MC-HJØRNET

SUPERENDURO FRA BMW

Ryktene om en ny GS fra BMW har versert i lengre tid. Faktisk så vi de første spionbildene allerede sist sommer, men i god tradisjon ville ikke BMW kommentere noe som helst.

404ef507f3feb.jpg
404ef507f3feb.jpg
Sist oppdatert
Klikk for å se større bilde i nytt vindu

Med 50 kubikk mer og 24 kg mindre kommer BMW med en avløser

til 1150 GS. Med R 1200GS håper tyskerne å etablere en ny

standard i endurosegmentet. Førsteinntrykket tyder på at de

er på god tur.

Ryktene tilsa imidlertid en modell som var vesentlig lettere enn den nåværende 1150-utgaven. Med nyutviklet boxermotor på 1200 kubikk ville den bli et veritabelt råskinn, hevdet ryktene.

 

I midten av januar åpnet tyskerne forundringspakka, og ryktene var sanne! Nyutviklet motor på 1170 kubikk, dobbel tenning og nytt chassis emballert i et eksteriør som får gamle GS-entusiaster til å sikle. Akkurat som på tidligere utgaver har BMW-designerne bestrebet et outrert utseende som definitivt ikke kan kalles smekkert. Den er nesten blitt styggere - i ordets mest positive betydning.

 

Og ikke nok med det: BMWs teknikere har tydeligvis fått ordre om å sende GS-konseptet på en skikkelig slankekur. Den kjøreklare vekten - med full tank - er kommet ned på 225 kg, 24 kg mindre enn forgjengeren. Det borger ikke bare for vesentlig bedre smidighet. Faktisk er GS 1200 blitt den letteste kandidaten i "endurobeitet".

 

Siden lanseringen en gang i forrige århundre har GS-konseptet vært et av tyskernes sterkeste kort. GS har vært utrolig populær, og den har vært normgiver i klassen. Spesielt da BMW tidlig på 90-tallet lanserte 1100GS, skaffet de seg et overtak i segmentet. Mye tyder på at de er i ferd med å gjøre noe tilsvarende nå.

 

Klikk for å se større bilde i nytt vindu

BMW har snudd alle steiner for å få ned vekten. Det har blant

annet resultert i en ny instrumentkonsoll som er opptil flere gram

lettere enn den gamle. Den er finere også, spør du oss.

I henhold til BMW evner den nye motoren å bringe monsteret fra 0 til 100 km/t på drøyt 3 sekunder. Det er kjapt. Toppfarten på ca. 205 km/t er riktignok ikke mer enn det konkurrentene kan by på, men det er ikke så ofte man har behov for særlig mer på en reiseenduro. Det faktum at BMW sikter seg inn på asfaltmarkedet, blant annet ved å tilby modellen med helstøpte alu-felger (den er tilgjengelig med eikehjul også), borger likevel for minst like gode turegenskaper som tidligere.

 

Baksiden av medaljen er selvsagt en pris godt i overkant av konkurrentenes reiseenduroer. 181 800 kroner vil den koste. Da er riktignok varmehåndtak og ABS-bremser inkludert, men likevel: Noen billigsykkel er den ikke...

 

Vi som alltid har hatt sansen for GS, klør i fingra etter å legge vantene på den. Kløinga er imidlertid ikke uten en viss skepsis. Hvis 1200GS er i nærheten av å innfri forventningene, er vi stygt redd fristelsen kan bli så stor at man må gå i banken for å be om påfyll på huslånet...

 

 

Denne saken ble første gang publisert 10/03 2004, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også