SAAB AERO X:

Super-Saab

Rykter og ”hemmelige” bilder har florert på nettet de siste dagene. Men nå er den offisiell: her er super-Saab´en!

44038c28afe7c.jpg
44038c28afe7c.jpg
Sist oppdatert
Da Vi Menn Bil deltok på presselanseringen av den ansiktsløftede 9-5, forklarte Saab-sjefene at de skulle vise noe helt nytt og spennende på bilutstillingen i Genève.

"Hemmelig"

For noen dager siden kunne en nettside vise et "hemmelig" bilde av en Saab helt utenom det vanlige, og bildet har siden gått fra nettsted til nettsted. Og stadig mer informasjon har kommet fram.

Nå er bilen offisiell: her er Saab Aero X.

Fly-canopy

Vel, den er kun et konsept, men i Saabs pressemelding forklares det i store ordelag at denne skal vise hvordan Saab skal se ut i årene framover.

Aero X er en toseters coupé med en ganske annerledes dørløsning. Den har ingen dører, ei heller noen frontruteramme. Hele frontruta, taket og "dørene" løftes opp og fram, og Saab skryter naturligvis av fly-inspirasjonen de har så lange tradisjoner med.

400 hk og 4x4

Konseptet byr også på andre nyheter i Saab-sammenheng. Den er firehjulsdreven, og kraften kommer fra en etanoldrevet, 400-hesters twinturbo-V6. Etanol blir et stadig mer vanlig drivstoff i en del land, og Saab har lenge stått på skikkelig for å gjøre etanol til et naturlig (i dobbelt forstand) valg. Blant annet gir etanol store besparelser i CO2-utslippene.

Saab har fjernet de konvensjonelle knappene og målertavlene i bilen, og erstattet de med 3D-bilder som vises på glassaktige akrylplater. Masser av LED-dioder sørger for innvendig og utvendig lys, og bilen skal også være praktisk for to på tur.

0-100 på 4,9

400 hk gir den karbonkledde bilen fine prestasjoner. 0-100 km/t skal visstnok gå unna på 4,9 sekunder, og toppfarten er begrenset til 250 km/t.

- Dette konseptet viser de spennende mulighetene som er åpne for oss når vi vil utvikle oss i en mer progressiv designretning, sier Saab-topp Jan Åke Jonsson i pressemeldingen.

Krysser fingrene

Så får vi bare krysse fingrene for våre venner i øst; la oss håpe at de får lov til å bygge biler framover, selv om økonomien ikke akkurat er perfekt.

Det kan nok hende de har viktigere ting enn en heftig sportsbil å konsentrere seg om i nærmeste framtid.

 

[email protected]

 

Denne saken ble første gang publisert 28/02 2006, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også