ikke gir fra seg så mye lyd som man skulle tro; før vi vet ordet av det er vi på turtallssperra - uten at motoren har sagt fra.

 

Etter noen svette runder på Circuit Calafat fortsetter ferden på veier som kunne gått rett inn i Rally Catalunya. Og her imponerer bilen om mulig enda mer. Med Trophy-understellet får man svært god kontroll over bilen, og kan kjøre i hastigheter som ville medført flere års fengsel hjemme i Norge.

 

Derfor er det kanskje ikke så trist at denne bilen sannsynligvis ikke blir importert til Norge. Med 225 hestekrefter blir den for dyr i vårt avgiftsland; da vil nok mange velge en 200-hesters Golf GTI i stedet. Men det hadde vært gøy å kjøre fra Hurdal til Minnesund i en Mégane Trophy.

 

[email protected]

 

Tekniske data: Renault Mégane Trophy

Motor:                1998 ccm

Ytelse:               225 hk v/5500 o/min

Dreiemoment:    300 Nm v/3000 o/min

Egenvekt:          1355 kg

Forbruk (EU-mix): 0,88 l/mil

0-100 km/t:       6,5 sek

Toppfart:           236 km/t

Pris:                  Kommer trolig ikke til Norge

 

Denne saken ble første gang publisert 31/05 2005, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også