PRØVEKJØRT: FORD FOCUS

STØRRE FOKUS

Helt siden introduksjonen har Ford Focus vært vår favoritt i denne klassen. Den nye Focus har beholdt de positive trekkene, og er i tillegg blitt bedre på andre områder.

Sist oppdatert

Første generasjon Ford Focus ble lansert i 1998, og den friske designen banet vei for Fords designspråk fremover. Men det er først og fremst kjøreegenskapene som har gjort gamle-Focus til vår favoritt i denne klassen. Det lekne understellet stiller alltid opp til dans når vi ber om det, med presisjon og kjørbarhet som overgår svært mye annet. Spesielt styrefølelsen og den direkte kontakten mellom understell og sjåfør bidrar til en underholdende opplevelse.

Selv om Focus lenge har vært vår favoritt, er den ikke perfekt. Spesielt interiøret har merket tidens tann. Dessuten har konkurrentenes satsing på komfort og modenhet gjort at den første generasjonen av Focus har virket noe frakjørt.

Vi har fått flere forsmaker på hvordan annen generasjon Focus kunne bli; Focus C-Max, Mazda 3 og Volvo S40/V50 er alle basert på samme plattform som nye Focus. Og som dere har kunnet lese her tidligere - det har virket svært lovende.

Herlig bil på herlig vei

Det merkes at italienerne er et bilelskende folk. For disse veiene - midt i det flotte Toscana - er uten tvil laget av noen som setter pris på å piske en bil rundt en sving eller fjorten. Men det finnes også andre folkeslag med sans for biler, noe den nye Ford Focus er et godt eksempel på.

Bensin-toliteren trekker flott mot rødmarkeringen, og vi rekker halvveis inn i tredjegir før det er tid for å kaste anker. Girkassen - i både fem- og sekstrinns utgave - har fått en mer presis overføring enn tidligere, og pedalene føles slik de skal.

Den perfekt vektede styringen gjør det lett å gi riktige ordrer, og bilen styrer inn med den samme herlige presisjonen som vi kjenner fra den utgående Focus-modellen. Balansen i bilen er akkurat slik vi liker det, og gjør den lettkjørt selv når vi nærmer oss de fysiske grensene.

Focus har vokst i lengde og bredde, og hjulene er lenger fra hverandre enn tidligere. Dette bidrar til bedre stabilitet ved både vanlig og mer aktiv kjøring, samtidig som komforten er en del hakk bedre enn i modellen vi nå tar avskjed med. Dessuten er hele grunnstrukturen stivere enn hos forgjengeren.

Bilen virker kort sagt større og mer moden enn før, uten at det har gått særlig på bekostning av de lekne egenskapene vi har satt så stor pris på i den utgående modellen. Den økte komforten har riktignok tatt bort den aller ytterste brodden på kjøreegenskapene; muligheten for å styre bilen med gasspedalen er blitt noe redusert. Uten at dette nødvendigvis er noen stor ulempe.

Støydempingen er kraftig forbedret i forhold til forrige generasjon. Selv i høy motorveifart er det lite sjenerende støy fra vind, motor eller underlag. Med dieselmotor under panseret er man riktignok ikke i tvil om hva slags brensel man bruker, men lydbildet er annerledes og ikke skjemmende.

Sport-varianten har - i tillegg til litt innvendig snacks og noen små, designmessige endringer - et fastere understell og ti millimeter lavere bakkeklaring. Dette gjør bilen enda litt mer villig, og dermed enda morsommere for oss som synes svinger er gøy.

Statusjeger

Den nye Focus har som nevnt vokst. Nærmere bestemt er den 17 cm lengre og 14 cm bredere enn forrige generasjon, og sporvidde og akselavstand er også økt. Dette gir - i tillegg til mer komfortable kjøreegenskaper - bedre innvendig plass. Den økte bredden merkes spesielt godt; den er klart mer rommelig enn forgjengeren. Bagasjerommet er også blitt noe større, og rommer nå 385 liter.

Rattet og setene kan justeres i alle nødvendige retninger, og setene gir tilstrekkelig støtte for rygg og lår. Med de store variasjonsmulighetene skulle vi dermed tro at de aller fleste vil finne riktig kjørestilling. I Sport-varianten får du for øvrig også fastere og enda mer støttende seter, og Vi Menn-faktoren øker enda en smule. Kvalitetsfølelsen er langt bedre enn i forgjengeren, med mykere plastmaterialer og bedre passform både i interiøret og mellom de ulike karosseribitene.

Også baksetet er fullt akseptabelt, selv om de av oss med lange rygger gjerne skulle hatt litt bedre plass til hodet. Stasjonsvognen - som kommer samtidig med tre- og femdørsvariantene - kan dermed være verdt å vurdere dersom dette er et viktig kriterium.

Vi vil vente til vi får bilen på norske veier og får kjørt den gjennom våre testprosedyrer, før vi feller vår dom. Men førsteinntrykket av den nye Focus er svært godt. Den føles i grunn veldig lik Volvo S40/V50, og de av dere som har lest våre meninger om Focus' svenske søsken vet at dette er et meget hyggelig stempel å få. Dessuten har den godt med utstyr, og de foreløpige prisene ser fornuftige ut. Den rimeligste tredørsvarianten - 1,4 i Ambiente-trim - koster 189 900 kroner, prispåslaget for fem dører er 4000 kroner, og stasjonsvognen vil koste 9900 kroner ekstra.

Salget av annen generasjon Focus begynte i november, og de første bilene kommer hit rundt månedsskiftet februar-mars neste år. I løpet av våren 2005 lanseres også en firedørs sedan, og mer sportslige ST- og RS-modeller kommer snart. Selv om plattformen er klar for 4x4 - og Volvo allerede har dette tilgjengelig i de grommeste versjonene - sier Ford-ingeniørene at de velger å implementere dette "i en ny karosseriform om et par-tre år".

Vi ser uansett fram til å bli bedre kjent med den nye Focus-familien.

 

[email protected]

Denne saken ble første gang publisert 22/12 2004, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også