SUBARU

Subaru har noen av de mest fornøyde kundene i bilbransjen. Dessuten har de Petter Solberg, og det er ikke helt uten betydning.

Sist oppdatert

G3X Justy

Justy, eller G3X Justy som den egentlig heter, har endelig kommet som en helt ny bil. Heldigvis, for vi var kraftig lei av den gamle. Bilen er blitt høyere, og likner veldig på Suzuki Ignis. Bilen har relativt høy bakkeklaring, og firehjulsdrift er en Subaru-selvfølge. Motoren er en 1,3 liter på 94 hestekrefter, som trolig er midt i blinken for kjøpergruppen. ABS-bremser, fire kollisjonsputer, klimaanlegg og CD-spiller med mer er standard. Vi har ikke kjørt bilen ennå, og heller ikke prisene er fastsatt i skrivende stund.

Impreza

Impreza kom i ny drakt i 2003, og selv om vi ikke var helt begeistret over fronten til den gamle, er vi ikke helt sikre på om forandringen var til det bedre. Alle bilene burde hatt de samme lyktene som på fjorårets rallybil, mener nå vi. Impreza er egentlig en kjedelig og anonym bil. Kvaliteten er helt grei, men bilen vil få sterk konkurranse av nye Mitsubishi Lancer. Hvis du ikke velger Impreza WRX da. Brum, brum. WRX koster med 218 hester koster 436 900 kroner, mens billigste Impreza med 1,6 liter koster 223 900 kroner.

Impreza WRX STi

Vi har et eget kapittel om Impreza WRX STi som i alle fall etter vår motorsportspesialist Atle Gulbrandsens mening er verdens beste bil - billig er den også. Men hvordan kan en bil til 559 900 kroner være billig? Jo, for i WRX STi får du en fullverdig familiebil, firehjulstrekk så den tar seg fram nesten overalt, og ytelser som få sportsbiler kan matche. Kjører du om kapp med en Porsche, er det bare å lure ham inn på en grusvei, så er du nærmest uslåelig med en STi. Vi digger bilen og alle de 265 hestekreftene.

Legacy

Nye Legacy har vi ikke kjørt ennå, men bilen kommer til Norge i oktober. Hele den tekniske basisen er ny, men boksermotor og permanent firehjulstrekk fortsetter de heldigvis med. Vi har alltid likt Legacy. Veiegenskapene har tradisjonelt vært veldig bra, men utseendet har dessverre vært litt kjedelig. Den nye bilen ser vesentlig bedre ut, så vi ser fram til å kunne stifte bekjentskap med den. Prisene er ennå ikke fastsatt.

Outback

Terrengversjonen av nye Legacy kommer til Norge på nyåret. Bilen er litt høyere og mer robust enn Legacy - litt av det samme konseptet som med Audi Allroad og Volvo XC70. Men så skal vi ikke glemme at Subaru allerede har Forester, så Outback havner litt midt mellom. Ellers er bilen veldig lik Legacy, men tradisjonelt vil kundene ha litt større motor i Outback'en. Heller ikke her er prisene fastsatt.

Forester

Forester kom i ny drakt i fjor og forsetter som før også i 2004. Vi liker bilen veldig godt her i redaksjonen. Det er flere grunner til det, men først og fremst er firehjulstrekk-systemet veldig bra og motorene er herlige. Vi mener flere bør vurdere Forester fremfor de høye SUV'ene. Denne bilen tar seg nesten like godt fram, og den er mye bedre å kjøre på vanlig vei. Subaru Forester Turbo har også mye til felles med Impreza WRX, og da kan alle med BMW X5 og Mercedes M-klasse stå der og måpe.

 

Importør: AUTOINDUSTRI AS, POSTBOKS 33, 1483 SKYTTA, TLF: 67 06 24 00, www.subaru.no

Denne saken ble første gang publisert 14/01 2004, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også