MINITEST: KAWASAKI Z 750S

STØRST I KLASSEN

Den har både mer kubikk og flere hester enn andre mellomklassesykler. Er det nok?

4395eaaa9cc7e.jpg
4395eaaa9cc7e.jpg
Sist oppdatert

Mellomstore allroundere er populære, og utvalget er i ferd med å bli svært bredt. I en klasse dominert av modeller mellom 600 og 650 kubikk, byr Kawasaki på Z 750S. Med teknisk basis i Z 750, streetfighteren som ble lansert til 04-sesongen, har Kawa laget en kåpeprydet variant som skal by på mer komfort og bedre turegenskaper.

 

Z 750 koster en håndfull tusenlapper mer enn de noe mindre mellomklassekonkurrentene, men det er den etter vår mening verd. Med fulle 750 kubikk har den nemlig et effektmessig overtak som gjør seg positivt bemerket under de fleste kjøreforhold. Med godt drag i mellomregisteret leverer rekkefireren en anvendelig effektkarakter som slår ut i full blomst ved 7000 omdreininger. Da er den ordentlig sterk. Det skal imidlertid bemerkes at det oppstår en del fothvilervibrasjoner på høyt turtall.

 

img

ammenliknet med andre mellomklassesykler stiller Z 750 med litt mer kubikk og flere hester. Dessverre bidrar begrenset setekomfort til at turpotensialet ikke kommer helt til sin rett.

Under kortere turtallsutskeielser er imidlertid Kawa-fireren fin. Spontan gassrespons og livlig drag bidrar til at den er morsom under aktiv svingkjøring. Også chassiset takler den slags utfordringer. For å si det enkelt -Z 750 innfrir våre sportslige krav med god margin.

 

Den har fine kjøreegenskaper og sterk motor. Den er også ekvipert med en kåpe som gir god beskyttelse for overkroppen. I grunnen ligger alt til rette for at Z 750 burde vært en veldig fin tursykkel, men dessverre har Kawasakis ergonomikere gjort et par bommerter som trekker ned helhetsinntrykket.

 

For å ta det banale først, har de utstyrt den med så smale speilarmer at føreren må vri overkroppen for å få sikt bakover. Det er for dumt! Noe mer alvorlig er mangelen på passasjerkomfort. La gå at eksospotten har avstedkommet høyt plasserte passasjer-fothvilere. Det kunne vært til å leve med, hadde det ikke vært for det ubekvemme baksetet.

 

Faktisk finnes det R-sykler som byr på bedre passasjerkomfort enn Z 750S. Det faktum at førersetet heller så mye at kroppen tenderer til å skli forover, er heller ikke spesielt behagelig.

 

Z 750 er en morsom og lettkjørt sykkel med gode sportsegenskaper. Gjennomført finish og lekkert utseende er også detaljer som drar opp. I forhold til andre mellomklassesykler har den bokstavelig talt sin styrke i motoren. Men komforten er altså for dårlig. Selv om vi er overbevist om at bedre seter vil komme på markedet, synes vi at Kawasaki burde fikset det selv.

 

[email protected]

 

Pris/effekt/vekt: 124 900 kr/110 hk/199 kg

+ Motor/kjøreegenskaper

÷ Setekomfort

= Sporty allrounder

Denne saken ble første gang publisert 06/12 2005, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også